به گزارش گروه فرهنگی باشگاه دانشجویان «خبرگزاری دانشجو»، مصطفی مختاباد گفت: جشنواره ملی نمایشنامه نویسی فرصتی برای دیده شدن افراد تازه نفس و کشف استعداد های جوان است و در حقیقت نمایشنامه نویسی، ترازویی است برای مدیران تا به یک معیاری برسند و اقبال جامعه را نسبت به نمایشنامه نویسی رصد کنند.
وی با اشاره به اینکه بنیاد ادبیات نمایشی ایران باید جایگاهی امن برای اندیشه و ادبیات نمایشی ایرانی باشد، گفت: بنیاد از طریق برگزاری اولین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی می تواند ببیند چه تعداد شرکت کننده، از چه طیف هایی و در چه ژانری ابراز علاقمندی و فعالیت می کنند و بر همین مبنا می تواند فرصت سیاست گزاری در عرصه ادبیات نمایشی کشور را میسر سازد؛ البته با این امید که چنین فعالیت شایستهای تداوم یابد.
دانشیار و مدیر گروه ادبیات نمایشی دانشکده هنر افزود: ما در جهان تخصصی زندگی می کنیم و در چنین شرایطی یک نهاد تخصصی باید زیر ساخت مناسبی برای خودش ایجاد کند. ایجاد بنیاد ادبیات نمایشی ایران که تاسیسش در دنیا به بیش از حد اقل دو سده می رسد، تجربه آزموده ایست و باید نگاه متفاوت و ویژه ای بر حوزه تاریخ و فرهنگ هم داشته باشد. خوشبختانه این مهم شکل گرفته، آغاز به کار کرده و در حال برنامه ریزی جدی است.
وی با بیان اینکه این بنیاد باید از طریق آسیب شناسی روش مند از آنچه که موجود است به عمل بیاورد تا درجه راهبرد یا روش حرکت مناسب را نشان دهد، ادامه داد: رهیافت عبور از این چالش، ایجاد تحول فرهنگی و پرهیز از واگرایی است، یعنی با تامل و تفکر بیشتر میتوان شکافهای فکری خود را بر مبنای گفتمان تاریخی بازخوانی و بازشناسی کرد و به ارزش های فرهنگ بومی-ملی دست یافت.
مختاباد با تاکید بر این نکته که بنیاد ادبیات نمایشی ایران باید ادبیات بومی ما را با نگاهی هویت مدار تقویت کند، تصریح کرد: برای دست یافتن به این امر جریان تئاتر مدرن باید با چندین پدیده همسو باشد که بگوییم حرکتی رو به جلو داشته ایم و با چنین تحلیلی این بنیاد با توجه به توان و ظرفیت خود می تواند ادبیات نمایشی را به سمت ادبیات بومی و ایرانی سوق دهد.
این مدرس دانشگاه افزود: وقتی که از منظر نقد جهانی به تئاتر ایران نگاه می کنیم، متوجه می شویم که جهانیان به دنبال زبان، رنگ و ذائقه ایرانی در آثار ما هستند و بنیاد ادبیات نمایشی ایران باید با انجام مطالعات مختلف که به تئاتر بومی ما منتهی می شود، روح و افق ایرانی را در عصر هجوم رسانه ها حفظ کند.
مختاباد در پایان تصریح کرد: بدون تردید باید پستمدرنیسم را به عنوان گفتمان مسلط در اندیشه و هنر دنیای امروز پذیرفت. ما در جهان پست مدرن و نمایشی ساز اندیشه ها هستیم و در چنین وضعیتی باید همسان با توان خودمان، ظرفیت ها را در نظر بگیریم و به سمتی برویم که دریابیم ادبیات نمایشی ما از چه سمتی به شکوفایی هنرها و دیگر پدیده ها می انجامد.