کد خبر:۲۲۹۴۶۴
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی:

توجه به زندگی دوم از لحاظ هستی شناختی ضروری است

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: توجه به زندگی دوم به لحاظ هستی‌شناختی ضروری است و به لحاظ توجهات انسان شناسی فلسفی، نگاهی به زیرساخت‌ها و کارکردهای نظری و عملی دارد.

به گزارش خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، دکتر علیرضا قبادی امروز در همایش تخصصی «بررسی ابعاد زندگی دوم» در پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی در مقاله خود با عنوان «زندگی دوم از نظر تا عمل» گفت: زندگی دوم، متشکل از خلاقیت و تکنولوژی است که می‌توانیم با ابزار انسان‌شناسی فلسفی به مطالعه آن بپردازیم.


عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: علاقه‌مندی افراد به زندگی دوم دارای چندین دلیل است؛ یکی اینکه زندگی دوم یک خط خوشایند دارد و مثل زندگی واقعی بالا و پایین ندارد و خبری از مشکلات واقعی و ملموس در آن نیست؛ زندگی دوم از تعدادی قهرمان یا (hero) با شرایط مختلف تشکیل شده که افراد می‌توانند به جای این شخصیت‌ها باشند یا در ساخت آنها مؤثر واقع شوند.


وی افزود: دلیل دیگر محبوبیت فضای مجازی این است که روز اخراج در آن وجود ندارد و مثل دنیای واقعی یک روز، روز آمدن و یک روز روز رفتن نیست.

 

قبادی همچنین ادامه داد: در این زندگی برای افراد هر آنچه که دلشان بخواهد وجود دارد و هیچ چیز ناخوشایندی را در آن تجربه نمی‌کنند؛ در فضای مجازی با مفاهیمی مثل «دیگری» که باعث حس خوشایندی یا ناراحتی ما شود، مواجه نیستیم و می‌توانیم هر زمان که خواستیم دوباره به عقب برگردیم، اما در زندگی واقعی برگشتی وجود ندارد؛ در زندگی واقعی افراد با یکدیگر در تعامل متقابل هستند، در صورتی که زندگی در فضای مجازی به صورت فردگرایی است.


عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: نتیجه‌گیری که می‌توان از بحث داشت، این است که توجه به زندگی دوم به لحاظ هستی‌شناختی ضروری است و به لحاظ توجهات انسان شناسی فلسفی، نگاهی به زیرساخت‌ها و کارکردهای نظری و عملی دارد.


وی گفت: همچنین این فضا، انسانی بودن و شرایط و پتانسیل‌های ویژه خود را دارد و باید دانست که زندگی دوم اجتناب ناپذیر بوده، ولی محتاج اندیشه است.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار