به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، چندی پیش کتاب مطالعات شبکههای اجتماعی و سبک زندگی جوانان در فرهنگسرای اندیشه با حضور محمد صادق افراسیابی؛ مولف کتاب و سایر اساتید فرهنگ و ارتباطات رونمایی شد.
بر اساس نتایج این کتاب که توسط محمد صادق افراسیابی زیر نظر دکتر حسن بشیر؛ دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شده است، شبکههای اجتماعی نقش مهمی در زندگی فرهنگی و سیاسی افراد بازی میکنند و امروزه این رسانهها به منبعی معتبر برای تبلیغات دینی و سیاسی تبدیل شدهاند.
موضوع شبکههای اجتماعی و سبک زندگی هر چند در سالهای اخیر مورد توجه برخی اندیشمندان قرار گرفته است اما هنوز به طور دقیق به رابطه میان شبکههای اجتماعی و ابعاد مختلف زندگی اعم از ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی پرداخته نشده است.
کتاب شبکههای اجتماعی و سبک زندگی جوانان بیانگر این مطلب است که شبکههای اجتماعی میتوانند به منبعی قدرتمند برای تغییر یا تقویت گرایشهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تبدیل شوند. در همین راستا اخیرا مقالهای در روزنامهٔ وال استریت ژورنال منتشر شد که به مقایسه فعالیتهای کمپین مجازی اوباما و قالیباف پرداخته است.
نشریه وال استریت ژورنال در گزارش خود آورده است: بررسی فضای سیاسی سال 2008 امریکا حاکی از آن است که باراک اوباما رئیس جمهور فعلی امریکا با استفاده از شبکههای اجتماعی موجود در فضای مجازی توانست پیروز انتخابات شود و این عرصه نقش بسیار مهمی در پیروزی وی در انتخابات 2008 داشت.
اکنون با پیشرفت چشمگیر فن آوریهای دیجیتال و فضای مجازی، دیگر کاربران فیس بوک هدف اصلی فعالان سیاسی در فضای مجازی نیست بلکه سایتهایی نظیر توییتر، گوگل پلاس و…، نیز نقش موثری در سرنوشت سازیهای سیاسی دارند به گونهای که کاندیداهای عرصههای سیاسی در سرتاسر دنیا برای تشویق حامیان و تاثیرگذاری بر کسانی که در انتخاب خود دچار تردید هستند، از این شبکههای اجتماعی برای پیروزی خود استفاده میکنند.
اما نکته قابل تامل این است که استفاده از فضای مجازی تنها محدود به انتخابات در ایالات متحده امریکا نیست و در بسیاری از کشورهای دنیا صورت میپذیرد.
با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در ایران استفاده از فضای مجازی به طور چشمگیری توسط احزاب و گروههای مختلف افزایش یافته است و به نظر میرسد که استفاده از فضای مجازی معیار جدیدی برای انتخابات پیش رو در ایران باشد.
ایران کشوری است که بیش از 42 میلیون کاربر اینترنتی در آن فعال هستند که نزدیک به 50 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل میدهند و بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی خاورمیانه بر این باورند که فضای مجازی در ایران نقش تعیین کنندهای در انتخابات خواهد داشت.
با این حال برخی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ایران از این فضای مجازی بیشتر بهره میبرند. به عنوان مثال محمد باقر قالیباف سیاستمدار ایرانی و کاندیدای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ایران تا به امروز حضور پر رنگ و متنوع تری در فضای مجازی داشته است و کارشناسان بر این باورند که فعالیتهای گسترده قالیباف و هواداران او در فضای مجازی یکی از نقاط قوت اصلی او در مبارزات انتخاباتی است.
منبع: باشگاه خبرنگاران