به گزارش خبرنگار اندیشه «خبرگزاری دانشجو»؛ دوره آموزش حضوری تربیت کارشناس مسائل زنان و خانواده (سفیران بصیر 4) از روز پنج شنبه در سازمان بسیج دانشجویی آغاز به کار کرد.
این دوره که در آن به تربیت کارشناس مسائل زنان و خانواده می پردازد آثار مثبت و شایسته ای را در استان ها از خود برجای گذاشته به طوری که بسیاری از دانش پژوهان طرح در سطح نواحی بسیج دانشجویی، دانشگاه ها، حوزه های علمیه و همچنین سایر اقشار بسیج در حوزه تخصصی زنان و خانواده ایفای نقش می نمایند.
بنابر اهمیت و ضرورت تربیت و آموزش بیشتری از این کارشناسان در استان ها و به منظور به کارگیری موثر و استفاده از نظرات تخصصی آنان در کانون ها مطالعات زنان و خانواده ها این طرح برگزار شد.
اهداف این طرح عبارتند از: تربیت کارشناسان خواهر جهت فعال سازی و هدایت کانون های مطالعات زنان و خانواده و حلقه های صالحین، هدایت مطالعات و پژوهش های تخصصی در حوزه زنان و خانواده، بهره گیری از نیروهای تربیت شده و نخبه این عرصه در نواحی بسیج دانشجویی و رفع نیازمندی های تخصصی استان با استفاده از نیروهای نخبه بومی.
این دوره که به مدت 14 ماه و در دو گام برگزار شده است از 20 تیر ماه 1391 کار خود را آغاز کرده و در مراحل پایانی خود به سر می برد. از این رو به مصاحبه با خانم کرمی مسئول معاونت خواهران سازمان بسیج دانشجویی و خانم زاهدی مسئول اجرای طرح پرداختیم.
«خبرگزاری دانشجو»- از دلایل و اهداف شکل گیری این طرح برای مخاطبین ما توضیحاتی بفرمایید.
کرمی: ما پس از مطالعه و بررسی به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از ناهنجاری هایی که در جامعه ما اتفاق می افتد همه از نداشتن اطلاعات است. روایات و احادیث بسیاری داریم که مربوط به زن مسلمان است که اگر آنها را به ما آموزش داده بودند الان وضعیت جامعه ما این نبود. به همین علت مقام معظم رهبری می فرمایند که «در حوزه زنان هیچ کس جز خود زنان نمی توانند حق خود را مطالبه کنند و ظلم و ستم تاریخی به زن شده است».
ظلم و ستمی که به زن شده است هم خود زن زمینه ساز بوده است و هم مردان جامعه. من برای اصلاح خودم و مردان جامعه و زنان دیگر نیاز به تحصیل علم اسلامی در این حوزه دارم. اگر من این کار را نکنم و به دیگران منتقل نکنم وضعیت جامعه به همین گونه خواهد بود.
در حوزه حجاب و عفاف، دختران بدحجاب ما میدانند که حجاب برای آنها مصونیت است ولیکن در اجرا این کار را انجام نمیدهند. همه به خاطر عدم آگاهی است. اگر فردی مثل من این فضا را ایجاد کنم که از یک استان محرومی مثل سیستان و بلوچستان دو یا سه نفر تربیت شوند که علوم اسلامی حوزه زنان را بیاموزند و به زنان محدودی از جامعه منتقل کند ولو یک کلمه باشد یا یک جمله باشد، دیگر وضعیت جامعه ما این چنین نمی شود.
نرم افزارهای مورد نیاز برای این کار را ما زنان باید کسب کنیم. ما از بچه های علوم قرآنی می خواهیم که احادیث و روایات و آیات قرآنی را بررسی کنند و بگویند در قرآن برای حجاب زن، رفتار زن با شوهر و... چه توصیه هایی شده است.
از سوی دیگر می توانیم به مردان هم آموزش دهیم. حدیث از پیامبر(ص) داریم که می فرماید: «اگر می خواهی به فرزند خود محبت کنی، به همسر خود محبت کن». چرا؟ چون اگر مادر و زن خانه تامین عاطفی شود، زن هم عاطفه مرد را تامین می کند و هم برای فرزند آرامش به همراه می آورد. اینها حلقه هایی است که در جامعه مفقود شده است، در خانه ها ماهواره وارد شده است اما علوم اسلامی وارد نشده است.
