به گزارش خبرنگار دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»، حجت الاسلام علی ابوالحسنی(منذر) تحت عنوان بیدارگر بصیرت در نخستین سالگرد ارتحال این پژوهشگر و مورخ تاریخ اسلام عصر امروز در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد و حجت الاسلام صدیقی، امام جمعه موقت تهران به بیان مطالبی در خصوص شخصیت علمی مرحوم مُنذر پرداخت.
امام جمعه موقت تهران گفت: انسان وقتی وارد این عالم میشود نه دارای ارزش است و نه ضد ارزش و هیچ فعل و فعلیتی ندارد و انفعال محض است در این مسیر خروج از اسفل سافلین خداوند مدارجی قرار داده که اگر انسان با آن مدارج حرکت کند به قله کمال و قرب الهی میرسد.
وی افزود: اگر انسان موفق نشود از این ریسمانها استفاده کند در اسفل سافلین نمیماند بلکه به زیر صفر سقوط میکند.
صدیقی با اشاره به اولین راه رسیدن به خدا گفت: اولین راهی که خدا برای رسیدن این مدارج به ما معرفی کرده ایمان است، ایمانی که خاصیت و موجودیت دارد.
وی در ادامه گفت: ایمانی که اثر دارد، ایمانی است که عمل صالح را به وجود می آورد در واقع ایمان به انسان انگیزه می دهد که در مسیر حق باشد همانگونه که عمل صالح نیز ایمان را افزایش میدهد.
امام جمعه موقت تهران عمر انسان را سرمایه او دانست و یادآور شد: عمر انسان ماندنی نیست و همانطور که یخ به مرور آب میشود اگر از عمر انسان محافظت نشود آب میرود.
خداوند میفرماید انسان در خسران است و سرمایه عمر خود را از کف میدهد
صدیقی با بیان اینکه خداوند میفرماید انسان در خسران است و سرمایه عمر خود را از کف میدهد گفت: در ادامه خداوند میفرماید مگر کسانی که ایمان و عمل صالح دارند، ایمان یعنی آگاهانه چیزی را قبول کردن و این ایمان خوب است اما کافی نیست و باید با عمل صالح همراه باشد.
امام جمعه موقت تهران گفت: کسی از غُبن عمر درامان است که علاوه بر خودسازی نسبت به هدایت دیگران نیز غیور باشد این تواصی به حق بدون مشکل نیست و هر کس در مسیر حق حرکت می کند و خیال دارد دیگران را هم نجات دهد با مشکلاتی مواجه میشود.
وی اولین امری که در طریق نجات لازم است را علم عنوان کرد و یادآور شد: علم برمبنای ایمان به انسان ارتقاء میدهد و انسان را صاحب پرواز میکند.
صدیقی گفت: خدا مقام دو گروه را که مقام عند ربی که مقام فناء مطلق است تعبیر کرده است. خداوند دل مومن را مرکز فرماندهی خود قرار داده است و انسان این ظرفیت را دارد که مظهر همه صفات الهی باشد و فاصله خود را با خداوند از بین ببرد.
وی ضمن توضیح این مطلب که رسیدن به این مقام هیچ راهی جز عالم شدن ندارد، خاطرنشان کرد: از مجموع آیات قرآن بر میآید که حرکت مومن باید حرکت جهادی باشد یک نوع جهاد با قلم و نوع دیگر آن با گفتار و بیان است و بزرگانی که به جایی رسیدهاند با قلم و بیان انحرافات را روشن کردند و در هدایت دیگران سرآمد بودند.
امام جمعه موقت تهران افزود: آنان قلمدارانی بودند که سنگر آن ها دفاع از حریم حق و قلم آن ها سلاحشان بوده است مانند شهید مطهری که آثار او نوری را در عالم تشیع ایجاد کرد.
وی در همین راستا خاطرنشان کرد: شهید مطهری به دنبال فروش آثار خود نبود بلکه مشکلات را شناسایی می کرد و داروهایی را بر روی زخمها میگذاشت.
صدیقی تصریح کرد: در زمان ما هم اشخاصی هستند که غیرت دینی آنها را وادار به دفاع از حریم حق و تشیع کرد؛ اینان عالمان غیور آشنا به زمان و کسانی بودند که تخصص داشتند دردهای فکری و علمی را بشناسند و دشمن و سلاح او را نیز به خوبی شناختند و مقابله کردند.
صدیقی افزود: یکی از این علماء مرحوم ابوالحسنی بود وی در دورهای که مسئله سید مهدی هاشمی غولی بود که کسی نمیتوانست در برابر آن نفس بکشد به صحنه آمد و برای جمعآوری مدارک تلاش کرد تا هیچ خونی پایمال نشود.
آقای ابوالحسنی تاریخ مشروطیت را تبیین نمود
وی عملکرد دیگر مرحوم منذر را تبیین تاریخ مشروطیت عنوان کرد و گفت: آقای ابوالحسنی تاریخ مشروطیت را تبیین نمود و به بازگویی سره و ناسره پرداخت و همچنین به تبیین جایگاه شیخ فضل الله نوری مبادرت ورزید.
امام جمعه موقت تهران در خاتمه گفت: ابوالحسنی هم جریان ساز بود هم در برابر روشنفکران بیرحمی که با ابزار رسانهای برای طرف مقابل خود چیزی باقی نمی گذارند بدون ترس و با اتکاء برخدا ایستادگی کرد.