حمدیه: امید ما این است یک روز برسد که آزادی و حق بیان گرفتنی نباشد، حق طبیعی باشد.شمسایی در پاسخ او گفت: شمامرتب می گویید آزاد نیستیم این یک ادعاست.فقط خود شما در چند وقت اخیر در 4 کرسی آزاد اندیشی بسیج دانشجویی شرکت کردید و این حرف هارا زده اید و باز ژست بی تریبونی می گیرید.
به گزارش خبرنگار باشگاه دانشجویان «خبرگزاری دانشجو» از اراک، رامین شمسایی معاون سیاسی سابق بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی روز گذشته در مناظره با حمدیه، مسئول سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران با معرفی رهبری به عنوان تئوریسین نظام یکی از منویات ایشان را برگزاری کرسی های آزاداندیشی دانست و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در سال 90 و 86 بر روی این کرسی ها تأکید کردند.
وی با بیان اینکه مدیری که با فضای آزاداندیشی مخالفت کند، سنخیتی با نظام ندارد، تصریح کرد: آنقدر از واژه آزادی سوء استفاده شد که فضای دانشگاه به سمت دوری از آزاد اندیشی رفت.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تاکید کرد: سوء استفاده از واژه آزادی باعث بروز محافظه کاری مدیران می شود.
شمسایی با تبیین ایدئولوژی خود جهان را دارای دو قطب حق و باطل خواند و گفت: مهمترین نقطه عطف جبهه باطل، رنسانس و مهمترین نقطه عطف جبهه حق، انقلاب اسلامی بود.
در ادامه، حمدیه در ابتدای سخنان خود خواستار راه اندازی مجدد انجمن اسلامی در دانشگاه اراک شد.
وی تصریح کرد: اصل مشکل ما با دوستان اصولگرا، ایدئولوژی و دید به دنیاست. وقتی شما خود را در مقام حق می بینید، مجوز برخورد با هر جبهه را به عنوان باطل به خود می دهید؛ به خاطر همین ایدئولوژی دولت توان اداره کشور را ندارد.
مسئول سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران شرایط کنونی کشور را پلیسی و امنیتی عنوان کرد و افزود: اندیشه بسیج دانشجویی در معرض نقد قرار نگرفته و ضعیف بوده و سیاست خارج ما نیز در حال افول است.
در ادامه شمسایی گفت: مگر می شود مسأله ای را غیر ایدئولوژیک دید؟ مگر می توان بدون مکتب به جهان نگاه کرد؟ حتی کسی که میگوید من ایدئولوژیک به جهان نگاه نمیکنم هم این خودش یک نوع ایدئولوژی است، دعوا بعد از در هم آمیختن حق و باطل شکل میگیرد.
وی گفت: چرا بسیج را به دولت می چسبانید؟ ما اولین حامی و اولین منتقد دولت بودیم. ما باید در هر زمان به وظیفه خود عمل کنیم. هنر این است که از اشتباه انتقاد کنی نه متعصبانه دفاع کنی.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تصریح کرد: می دانید فرق بسیج با انجمن چیست؟ گمنام و مظلومانه کار می کند. سجاد صفارهرندی در مبارزه با پرونده استات اویل محاکمه شد، ثابتی به خاطر کشیدن پرچم اسرائیل بر روی زمین دانشگاه کمیته انضباطی شد و بخاطر دفاع از بچه های دانشگاه آزاد دادگاهی شد. این ها مدل انتقاد دانشجویی است نه شکستن شیشه بانک ها و آتش زدن سطل زباله ها.
در ادامه حمدیه گفت: دستگیری بچه های ما به خاطر فعالیت داخل دانشگاه بوده نه خارج از آن. شما در حال حاضر دارید با همه همراهی می کنید. در ایام انتخابات88 مگر نگفتیم کار دولت به رمالی، کف بینی، دیکتاتوری می رسد؛ اما شما حمایت کردید و امروز که کار دولت به پایان رسیده، چه کسی مقصر است؟ مگر خود آقای مصباح نگفتد امام زمان از احمدی نژاد حمایت می کند؟ چرا دین و تشیع را ملعبه خود می کنید؟
حمدیه با ذکر این نکته که شورای عمومی دفتر تحکیم از خاتمی انتقاد کرده از قول سروش گفت: خاتمی تا دیروز با ما بود و حال باید نقد شود. ما هیچ وقت در بازی قدرت نبودیم تا ما را از جلوی این سفارت به آن سفارت بفرستند.
حمدیه با اشاره به ماجرای هو کردن خاتمی توسط اعضای تحکیم، تصریح کرد: در آن زمان انجمن تهران منشعب می شود و گروهی به خاطر حذف پسوند اسلام دموکراسی خواهی راه می اندازند و همان افراد خاتمی را هو کردند.
وی با بیان اینکه بستن روزنامه و پایین آوردن فیلم از سینما، منطق انصارحزب اللهی هاست، اذعان داشت: اسلام دین تفکر است، نه اینکه با هیجان بروی و نابود کنی. اسلام دین اندیشه است، معیار ایدئولوژیکتان را کنار بگذارید و اندیشه کنید. حضرت علی(ع) در جنگ نهروان می فرمایند که حق با فرد تعریف نمی شود با خودش تعریف می شود.
سالن بعد از این صحبت ها وارد فضای هیجانی شد و شمسایی ادامه داد: برای ما ملاک حال فعلی است، یکی از راهکارهای دوستان انجمن بازی با لغات است، چه تفاوتی بین ایدئولوژی و اندیشه است؟
حمدیه باز به سراغ مصداق رفت و گفت: با کدام اصول از اصول اسلامی می تواند کسی را حذف کرد؟ به خانواده زندانی فشار آورد؟ با کدام اصول می توان کسی را از خانواده دور کرد؟ از نظر حضرت علی(ع) اگر اعتراف زیر فشار باشد، مردود است. با کدام مجوز می توان تفتیش عقاید کرد؟ تا کی خود سانسوری؟ جریان اصول گرایی با نظام در تعارضند، هر کسی مخالف حرف بزند، اهل فتنه و کم بصیرت است.
وی ادامه داد: آیا انقلاب کردیم تا جمهوری اسلامی حکومتی باشد که کسی نتواند حرف بزند و تحلیل کند؟
مسئول سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با اشاره به سخنان شهید بهشتی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی حکومتی است که ما برای مردم به حکومت برسیم، گفت: اصولگرایان به قدرت گرایش دارند. در تریبون نماز جمعه می گویند: خاتمی از عربستان پول گرفته، و برای حفظ قدرت دروغ می گویند. اگر شما مخالف این برخورد هستید، چرا سعید عسگر و تاجیک آزادند.
رامین شمسایی با اشاره به اینکه در سال 90 در انتخابات مجلس نهم در لیست تهران فقط محجوب رأی آورد، گفت: شما مرتب می گویید، رد صلاحیت می شوید واگر اگر بگذارید بیاییم رای می آوریم. علیخانی از قزوین رأی نیاورد و کواکبیان از سمنان رای نیاورد،از لیست 30 نفره تهران فقط یک نفر رای اورد، چرا وقتی رأی نمی آورید عصبانی می شوید؟ وقتی اولاند رأی آورد سارکوزی به او تبریک گفت ولی شما در 88 چگونه به گونه دیگری برخورد کردید. وطن دوستی را از فرانسوی ها یاد بگیرید.
وی ادامه داد: جریانی قدرت گراست که در سال 88 وقتی رای نیاورد، فضای کشور را 8 ماه به آشوب کشید. اگر مردم به شما رأی نمی دهند، چرا ناراحت می شوید؟ سال 84 وقتی وزیر علوم رد صلاحیت می شود با حکم حکومتی تأیید می شود و با اینکه خاتمی از وی حمایت می کند، باز رأی نمی آورد.
از لیست 30 تایی اصلاح طلبان برای مجلس در تهران فقط یک نفر رأی آورد.آزادی در نظام جمهوری اسلامی یعنی حتی اگر شیرین عبادی ضد انقلاب از کیهان شکایت می کند نظام برای اپوزیسیون هم دادگاه برگزار می کند .
حمدیه با عنوان کردن این مساله که معیارهای جریان اصولگرایی دوگانه است به سراغ نقد دفاع از بحرین رفت و گفت: مثلأ بحرین، از بحرین دفاع میکنیم ولی مخالفین خودمون رو قلع و قمع میکنیم.
احمدی نژاد در دو انتخابات مجلس ششم و شوراها رای نیاورد و همان سال ها گفت تقلب شده. اگر تقلب بد است برای همه بد است. عکس خاتمی و اسرائیل و انگلیس را در تلویزیون کنار هم می گذارند و این بد نیست. شما به کدام شاخص ها از آزادی پایبندید؟
حمدیه افزود: کشور مدیر می خواهد. ملاک اصلی برای ما مدیریت کشور است. 8 سال دست اصول گراها بوده،الآن مردم می خواهند عوض کنند،اجازه میدهید؟
شمسایی در پاسخ حمدیه گفت: صرف ادعای تقلب اشکالی ندارد، پیگیری قانونی مشکلی ندارد. اشکال کف خیابان ریختن مردم است.
حجاریان در روزنامه خود از همجنس گرایی دفاع می کرد شما این کار را کردید که روزنامه تان تعطیل شد، کتاب جملاتی که اصلاح طلبان را به نابودی کشید را حتمأ بخوانید. طبق قانون اساسی مطبوعات آزادند،اگر مخل مبانی اسلام و حقوق عمومی نباشند.
مردم از عملکرد آشوبگرانه اصلاحات در 8 سال خسته شدند، از نامه جام زهر به رهبری ، تا به قول آقای خاتمی هر 9 روز یک بحران ساختن.
وی ادامه داد: یک مکتب اسلام داریم با یک سری مشخصاتشفاف .اما همیشه صراط های انحراف از اسلام وجود داشته است، مکتب مارکسیسم با مؤلفه های اسلام مختلط شد و اسلام التقاطی مارکسیستی را ساخت ، اصلاحات جریان اصیل نیست، بلکه در بهترین حالت یک گفتمان التقاطی بین لیبرالیسم و اسلام است.
وی به ضعف عقیدتی اصلاح طلبان به عنوان یک نمونه اشاره میکند و میگوید: اصلاح طلبان کتاب" عالی جناب سرخ پوش" را می نویسد و در سال 84 از هاشمی حمایت می کند.این یعنی اوج سست بودن بنیان های فکری اصلاح طلبان.
وی افزود: سال 84 را با واقعیت ها تحلیل کنیم، چوب هم جلوی هاشمی رأی می آورد این چه فانتزی است که خط امام رأی آورد.
شمسایی در پاسخ گفت: اما احمدی نژاد در دور اول انتخابات 84 در مقابل دو نامزد اصلاح طلب رای آورد!
حمدیه در ادامه بیان کرد: در بحث آزادی، معیار شما چیست؟شما با جمهوری اسلامی دچار مشکلید، پدران ما چگونه انقلاب کردند؟ با آزادی.
رکن انقلاب آزادی بوده.انقلاب کردند تا شرایط طوری شود که همه حرف بزنند، کسی که سایت ها را فیلتر می کند و دهن مخالف را می بندد و برخورد فیزیکی می کند، منطق و اندیشه ندارد. اگر انصار قدرت نداشت حرفی نمی زد. اسلامی هیجانی، از دل این تفکر ترور در می آید،چه کسانی مقصراند؟
شمسایی در جواب صحبت های حمدیه افزود: فضای مطلوب گفتگو در سال 88 را چه کسی تبدیل به فضای غیر منطقی و آشوب کرد؟ رفتار غیر قانونی شما. دوستان شما در 25 خرداد 88 در پردیس دانشگاه تهران بدون مجوز تجمع گرفتند و مسعود رجوی سرکرده گروهک منافقین از شما حمایت کرد. چه کرده اید که رجوی از شما حمایت میکند؟
منظور شهید مطهری از تدریس مارکسیسم تدریس در دانشگاه است نه انشار شبهات در روزنامه ها،الان تفکرات سکولاریستی دارد در علوم انسانی ما تدریس می شود. اما دیگر استاد دانشگاه درس مکانیک چه لزومی دارد در کلاسی که ربطی ندارد حرف سیاسی بر ضد نظام میزند می زند و یک فضای کور و تاریک برای دانشجویان ارائه می کند.
شمسایی خطاب به حمدیه گفت: آقای حمدیه آزموده را آزمودن خطاست . شما وقتی به قدرت رسیدید مذهبی ها را قلع و قمع کردید.
حمدیه بیان کرد:وقتی با ما بر خورد شود می گویید حقتان است، محق هستید که مجازات شوید چرا؟ چون اندیشه داریم؟ عقل را بالا ببرید. اگر اندیشه بچه مسلمان ها قوی باشد ترسی از این حرفها سر کلاس ندارند. حضرت علی با خوارج که در مسجد کوفه نمی گذاشتند سخرانی کند چه کرد؟ ما آنقدر حرفمان محکم هست که نگران به نقد آن نیستیم، ما بهترین حرف را برای زدن داریم.
حمدیه ادامه داد: خفقان باعث می شود تفکر از بین برود. گمشده ی الآن، عقلانیت و اعتدال است. امید ما این است یک روز برسد: آزادی و حق بیان گرفتنی نباشد، حق طبیعی باشد. یک روز برسد، الگو ترکیه نباشد، ایران باشد، یک روز برسد که مرسی جرأت دهن کجی نکند. روزی که قدرت به عنوان وسیله باشد برای اعتلا و توسعه نه هدف اول و آخر.
شمسایی: شما هی می گویید باید آزاد باشیم و این یک ادعاست. فقط شما در چند وقت گذشته در 4 تریبون بسیج دانشجویی شرکت کردید و این حرف هارا زده اید و باز ژست بی تریبونی می گیرید. اگر شما خط امام را قبول دارید چرا به تمام آن توجه نمی کنید؟ مگر هم فکران شما نگفتند نه غزه و نه لبنان؟ نگفتند جمهوری ایرانی؟ نگفتند مرگ بر اصل ولایت فقیه؟
اگر ملاک ما فقط پیشرفت اقتصادی بود پس ژاپن باید الگوی ما باشد، پس چرا نیست؟
حمدیه در ادامه گفت: چرا اصرار دارید بگویید در بهار عربی ما الگو هستیم؟ اخوان المسلمین در سایت رسمی خود گفت که رهبر ما آقای خامنه ای نیست.
وی به نقد رفتار های اصولگرایی پرداخت و افزود: ظلم، ظلم است، چه طور وقتی پوتین از رهبری تعریف کند خوب است ولی وقتی اوباما تعریف کند بد است؟ معیار حق است لنگ حرف دیگران نباشید، ملاک حق است نه فرد.
امام فرمودند تخطئه و انتقاد از مواهب است. یکی از مواهب اصلاحات، جمهوری اسلامی است. راه کج رفته را برگردید. آرمان اصلاح طلبی جمهوری اسلامی است .
شمسایی در ادامه قدری از حرف های خاتمی را بیان کرد :
28 شهریور 78 : برای پیشرفت راهی جز غرب نداریم .
2 خرداد در تهران: اگر دین در برابر آزادی قرار بگیرد، دین باید محدود شود.
در ادامه شمسایی به بیان مصداقی از دولت اصلاحات پرداخت: قتلهای زنجیره ای در دوره ی خاتمی بود، شکنجه زن شهید سعید امامی توسط وزارت اطلاعات خاتمی بود. چرا دولت خاتمی عرضه مدیرت فضا را نداشت؟
شما گفتید باید سکولار ها هم بیایند، امام چرا منتظری را عزل کرد؟ چون افکار لیبرال داشت. امام گفتندتا زمانی که زنده ام نخوام گذاشت انقلاب به دست لیبرال ها و سکولار ها بیفتد. اگر امام این طوری بود که شما می گویید پس چرا منتظری را عزل کرد؟ کاری که با حرف امام کردید با جمهوری اسلامی نکنید. تصویر کاریکاتور از خط امام ارائه ندهید.
یکی از ویژگی های انقلاب های منطقه روحیه ضد امپریالیستی است. یک ویژگی اش گرایشات اسلام گرایانه است، این یعنی انقلاب اسلامی همینطوری اش در تحولات منطقه سه - هیچ جلو است!
شمسایی با بیان اینکه در کشور ما رای مردم تعیین کننده است گفت:اگر مردم در سال 84 به هاشمی رأی می دادند کشور به یک سمت می رفت و اگر در سال 88 به جای احمدی نژاد به موسوی رای میدادند کشور به یک سمت و سوی دیگر می رفت. این یعنی رای مردم در جمهوری اسلامی قدرت تعیین کنندگی دارد.
حمدیه در آخرین وقت خود به جمع بندی پرداخت: وقتی خواستند قانون اساسی ما را بنویسند از بلژیک و فرانسه کپی برداری کردند این یعنی اندیشه بشری اصلاحات دارد.... با چوب تکفیر نباید همه را زد. مگر خاتمی نگفت چشم قتل های زنجیره ای را کور کردم و جلوی ادامه آن را گرفت؟وقتی خاتمی می گوید آزادی مقدم است یعنی آزادی درون دین است و دین همیشه آزادی دارد، یعنی دین در مقابل آزادی قرار نمی گیرد.
حمدیه گفت: من هم قبول دارم بهار عربی ریشه اسلام گرایانه دارد. اسلام آن ها با ما تفاوت دارد، مرسی در تهران می آید از عمر و ابوبکر و عثمان اسم می برد یا سلفی های مصر به سفارت ما حمله می کنند.
قابل ذکر است که این مناظره در دانشگاه اراک و با موضوع نقد دولت ها برگزار شد.