گروه ورزشی «خبرگزاری دانشجو»؛ در حالی که رهبر معظم انقلاب سال جاری را به عنوان «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نامگذاری کردند، انتظار می رفت که بدنه کارشناسی و مدیریتی کشور با استقبال از این موضوع، به سمتی حرکت کنند که تولیدکنندگان در شرایطی مناسب به امر تولید اهتمام ورزند و در نهایت شاهد تمایل جامعه به سمت خرید از محصولات داخلی باشیم.
مطمئناً حمایت از تولید داخلی و نیز سرمایه گذار و کارگر داخلی مقدمه ای است برای تبدیل تولیدات داخلی به محصول باکیفیت، در درجه اول برای مصرف کشور و در درجه بعدی برای یک اقتصاد صادرات محور و زمینه سازی برای تبدیل ایران به یک قدرت اقتصادی.
در ابتدای امر لازم بود تا تمام بخش های ذی صلاح در این امر اهتمام ورزند و ضمن شناسایی بخش هایی که پتانسیل ورود در بخش تولید را دارند، مشکلات پیش رو در این حوزه بسیار مهم و حیاتی را شناسایی و موانع موجود در این مسیر را از پیش روی تولید کنندگان بردارند.
ورزش را نیز می توان یکی از بخش هایی دانست که پتانسیل های موجود در آن در امر تولید موثر است و باید از آن استفاده کرد.
امروز در کشور ما صدها تولیدکننده در امر تولید تجهیزات و پوشاک ورزشی فعالیت می کنند که انتظار می رفت در پایان سال شاهد تحولی عظیم در کیفیت و جایگاه محصولات آنها در کشور باشیم، اما اینکه تا چه حد این امر محقق شده است را باید از تولید کنندگان پرسید؛ این در حالی است که متاسفانه آنها از روند حمایت ها رضایت ندارند.
«خبرگزاری دانشجو» از همان ابتدای سال به پیگیری موضوع تولید ملی در عرصه ورزش پرداخت که گزارش نهایی آن ارائه می شود.
در نخستین گام، مشکلات پیش رو و خواسته های تولیدکنندگان پیگیری شد که همه آنها به اتفاق خواستار حمایت های مالی از سوی دولت و وزارت ورزش بودند.
تولیدکنندگان اعتقاد داشتند که ایران از نظر کیفیت اجناس و دوخت لباس ها چیزی از برندهای معروف دنیا کم ندارد و تنها لازم است که با اندکی حمایت از سوی دولت، دستگاه های خود را بهروز و مطابق با آخرین دستاوردهای جهان کنند.
به علاوه تولیدکنندگان معتقد بودند که وزارت ورزش با ایجاد قوانینی خاص برای باشگاه ها و فدراسیون ها می تواند شرایطی را فراهم کنند تا بخش های مختلف ورزش کشور به جای بستن قرارداد با برندهای خارجی به سمت محصولات ایرانی کشیده شوند.
همچنین تولیدکنندگان نسبت به تعامل کم وزارت ورزش و تولیدکنندگان محصولات و پوشاک ورزشی گلایه هایی داشتند و بارها اعلام کردند که وزارت ورزش به جای تعامل و حمایت، چوب لای چرخ تولیدکنندگان می گذارد.
تولیدکنندگان ورزشی کشور نبود چشمانداز درازمدت و نبود حمایت دولت از راههای گوناگون از جمله عدم تخصیص تسهیلات مناسب برای توسعه و افزایش کیفیت و رقابت با کالاهای خارجی، قوانین تأمین اجتماعی یکطرفه تنها با عنوان حمایت از کارگر و در نظر نگرفتن تسهیلات مناسب برای کارفرماینی که تعداد زیادی فرصت ایجاد کردهاند را بهعنوان برخی مشکلات موجود یاد کردند.
همچنین آنها عدم اعتماد ارگانها و موسسات دولتی از جمله فدراسیونها و باشگاهها به تولید داخلی و درخواست نکردن کالای داخلی از سوی آنها، وجود قانون مالیات بر ارزش افزوده، هزینههای انرژی بویژه پس از هدفمندسازی یارانهها، نبود نظارت تخصصی لازم و کافی به تولیدات و جلوگیری نکردن از ورود بیرویه اجناس خارجی بیکیفیت را از جمله مواردی برشمردند که آنان را راغب به تعطیل کردن واحد تولیدی و روی آوردن به اجناس خارجی میکند.
در مقابل خواسته های تولیدکنندگان، مسئولان و باشگاه ها نیز خواستار افزایش کیفیت محصولات ورزشی شدند و تمایل خود را برای افزایش تعاملات اعلام کردند.
وعده نمایندگانی که جزو هیئت مدیره باشگاهها بودند، ولی لباس تولید داخل را نخریدند
مجلس به عنوان نخستین بخش، حمایت خود را از تولید ملی، سرمایه و کار ایرانی اعلام کرد و اعضای فراکسیون ورزش در فروردین ماه امسال دیداری را با تولیدکنندگان تجهیزات ورزشی برگزار، و به بررسی مشکلات و چالش ها و فرصت ها برای افزایش تولید داخلی در زمینه ورزش پرداخت.
امیدوار رضایی، رئیس سابق فراکسیون ورزش در این نشست گفت: فراکسیون ورزش وظیفه خود می داند که در راستای نامگذاری امسال فرصت هایی را برای افزایش تولید ملی در زمینه ورزش ایجاد کند و این مسئله در فراکسیون ورزش از اولویت ها خواهد بود.
این صحبت ها در حالی مطرح شد که در ادامه کار چندان تمایلی به ادامه برگزاری این نشست ها در فراکسیون ورزش مجلس نهم دیده نشد و با نزدیک شدن به پایان کار نمایندگان در مجلس نهم این برنامه ها رنگ باخت و به دست فراموشی سپرده شد.
فراکسیون ورزش در مجلس دهم نیز در این زمینه چندان جدی و پیگیر وارد نشد و می توان گفت که جلسات نمایندگان با تولیدکنندگان تنها به برگزاری چند جلسه محدود شد.
به علاوه امیدوار رضایی در حالی این صحبت ها را مطرح کرد که خود عضو هیئت رئیسه باشگاه استقلال است که لباس های خود را از یک برند خارجی تهیه می کند.
رسولی نژاد، معاون امور هماهنگی استانهای وزارت ورزش و جوانان به زمان حضورش در هیئت رئیسه باشگاه استقلال اشاره کرد و گفت: زمانی که رئیس هیئت رئیسه این باشگاه بودم، مقاومتهای زیادی در برابر محصولات داخلی دیدم و در حالی که هیئت مدیره با اکثریت آرا حمایت از محصولات داخلی را تصویب کرد، اما در اجرا مشکل داشتیم که این مسئله باید ریشهیابی شود و قطعاً با آن برخورد گردد.
وی تاکید کرد: یکی از دلایل نبود امکان خرید محصولات داخلی در باشگاه استقلال این بود که با یک شرکت خارجی قرارداد سه ساله امضا کرده بودند، بنابراین اعلام کردند اگر بخواهیم آن را لغو کنیم باید جرایم سنگینی پرداخت نماییم؛ البته زمانی که قراردادها مورد بررسی قرار گرفت، متوجه شدیم که امکان حذف آن در شهریور ماه وجود دارد.
کمیته ملی المپیک؛ از ورود لباسهای خارجی تا تولید کت و شلوار داخلی با مارک چینی
در ادامه نوبت به کمیته ملی المپیک به عنوان یکی از متولیان اصلی ورزش رسید تا حمایت های خود را از تولیدکنندگان اعلام کند و بهترین زمان نیز برای این امر بازی های المپیک و پارالمپیک لندن بود، اما برخلاف انتظارات، انتشار خبری مبنی بر ورود لباس های چینی برای ورزشکاران المپیکی، همه معادلات تولیدکنندگان را بر هم زد.
این مسئله با اعتراض شدید تولیدکنندگان و رسانه ها روبرو شد که افشارزاده در پاسخ به این سوال که آیا در سال حمایت از تولید ملی، پوشاک ورزشکاران از چین وارد میشود، گفت: یک سال و نیم قبل یکسری پوشاک و وسایل ورزشی به چین سفارش دادیم که نتوانستیم آنها را از گمرگ ترخیص کنیم.
دبیر کمیته ملی المپیک افزود: این پوشاک چینی به منظور تمرین ورزشکاران تهیه شده، اما کت و شلوار و لباس ورزشکاران در المپیک صد درصد تولید داخل خواهد بود.
