کد خبر:۲۳۸۲۹۶
اخلاق انتخاباتی

آیا تمسخر کاندیدای رقیب، رمز موفقیت در انتخابات است؟

متأسفانه در فضای کنونی و در روند تبلیغات انتخاباتی، اخلاق به حاشیه رانده شده است و استفاده از الفاظ معنادار که هدفی جز توهین، تمسخر، تخریب و استخفاف رقبا ندارد، در قالب اجزای جدایی‌ناپذیر برنامه تبلیغاتی برخی از نامزدها تبدیل شده است.

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»؛ حضور قارچ‌گونه سایت‌های متعدد در عرصه رسانه که عمده فعالیت خود را در محدوده تولید، نشر و بازنشر اخبار جنجالی متمرکز کرده‌اند، موضوعی نیست که قابل دفاع و صحیح باشد.

البته برای رد درستی وجود چنین فضایی، دلایل مختلفی می‌توان اقامه کرد که در ادامه نوشتار ارایه خواهد شد اما در این بین، یادآوری یک خاطره نه چندان شیرین، می‌تواند مفید و موثر باشد.

در دوره اصلاحات که نشریات زنجیره‌ای و مجوزهای فله‌ای در فضای فرهنگی کشورمان دردسرآفرین شده بود، از وزیر ارشاد وقت که جناب عطاءالله مهاجرانی(1) بود، سؤال شد که نظرش درباره این تعدد و تکثر چیست؟ پاسخ وی البته جالب بود. وی مخلوطی از جملات تبلیغاتی غرب را تحت این عناوین بر زبان آورد که قریب به این مضامین بود: «دانستن حق همه آدم‌هاست»، «گردش آزاد اطلاعات»، «استفاده عموم مردم از روزنامه‌ها» و...

با این تفاسیر، اگر فضای مغشوش آن دوران را معادل فضای موجود در تعدد سایت‌های خبری و پایگاه‌های این‌چنینی فرض کنیم، احتمالاً سخن گزافی بر زبان نرانده‌ایم. هرچند ممکن است بسیاری از نیروهای دلسوز نظام، خواسته یا ناخواسته اقدام به دفاع از وضعیت موجود کنند.

دیدگاه امام خامنه‌ای چیست؟
در هفتم دی‌ماه سال 1389، در شرایطی که فتنه‌گرانی چون کروبی و موسوی هنوز در حصر نبودند(2) و صحبت از "حلقه انحرافی" آرام‌آرام در حال داغ‌تر شدن بود و بسیاری از مسایل دیگر در حال شکل گرفتن در فضای جامعه بود، امام خامنه‌ای طی سخنانی فرمودند:
«رسانه‌های الکترونیکی و اینترنتی متأسفانه موجب شده‌اند که افراد بی‌محابا علیه یکدیگر حرف بزنند، بد بگویند. باید از طرف مسوولین کشور برای این هم یک جوری تدبیر بشود. ولی عمده این است که خود ما مردم، خودمان را مقید کنیم به اخلاق اسلامی؛ خودمان را مقید کنیم به قانون... واقعاً یکی از چیزهایی که ما همه‌مان باید توجه کنیم، به مردم هم باید بگوییم، یاد بدهیم که توجه بکنند این است که به صرف توهم این که حالا این کار مصلحت دارد، دستشان را، یا قلمشان را، یا وبلاگشان را آزاد نکنند که هرچه به دهانشان آمد، آن را بگویند.» (3)
اما اکنون و درحالی‌که رقابت میان کاندیداهای ریاست‌جمهوری، روز به‌روز و ثانیه به ثانیه در حال داغ‌تر شدن است، موج تخریب‌ها شروع شده است.

متأسفانه در فضای کنونی و در روند تبلیغات انتخاباتی، اخلاق به حاشیه رانده شده است و استفاده از الفاظ معنادار که هدفی جز توهین، تمسخر، تخریب و استخفاف رقبا ندارد، در قالب اجزای جدایی‌ناپذیر برنامه تبلیغاتی برخی از نامزدها تبدیل شده است.
شاید اشاره به موارد متعدد موجود بتواند راهگشا باشد اما ضرورتی ندارد! چرا که همه ما از حدود و جزئیاتی که لازمه رعایت اخلاق اسلامی است، آگاهی کامل داریم.

برگی از باغ حدیث
امام صادق(ص) فرموده‌اند: «کسی که مردم را مسخره می‌کند، نباید به دوستی خالصانه آنان طمع داشته باشد.» (4)

توجه به عمق معنای حدیث فوق، می‌تواند راه‌گشای بسیاری از ما باشد که در رسانه‌ها، جمع‌های خانوادگی و دوستانه، تاکسی و یا سایر مکان‌های دیگر، بی هیچ واهمه‌ای اقدام به ایراد ضربات سهمگین علیه فلان کاندیدا می‌کنیم؛ ضربات سنگینی از جنس تمسخر که مورد تأیید اخلاق اسلامی نیست و صد البته نخواهد توانست موجبات ایجاد مودت میان مردم و کاندیدای مورد علاقه‌مان را فراهم آورد.

منبع: فرهنگ نیوز

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار