روند رشد خدمات الکترونیکی دستگاههای دولتی و حاکمیتی طی چهار سال گذشته و در طول فعالیت دولت دهم، از توسعه صعودی این بخش حکایت دارد.
به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، روند رشد خدمات الکترونیکی دستگاه های دولتی و حاکمیتی طی چهار سال گذشته و در طول فعالیت دولت دهم، از توسعه صعودی این بخش حکایت دارد؛ به نحوی که ارائه خدمات الکترونیکی از بهمن ماه 88 از 500 سرویس قابل ارائه به 3150 سرویس تا مرداد ماه 92 رسیده است.
درگاه ایران – iran.ir – که توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ابتدای فعالیت دولت دهم به صورت جدی و در راستای اهداف تحقق دولت الکترونیک در کشور آغاز به کار کرد هم اکنون و در پایان دولت دهم توانسته است بیش از 3150 خدمت دستگاههای حاکمیتی را به صورت آنلاین ارائه کند.
این خدمات در 3 نوع خدمات اطلاع رسانی، تعاملی و تراکنشی هم اکنون قابل ارائه است؛ خدمات اطلاع رسانی به خدماتی اطلاق می شود که کاربر بدون تبادل اطلاعات، تنها از خدمات یک سری اطلاعات دریافت می کند؛ در همین حال خدمات تعاملی خدماتی محسوب می شود که کاربر و ارائه دهنده خدمات با یکدیگر تبادل اطلاعات داشته و در نهایت خدمات تراکنشی نوعی خدمات تعاملی است که تراکنش مالی نیز در آن انجام می شود.
در این راستا روند رشد بسته خدمات الکترونیکی درگاه ایران به تفکیک نوع خدمات اطلاع رسانی، تعاملی و تراکنشی نشان می دهد که در سال 89 خدمات تراکنشی 200 خدمت، خدمات تعاملی 600 خدمت و خدمات اطلاع رسانی 800 خدمت بوده که این آمار با حدود رشد 2 برابری تا پایان دولت دهم به 400 خدمت تراکنشی، یکهزار خدمت تعاملی و 1700 خدمت اطلاع رسانی رسیده است.
در زمینه تعداد خدمات الکترونیکی و زمان بندی چگونگی افزایش خدمات الکترونیکی درگاه ایران نیز باید گفت که در بهمن ماه سال 88 نزدیک به 500 سرویس دستگاههای حاکمیتی به صورت الکترونیکی ارائه می شد که این آمار در بهمن سال 89 به بیش از 1500 خدمت، بهمن سال 90 به بیش از 2 هزار خدمت، بهمن سال 91 بیش از 2500 خدمت و هم اکنون بیش از 3150 خدمت را در برمی گیرد.
در این راستا علی اصغر انصاری - معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران تاکید کرد: در بسته خدمات الکترونیکی درگاه «ایران» 1700خدمت از نوع اطلاع رسانی، 1000 خدمت از نوع تعاملی و نیز بیش از 400 خدمت به صورت تراکنشی در قالب خدمات موضوعی و بر حسب حروف الفبا ارائه می شوند.
وی با بیان اینکه پرتال خدمات الکترونیکی ایران در راستای پیاده سازی و توسعه دولت الکترونیک اقدام به ارائه بیش از 3 هزار خدمت الکترونیکی کرده است، ادامه داد: روند توسعه صعودی خدمات الکترونیکی درگاه ایران نشان می دهد که در بهمن سال 88 این روند 3 درصد رشد داشته و این در حالی است که این روند در بهمن ماه سال 89 با 17 درصد رشد، در بهمن ماه سال 90 با 19 درصد رشد، بهمن ماه سال 91 با 28 درصد رشد و در مردادماه سال 92 با بالغ بر 33 درصد رشد همراه بوده است.
انصاری با اشاره به لزوم گسترش و جایگاه خدمات الکترونیکی در برنامه پنجم توسعه کشور، اظهار داشت: یکی از مهم ترین بخش های درگاه خدمات الکترونیکی ایران- iran.ir - ارائه خدمات الکترونیکی به صورت یکپارچه به کاربران است در همین راستا این پرتال به ارائه بسته خدمات الکترونیکی طی 4 سال اخیر اقدام کرده است.
معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران هدف از تکمیل بسته خدمات الکترونیکی درگاه «ایران» را افزایش میزان رضایتمندی کاربران، سهولت در انجام امور، صرفه جویی در وقت و هزینه عنوان کرد و گفت: در این اقدام، خدمات بیمه و بانکداری که امروز مورد استفاده بسیاری از شهروندان قرار می گیرند تکمیل و به کار گرفته شده است؛ براین اساس کاربران برای استفاده از این خدمات باید به صفحه اصلی پرتال خدمات الکترونیکی ایران به نشانی www.iran.ir مراجعه کنند.
به گفته وی پرتال ایران دات آی آر باید خدمات مندرج در سند جامع دولت الکترونیک را تا پایان برنامه پنجم توسعه در کشور پیاده سازی کند.