کد خبر:۲۳۲۵۸۸
ابوطالبی در گفت‌وگو با «خبرگزاری دانشجو»:

در تاریخ فرهنگ ایران، عزاداری اهل‌بیت(علیهم‌السلام) بر سنت‌های ایرانی اولویت داشته است

عضو هیأت علمی موسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: در طول تاریخ فرهنگ شیعی، عزاداری اهل بیت بر سنت‌های ایرانی اولویت داشته است.

حجت الاسلام مهدی ابوطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو» به بیانی کوتاه پیرامون سابقه تقارن مناسبت های مذهبی و ملی و نوع برخورد شیعیان ایرانی با آن پرداخت.


عضو هیأت علمی موسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به تاریخچه اقامه عزای اهل بیت در ایران گفت: بحث عزاداری اهل بیت در ایران از زمان آل بویه، که یک حکومت شیعه در ایران بوده است، به صورت جدی‌تر برگزار شد.


وی با اشاره به افزایش برنامه های فرهنگی در دوره صفویه تصریح کرد: از دوره صفویه به بعد که تشیع به‌عنوان مذهب رسمی اعلام شد، برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی تشیع افزایش یافت. از این دوره فرهنگ شیعی که مبتنی بر فرهنگ اهل بیت است، در میان مردم عمومیت بیشتری پیدا کرد به طوری که از جهت کمی و کیفی شاهد گسترش فرهنگ شیعی در ایران هستیم.


هویت ایرانی بر پایه تشیع ریخته شده است


عضو هیئت علمی موسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی (ره) در ادامه خاطر نشان کرد: اگر عزاداری ها با عید نوروز تقارن پیدا می‌کرد رعایت احترام به اهل بیت انجام می‌شده است. بسیاری از کارشناسان سیاسی و اجتماعی داخلی و خارجی بر این اعتقاد هستند که هویت ملی ایرانیان بر پایه تشیع ریخته شده است.


ابوطالبی همچنین در این رابطه افزود: فرهنگ شیعی حرف اول را در فرهنگ ایرانی می‌زند ضمن اینکه بسیاری از سنن ایران باستان در فرهنگ شیعی حفظ شده است هر چند همواره اولویت با فرهنگ شیعی بوده است.


وی با اشاره به ناکامی فرهنگ غیر شیعی در ایران ادامه داد: نادر شاه و رضا شاه که به دنبال فرهنگ غیر شیعی بوده اند با نا کامی مواجه شدند؛ چرا که مردم اولویت را به فرهنگ شیعی دادند،  به عبارتی عناصر فرهنگی شیعی از عناصر فرهنگی باستانی همواره پر رنگ تر بوده است که این امر در بسیاری از حوزه ها از جمله نام گذاری ها و... محسوس می‌باشد.


ابوطالبی در ادامه گفت‌وگو با اشاره به مواجهه مردم با تقارن مراسم مذهبی و ملی در عصر صفوی تصریح کرد: در زمان شاه عباس صفوی که ایام نوروز با ایام محرم تقارن داشت مردم چند روزی به عزاداری پرداختند و بعد از آن جشن نوروز را برگزار کردند. لذا تقدم و اولویت مراسمات شیعی در بخش های مختلف فرهنگی ایران جلوه داشته است. بنابراین ما نیز آن مدت از عید که در ایام فاطمیه قرار دارد را باید حریم نگه داریم و مظاهر شادی و جشن را کنار بگذاریم.

 

وی در توضیح مظاهر شادی گفت، مظاهر  شادی به قالب ها یا نمونه هایی اشاره کرده و مردم را به دوری از آنها ترقیب کرد و خاطرنشان کرد: منظور از مظاهر شادی این است که بعنوان مثال ما در ایام عید لباس نو می‌پوشیم اما با شروع ایام فاطمیه لباس مشکی به تن می کنیم و یا از آن تاریخ دیگر شیرینی خوردن و شیرینی بردن برای ما معنایی پیدا نمی کند البته اگر دید و بازدید عید به هدف صله رحم باشد مشکلی ندارد.
 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار