به گزارش خبرنگار علمی«خبرگزاری دانشجو»، در برنامه نبض دیشب (جمعه) که با حضورعلی محمد شاعری قائم مقام سازمان محیط زیست کشور، حسن آقاجانی فوق تخصص بیماری های قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جلیل سالاری معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و وحید نوروزی کارشناس ارشد محیط زیست پخش شد به موضوع آلودگی هوا با محوریت مطالبات مردمی در ساعت 22:30 از شبکه خبر پرداخته شد.
بهرام یزدانی مجری برنامه نبض وقتی علت تعطیلی کلان شهرها را به دلیل آلودگی هوا در این روزهای سال درباره روند برنامه مدون جامع کاهش آلودگی هوا از نماینده سازمان محیط زیست کشور سوال می کند، شاعری در پاسخ از تدوین برنامه جامع پنج ساله که از سال جاری آغاز شده خبر می دهد و می گوید:«اقدامات اصولی برای آلودگی طبیعی هوا با همکاری وزارت خانه ها و بخش های خصوصی در حال اجرا است، در حالی که برای شرایط اضطراری که جو سرد همراه با سکون هوا ایجاد می شود یا هنگام ورود آلاینده های صنعتی ناشی از احتراق خودروها، فعالیت های صنعتی، تردد خودروها، مصارف خانگی، مصرف انرژی بخش صنعت خودرو و سوخت نیروگاه ها که نیازمند عاملی برای خروج این آلاینده ها است منوط به تاثیر بارندگی و نزولات آسمانی با جریان وزش باد است».
قائم مقام سازمان محیط زیست این گونه ادامه می دهد: «شرایطی که ارتفاع وارونگی هوا در آبان و آذر امسال به ارتفاع 700 تا 800 متر رخ داد و بخش وسیعی از مرکز کشور را حبس کرد در واقع امکان جا به جایی، کنترل و پالایش ورودی های این آلاینده ها امکان پذیر نیست و این سبب تعطیل شدن مدارس، دانشگاه ها و ادارات پایتخت شد».
در تعطیلی ها آلودگی را مدیریت می کنیم
در جلسه مشترک کمیته هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران و کارگروه کاهش آلودگی هوا که در سطح ملی برگزار شد به دلیل پایداری هوا تمام مراکز آموزشی و اداری تهران غیر از مراکز درمانی مانند اورژانس تعطیل و اجرای طرح زوج و فرد از در منازل تا روز دوشنبه جاری تمدید و مسابقات ورزشی تهران هم لغو شد.
ممنوعیت فروش طرح روزانه ترافیک از شنبه تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.
همچنین تصویب شد، کلیه نیروگاهها و کارخانههایی که از سوخت مازوت استفاده میکنند، تا اطلاع ثانوی باید از گاز استفاده کنند.
شاعری، «تعطیلی های کلان شهرها را فرصتی برای مدیریت بهتر آلودگی هوا و گذر از برنامه پنجم توسعه بیان کرد».
مجری برنامه نبض به برنامه های سوم، چهارم و پنجم توسعه برای کاهش آلودگی هوا و به استاندارد رساندن این مسئله اشاره می کند و معقتد به موفق نبودن دولت در تحقق این برنامه است.
قائم مقام سازمان محیط زیست نیز می گوید:« دراقدامات انجام شده در برنامه اول تا سال 89 در مهار گازهای آلاینده در تهران می بینیم که میزان منو اکسید کربن در کشور در سال 84 حدود 80 روز از هوا را ناسالم کرده بود و در سال های 90 و 91 حتی یک روز از هوا را شاهد وجود منواکسید کربن که مهمترین گاز آلاینده در محیط زیست است را مشاهده نکردیم».
این در حالی است که صبح چهارشنبه گذشته(13 ام دی) بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه های سنجش آلودگی هوای شهر تهران از میزان غلظت کلیه آلاینده ها به غیر از آلاینده منواکسید کربن نسبت به روز گذشته درساعات صبح کاسته شده است. به این ترتیب میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه های حساس اعلام شد.
آلودگی هوا تا بهمن ادامه دارد
«22 درصد مصرف سوخت کشور را گاز CNG تشکیل می دهد در حالی که تا پیش از سال 83 به دلیل وجود خودروهای کاربراتی با میزان سرب بالا حتی یک متر مکعب مصرف این گاز را نداشته ایم، تمام موفقیت های کنترل آلودگی هوا طی هشت تا 10 سال اخیر اتفاق افتاده است». شاعری می گوید.
یوسف رشیدی مدیرعامل سازمان کنترل کیفیت هوای تهران دیروز(جمعه) از ادامه وضعیت ناسالم هوای پایتخت به علت استقرار شرایط پایدار در روزهای آینده خبر داده و گفته است: بیشترین میزان آلودگی هوا در روز 11 دی به 180 رسیده و پس از آن تا 129 کاهش یافته اما این وضع تا پایان دی حتی تا بهمن ماه امسال ادامه دارد.
«یعنی با وجود چشم اندازی که از ابتدای سال 79 آغاز شده بازهم طی این ده سال باید در این جایگاه باشیم؟ » مجری برنامه از شاعری می پرسد.
قائم مقام سازمان محیط زیست نیز می گوید: «در برنامه اول اجرای طرح سال 79 تا 89 به 50 درصد هدف خود رسیده ایم و از آغاز برنامه دوم که در سال 90 بوده هدف کاهش حداکثری آلاینده ها تا برنامه پنجم توسعه است.
میزان منواکسید کربن بر اساس شاخص PSI در سال 84، 80 بوده در حالی که بهبود کیفیت در سال 90 در تهران حدود 27 تا 30، در اصفهان 62 و در اراک به 25 رسیده است؛ این به معنای آلوده نبودن هوا نیست».
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت محمد جواد محمدی زاده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفته است: «در حال حاضر دو هزار و 400 واحد صنعتی آلاینده در کشور وجود دارد که باید تا پایان سال به هزار و 200 واحد کاهش یابد و براساس برنامه پنجم توسعه تا پایان برنامه نباید هیچ واحد آلاینده ای در کشور وجود داشته باشد».
پرسش بعدی مجری برنامه نبض از نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود.
«وزارت بهداشت طی یکی دو سال اخیر علاوه بر بهبود وضعیت آب برخی مناطق تهران، در مورد آلودگی هوا تنها به هشدار به کودکان، سالمندان و افراد حساس به این وضعیت اکتفا کرده، کارکرد این وزارت در آلودگی هوا چیست و آمار مرگ و میر کشور ما ناشی از آلودگی هوا چقدر است؟ » یزدانی از حسن آقاجانی پرسید.
اطلاعات ضد و نقیض از آمار ماموریت های اورژانس تهران
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به آلودگی هوای لندن در سال 1952.م اشاره می کند و می گوید: «چهار هزار نفر در هوای آلوده سه روزه لندن جان باختند و بالاخره موفق به کنترل آن شرایط شدند. وظیفه ای که قانون به عهده وزارت بهداشت نهاده است بعد از اجرای برنامه اول و دوم توسعه بوده است، اولین بار در سال 50 به عهده وزارت نفت و سال 54 نیز به عهده سازمان محیط زیست بوده است. در وضعیت کنونی که وزارت بهداشت متولی تامین و ارتقای سلامت مردم است حدود 10 درصد ماموریت های اورژانسی و به ازای هر ماموریت مبلغ 80 هزار تومان هزینه ، همچنین 30 درصد بیماران قلبی و تنفسی افزایش یافته است».
دکتر هوشنگ فولادی رئیس اورژانس تهران پنجشنبه (14 دی) در گفت و گوی خود با ایسنا، از افزایش تماسهای تلفنی شهروندان به اورژانس برای دریافت خدمات مشاورهای طی روزهای اخیر افزایش خبر داده و گفته است: خوشبختانه ماموریتهای اورژانس در روزهای اخیر افزایش نیافته است.
آلودگی هوا 4460 پایتخت نشین را در سال گذشته بلعید
آقاجانی در ادامه می گوید: «هشدار دادن به مردم، حضور در کمیته ها و کارگروه ها، راه اندازی سایت اطلاع رسانی به منظور اعلام شاخص های بهداشتی و پایش و ارزش گذاری کارها وظیفه مقرر شده قانونی وزارت بهداشت است.
مرگ هشت هزار نفر در روز در دنیا، مرگ سالیانه 60 هزار نفر درآمریکا، مرگ سالیانه 500هزار نفر در چین بر اساس اعلام آمار سازمان بهداشت جهانی منتسب به آلودگی هوا اعلام شده است و در ایران مرگ و میرهای ناشی از ذرات 2/5 پی ام و 10 پی ام که ذرات گازی و آسیب زای معلق در هوا هستند جان چهار هزار و 460 نفر از مردم تهران در سال 90 را گرفته است».
سوخت کشور خوب مدیریت کرده است
آقاجانی ضمن اینکه حتی یک مورد مرگ و میر از این معضل را زیاد می داند، مدیریت سوخت کشور در کنترل این میزان کشته در ایران را خوب ارزیابی می کند.
حمایت 20 میلیاردی پالایشگاه نفت از پژوهش های خودروسازی
وقتی مجری نبض وضعیت کیفیت بنزین کشور را از نماینده شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی می پرسد، جلیل سالاری می گوید: «رشد مصرف کشور ما در فرآورده های نفتی در حال حاضر شش درصد یعنی 3 برابر متوسط جهانی است در حالی که پیش از هدفمندی یارانه ها و سهمیه بندی بنزین این میزان 12 درصد بوده است، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی علاوه بر تامین نیاز مردم روزانه 250 میلیون لیتر فرآورده انتقال، توزیع و جا به جا می کند. این شرکت به تناسب نیاز کشور به دنبال ارتقای کیفی سازی فرآورده های نفتی خود در چارچوب استانداردهای جهانی و بر اساس برنامه چهارم توسعه طرح های مصرف انرژی و ارتقای کیفی را انجام داده است.
16 هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش فرآورد های نفتی، حمایت 20 میلیارد تومانی از بخش خودروسازی به منظور انجام طرح های پژوهشی برای عرضه خودروی دیزلی سبک از اقدامات این شرکت است، حدود 120 تن تولید گوگرد پالایشگاه بوده و هم اکنون به 500 تن رسیده و تا پایان امسال به 1200 تن بازیافت گوگرد در نفت کوره و سایر فرآورده ها خواهد رسید». این را سالاری می گوید.
آیا این میزان استاندارد است؟» یزدانی پرسید.
بر اساس استاندارد جهانی در نفت گاز 50 پی پی ام و بنزین حدود 20 پی پی ام است، در حال حاضر 12 میلیون لیتر تولید بنزین داریم که تا پایان دی جاری به 24 میلیون لیتر خواهد رسید و در همین چارچوب غلظت گوگرد 1200 تن کاهش یافته است. ناوگان های ما در بخش خودروهای سنگین حدود 20 سال است در حالی که این رقم در دنیا هشت سال است، شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی بنزین استاندارد یورو را که عرضه می کند مناسب خودروهای دیزلی پایه سبک است که در سبد سوخت انرژی هم پیش بینی شده است. میزان گوگرد در بنزین پالایشگاه های اراک، تهران و آبادان هر کدام سه میلیون لیتر و بر اساس یورو 4 تولید می شود که این میزان تا پایان ماه جاری به 13 میلیون و تا پایان سال جاری به 25 میلیون لیتر افزایش خواهد یافت». این پاسخ معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی بود.
تاثیر گوگرد بر سلامت
علی اعظم سلگی، کارشناس ارشد بهداشت محیط در مورد تاثیر گوگرد بر سلامت معتقد است: «گوگرد گازی محرک است که معمولا بالاترین سطح آن نزدیک به مجتمعهای صنعتی است. فعالیت متوسط که منجر به تنفس دهانی مانند پیاده روی تند موجب تاثیرات گوگرد بر سلامتی می شود، خس خس کردن هنگام تنفس، کوتاهی تنفس و فشردگی در قفسه سینه از علائم این عنصر است این تماس های بلند مدت با دی اکسید گوگرد عامل بیماریهای تنفسی می شود، مکانیسمهای دفاعی ریه را کاهش داده و بیماری های قلبی را تشدید می کند».
شاعری نیز در این باره می گوید: «راندمان بنزین یورو 4 در خودروهای امسال بهتر بوده است و علت این موفقیت هماهنگی ایران خودرو و سوخت است، هماهنگی که بین بخش صنعت و نفت آغاز کرده ایم خودروهای وارداتی هم اکنون بر اساس یورو 5 شماره گذاری می شود که در واقع سوپر استاندارد یورو4 را دارند با میزان غلطت گوگرد 20 پی پی ام و خودروهای گازوییلی سنگین ما عمدتا این گونه هستند و یک درصد خودروهای سبک و غلظت نفت گاز در خودروهای سنگین زیر 500 پی پی ام بوده که امیدواریم تا پایان سال به کمتر از 50 پی پی ام برسد».
آقاجانی نماینده وزارت بهداشت نیز، «خودروهایی که مصرف گازوییل دارند و منابع ثابتی که نفت کوره مصرف آنهاست و وجود کارخانه های حاوی سوخت در محور کرج –تهران را منابع اصلی آلودگی هوا در ارتباط با گوگرد می داند».
شاعری می گوید: « طبق آخرین آمار 50 میلیون لیتر مصرف نفت کوره در کشور است که میزان گوگرد نیز از 20 هزار پی پی ام بالاتر است. سوال من از وزارت نفت این است که در شرایط هشدار چه برنامه های برای جایگزین کردن سوخت مازوت یا مصرف نکردن نفت کوره و نفت گاز دارد؟»
یزدانی مجری نبض از کارشناس ارشد محیط زیست موقعیت آلودگی هوا و شرایط اقلیمی کشور ما را در مقایسه با کشورهای دیگر می پرسد.
مهار منواکسید کربن افتخار نیست
«آلودگی هوا همان طوری که آقاجانی نیز گفت در کشورهای دیگر مانند لندن حتی در وضعیت بدتر نیز بوده است اما با وجود پیشرفت تکنولوژی های کنونی مهار منو اکسید کربن که قبلا در خودروی پیکان بود الان جای افتخاری ندارد». این را وحید نوروزی می گوید.
«مدیریت پراکنده و موازی در کلانشهر ها حلال مشکلات نیست. شاهد رشد 17 -18 درصدی خودروهای دیزلی و سوختی هستیم و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت سهم CNG را کاهش می دهد. همچنین وزارت نفت دستور تولید سوخت دیزل را صادر می کند و از آنجایی که استاندارد سوخت دیزل بالاست و خودروی دیزلی نداریم سازمان محیط زیست دستور خارج شدن خودروهای از رده خارج شده را صادر می کند در حالی که برنامه کاهش آلودگی هوا 10 ساله تدوین شده است اما سازمان محیط زیست تنها در نیمه اول این دوره توانست خوب عمل کند و به دلیل نداشتن نگاه ملی برنامه در پنج ساله دوم رها شد». این را کارشناس ارشد محیط زیست می گوید.
وزارت بهداشت به خوبی انجام وظیفه نمی کند
نوروزی در ادامه گفت:«تعطیلی های این روزها از نظر قانونی و شورای عالی ترافیک مطابق قانون نیست و این به دلیل نرسیدن به وضعیت اضطرار پیش آمده است. استاندارهای قانونی که وزارت بهداشت اندازه می گیرد بر اساس مصوبات قدیمی است در واقع این وزارت خانه به خوبی ایفای نقش نمی کند».
نماینده وزارت بهداشت ارزیابی نوروزی را منکر می شود و معتقد است: «شاخص های اعلام شده وزارت بهداشت بر اساس مقیاس سلامتی از استاندارد ملی بوده است و دوستان دیگر استانداردهای ما را بپذیرند و اگر خودشان می خواهند به گونه ای دیگر تعریف کنند مشکل ما نیست!».
«آیا شما صحبت های وزارت بهداشت را قبول ندارید؟» یزدانی از شاعری می پرسد.
«بر اساس شاخص کارگروه ملی با حضور نماینده های وزارت بهداشت و کشور و در کارگروه استانی که نماینده هشت کلانشهر تهران، البرز، اصفهان، خراسان رضوی، مرکزی، آذربایجان شرقی، خوزستان و فارس نیز حضور دارند و کارگروه ملی هم زیر نظر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست تشکل می شود و هر تصمیمی که برای تعطیلی هر شهری گرفته می شود بر اساس اقتضائات اجتماعی و اقتصادی آن شهر است که دیروز( 14ام دی) بر اساس گزارش وزارت بهداشت و حساسیت های کارگروه برای مهار و کنترل آلودگی دستور تعطیلی تهران صادر شد». این را قائم مقام سازمان محیط زیست می گوید.
سایپا و خودرو یورو 4 را نپذیرفت
نوروزی در ادامه می گوید: «از ابتدای سال 87 مقرر شد بنزین یورو 3 تولید شود که اتفاق بزرگی نیز بود اما خودروسازان گفتند تا بنزین یورو 3 نباشد خودرو یورو 3 تولید نمی کنیم و وزارت نفت هم گفت تا خودرو یورو 3 نباشد بنزین یورو 3 تولید نمی کنیم. از اواخر سال 90 هم سازمان محیط زیست ورود یورو 4 را مطرح کرد در حالی که سایپا و ایران خودرو یورو 4 را نپذیرفت. در حال حاضر هشت تا 10 هزار میزان گوگرد گازوییل مینی بوس ها و اتوبوس های ما است، خوشبختانه با موفقیتی که سوخت ما کسب کرده است موفق شدند میزان غلظت گوگرد در تهران به 500 پی پی ام برسد در حالی که باید حداقل به 50 پی پی ام برسد و این رقم در ژاپن 10 است. پیشرفت بنزین و گازوییل کشور خوب عمل کرده اما خودروسازان ما به شدت عقب هستند».
سالاری نیز می گوید: «میانگین گوگرد گازوییل هفت هزار پی پی ام بوده است که با توجه به اقدامات انجام شده در حال حاضر حدود 18 میلیون لیتر گازوییل با استاندارد یورو 4 و 5 داریم و امکان عرضه در پالایشگاه های اراک و تهران را نیز هست. الان ترکیب 12 میلیونی که در پلایشگاه تهران عرضه می شود پیش از این در سبد سوخت پیش بینی شده است، ناوگان اتوبوسرانی امروز 500 پی پی ام است ولی عمدتا در کلان شهرها مبنای این استاندارد برای خودروهای دیزلی پایه سبک و شخصی بوده که خودرو آن هنوز وارد چرخه نشده است».
خودروسازان تمایل زیادی به ارتقای یورو 2 به 4 نداشتند
یزدانی پرسید: «چرا به وزارت صنایع و خودروسازان کیفیت بیشتری را مطالبه نمی کنید؟»
«از خودروهای یورو 2 به یورو 4 جهش پیدا کردیم و از زمانی که این مصوبه را در دولت تایید کردیم خودروسازان تمایل زیادی به این سطح ارتقا نداشتند و این کار را از کارگروهی که با تمام خودروسازان انجام داده ایم، تمام خودروسازان پایه های فنی آن را فراهم کرده اند و مورد تایید سازمان محیط زیست قرار گرفت و تولید انبوه در بخش خودرو سازان شروع شده، اما سایپا و ایران خودرو به کندی پیش می روند. حدود 700 تا 800 میلیارد تومان منابع مالی برای مطرح شدن در دولت نیاز دارد و به نیروی انتظامی هم اعلام کرده ایم که از سال 92 خودرو های یورو 2 را بر اساس طرح جامع شماره گذاری کند. در حال حاضر جای وزارت صنایع خالی است. وزارتی که به صنعت ما مربوط می شود، همچنین با وجود بالا رفتن سطح تکنولوژی راحت تر می توان آلودگی را کنترل کرد، آلودگی ناشی از خودروسازی و وسایل گرمایشی و سرمایشی منازل نیز مربوط به این وزارت خانه می شود. وزارت صنایع باید توضیح دهد که کجای این برنامه قرار گرفته است؟». این گفته شاعری است.
وزارت صنایع دعوت نبض را رد کرد
وزارت صنایع دعوت ما را قبول نکرد. مجری نبض گفت.
صدا و سیما باید مطالبات مردمی را بخواهد. قائم مقام سازان محیط زیست گفت.
شما نمی توانید تذکر بدهید؟ شکایت بکنید؟ مجری نبض پرسید.
از شکایت گذشته است. شاعری گفت.
اگر راهنمایی و رانندگی با شما همکاری نکند؟! یزدانی پرسید.
«راهنمایی و رانندگی همکاری می کند اما از اینجا به ایران خودرو، سایپا و نیروی انتظامی عرض می کنم که اگر قصد به تعویق انداختن برنامه کارگروه را دارند سازمان محیط زیست عقب نشینی نمی کند. چینی ها و و هندی ها هم اکنون همگام با استاندارهای دنیا خودرو هایی با یورو 4 و 5 تولید می کنند.» پاسخ شاعری به عزیزی بود.
شاعری بدون اشاره ای به ذکر کشته شدگان در اثر آلودگی هوا در سال 89 می گوید: « تعداد چهار هزار و 460 شهروند تهرانی در سال گذشته نسبت به 89 کاهش یافته است که علت این کاهش مدیریت سازمان محیط زیست بر کل منابع تولید و همکاری وزارت بهداشت و نفت است!».
مجری نبض از نماینده وزارت بهداشت می پرسد:«آیا نباید وزارت بهداشت به کسانی که عامل کاهش سلامتی مردم است تذکری بدهد؟ »
آقاجانی می گوید:«یکی از اصلی ترین راه کارها برای کاهش آلودگی توسعه خطوط مترو با کیفیت مناسب سوخت، دستگاه های اتوبوس و ممانعت از تردد خودروهای فاقد استاندارد لازم است. حدود یک میلیون و 300 هزار خودرو از رده خارج کردیم و در حال حاضر 10 هزار وسیله نقلیه شب ها نخاله ها را خارج می کنند. راهکار مشکل آلودگی هوا یک بحث اقلیمی است چون تهران محصور بین کوه های شمال و شرق است، همچنین فعالیت هرگونه محصول صنعتی باید پیوست سلامت را از شورای عالی سلامت دریافت کرده کند».
شاعری معتقد است: «مصارف خانگی ما چهار برابر متوسط مصرف در دنیاست که رسانه ملی باید در یان زمینه فرهنگ سازی کند، شدت مصرف انرژی در کشور بهینه سازی و نوع سوخت اصلاح شود. در حمل و نقل عمومی تهران، اصفهان و اراک در مقایسه با متوسط جهانی 25 تا 30 درصد است که لازم است این میزان به 75 درصد برسد».
مجری نبض می گوید: «این برنامه کند انجام می شود همین را هم در برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه هم داشته ایم».
« ما رتبه دوم را در مصارف CNG داریم که این برای کشور ما افتخار است. مصرف انرژی امسال اگر به روال قبل بود میزان بنزین مصرفی 120 میلیون لیتر می شد درحالی که الان در 60 میلیون لیتر ثابت مانده است. سال 83 میزان مصرف سوخت صفر بوده که الان به 120درصد رسیده است، همچنین پالایشگاه اما خمینی(ره) حداکثر درهفته هوای پاک تا دهه مباک فجر در اراک با یورو 4 با 13 میلیارد و 500 میلیون تومان سرمایه گذاری افتتاح می شود ». قائم مقام سازمان محیط زیست پاسخ داد.
شاعری میزان مصارف خانگی را 450 میلیون متر مکعب گاز اعلام کرد و درخواست کاهش این میزان را در منازل، نیروگاه ها، خودروها، واحدهای صنعتی از مردم خواستار شد.
شاعری، سالاری و نمایندگاه صنایع و خوروسازی مهمانان جمعه آتی برنامه نبض هستند.
برنامه نبض هر جمعه ساعت 22:30 از شبکه خبر با محوریت سلامت و بررسی مشکلات و مطالبات مردمی در این حوزه با حضور کارشناسان و مسوولان مربوط پخش می شود.