کد خبر:۲۱۸۹۹۰
کنترل در فضای مجازی

رفتارشناسی والدین با فرزندانشان در فیس بوک

فیس‌بوک با بررسی ارتباط پدر و مادر‌ها با فرزندانشان در این شبکه اجتماعی٬ داده‌هایی را منتشر کرده که نشان می‌دهد رفتار آنلاین والدین با فرزندان٬ شباهت چشمگیری به رفتار آن‌ها در دنیای واقعی دارد.

به گزارش فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، سیتنا، افزایش پرشتاب تعداد کاربران فیس‌بوک در سراسر جهان همچنان ادامه دارد و در این میان٬ هر روز تعداد بیشتری از پدر و مادر‌ها هم به جمع فیس‌بوکی‌ها می‌پیوندند. رابطه پدر و مادر‌ها با فرزندانشان در فیس‌بوک٬ رابطه دو نسل متفاوت در پلت‌فرمی آنلاین است و تفاوت‌های این دو نسل در نگاه به جهان پیرامون و دنیای آنلاین و حتی شیوه‌های بهره‌گیری از امکانات دیجیتال٬ نکات جالبی در بر دارد.

فیس‌بوک٬ بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان که حالا بیش از یک میلیارد عضو دارد٬ به تازگی اطلاعاتی درباره جزئیات ارتباطات و تعاملات والدین و فرزندان در این شبکه اجتماعی منتشر کرده است. این داده‌ها از طریق بررسی نامحسوس پست‌ها و کامنتهای پابلیک کسانی که نسبت خانوادگی خود را اظهار کرده‌اند به دست آمده است.

الگوریتم‌های جستجوی فیس‌بوک٬ فعالیت‌ها و محتوای گفت‌وگوهای پدر و مادر‌ها و واکنش فرزندان آن‌ها را ثبت و تحلیل کردند و نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد برخورد فرزندان با پدر و مادر‌ها در فیس‌بوک٬ با برخوردی که با دیگر دوستانشان دارند٬ تفاوت‌های اساسی دارد.

 

چه کسی درخواست دوستی می‌فرستد؟

فکر می‌کنید چه کسی گام نخست را برای برقراری ارتباط فیس‌بوکی برمی‌دارد؟ فرزندان یا والدین؟ بررسی‌های فیس‌بوک نشان می‌دهد که در گروه سنی 13-17 سال٬ در بیش از 65 درصد موارد این فرزندان هستند که درخواست دوستی برای پدر و مادر‌ها می‌فرستند.

اما وقتی سن فرزندان افزایش پیدا می‌کند٬ یعنی به میانه‌های دهه دوم زندگی می‌رسند٬ تمایل آن‌ها برای آغاز روابط فیس‌بوکی با پدر و مادر‌ها کاهش می‌یابد و به چهل درصد می‌رسد. این رقم برای کاربرانی که بیش از 40 سال سن دارند٬ بار دیگر افزایش یافته و به 50 درصد می‌رسد.

چه کسی ارتباط و تعامل را آغاز می‌کند؟

بر اساس این گزارش، سوال دیگری که این پژوهش به آن پاسخ داده این است که پس از برقراری ارتباط و پذیرش دوستی در فیس‌بوک٬ معمولا چه کسی مکالمات را آغاز می‌کند؟ در پاسخ این پرسش٬ میان دختران و پسران تفاوت چشمگیری وجود دارد. معمولا دختران به‌‌ همان میزانی که والدینشان روی وال فیس‌بوک آن‌ها آیتم‌هایی پست می‌کنند٬ چیزهایی را روی وال والدین به اشتراک می‌گذارند.

 

دختران بالا‌تر از 30 سال حتی بیش از والدین خود پست‌هایی روی دیوارشان قرار می‌دهند. پسر‌ها اما بیشتر دریافت‌کننده هستند و ظاهرا تمایل کمتری برای به‌اشتراک‌گذاری پست‌ها و آیتم‌ها با والدینشان دارند. در مجموع٬ تمایل به پست‌کردن روی وال پدر و مادرها٬ با افزایش سن فرزندان افزایش می‌یابد.

اما پست کردن روی وال فیس‌بوک٬ تنها راه ارتباط نیست. یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباطی در فیس‌بوک کامنتها است. ارتباط کامنتی میان فرزندان و پدر و مادر‌ها تقریبا متوازن است و هرچه سن فرزندان بالا‌تر می‌رود٬ احتمال این‌که پدر و مادر‌ها آغازگر ارتباط کامنتی با آن‌ها باشند افزایش می‌یابد.

در مکالمات فیس‌بوکی والدین و فرزندان چه می‌گذرد؟

برای پاسخ به این پرسش٬ صد‌ها هزار پست و کامنتی که کاربران انگلیسی‌زبان فیس‌بوک در دو ماه گذشته به اشتراک گذاشتند٬ توسط الگوریتم‌های جستجوی فیس‌بوک بررسی شدند. فیس‌بوک این نتایج را به صورت اینفوگرافیک منتشر کرده است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که پدر و مادر‌ها به‌طور اغراق‌شده‌ای به فرزندان خود افتخار می‌کنند و به ستایش آن‌ها می‌پردازند.

اگر پای نوه‌ای هم در میان باشد٬ تحسین و ستایش او هم کسر بزرگی از تعاملات فیس‌بوکی والدین را در بر می‌گیرد. مادر‌ها بیشتر در ارتباط با فرزندان پسر به آن‌ها گوشزد می‌کنند که مراقب خود باشند و پدر‌ها هم در ارتباط با پسر‌ها بیشتر درباره بازی‌ها یا وضعیت شغلی و مالی آن‌ها گفت‌وگو می‌کنند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار