به گزارش خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، مناظرهای با حضور رامین شمسایی معاون سیاسی سابق بسیج دانشگاه علامه طباطبایی و مهدی امیریان دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت با محوریت «جنبش دانشجویی و نسبت آن با اصولگرایی و اصلاح طلبی» در دانشگاه الزهرا برگزار شد.
در این مناظره که به همت انجمن اسلامی دانشجویان و با حضور و استقبال گسترده دانشجویان مواجه شد دو طرف به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختند.
اهم موضوعات این مناظره در ذیل میآید:
شمسایی: کرسی های آزاد اندیشی، جای حرف های ناگفته ی حزب الهی هاست
شمسایی بابیان اینکه آزاد اندیشی صحنه پیروزی جریان انقلابی است و نه صحنه انفعال آن گفت: ما منطق خود را که منطق اسلام است برتر می دانیم و مبتنی بر همین مسئله است که رهبری تاکید بر اجرایی شدن کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها دارند،این حرف های ما حزب الهی هاست که ناگفته باقی مانده است، اگرنه علوم سکولار غربی که هروزه توسط اساتید در حال تدریس در دانشگاه هاست.
وی افزود: اگر مدیری جلوی آزاد اندیشی در دانشگاه را گرفت بدانید او حتما نسبتی با انقلاب و جمهوری اسلامی ندارد، تئوری های نظام را رهبری مشخص می کند، وقتی ایشان بارها مطالبه برگزاری کرسی های آزاد اندیشی دردانشگاه ها را میکنند چه لزومی دارد که مسئولین از برگزاری کرسی ها در دانشگاه امتناع کنند؟ البته متاسفانه اینقدر گاهی دوستان اصلاح طلب که بعدا بخشی از آنها تبدیل به فتنه گران شدند از آزادی سوء استفاده کردند که آنها مسئول امروز برخی احتیاط ها و محدودیت ها هستند.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی با نشان دادن جزوهای بیان کرد: افتخار ما این است که در سال 89 اولین جنبش دانشجویی که به بیان راهکارها و مشکلات برگزاری کرسی های آزاد اندیشی پرداخت ، بسیج دانشجویی بود که 200 صفحه راهکار برای چگونگی اجرای کرسی های آزاد اندیشی تهیه کرد ، اما شما برای آزاد اندیشی جز ادعا کردن چه کرده اید؟!
سوء استفاده ها، آزادی را مظلوم ترین واژه تاریخ ساخت
شمسایی در ادامه با اشاره به اینکه خوب است در این مناظرات به مسائل عمیق و گفتمانی تر هم پرداخته شود و تنها محدود به بحث های سطحی و مصداقی وعادی در خیابان نباشد. باید به نقد و بررسی مبانی تئوریک دو جریان پرداخت ،اختلافات اصلی اصلاح طلبان و اصولگرایان برسر مبانی تئوریک است، گفت: بعنوان مثال اصلاح طلبان آزادی را بعنوان یک ارزش غایی و نه واسط معرفی کرده اند، ما از جریان اصلاحات میخواهیم که تعریف مشخصی از آزادی بیان کند، اگر آزادی ارزش غایی است و مثلا در جزیره ای چند انسان و حیوان در کنار هم آزادانه زندگی کنند، آیا این زندگی آرمانی است؟
دبیر سیاسی سابق بسیج دانشگاه علامه درادامه به بیان تعریف اصلی خود از آزادی پرداخت و گفت: شهید مطهری در کتاب پیرامون جمهوری اسلامی میفرمایند:«آزادی به این معناست که انسان ابتدا از درون از شهوت و هواهای نفسانی آزاد شود» آن وقت است که انسان می تواند در صحنه های اجتماعی به معنای حقیقی آزادانه رفتار کند. این تعریف آزادی در منظومه فکری ماست.
رامین شمسایی به تکمیل تعریف خود از آزادی برگشت و خطاب به امیریان گفت: وقتی ما میگوییم آزادی به معنای رهایی از هوای نفس است این فقط به این معنا نیست که آزادی یعنی آزادی مو، ظاهر و مانتو. وقتی یک فرد میآید در یک جامعه و سوء استفادههای مالی میکند این به این معناست که آن فرد، فرد آزادی نیست یا وقتی فردی بدون رعایت اخلاق و تقوای سیاسی به کسی توهین میکند این یعنی آن فرد آزاد نیست، یاوقتی قانون گریزی و اغتشاش میکند بنا به تعریف شهید مطهری یعنی او نمیتواند از نفس خود آزاد باشد، این فرق ما و اصلاح طلبان از تعریف آزادیست.
وی با نشان دادن عکسهای دانشجویان مضروب در حادثه سال 80 انشقاق انجمن اسلامی به بیان جزئیات این حادثه پرداخت و گفت: به دلیل رای آوردن دانشجویان نامطلوب از منظر احزاب دوم خردادی در انتخابات انجمن اسلامی دانشجویان، فرد منتخب را مورد ضرب و شتم قرار دادند و یا بنا به دستور سران حزب مشارکت و مجاهدین مانع حضور دانشجویان ارزشی در دفتر انجمن اسلامی شدند، آیا آزادی مطلوب شما به این معنا است؟! چه کسانی این افراد را حمایت میکردند؟! آیا این است استقلال جنبش دانشجویی ؟! من متاسفم که باید این اتفاقات در دوران به قول آقای امیریان طلایی جنبش دانشجویی اتفاق افتد، پدرخواندههایی که انحراف فکریشان در انتخابات 88 مشخص شد برای جنبش دانشجویی تعیین تکلیف میکردند، بدانید این است آن آزادی که بعضی از دوستان به دنبال آن هستند.
تشریح مصاف گفتمانی حق و باطل / اسلام ناب هم هدف و هم مسیر ماست
معاون سیاسی سابق بسیج دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به سیر تاریخی انقلاب جهانی مستضعفین به بیان آرمانهای بسیج دانشجویی پرداخت و اظهار داشت: از وقتی که هابیل قابیل را کشت، یک جبهه حق و جبهه باطلی وجود داشت در طول تاریخ هم این دو جبهه در امتداد یک نبرد تاریخی بودند. این دو جبهه فراز و فرودها و نقاط عطف بسیار داشتند، که به نظر ما یکی از مهمترین نقاط عطف جبهه حق ،انقلاب اسلامی ایران بود که مبنای جنبش جهانی مستضعفین قرار گرفت. اما در مقابل جبهه باطل مهمترین نقطه عطفش دوره رنسانس بود که در قرون 17 و 16 میلادی اتفاق افتاد و باعث شکلگیری مکتبهای اُمانیستی و مدرن در غرب شد.
وی ادامه داد: ما به عنوان آرمانگرایان حزب الهی به دنبال موفقیت این جنبش حقخواهی در سراسر دنیا هستیم و اینکه جزء چه حزب و گروهی هم باشیم اصلا برایمان مهم نیست و تنها معیار اصلی نقد و بررسیهای ما هم «مکتب اسلام» است.
مکتب اسلام یک مفهوم کلی و یک کلی گویی نیست، اسلام برای هر مسئله ای از کلان تا خرد ، از توحید و نبوت گرفته تا بیانات ولایت فقیه، تا ریز مسائل رساله عملیه شاخص دارد. شاخص هم به این معناست که وقتی رهبری میگویند اعتراضهای خود را از مجرای قانونی پیگیری کنید، نیایید کف خیابان را به آتش بکشید یا مثلا وقتی رهبری میگویند مشایی باید برکنار شود (اصلا هم فرقی نمیکند که چه کسی است اصولگرا یا اصلاح طلب) معیار مشخص است.
ما در بسیج دانشجویی انسانهای آرمانگرایی هستیم که برای پیروزی جبهه حق با جزئیاتی که اشاره کردم مبارزه می کنیم.
اصلاحات یک جریان التقاطی بین انقلاب اسلامی و لیبرالیسم است
وی در ادامه به متزلزل بودن دیدگاههای ایدئولوژیک اصلاح طلبان در خصوص اسلام اشاره کرد و گفت: ما یک گفتمان انقلاب اسلامی داریم که مولفه های فکری آن کاملا شفاف است اما در کنار این صراط مستقیم همیشه گفتمان های انحرافی هم شکل میگیرد، مثلا زمانی از دل التقاط اسلام و مارکسیسم مجاهدین خلق بیرون آمد. واز دل التقاط گفتمان انقلاب و لیبرالیسم جریان اصلاحات بیرون آمده است.
اصلاحات یک جریان التقاطی است خودشان هم از مطالباتشان دید شفافی ندارند. دلیل زیاد بودن چرخش های ایدئولوژیک آن ها هم همین است .
روزی سردمداران اصلاحات هاشمی را عالیجناب سرخپوش میگویند و روزی او را حامی مردم سالاری؛ سال 66 میگویند می خواهیم با اسلام آمریکایی مبارزه کنیم ، بعدا 8 سال در دامان اسلام آمریکایی حکومت میکنند! این نشان از سست بودن مبانی نظری آنها دارد.
اولین شرط انتخابات آزاد پذیرش نتیجه انتخابات است!
دبیر شورای تبیین مواضع با اشاره به حضور اصلاح طلبان در انتخابات گفت: میگوئید اصلاح طلبان در انتخابات نبودند، اصلاح طلبان اول گفتند انتخابات را تحریم میکنیم بعد لیست سی نفره برای تهران دادن و تنها یک نفر رای آورد! مگر کواکبیان از سمنان، علیخانی از قزوین، خباز از کاشمر نامزد نشدند و مردم به آنها رای ندادند؟ چراوقتی مردم به شما رای نمیدهند عصبانی می شوید .
چرا در سال 88 علیه رای مردم کودتا کردید. خوب است برخی آقایان آداب وطن دوستی را از آقای سارکوزی یاد بگیرند که وقتی انتخابات را باخت به اولاند تبریک گفت و به خیابان ها قشون کشی نکرد!
این فعال دانشجویی افزود: در انجمن اگر کسی قانون شکنی ای کند بازهم قهرمان بی بی سی و صدای امریکا می شود و برای اون پیج محبوبیت در فیسبوک به راه می اندازند، اما در بسیج دانشجویانی مظلومانی با فقر و فساد و تبعیض مبارزه میکنند و اگر بی عدالتی در برابر آنها شود شکایت خود را به بیگانه نمیبرند.
همانطورکه برای یک فعال بسیج دانشجویی به جرم حمایت از حقوق دانشجویان دانشگاه آزاد 91 روز حبس بریدند! همانطور ی که بچه های بسیج دانشگاه تهران به جرم کشیدن پرچم اسرائیل در کف زمین دانشگاه کمیته انضباطی شدند! اما باز هم مظلومانه به مبارزه خود ادامه می دهند، به امید روز پیروزی و ظهور صاحب الزمان...
خط کدام امام را میگوئید؟
رامین شمسایی با اشاره به خط امام(ره) اظهار داشت: آقای امیریان سخن از خط امام(ره) گفتند،شما سخن از خط کدام امام میگویئد؟ همان امامی که گفت فلسطین پاره تن اسلام است و شما گفتید نه غزه نه لبنان؟! همان امامی که گفت پشتیبان ولی فقیه باشید و شما گفتید مرگ بر اصل ولایت فقیه؟! همان امامی که گفت جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم ونه زیاد شما گفتید جمهوری ایرانی؟! اگر سخن از خط امام میگوئید همه منظومه فکری امام را با هم ببینید، شما دربرابر این ظلم ها یا سکوت کردید یا حمایت که هردو خیانت است!
امیریان: رسانه ملی تریبون یک جریان خاص است
مهدی امیریان دبیر سابق تحکیم وحدت با انتقاد نسبت به رویکرد رسانه ملی و در اختیار داشتن بلنگوهای خاص برای یک جریان خاص، این جلسات را فرصت خوبی برای نقد عملکرد صدا و سیما دانست و ادامه داد: چرا زمانی که در برنامه های مختلف سیما از آقایان صفار هرندی، پناهیان و شریعتمداری که نماینده یک طیف خاص هستند دعوت به عمل میآید و تک صدایی را در جامعه حاکم میکنند، بسیج دانشجویی کاری را انجام نمیدهد؟
وی در ادامه با اشاره به بیانات رهبری در خصوص همه سلایق در دانشگاه گفت: چرا باید از تریبونهای مختلف همچون نماز جمعه برای تفسیر به رای شدن فرمایشات رهبری استفاده کرد؟ مگر سخن رهبری فصلالخطاب نیست؟، این یک ظلم بزرگ در حق رهبری است و رهبری واقعا مظلوم واقع شدهاند و جالبتر اینکه کسی در این جریانات چیزی نمیگوید که آقای رسانه ملی، آقا نماز جمعه چرا شما کارشناس میآوری و حرفهای رهبری را تفسیر به رای میکنید.
رهبری واقعا مظلومند
وی با بیان آزاداندیش بودن رهبر انقلاب تصریح کرد: سیاستهایی که این قدر فراگیر شده در دانشگاهها و با سیاستهای راهبردی نظام تناقض دارد و فقط کجسلیقهای رئیس یک نهاد نیست من همین جا ازبسیج دانشجویی میخواهم که برای رفع این موانع اقدام کنند زیرا ما و هم فکران ما قدرت و امکانات مقابله با این جریان را نداریم.
وی همچنین در خصوص نسبت اصلاحات با مبانی اسلامی، با بیان این واقعیت که در هم جریان فکری یکسری تندروها و رادیکالهایی وجود دارند اظهار داشت: در جریان اصولگرایی فردی به نام مشایی میشود نماینده جریان انحرافی و در جریان اصلاحات فردی به نام اکبر گنجی نماینده انحراف معرفی میشود، جریان ما با این گونه افراد مخالف است ما از همان زمانی که انجمنهای اسلامی را به راه انداختیم با این افراد مخالفت کردیم.
امیریان با بیان اینکه آزاداندیشی باید در عمل وجود داشته باشد نه در شعار اظهار داشت: بیاییم فقط شعار ندهیم و در عمل این موارد را پیاده کنیم و راهکار برای حل مشکلات کشور ارائه کنیم.
امیریان: مفهوم آزادی را تقلیل ندهیم/ آزادی به معنای اجرای قانون است
دبیر سابق ادوار تحکیم وحدت در پاسخ به سوال شمسایی در خصوص تعریف آزادی با اشاره به بود و نبودها در این زمینه تصریح کرد: آزادی به معنای برگزاری اردوی مختلط نیست چرا که متاسفانه این نوع آزادیها در جامعه امروز ما وجود دارد و نیازی هم به این گونه آزادیها نیست پس با بیان این مطالب بیارزش معنای آزادی را تقلیل ندهیم.
وی به بیان تعریف خود از آزادی پرداخت و گفت: آزادی از نظر ما به معنای آزادی اندیشه است، ایجاد کانونهای دانشجویی نمونههای خوبی برای این ماجراست زیرا ما معتقدیم که طبق قانون دانشجویان میتوانند تشکلهای سیاسی داشته باشند اما در بسیاری از موارد مانع انجام این امر مهم در سطح جامعه میشوند از مجوز ندادنها تا دخالت نهادهای دیگر در این عرصه؛ در حالی که برای تاسیس یک تشکلهای اسلامی صدور مجوز تنها به عهده هیئت نظارت بر تشکلهای اسلامی است که رئیس نهاد رهبری، رئیس دانشگاه و نماینده وزیر که میتواند یکی از اساتید دانشگاه هم باشد در آن حضور دارند.
وی به بیان مشکلات اصلاح طلبان در سطح اجرایی جامعه پرداخت و گفت: امروز به همان میزان که ما در جامعه نمیتوانیم یک تشکل دانشجویی داشته باشیم به همان میزان هم نمیتوانیم یک روزنامه، یک مجله و یا یک حزب داشته باشیم چرا باید در ایجاد یک تشکل دانشجویی مقام مسئولی بگوید من مجوز نمیدهم؟ چرا وقتی ارجاع میشود به مراجع بالاتر وزیر علوم و یا دیگر نهادهای مسئول مانع انجام این کار میشوند در حالی که اجرای این مصوبات از وظایف تعریف شده آنها است و تعریف ما از آزادی هم همین است اجرای قانون آیا این خواسته بزرگی است؟
وی با اشاره به ماجرای ستار بهشتی گفت: اجرای بدون تنازل قانون اساسی خواسته قلبی ماست آیا ماجرای آقای ستار بهشتی مغایر با حقوق شهروندی تعریف شده در قانون اساسی ما نبود؟ آیا کشته شدن ستار بهشتی آن هم به طور غیر قانونی سیاست نظام بود؟ آیا وزیر اطلاعات یا رئیس نیروی انتظامی میخواستند که شخصا همچنین قضیهای رخ دهد؟ معلوم است که خیر و یا آیا حق نبود یکسری از تشکلهای دانشجویی نسبت به این قضیه اعتراض کنند؟ چرا نماینده مجلسی که این ماجرا را در مجلس مطرح میکند باید این قدر فحش بشنود در رسانههای خاص و یا جاهای دیگر، باید بپذیریم که به آزادی اندیشه اهمیت بدهیم.
وی در ادامه به تشکلهای فعلی دانشجویی اشاره کرد و گفت: جنبش دانشجویی فعلی به معنای واقعی، جنبش دانشجویی نیست چرا که جنبش دانشجویی به معنای تاثیرگذار بودن، خود جوش بودن و جریانساز بودن است که ما امروزه این خصوصیات را در دانشگاهها نمیبینیم و فقط شاهد حضور جریان دانشجویی هستیم.
این پزشک عمومی با اشاره به نام گذاری امسال به حماسه سیاسی و اقتصادی بیان داشت: با کمال تاسف باید بگویم این فضا مطمئناً شرایط خلق یک حماسه سیاسی را نمیتواند به دنبال داشته باشد ما باید فضایی ایجاد کنیم که دانشجو بتواند به فعالیت سیاسی بپردازد و این امر نیازمند همت و حمایت همه از جمله بسیج دانشجویی است.
برخی از آقایان و سران اصلاح طلب بعد از بیست سال در مبانی فکریشان تزلزل ایجاد شد اما بالاترین مقام اجرایی کشور در زمان حاضر بعد از هشت سال ولایتپذیری خود را کنار گذاشت و حکم رهبری را یک هفته در کشوی میز خود گذاشت این خیلی بد بود اصلاح طلبان هرگز در مقابل ولایت فقیه نایستادند و همیشه تمکین کردند.
وی با بیان تغییرات در هر انقلابی اظهار داشت: شخصیتهای سیاسی در همه انقلابات در طول تاریخ دچار تغییر عقیده میشوند آقای هاشمی ده سال پیش طرز فکر خاص خود را داشت اما اکنون تفکراتش تغییر پیدا کرده و پی به مردم سالاری برده است.
امیریان با اشاره به شاخصه بارز انجمنهای اسلامی که روشنگری دینی است اظهار داشت: این روشنفکری همان روشنفکری است که حضرت امام براساس آن معتقد بودند باید دین در سیاست دخالت کند و اصل انقلاب را در برابر روحانیت مرتجعی که معتقد بود نباید دین در سیاست دخالت کند قرار داد و حضرت امام با تکیه بر همان روشنگری دینی و انجمنهای اسلامی که امثال دکتر چمرانها، بازرگانها و آیت الله طالقانیها ایجاد کردند انقلاب را رهبری کردند و باعث شکلگیری انقلاب اسلامی شدند. وی در پایان صحبتهای خود از صدا و سیما خواست فرصتی را در اختیار دو طرف قرار دهد تا این بحثها در سطح کلان جامعه مطرح و بررسی شود.
در ادامه جلسات سولات دانشجویی از هر دو طرف مطرح شد دانشجویی از آقای شمسایی پرسید: چرا باید امتحانات دانشجویان به قبل از انتخابات موکول شود تا تهران برای برگزاری انتخابات خالی گردد شما برای جلوگیری از این ماجرا چه کار کردهاید؟
شمسایی پاسخ داد: بسیج دانشجویی مخالف این کار است و معتقد باید فضای دانشگاه ها در آستانه انتخابات پر نشاط باشد، ما نامه ای در این خصوص تهیه کرده و قرار است این نامه به عنوان اعتراض به وزیر علوم و دفتر رهبری ارسال کرده ایم.
دانشجوی دیگری از امیریان پرسید: شما در جایی گفتهاید که اگر از امیرالمومنین انتقاد نمیشد دچار استبداد میشدند مبنای حرف شما چیست؟ که امیریان پاسخ داد: بله تحلیل من این گونه است زیرا معتقدم اگر این گونه نبود امیرالمومنین نمیگفتند «که شما مردم نه تنها حق بلکه وظیفه دارید که من را نقد کنید وی با دریافت اهمیت این موضوع از سوی حضرت امیر گفت امیرالمومنین در خطبه 34 نهج البلاغه درباره انتصاب حاکم بصره میفرمایند ای مردم من در انتخاب حاکم بصره اشتباه کردم زیرا وی را به سبب انتصاب فامیلی با پدرش و اعتبار وی برگزیدم اکنون متوجه اشتباه خود شده و یکی دیگر را به این پست میگمارم».
این پزشک عمومی معصومیت حضرت علی (ع) یادآور شد و گفت: تعریف معصوم به این معناست که ائمه معصوم از گناه بودند نه اشتباه.
در ادامه دانشجو دیگری از شمسایی درخصوص تغییر نظر اصلاح طلبان درباره هاشمی در طول تاریخ انقلاب پرسید و شمسایی جواب داد: ما قبیله گرایانه به مسائل نگاه نمی کنیم، هر کسی که کار خوبی انجام میدهد میگوییم خوب و هر کسی که کار بدی کرد میگوییم بد. ما در سال 83 زمانی از خاتمی حمایت کردیم که وی به سمت نظام و انقلاب بازگشت و تندرو ها پروژه عبور ازخاتمی را کلید زدند. اما طیف اصلاح طلب زمانی از آقای احمدی نژاد حمایت کرد که رو به انحرف رفت، این فرق ما با اصلاح طلبان است.
در اینجا امیریان وارد بحث شد و گفت: اینکه میگویند ما از احمدی نژاد حمایت میکنیم هرگز این گونه نبوده است زیرا جریانات اصلاحات مفتخر است که بصیر بوده؛ علیرغم اینکه برخیها ادعای بصیرت میکنند این جریان اصلاح طلب بود که از همان آغاز ایشان را برای این کار مناسب نمیدید و همیشه و همه جا این مورد را متذکر میشد این بصیرت واقعی است زیرا بصیرت به معنای انتخاب درست و تشخیص خوب از بد است.
او در پایان به شخصیتهای اصولگرا اشاره کرد و گفت: از آنها پرسید چگونه این جریان را از اول تشخیص ندادید.
شمسایی در پاسخ گفت: ما در هر لحظه به تکلیف خود عمل میکنیم، احمدی نژاد در سال 88 اصلح بود و از اون حمایت کردیم،الان انحرافاتی دارد از او حمایت نمیکنیم. ما تغییر موضعی نداده ایم، احمدی نژاد نسبت به گذشته خود تغییر کرده است.
احمدی نژاد ممکن است اشتباهاتی داشته باشد ولی حداقل مانند نامزد اصلح شما در سال 88 بلند گو به دست نمیگیرد و مردم را به آشوب فرابخواند!