در حالی که قرار بود کاروان ورزشی ایران در مراسم گشایش بازیهای المپیک لندن با کت آبی کاربنی و شلوار سفید که توسط شرکت چینی تهیه شده بود، حضور پیدا کند، اما به یکباره نظر مسئولان کمیته ملی المپیک تغییر کرد و لباس کاروان در مراسم رژه تغییر کرد.
پس از این تصمیم، کمیته ملی المپیک کت و شلوار نوک مدادی با راهراههای باریک آبی رنگ که تولید یکی از شرکتهای داخلی بود را جایگزین کت و شلوار شرکت چینی کرد، اما نکته جالب توجه این بود که این کت و شلوارها تولید یک شرکت ایرانی بود، اما آرم شرکت چینی پایینتر از جیب روی سینه کت نصب شده بود!
به هر حال انتظار می رفت که کمیته ملی المپیک نیز در کنار سایر بخش ها در حمایت از تولید ملی گام بردارد؛ محمد علیآبادی، رئیس کمیته ملی المپیک در این خصوص گفت: اولین فعالیت ما این بود که با توجه به تحریم هایی که به صورت ناجوانمردانه در حق ایران روا شده است برنامه ریزی های مدیریتی در حوزه مالی داشته باشیم و فدراسیون و کمیته تا جایی که امکان دارد هزینه ها را کاهش دهد.
وی در ادامه داد: در دومین گام تلاش کردیم که تا جایی که امکان دارد مربیان داخلی را جایگزین مربیان خارجی کنیم.
علی آبادی تصریح کرد: در سومین بخش نیز تلاش کردیم سفرهای خارجی را تا جایی که امکان دارد محدود کنیم و اقدامات لازم ورزشی را در داخل کشور انجام دهیم، همچنین به همه فدراسیون ها توصیه کردیم که حتی المقدور از لباس ها و تجهیزات داخلی استفاده کنند.
رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به این سوال که چه نظارتی بر عملکرد فدراسیون ها در خرید محصولات داخلی وجود دارد، گفت: فدراسیون ها واحدهای مستقل هستند و خودشان باید تصمیم بگیرند، اما مطمئناً آنها ایرانی هستند و به این مسئله دقت می کنند.
این صحبت ها نشان می دهد که در برنامه های کمیته ملی المپیک حمایت از تولید ملی چندان جایگاهی نداشته و تنها به برخی برنامه های سر دستی برای خالی نبودن عریضه محدود شده است.
برگزاری نمایشگاهی با عنوان «تولیدملی» و با حضور محصولات خارجی
وزارت ورزش و جوانان امسال به عنوان اصلی ترین مرجع ورزش کشور بار سنگین تری را در خصوص حمایت از تولیدکنندگان داخلی در عرصه محصولات و تولیدات ورزشی بر دوش داشت و بیش از سایر بخش ها می توانست در تحقق بخشیدن به شعار سال در عرصه فعالیت های ورزشی گام بردارد.
وزارت ورزش علاوه بر ایجاد قوانینی در این خصوص برای باشگاه ها و فدراسیون ها، فرصت مناسبی را در یازدهمین نمایشگاه تجهیزات ورزشی داشت تا به عنوان یک پل ارتباطی بین تولیدکننده و مصرف کننده عمل کند.
عبدالرضا ساور، معاون توسعه منابع پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان پیش از آغاز این نمایشگاه که همزمان با 27 مهر ماه و روز تربیت بدنی آغاز شد، در نشست خبری خود گفت: یازدهمین نمایشگاه بین المللی ورزش و تجهیزات ورزشی با رویکرد حفظ کار و سرمایه ایرانی برگزار می شود.
ساور این جملات را در حالی بیان کرد که این نمایشگاه بیش از هر چیز به معرفی محصولات خارجی پرداخت و در میان بی توجهی به محصولات داخلی برگزار شد.
نمایشگاهی که بیش از 80 درصد از غرفه های آن به محصولات خارجی اختصاص یافته بود که در بهترین و پر رنگ و لعاب ترین بخش های مصلی یعنی محل برگزاری نمایشگاه جاخوش کرده بودند.
باید اعتراف کرد که برگزاری این نمایشگاه نه تنها نقطه قوتی برای معرفی تولیدکنندگان داخلی نبود، بلکه اندک محصولات ایرانی نیز در بین برندهای معروف تجهیزات خارجی گم شده بودند.
نکته قابل توجه اینجاست که وزیر ورزش و جوانان شخصاً در افتتاح این نمایشگاه حضور یافت، اما نسبت به حضور این همه غرفه خارجی اعتراضی نکرد.
عدم امضای قرارداد با متولی برگزاری نمایشگاه تجهیزات ورزشی در سال آینده
احمد رسولینژاد در گفتوگو با خبرنگار ورزشی «خبرگزاری دانشجو»، در خصوص حمایت از تولیدات و محصولات داخلی در وزارت ورزش و جوانان گفت: پیش از اینکه امسال از طرف مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی اعلام شود، وزیر ورزش و جوانان در دیدار با روسای فدراسیونها و همچنین در سمینار مدیران کل استانها بر استفاده از تولیدات باکیفیت داخلی تاکید داشت.
وی در ادامه افزود: ابتدای سال 91 نیز وزیر ورزش بلافاصله در دیدار خود با روسای فدراسیونها در فروردین ماه و همچنین دیدار با مدیران کل استانها رسماً اعلام کرد که خرید محصولات داخلی باید در اولویت برنامههای فدراسیونها قرار بگیرد.
معاون حقوقی وزارت ورزش و جوانان به برگزاری نمایشگاه تجهیزات ورزشی در مهر ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: برگزاری این نمایشگاه در ادامه برنامههای وزارت ورزش برای معرفی محصولات داخلی بود.
رسولی نژاد درباره نظر خود در خصوص برگزاری نمایشگاه تجهیزات ورزشی با عنوان حمایت از تولید ملی و با حضور 80 درصدی محصولات خارجی گفت: قطعاً این مسئله باید به صورت جدی پیگیری شود و نباید با شرکت خصوصی متولی برگزاری این نمایشگاه در دورههای قبل، قرارداد امضا شود.
معاون پارلمانی وزارت ورزش و جوانان یادآور شد: وزارت ورزش به صورت مستقیم نمیتواند نمایشگاه را برگزار کند، به همین دلیل یک شرکت خصوصی به عنوان متولی برگزاری نمایشگاه با وزارت ورزش قرارداد میبندد که مطمئناً در سال آینده در بندهای قرارداد بر اولویت قرار دادن محصولات داخلی تاکید بیشتری میشود.
وزارت ورزش و جوانان خواستههای تولیدکنندگان را پیگیری میکند
سجادی، معاون وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که برخی از تولیدکنندگان داخلی از عدم حمایتهای وزارت ورزش گلایه دارند، گفت: ما مکاتبات زیادی را با باشگاهها انجام دادیم و در جلساتی هم که با آنها داشتیم، استفاده از محصولات داخلی را مورد تأکید قرار دادیم؛ همچنین در ادامه پیگیری میکنیم تا بدانیم باشگاهها چه محصولاتی را خریداری کرده اند.
وی افزود: همچنین از طرف اداره کل توسعه قهرمانی و حرفهای وزارت ورزش و جوانان، دستورالعملی مبنی بر تجهیز پایگاههای ورزشی با کمک تولیدکنندگان داخلی صادر شده است که در مقابل نیز امیدواریم تولیدکنندگان نیازهای روز ورزش را بهتر شناسایی کنند و در افزایش کیفیت محصولات خود در آن حوزه فعالیت بیشتری داشته باشند.
سجادی برپایی نمایشگاههای تجهیزات ورزشی را در جهت معرفی محصولات داخلی تاثیرگذار دانست و گفت: نمایشگاه امسال در حوزه تجهیزات ورزشی به صورت مشترک با بخش خصوصی و وزارت ورزش و جوانان برگزار شد تا زمینه معرفی محصولات داخلی فراهم شود.
معاون وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که تولیدکنندگان در همین نمایشگاه نیز گلایههایی در خصوص بی توجهی به تولیدکنندگان داخلی داشتند، یادآور شد: مطمئناً وزارت ورزش حرفها و گلایههای آنها را پیگیری میکند و اگر لازم باشد در نهایت گزارشی در این خصوص به شورای معاونان عباسی، وزیر ورزش ارائه میشود.
وی تاکید کرد: تولیدکنندگان، بخشی از ورزش هستند و در زمانی که مسئولان ورزش کشور فرهنگ ورزش کردن را به خانوادهها منتقل میکنند، مطمئناً تولیدکنندگان نیز وظایف سنگینتری خواهند داشت؛ چرا که خانوادهها در اولین گام باید تجهیزات ورزشی را برای ورزش کردن آماده کنند و از آنجا که امکان خرید کالاهای خارجی و گران قیمت برای همه خانوادهها امکان پذیر نیست، بالطبع به سراغ تولیدکنندگان داخلی میروند.
سجادی تاکید کرد: مطمئناً هر چه ورزش رونق بگیرد، بازار محصولات داخلی ورزشی نیز رونق میگیرد و هر چه ورزش سوت و کور باشد و مشارکت مردم در این بخش کمتر شود، بازار تقاضا پایینتر میرود، به همین دلیل ما اعتقاد داریم که رابطه وزارت ورزش و تولیدکنندگان یک رابطه متقابل است.
معاون وزیر ورزش و جوانان در پایان با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان باید وزارت ورزش را مرکزی بدانند که خواستههای آنها را پیگیری میکند، به ادارات کل ورزش و جوانان استانها توصیه کرد که در استان خود تعامل بیشتری با تولیدکنندگان تجهیزات ورزشی داشته باشند.
وزیر حرف آخر را زد؛ بخش ورزشی تنها در حوزه فرهنگ و تربیت فعالیت میکند نه اقتصاد، ولی پیگیری میکنیم
وزیر ورزش و جوانان بارها بر ارائه تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان و همچنین مذاکرات خود با بهمنی، رئیس بانک مرکزی اشاره کرده و همین امر موجب شده تا تولیدکنندگان به دریافت وام های تولید امیدوار باشند.
نیکخو، مشاور وزیر ورزش و جوانان گفت: مکاتباتی بین کادر ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس و وزارت ورزش صورت گرفته و وزارتخانه از دو سال گذشته موضوع رسیدگی به مشکلات و موانع و ارائه تسهیلات به قشر تولیدکننده تجهیزات ورزشی را در دستور کار خود قرار داده؛ همچنین 9 جلسه با حضور تولیدکنندگان این لوازم در سراسر کشور برگزار شده است.
وی در ادامه افزود: نتایج این بررسیها باعث شد تا منابع اعتباری و تسهیلات بانکی برای این قشر در نظر گرفته شود تا بتوانند در بالا بردن کیفیت و کمیت کالاهای خود با نمونه های خارجی رقابت کنند.
مشار وزیر ورزش یادآور شد: مذاکراتی با وزارت صنایع و معادن سابق انجام شد و در حال تدوین تفاهمنامهای در راستای رفع مشکلات تولیدکنندگان و ارائه تسهیلات و اعتبارات از طرف وزارتخانه به آنها هستیم.
بر خلاف این صحبت ها، تولیدکنندگان هیچ گاه از این تسهیلات بهره نبردند و با توجه به اینکه «خبرگزاری دانشجو» موضوع حمایت از تولید ملی در بخش ورزشی را از ابتدای سال پیگیری می کرد، این موضوع را از وزیر ورزش و جوانان مطالبه کردیم که وی در این خصوص به ما گفت: ما بخش ورزشی هستیم و فعالیت های ما اختصاصاً در حوزه فرهنگ و تربیت است نه در حوزه اقتصاد، اما به عنوان مسئولان فرهنگی تا جایی که به تولید ملی مربوط بود، استفاده از همه ظرفیت های داخلی، بخصوص کالاهای داخلی را در دستور کار قرار دادیم و به همه دوستان خود توصیه کردیم تا این موضوع را مد نظر قرار دهند.
وی در خصوص مذاکره با بانک مرکزی نیز گفت: ما مذاکراتی را با بانک مرکزی انجام دادیم تا کسانی را که می خواهند در این حوزه سرمایه گذاری کنند، حمایت نمایند که تا کنون بخشی از آن انجام شده است.
وزیر ورزش و جوانان در حالی به این سوال مهم پاسخی کوتاه داد که بارها برای پاسخ گفتن به سوالات حاشیه ای در مورد فوتبال و حتی اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک زمان زیادی را در اختیار خبرنگاران قرار داده و به کوچکترین سوال آنها پاسخ داده است.
به نظر می رسد در پایان سال 91 هیچ یک از مسئولان ورزش کشور پاسخی شایسته در خصوص حمایت های خود از تولیدکنندگان محصولات ورزشی ندارند و تنها به صحبت های کلیشه ای و تکراری اکتفا می کنند.