به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، اسماعیل خلج به کمبود اطلاعات برخی نویسندگان به عنوان یکی از ضعف هایی که امروزه در عرصه نمایشنامه نویسی داریم، اشاره کرد و گفت: کسانی که الان می خواهند کار نمایشنامه نویسی شروع کنند، به عقیده من بهتر است که با انواع و اقسام نمایش و نمایشنامه نویسی آشنا شوند.
وی افزود: بنیاد ادبیات نمایشی می تواند یک بانک اطلاعاتی بزرگ را ایجاد کند که تمام نمایشنامه های ترجمه شده فارسی را در خود جای دهد و آن را در اختیار علاقه مندان به نمایشنامه نویسی قرار دهد؛ چرا که نمایشنامه های نایابی هستند که با ایجاد این بانک، هنرمندان می توانند به راحتی به آنها دست پیدا کنند.
خلج راه اندازی و ایجاد بانک اطلاعات نمایشنامه نویسان در بنیاد ادبیات نمایشی را کار بسیار مثبت و قابل تقدیری دانست و تاکید کرد: وقتی کلیه نمایشنامه نویسان به این بانک اطلاعاتی دسترسی داشته باشند می توانند با انواع نمایشنامه نویسی از این راه آشنا شوند، چه نمایشنامه هایی که نوپرداز هستند و چه نمایشنامه های کلاسیک و همچنین کارهایی که از قبل بوده و یا ترجمه شده است.
پیشکسوت عرصه تئاتر و نمایشنامه نویسی تصریح کرد: بنیاد ادبیات نمایشی باید بداند با چند نفر نمایشنامه نویس در کشور سر و کار دارد و چه تعداد نمایشنامه نویس به این بانک اطلاعاتی احتیاج دارند و اینکار به تحقیق و زمینه سازی نیاز دارد تا بتوان به آمار واقعی تعداد نمایشنامه نویسانی که به نویسندگی علاقه دارند و می خواهند آن را ادامه دهند دست یافت تا بتوان از این طریق از نمایشنامه نویسان حمایت کرد و برگزاری جشنواره ملی نمایشنامه نویسی معیاری خواهد بود که می توان با آن به طور تقریبی به آمار نمایشنامه نویسان در سراسر کشور دسترسی پیدا کرد.
خلج افزود: بنیاد ادبیات نمایشی چه از لحاظ چاپ اثر و چه از لحاظ در اختیار قرار دادن آن برای اجرا به گروه هایی که کار می کنند می تواند از نمایشنامه نویس حمایت کند؛ چرا که این خواسته های نمایشنامه نویس است که کارش چاپ شود و برای اجرا روی صحنه رود.
نویسنده و کارگردان نمایشنامه «داستان های ناتمام» در ادامه طراحی و برگزاری کارگاه های آموزشی نمایشنامه نویسی را بسیار تاثیرگذار عنوان کرد و افزود: امید است برگزاری چنین کارگاه هایی فقط به جشنواره ملی نمایشنامه نویسی ختم نشود و این جشنواره شروعی برای کار باشد و برگزاری کارگاه های آموزشی توسط نمایشنامه نویسان برتر این عرصه نیز امری باشد که در دراز مدت در جهت ارتقای متون نمایشی موثر واقع شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در شهرستان ها گروه های نمایشی که تحت پوشش قرار گرفته اند به لحاظ اینکه کارهایشان در استان های خودشان اجرا می شود اگر طوری از آنها حمایت شود که دغدغه کمتری بابت معیشت خود داشته باشند، تشویقی هم برای نویسندگان خواهد بود که از وقتشان برای خواندن و بالا بردن سطح دانش خودشان و تولید نمایشنامه خوب استفاده کنند و سعی کنند ادبیات بیرون را بخوانند و استفاده از صنایع شعری را هم در نمایشنامه نویسی یاد بگیرند که این مسائل به همه نویسندگان برای نگارش یک نمایشنامه خوب کمک خواهد کرد.
لازم به ذکر است، نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی به همت بنیاد ادبیات نمایشی 21 فروردین ماه 1392 با حضور تمامی هنرمندان تهران و استان های کشور برگزار خواهد شد.