به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، ضای مجازی و انتقال مفاهیم دینی از این رسانه نوین، موقعیت جدیدی است که باید به عنوان ضرورت از آن بهرهمند شویم. در عرصه کنونی فضای مجازی به دلیل توسعهای که یافت، استفاده از آن در همه عرصهها امری ضروری است.
این فضا به همان نسبت که نگرانیهایی درباره ارتباطات منفی و سوءاستفادههایی وجود دارد، میتواند بهترین بستر برای انتقال پیام بویژه پیامهای دینی باشد. اگر ما نتوانیم به خوبی از این رسانه نوین استفاده کنیم قطعاً دیگران استفاده نامناسب را از آن خواهند داشت.
حجتالاسلام والمسلمین سیدجواد موسوی هوایی، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی، در این باره معتقد است: این مسئله به دو صورت کلی و با دو فرمول کلی امکانپذیر است؛ نخست اینکه ما اولاً محتوای فضای حقیقی را بیاوریم در فضای مجازی و ساماندهی کنیم که افراد بتوانند به آن مراجعه کنند. مدل دیگر این است که به ساختار سازی متناسب با این رسانه جدید که فضای مجازی است، بپردازیم که تبلیغ دین از این طریق صورت بگیرد؛ مثلاً گاهی فلش میسازند، وبلاگ میسازند و سعی میکنند که از ابزارهای مختلف این فضا استفاده بشود.
بر همگان روشن است دشمن از خلأها سوءاستفاده میکند و تا زمانی که ما میدان را خالی بگذاریم، دشمن برای تقویت خود و فعالیتهایش استفاده میکند. تاکنون طلاب به صورت خودجوش و براساس میل باطنی فعالیتهایی را در فضای مجازی داشته است درحالی که این فعالیتها باید از سوی ارگان و نهادی ساماندهی شود تا از بروز موازیکاری و فعالیتهای ضعیف و بیثمر جلوگیری شود.
حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن راستگو، مدرس جامعةالعلوم قم، در خصوص چگونگی فعالیت در فضای مجازی میگوید: در فقه و معارف شیعه بر بهروز بودن تأکید شده است و از اینجا میتوان به این نکته پل زد که ما در سایتها و وبلاگهای مذهبی بایستی به روز عمل کنیم.
در واقع فعالیت تبلیغی در فضای مجازی ایجاب میکند که با آگاهی دقیق و عمیق از مسائل دینی از یک سو و آگاهی از جو حاکم بر فضای مجازی و مسائل مطرح در این جو، همچنان که در فقه به مسائل مستحدثه پرداخته میشود در فضای مجازی نیز در ساحتهای مختلف اعتقادی، اخلاقی، فقهی و... مسائل پیگیری شود و نقطه نظرات اسلامی متناسب با جریان حاکم بر فضای مجازی مطرح شود.
دشمن برای ایجاد انحراف فکری و اعتقادی در فضای مجازی سازمانهایی را تشکیل داده است و کارهای تشکیلاتی انجام میدهد و بهتر است که ما هم سازمان و تشکیلات خاصی را به واسطه برنامههای منسجمی داشته باشیم تا موضوعات مربوط به حوزه فضای مجازی را پیگیری کنیم. بهتر آن است که در کنار چندین میلیون سایت و وبلاگ که در عرصه تخریب حوزه دین فعالیت میکنند، ما هم تراز مناسبی در ارتباط با این موضوع ایجاد کنیم تا بتوانیم به تبلیغ مناسب دین در عرصه فضای مجازی بپردازیم.
البته تشکیل شورای عالی فضای مجازی به دستور مقام معظم رهبری اقدام مناسبی است و این شورا باید بتواند در تنظیم اساسنامه، اولویتش، اولویت نرمافزاری و نظارت عالیه باشد.
در حالی که وضعیت تبلیغ دین در فضای مجازی و رسانههای دیجیتال نسبتاً مثبت است اما با توجه به انتظاری که ما از محققان، متخصصان و مبلغان کشور خود داریم و با توجه به قابلیتهای موجود در کشور که در عرصههای مختلف از فناوری هستهای تا فناوری نانو، فناوری سلولهای بنیادین و یا پیشرفتهای علمی دیگر و یا حتی پیشرفتهای نظامی به ظهور رسیده است باید کوشید که روند ترویج و تبلیغ دین و معارف نیز با این فناوریهای جدید همگامی و همراهی داشته باشد.
در دنیای کنونی همه ارتباطات همچون تجارت، فرهنگ، سیاست و... در قالب فضای سایبری رخ میدهد؛ بنابراین تبلیغ دین به سفارش ائمه اطهار (ع) در هر برهه زمانی باید براساس زبان و ادبیات همان زمان باشد. وظیفه تبلیغ دین برعهده همه اقشار جامعه است و همه باید دست در دست هم دهند تا این وظیفه مهم را به بهترین شکل ممکن، انجام دهند.
منبع: رسالت