اگر در زنان و دختران جامعه ما آرامش همراه با پوشش اسلامی و حیا و عفت حاکم باشد، وضعیت تحصیل فرزندان اصلاح می شود. من با دخترانی برخورد داشته ام که اگر صبح دیر از خواب بیدار شوند به سر کلاس نمی روند چرا که فرصت آرایش ندارند. خانواده نابه سامان شده است که جامعه به این وضعیت رسیده است.
در همین راستا معاونت خواهران سازمان ماموریتی ذاتی، جزو فعالیتهایی که خودش برای خود تعریف نموده است، دارد که بحث زنان و مطالعات خانواده می باشد. ما در دانشگاه ها یک دبیر زنان و مطالعات خانواده داریم، که در این حوزه فعالیت دارند. به علت ناشناخته بودن این مطلب در کشور ما و باز شدن بحثهای فمنیستی در دانشگاه ها، ما در حوزه زنان و خانواده بحث های اسلامی را مطرح کردیم.
در بحث خانواده دیدیم اگر بخواهیم تمام دبیران این حوزه را آموزش دهیم کار از کنترل ما خارج می شود، به همین علت چند سال است که از تمام دانشگاه ها درخواست کردیم که خواهری را- برخی از استان هاچند نفر- در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری از رشتههای مرتبط با حوزه های علوم انسانی به ما معرفی کنند.
البته در این میان بودند دانشجویانی که در رشتههای غیر علوم انسانی تحصیل می کردند اما فعالیتی در زمینه زنان و خانواده داشتند لذا در طرح ما قرار گرفتند. در این دو سالی که این اتفاق افتاده است بین 100-150 نفر از دختران دانشجو را شناسایی کردیم. بعد از شناسایی این افراد به آموزش غیر حضوری آنها می پرداختیم.
دو سرفصل اصلی را امسال محور کار قرار دادیم. مبحث حجاب و عفاف و خانواده. در دو گام برای مخاطبین بستههای آموزشی فرستادیم. بسته آموزشی متشکل از کتاب، سی دی، مقاله، دی وی دی هایی که اساتید در این حوزه داشتند و .... بود. این سیر مطالعاتی زیر نظر چند استاد بررسی می شد به طور مثال بررسی می کردیم که اگر دانشجویی بخواهد در حوزه حجاب و عفاف فعالیت کند باید از چه چیزی شروع کند و به چه چیزی برسد.
این دانشجویان در گام اول که حوزه حجاب و عفاف بود شش ماه فرصت مطالعاتی داشتند. دانشجویان در فرصت مطالعاتی شش ماهه این مباحث را مطالعه کردند و در آخر گام ها در چند موضوع، با توجه به مطالعه ایی که داشتند، باید مقاله تحویل می دادند.
بدین ترتیب شیوه مقاله نویسی و روش تحقیق با کمک سی دی آموزش داده شد. بعد از شش ماه مقالات برای ارزیابی به دست ما رسید. به مقالات برتر هدایای ویژه و به باقی دانشجویان به جهت مقالهای که ارائه کردند، هدیهای اعطا شد. در گام دوم نیز همین گونه اجرا شد و پروسه ادامه پیدا کرد.
در پایان دو گام یک دوره حضوری برگزار شد. اساتید مطرح را در حوزه زنان و خانواده به سازمان دعوت کردیم. اساتید در این دوره مباحثی را که دانشجویان در دوره غیر حضوری مورد مطالعه قرار دادند، بررسی کردند و در واقع به صورت یک کلاس رفع اشکال بود. مباحث به صورت حضوری به دانشجویان منتقل شد و شبهات دانشجویان در این دوره برطرف شد.
در پایان دو دوره یک آزمون برگزار شد و به دانشجویان گواهی پایان دوره داده شد. به استناد این گواهی پایان دوره و تعاملی که ما با واحد آموزش داریم، سرمربی حلقه های صالحین ما در حوزه زنان و خانواده، همین 150 نفری بودند که در کل کشور پخش شدند. البته یک مقدار ریزش هم داشتیم. این کلیت کار ما بود. از مهر ماه هم دوره سوم ما شروع می شود.
«خبرگزاری دانشجو »- قطعا اتاق فکری برای تعیین موضوعات و راهبرد برنامه دارید. درباره این اتاق فکر توضیح بفرمایید.
خانم کرمی: اساتیدی که در حوزه خانواده و زنان به طور خاص اسلامی کار می کنند معدودند. خانم آیت اللهی، آقای دکتر زیبایی نژاد، آقای دکتر کرمی و... را داریم. ما با این اساتید مشورت لحظه به لحظه داریم، غیر از این اساتید تراز اول، ما دوره تربیت مدرس حوزه زنان و خانواده داشتیم که آنها روی این موضوع کار کردند. از بین این افراد در دوره های اول، که سطح دوره بسیار بالاتر بود، توانستیم دو اتاق فکر در بیاوریم. این افراد بعنوان کارگروه حوزهها نیز فعالیت میکردند تا به حدی که به تالیف کتاب نیز رسیدند. اگر بخوایم رده بندی کنیم سطح اول اساتیدی هستند که با آنها رایزنی می کنیم، سطح دوم این دو کارگروه هستند و سطح سوم هم دانشجویانی هستند که در دورهها شرکت می کنند.
«خبرگزاری دانشجو»- فرمودید حدودا 150 نفر جزو کار شناسانی هستند که در دوره ها شرکت کردند؟
زاهدی: در این دوره ورودی ما 170 نفر بودند منتها ریزش داشتند. تقریبا الان حدود 135 نفر هستند. در دوره حضوری از یک سو به دلیل اینکه تقریبا دوره حدود دو هفته به طول می انجامد و از سوی دیگر مخاطبین ما دانشجویان ارشد و دکتری هستند امکان حضور در این دوره را ندارند. به همین علت ریزش 30-35 نفره ای نیز در دوره حضوری داشته ایم.
سفیران بصیر مدیرانی را در حوزه زنان و خانواده تربیت کرده است
«خبرگزاری دانشجو»- پس این گروه در استان های خود فعالیت دارند. بازخوردی که از فعالیت این گروه ها داشتید چطور بوده؟
زاهدی: ما به عنوان سازمان نمیتوانیم در دانشگاهها فعالیت داشته باشیم. این سفیران در واقع چشمان ما در استان ها هستند. البته سطح افراد خیلی متفاوت است. ما کسی را داریم که به اندازه ای توانا بود که به عنوان مشاور استانداری منسوب شد. هرچند دسترسی بسیج دانشجویی به این فرد کم شده است، اما به نوعی ما مدیری در یک قسمت تربیت کردیم. برخی در حوزه های علمیه یا در اردوهای جهادی فعال شدند.
ما انتظار نداریم تمام افرادی که در این دوره ها شرکت می کنند در این زمینه فعالیت خود را ادامه دهند؛ چراکه با هر استادی صحبت کردیم این نکته را متذکر شدند که این روش ریزش بسیاری دارد. کسی که پای مطالعه و کار اجرایی بیاید اندک است. هرچند که به نظر بنده این روش بیشتر از روش های دیگر جواب داده است. ما همواره افراد را رصد می کنیم و از آنها گزارش می خواهیم.
«خبرگزاری دانشجو»- این مقالات را در کجا مورد استفاده قرار می دهید؟ آیا به صورت مجموعه مقالات به چاپ میرسد؟
زاهدی: متاسفانه از جهت بودجه فقط توانستیم یک کتاب چاپ کنیم. اگر امکان تامین بودجه باشد ما اکنون سه کتاب آماده چاپ داریم. مقالات سطح بندی میشوند و سطح مقالات را به 4 قسمت عالی، خوب، متوسط و ضعیف تقسیم میکنیم. مقالات سطح ضعیف و متوسط را تلاش میکنیم که ارتقا دهیم. مقالات عالی را برای چاپ انتخاب میکنیم و مقالات خوب را برای سایت مورد استفاده قرار می دهیم.
«خبرگزاری دانشجو»- برآورد اساتید از مقالات چه بوده است؟
زاهدی: در این دوره سطح مقالات خیلی بهتر بوده است. هدف ما هم دقیقا بالا بردن سطح توانایی افراد برای انتقال مفاهیم است. در ضمن افرادی که قبلا دوره های ما را گذراندهاند با افرادی که این دوره آموزش دیدند در استان های خود حلقهها و اتاق فکرهایی را به وجود آورده اند.