به گزارش خبرنگار دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»، نشست «بهسوی دکترین مطلوب تدریس معارف اسلامی در دانشگاهها»، صبح امروز با سخنرانی حجتالاسلام دکتر عبدالکریم بهجتپور عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در محل این پژوهشگاه برگزار شد.
وی در این نشست طی سخنانی با بیان این مطلب که برای انتقال معارف دین باید فلسفههای مقولات دینی و ریشههای محتوایی آن از سوی مدرسان دانشگاه بهصورت مستمر مد نظر قرار گیرد، گفت: تاکید همواره بر آن بوده است که روشهای اراده دروس باید بروز باشد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: تا به امروز در حوزه انتقال مفاهیم دروس معارف به دانشجویان کوتاهی نشده است و آنچه در این حوزه بهعنوان یک چالش اساسی عنوان میشود، شیوه و روش است به این دلیل که ما در دانشگاه با طیف وسیع و مختلفی از مخاطبان مواجه هستیم.
بهجتپور همچنین با بیان اینکه دانشجویان در حوزه روش ارایه دروس معارف توقع دارند، تصریح کرد: با در نظر گرفتن این مهم ضروری است تا در حین آموزش این دروس طیف متعدد مخاطبان را مد نظر قرار داده و از روشهای جدید مانند روش قرآنی برای بیان مفاهیم استفاده کنیم.
وی عنوان کرد: اگر قرار است که در مقام مبلغ معارف قرآنی باشیم باید تمامی هَم خود را در این حوزه قرار دهیم که رابطهای میان متن دروس معارف با دانشجو ایجاد شود به این علت که هدف این دروس معرفتافزایی است.
بهجتپور گفت: طراحی دکترین مطلوب تدریس معارف اسلامی در دانشگاه مستلزم آن است که نگرشها به این دروس تغییر یابد که این مهم نیازمند حرکتی اساسی است.
وی ادامه داد: ایمان به تعبیر علامه طباطبایی در ذیل تفسیر سوره مومنون، حتی عقیده نیست، بلکه اطمینان خاطر و آرامش خاطر است،لذا با بهرهگیری از این تفسیر می توان گفت در حوزه عقاید قبل از هرچیز نیازمند اصلاح بینش هستیم.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان با بیان اینکه اگر در حوزه سیاستگزاریهای حوزه معارف، ایمان را بهعنوان تغییر درونی در دستور کار قرار دهیم زمینهسازیهای مناسب ایجاد خواهد شد، افزود: اساسا ایمان و تربیت زیرشاخههایی هستند که در پس اعتماد حاصله از ایمان بهوجود میآیند.