به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، علی رغم سخنان بزرگان اهل سنت درمورد فضایل ومناقب «امام هشتم» کارشناسان شبکههای وهابی در صدد انکار آن مناقب میباشند.
امام رضاعلیهالسلام، حقیقتی نورانی است که انوار درخشان شخصیت و دانش او، نه تنها مکتب شیعه را نورانی نموده، بلکه شعاع نورش، سایر فرق و مذاهب اهل سنت را نیز فراگرفته، به گونهای که آنان را به بیان سخنانی در ستایش و مدح آن حضرت وادار کرده است. با جستجو و مطالعه و بررسی مهمترین کتابهای اهل سنت، به این مطالب میتوان دست یافت.
البته در این متون، جایگاه حقیقی عالم آل محمدصلیاللهوعلیهوآلهوسلم تبیین نشده است، ولی هر یک با نگاهی خاص و بیانی متفاوت، بر عظمت شخصیت حضرت رضاعلیهالسلام اعتراف کردهاند که به پارهای از آنها اشاره میشود:
1- محمد بن طلحه شافعی: «سخن درباره امیرالمؤمنین علی و زین العابدینعلیهالسلام، گذشت و ایشان علی الرض(علیهالسلام)، سومین آنها است. کسی که در شخصیت ایشان تأمل کند، در مییابد که علی بن موسی، وارث امیرالمؤمنین علی و زین العابدینعلیهالسلام است و حکم میکند که ایشان سومین علی است. ایمان و جایگاه و منزلت ایشان و فراوانی اصحاب ایشان، باعث شد تا مأمون وی را در امور حکومت شریک کند و ولایتعهدی را به ایشان بسپارد…». «مطالب السَؤول فى مناقب آل الرسولصلیالله و علیه و آله و سلم، ص 295٫»
2- ابن صبّاغ مالکی به نقل از بعضی از اهل علم میگوید: «علی بن موسی الرضاعلیهالسلام دارای والاترین و وافرترین فضایل و کرامات و برخوردار از برترین اخلاق و صورت و سیرت است که از پدرانش به ارث برده است…». «الفصول المهمة فی معرفة الأئمةعلیهاالسلام ، ج 2، ص 1023٫»
3- فضل الله بن روزبهان خنجى اصفهانى: یکى از عالمان اهل سنت قرن دهم هجرى است که کتاب «وسیلة الخادم الى المخدوم» را در شرح صلوات بر چهارده معصومعلیهاالسلام نوشته است. خنجى، انگیزه تألیف کتابش را حوادث ناگوار و پریشانى و غربت پیش آمده در اصفهان، پس از ظهور دولت صفوى مى داند و به دنبال یافتن ملجأ و پناهگاهى معنوى است که به اهل بیت (ع) توجه مى کند و در مدح و توسل به آنان، صلواتى را انشاء مى کند. این صلوات کوتاه، مشتمل بر مناقب و احوال آن بزرگان است و خنجى به فکر توضیح و شرح فارسى آن صلوات نیز بر آمده و کتاب وسیلة الخادم را مى نویسد.
وى پس از بیان فقره اى کوتاه از صلواتیه خود، به شرح آن قسمت پرداخته و به مناسبت آن شرحى از زندگى یا فضائل امام مورد نظر را آورده است که صلوات به آن اشاره دارد. در قسمت مربوط به امام رضاعلیهالسلام، آن حضرت را اینچنین میستاید:
«اللّهم و صلّ و سلّم على الإمام الثّامن؛ خدایا درود و صلوات و سلام بر امام هشتم بفرست…، آن حضرت، بیتردید، امام به حق است، و مناقب و فضایل آن حضرت را نهایتى نیست، و در میان امامان معصوم علیهاسلام، ایشان را اختصاص تمام به بیشتر انواع علوم غریبه و آثار عجیبه است، تا به غایتى که در بعضى روایات آمده. در حدیث دوازده امام که حضرت پیغمبرصلیالله و علیه و آله و سلم فرمود: ثامنهم قائمهم؛ هشتمین ایشان قائم ایشان خواهد بود؛ زیرا که کلمات و مناقب و فضایل آن حضرت بسیار ظاهر و مشهور و معروف بوده و همه طوایف امّت از عرفا و علما و حکما از علوم آن حضرت بهره مىبردهاند و آثار امامت و وراثت نبوت و وصایت در آن حضرت ظاهر بوده است.
السّید الحسان السّند البرهان حجّة اللّه على الإنس و الجانّ؛ آن حضرت مهتر نیکوخصال و نیکوکار نیکوسیرت است، و این اشارت است بدان که آن حضرت جامع انواع محاسن صورى و معنوى و مکارم خُلقى و خَلقى بود و گویا نیکویى، صفت ذات او است و احسان، صناعت و پیشه او و آن حضرت سند و برهانی است که بر مردمان به جهت اظهار حق قائم گشته، و آن حضرت حجّت خداى تعالى بر انس و جن است…». «وسیلة الخادم الى المخدوم ص 223 و 224٫ »
4- جمالالدین عبدالله بن محمد عامر شبراوی شافعی: وی امام رضاعلیهالسلام را اینگونه معرفی میکند «هشتمین امام، علی الرضاعلیهالسلام است که کریم و جلیل و دارای هیبت و وقار بود…». «الإتحاف بحب الأشراف، ص 312» /1406/9161/خ
منبع: رسا