به گزارش خبرنگار ورزشی «
خبرگزاری دانشجو»، انتخابات هیئت رئیسه کنفدراسیون کشتی آسیا در حالی روز گذشته در دهلی نو برگزار شد که ابراهیم جوادی و اکبر میری روشن که برای عضویت در هیئت رئیسه کنفدراسیون کشتی آسیا کاندیدا شده بودند، در کسب آرای لازم برای عضویت در هیئت رئیسه بازماندند.
ابراهیم جوادی به عنوان نماینده ایران و میری روشن که یکی از اعضای هیئت رئیسه کنفدراسیون کشتی آسیا در چهار سال گذشته بود، به عنوان کاندیدای مستقل در این انتخابات شرکت کردند.
این اتفاق در حالی رخ داد که در روزهای قبل کشمکش فراوانی بین فدراسیون کشتی و نماینده تحت حمایتش یعنی ابراهیم جوادی و میری روشن، عضو سابق هیئت رئیسه کنفدراسیون کشتی آسیا به عنوان کاندیدای مستقل، بوجود آمده بود.
فدراسیون کشتی کشورمان که به هیچ عنوان حاضر به حمایت خود از عضو سابق خود در هیئت رئیسه کنفدراسیون آسیا نبود، بر معرفی ابراهیم جوادی تاکید داشت و در نخستین گام نیز حاضر به صدور معرفی نامه برای میری روشن نشد.
سید اکبر میری روشن که با وجود این مشکلات همچنان بر حضور در انتخابات تاکید داشت، گفت: با وجود موانع موجود هنوز هم شانس کسب کرسی در هیئت رئیسه کنفدراسیون کشتی آسیا را دارم و تمام تلاش خود را به کار می گیرم تا جایگاه خود و ایران را در آسیا حفظ کنم و از حق خود کو تاه نمی آیم.
عضو پیشین هیئت رئیسه کنفدراسیون کشتی آسیا مشکلات موجود را به نبود صداقت مرتبط دانست و گفت: چون رفتارمان با کردارمان تطابق ندارد و عملی را که انجام می دهیم با گفتارمان یکی نیست، این مشکلات اجتناب ناپذیر می شود.
میری روشن در ادامه افزود: جوادی مدام می گوید میری روشن کجای کشتی بوده است؛ من نیاز مالی ندارم و هم شغل و هم موقعیت اجتماعی مناسبی دارم و در زمان حضور در فدراسیون کشتی در زمان یزدانی خرم هم هیچ گونه حقوقی از فدراسیون دریافت نکردم و حتی یک ریال هم نگرفتم و بارها سفرهایی را با خرج و هزینه خودم انجام دادم و مشکلات را برطرف کردم.
وی یادآور شد: قرار نیست که همه قهرمان جهان و المپیک باشند تا بتوانند کار کنند؛ من قهرمان جهان نبودم، اما از سال 1346 از اراک در استان مرکزی بارها کشتی گرفتم، در مسابقات قهرمانی کشور هم کشتی گرفتم و قهرمان استان شدم. من قهرمان نبودم و خودم را با جوادی مقایسه نمی کنم؛ احترام قهرمانان بر همه ما واجب است، اما اداره مسائل بین المللی با قهرمان بودن تفاوت دارد.
میری روشن ادامه داد: اگر یک فرد جوان تر را برای این سمت معرفی می کردند معقول تر و منطقی تر بود؛ چون به هر حال عمر خدمتی من و جوادی رو به پایان است.
وی تاکید کرد: برای برقراری با نهادهای جهانی نیازی نیست که حتماً قهرمان جهان باشیم، بلکه نیاز به دانستن روابط بین الملل است.
از یک سو کشمکش ها بین میری روشن و فدراسیون کشتی تیشه بر ریشه کشتی می زد و از سوی دیگر تهدیدهای فیلا علیه کشتی ایران آغاز شده است.
در نامه فیلا خطاب به رئیس کنفدراسیون کشتی آسیا آمده بود: «به دلیل اتفاقات منفی خیلی زیاد در فدراسیون کشتی ایران که در ماه های گذشته ثبت شده است و بخصوص در مورد بدهی های مالی به فیلا که هنوز تصمیم مشخصی گرفته نشده است، فدراسیون کشتی ایران شرایط مناسبی ندارد؛ همچنین فدراسیون و کمیته ملی المپیک ایران هم مقررات را رعایت نمی کنند، به همین دلیل ما به شما دستور می دهیم که حضور دو نامزد ایران را انتخابات کنفدراسیون کشتی آسیا تأیید نکنید و نام آنها را از فهرست کاندیداها خارج کنید.»
ارسال این نامه از سوی فیلا به کنفدراسیون آسیا آغاز یک مشکل جدید برای نمایندگان ایران بود که در نهایت با رایزنی های فدراسیون کشتی این مشکل برطرف و قرار شد نمایندگان کشورمان برای شرکت در این انتخابات راهی هند شوند.
انتخابات هیئت رئیسه کنفدراسیون کشتی آسیا در شرایطی برگزار شد که ایران با دو نماینده، یکی رسمی و یکی مستقل، در این انتخابات حضور داشت که باعث تقسیم شدن قدرت نمایندگان کشورمان و عدم توفیق در انتخابات گردید تا یک کرسی بینالمللی دیگر از دست برود.
جوادی که به عنوان نماینده فدراسیون ایران در آن شرکت داشت، تنها سه رای آورد و کشورهای یمن، تایلند، مغولستان، کرهجنوبی، هند، قزاقستان و ژاپن به عضویت هیئت رئیسه کنفدراسیون کشتی آسیا درآمدند؛ کشورهایی که مقابل نام کشتی ایران هیچ حرفی برای گفتن ندارند.
پس از برگزاری انتخابات صدای اعتراض دو نماینده کشورمان و حسن رنگرز، نایب رئیس فدراسیون کشتی نسبت به نحوه برگزاری انتخابات به گوش رسید؛ به طوری که رنگرز که شخصاً راهی هندوستان شده بود، گفت: همه از جمله نمایندگان رسانه های گروهی شاهد این بی عدالتی بودند و در بحث برگزاری و شمارش آرا خبرنگاران شاهد بودند که چه اتفاقی افتاد؛ تمامی تصاویر ثبت شده و مشکلات به خوبی مشهود است.
نایب رئیس فدراسیون کشتی اظهار داشت: نیم ساعت قبل از برگزاری انتخابات مشخص بود که طرف یمنی انتخاب می شود و این خیلی برای ما سنگین تمام شد و حق کشتی ما را تضییع کردند.
با مشخص شدن اینکه دست هایی برای انتخاب نماینده یمن در هیئت رئیسه کنفدراسیون کشتی آسیا تلاش می کنند، میری روشن به نفع ابراهیم جوادی کنار رفت تا رای ها بین دو نماینده ایران تقسیم نشود، اما متاسفانه این موضوع نیز نتوانست باعث انتخاب جوادی شود.
نکته جالب اینجاست که کشورهای رایدهنده گفتهاند، به نماینده ایران هفت رای دادهاند، اما جوادی تنها سه رای آورده است که مسئولان ایرانی به تعداد آرای جوادی در این انتخابات اعتراض دارند.
آنچه مسلم است اینکه نمایندگان ایران با بی عدالتی و یا هر چیز دیگر، نتوانستند در این شرایط حساس که کشتی در آستانه حذف از المپیک قرار دارد، به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورها در این رشته، حتی یک کرسی در آسیا برای خود ثبت کنند.
یمن و تایلند در حالی در کنفدراسیون کشتی آسیا صاحب کرسی و صندلی شدند که هیچ سابقه ای در کشتی آسیا ندارند و حال این سوال مطرح است که اینها چگونه می توانند از حق کشتی قاره کهن دفاع کنند، در حالی که تیم های قدرتمندی مانند ایران، روسیه، آمریکا، ترکیه و ژاپن می توانند از حق کشتی در جهان و المپیک دفاع نمایند؟
البته نباید اختلافات داخلی را که همواره پیش از برگزاری هر انتخابات و کسب کرسی های جهانی در بین نماینده قبلی و نماینده مورد نظر فدراسیون به وجود می آید را در ورزش ایران نادیده گرفت.
اگر میری روشن که در آخرین لحظات به نفع رقیب ایرانی خود! کنار رفت، پیش از رسانه ای شدن این اختلافات و در سکوت و برای حفظ کشتی، این کار را انجام داده بود، مطمئناً شرایط ایران برای شرکت در این انتخابات به مراتب بهتر بود و برخی از این اختلافات به سود بهره نمی بردند.
اگر فدراسیون کشتی به جای اینکه به فکر معرفی نماینده خود باشد، بر حضور دوباره میری روشن در آسیا تاکید داشت و رایزنی های خود را برای کسب رای دوباره وی در هیئت رئیسه کنفدراسیون کشتی آسیا که سابقه ای چهار ساله را به عنوان پشتوانه دارد، آغاز می کرد، امروز بار دیگر در آسیا صاحب کرسی بودیم.
اگر در روزهای برگزاری مسابقات جام جهانی کشتی در تهران کمی هم به فکر کسب کرسی های آسیایی بودیم شاید امروز لازم نبود که دنبال اعاده حق خود از فیلا باشیم و حسرت فرصت های از دست رفته را بخوریم.
به هر حال کشتی ایران در انتخابات کنفدراسیون کشتی آسیا نیز مانند انتخابات فیلا ناکام ماند تا کشتی ایران بدون هیچ نماینده ای در آسیا و جهان روزهای سختی را در پیش داشته باشد.
امیدواریم مسئولان فدراسیون کشتی دغدغه های بیشتری نسبت به این ورزش داشته باشند و با نگاه ویژه تری در حوزه مدیریت خود کار کنند.