کد خبر:۲۲۹۴۰۴
وبلاگ «بهاربیا»

از صداوسیما تا پیرزنان قجری

به دنبال انتشار فتوای مراجع تقلید در مخالفت با رایتل، انتظار مردم این بود که برخی نهادهای مرتبط، از جمله صدا و سیما، ضمن قدردانی از مراجع تقلید، فوراً تبلیغات رایتل را متوقف کند.

به گزارش گروه فضا مجازی «خبرگزاری دانشجو»، در آخرین به روز رسانی وبلاگ «بهار بیا» چنین آمده است: صدا و سیما تا چندی پیش، تبلیغات رایتل را به دلیل برداشتی که از قانون اساسی داشت، پوشش نمی‌دادند؛ ولی اخیراً تبلیغات شدید رایتلی را به جامعه تزریق می‌کند و تب رایتلی شدن را در مردم بالا می‌برد.

 

خبرگزاری فارس: مراجع تقلید با صدور فتاوایی مخالفت خود را با رایتل اعلام کردند+دستخط مراجع

 

این یک سوال تاریخی است که چرا همت برخی در رعایت حرمت مراجع تقلید، کمتر از پیرزنان عصر قاجاریه در تحریم تنباکو است. صدا و سیما در قبال عدم رعایت فتوای مراجع تقلید مردم، به چه چیزی می‌رسد که این همه دغدغه برای مردم متدین فراهم کرده است؟

 

به نظر می‌رسد که صدا و سیما از پخش تبلیغات چرب رایتل، پول زیادی به دست می‌آورد. براستی اگر چنین است، اعلام کند تا مردم متدین و مقلدین مراجع تقلید، این پول را جمع آوری کرده، در اختیار آنان بگذارد تا حیثیت مرجعیت مخدوش نشود.

 

دو یادآوری

 

الف. اینکه امروزه برخی از مسوولین صدا و سیما و نیز شرکت رایتل، به فتوای مراجع توجه نمی‌کنند، به معنای ضعف جایگاه مراجع نیست؛ زیرا در ماجرای تحریم تنباکو هم این گونه نبود که همه مردم قلیان‌ها را بکشند؛ بلکه آن روز هم بودند کسانی که حرف شنوی نداشتند.

 

ب. تفاوت امروز با زمان مشروطه، این است که میرزای شیرازی حکم کرد و مراجع تقلید فتوا داده‌اند؛ زیرا در عصر حاکمیت ولایت فقیه به سر می‌بریم نه حاکمیت طاغوت. اما باید دانست که:

 

نخست اینکه حق «مطالبه» و امر به معروف و نهی از منکر برای همه از جمله مراجع تقلید محفوظ است و رهبری معظم، بار‌ها بر مسأله «مطالبه» تأکید کرده‌اند و این مطالبه، به هیچ وجه، امری غیر قانونی نیست، بلکه یک شیوه کاملا مترقی است. مراجع تقلید پیش‌تر نیز در ماجرای ورود زنان به ورزشگاه‌ها ورود کردند و در ‌‌نهایت با حکم رهبری، اسباب برچیده شدن آن غائله فراهم شد.

 

دوم اینکه شرعاً تبلیغ عفت و حجاب و حفظ امنیت خانوادگی و جامعه، بر صدا و سیما واجب است؛ که البته رایتل همه این‌ها را به خطر می‌اندازد؛ نه اینکه تبلیغ رایتل شرعا واجب باشد. بنابراین، صدا و سیما به غیر از تعهدی که به خاطر پول تبلیغات برای شرکت رایتل ایجاد کرده است، نه‌تنها مسوولیتی در قبال تبلیغ آن ندارد، بلکه باید پیامد‌های مخاطره آمیز شیوع رایتل و نیز عواقب خطرناک بی‌حرمتی به فتوای مراجع تقلید را نیز بر عهده بگیرد.

 

در این حال، صدا و سیما می‌تواند برای رهایی از به دوش گرفتن مسوولیت مخاطرات عظیمی که به خاطر این تبلیغات دامنگیر جامعه اسلامی می‌شود و نیز رعایت حرمت مراجع، توافق خود با شرکت رایتل را یک طرفه لغو کند و یا مسأله را برای تصمیم گیری به رهنمودهای رهبری معظم بسپارد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار