کد خبر:۲۶۳۵۶۴

آیا درخواست شفا از انبیاء و اولیاء شرک است؟

آیت‌الله سبحانی در پاسخ به شبهه‌ای که از طرف وهابیت مطرح شده است، بر شرک نبودن درخواست شفا از اولیای الهی با استناد به قرآن و سیره انبیاء پاسخ داده‌اند.

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، متن سوال و پاسخ مستدل این مرجع تقلید به شرح ذیل است:

 

* سوال

چگونه مى گویید: اى امام عزیز! فرزند ما را شفا بده! در حالى که شافى خداست و این نوعى شرک است؟

همانگونه که بیان شده است، ملاک توحید و شرک در دست ما نیست که کارى را عین توحید و کار دیگر را شرک قلمداد کنیم، بلکه براى خود، معیار و میزانى دارد که باید کار‌ها با آن معیار سنجیده شود، که با دو مثال این معیار روشن می‌شود.

 

در قرآن مجید، تدبیر جهان آفرینش، از جمله شفاى بیماران، را به خود خدا نسبت داده است، و منحصر به او شمرده است، و در سوره هاى مختلف مى فرماید:

 (یدبّر الأمر) ([1]) ; «اوست که جهان را اداره مى کند.»

 

ولى در حالى که تدبیر را منحصراً از آن خود مى داند، در سوره النازعات مى فرماید: (فالمدبّرات أمراً) ([2])، مسلماً در قرآن تناقض نیست. خود قرآن مى فرماید: (قل لو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً) ([3]) ولى تفسیر هر دو آیه این است: تدبیر مستقل و غیر وابسته به جایى از آن خداست. اما به حکم اینکه این جهان، جهانِ اسباب و مسبّبات است، یک رشته مدبرهایى هستند که به اذن خداوند در تدبیر جهان و ارسال ارزاق به بشر مؤثرند و فرشتگانى براى این کار، گمارده شده‌اند. مدبّر بودن این‌ها منافاتى با انحصار تدبیر به خدا ندارد، زیرا این‌ها جنود الهى و کارگزاران عالم آفرینش به اذن خدا هستند.

 

مثال دیگر

همگان معتقدیم که شافى خداست و ابراهیم خلیل در این مورد چنین مى گوید: (وإذا مرضت فهو یشفین) ([4]) ولى در عین حال، خدا مى فرماید: ما در عسل شفا قرار دادیم، تو گویى این معجون شفابخش است. و مى فرماید: (فیه شفاء للناس) ([5]) و حضرت مسیح، تصریح مى کند که من بیماران را بهبود مى بخشم و شفا مى دهم، اما به اذن خدا، چنان که مى فرماید: (وأُبرئ الأکمه والأبرص وأُحیى الموتى بإذن الله) ([6]) بنابراین منطق قرآن این است که شفا، و حتى زنده کردن مردگان، به صورت استقلالى و بدون استمداد از کسى، ویژه خداست ولى شفا، و حیات بخشى به اذن الهى و امر او و به عنوان اینکه کارگزار عالم آفرینش است، به وسیله اولیاى خدا انجام مى گیرد، با توجه به این آیات، روشن مى شود که درخواست شفا به نحوى که حضرت مسیح یادآور آن است، نه تنها شرک نیست، بلکه عین توحید است و با آیات قرآن، کمال انطباق را دارد.

 

 [1]. یونس، 3و 31; رعد، 2; سجده 5..

 [2]. نازعات/ 5.

 [3]. نساء/ 82.

 [4]. شعراء/ 80.

 [5]. نحل/ 69.

 [6]. آل عمران/ 49.

 

منبع: خبرگزاری حوزه

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار