باشگاه خبرنگاران «خبرگزاری دانشجو»، احسان کریمی میبدی، ارشد مدیریت رسانه، دانشکده صدا و سیما؛ شبکه های اجتماعی نمود جدیدی از فضای رسانه ای در جهان محسوب می شود؛ شبکه هایی که عمر آن با راه اندازی سایت سیکس دگرس در سال 1997 شروع شد.
این شبکه ها و تعداد کاربرانش روز به روز در حال افزایش است که از مهمترین این شبکه ها می توان به فیس بوک (دومین)، توئیتر (یازدهمین)، لینکدین(چهاردهمین )، مای اسپیس (دویست و هفتمین) و فیس نمای ایران(هزار و پانصد و سیمین) در میان سایت های جهان اشاره کرد.
تهدید یا فرصت
شبکه های اجتماعی که امروز مدلی از اینترنت هستند، دارای ویژگی چون رایگان بودن، آشنایی با دوستان، جامعه و همچنین تنوع افکار و تازگی اخبارند.
شبکه های اجتماعی ارتباطات را تسهیل می بخشند و ارتباطات انسانی را وسیع تر می کنند تا جایی که ارتباطات در یک فضای گرم چندصد نفری به فضای ارتباطی چند میلیون نفری تبدیل می شود و در این میان هزینه های فرد را کاهش می دهد و انسان ها را با دنیایی از اخبار و تصاویر و ... که در مکان های رسمی قابل دسترس نیستند، آشنا می کند و از طرفی دیگر باعث فرسایش ارتباطات در خانواده می شود و گاهی به دلیل وجود هویت مجهول و شبه مجهول، بستری برای جرایمی چون اخاذی و شکل گیری ارتباطات نامشروع و گروه های نامتعارف هنجارشکن ایجاد می کند.
جرم کجاست و شروع کجاست؟
باید توجه داشت که بر اساس قانون حال حاضر جرایم رایانه ای، نه استفاده از فیلترشکن جرم است و نه عضویت در فیس بوک و کسی را هم نمی توان تنها به دلیل استفاده از فیلترشکن یا حضور در فیس بوک مجرم دانست، هرچند ترویج، فروش و آموزش فیلترشکن جرم محسوب می شود.
عضویت در فیس بوک با توجه به عوامل یهودی و صهیونیستی خود چون زاکربرگ(مدیرعامل)، داستین موزکویچ (معاون اول)، پیتر تیل (سرمایه گذارعمده)، سندلبرگ (معاون اجرایی)، جاستین روزنستاین (مهندس ارشد) این مومسسه و ارتباط با آنها با سازمان های جاسوسی جهان چون سیا باعث می شود مصداق روشنی بر تقویت دشمنان اسلام و مسلمین باشد؛ زیرا آنچه مشخص است ارتباط نزدیک موسسان و مجریان یهودی فیس بوک با سازمان های جاسوسی است که از این طریق می توانند علاوه بر شناسایی ارتباط افراد با یکدیگر به بررسی و تحلیل احساسات و افکار عمومی جهان پرداخته و علاوه بر آینده نگری تلاشی در راستای آینده آفرینی در عرصه جهانی فراهم کنند.
باشیم یا نباشیم
مهمترین نکته در بودن یا نبودن است که در آن هم نکاتی وجود دارد؛ حضور در فیس بوک یا دیگر شبکه های اجتماعی یک نوع فعالیت منفعل گونه و بازی در زمین دیگران است.
فعالیت است از آن جهت که با توجه به جمعیت بیش از یک میلیارد نفری شبکه های اجتماعی می تواند میدان خوبی برای ارتباط و تعامل در سطح جهانی باشد و فضای نابهنجار شبکه های اجتماعی و خاصه فیس بوک را تعدیل کند و دوستان بتوانند افکار و دیدگاه های خود را به جهانیان عرضه کنند و از طرفی دیگر انفعال است؛ چون صاحبان رسانه هایش نه تنها ناظر، بلکه کنترل گرانی حرفه ای هستند و در تعاملات حساس جهانی به قطع فعالیت مخاطبان مخالف خواهند پرداخت که مصادیق آن قطع حضور فعالان حماس در غزه و مخالفان هولوکاست در فضای فیس بوک است.
آنچه می تواند ما را موفق کند، ایجاد شبکه های اجتماعی خلاق و پویا با رویکرد اسلامی و با نگاه جهانی است تا علاوه بر فضای تعامل و ارتباطات سالم انسانی، شاهد نظارت و کنترل صاحبان رسانه های جهان بر فعالیت های خود نباشیم.