به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، منتظران مانند کسانی هستند که در راه خدا شمشیر زده و در خون خود غلطیدهاند. آنها شبیه به کسانی هستند که در کنار امام زمانعجلاللهتعالیفرجهالشریف به شهادت رسیدهاند.
انتظار امید به آینده است و بدون امید تلاش و تکاپو ممکن نیست. چنانکه پیامبر اکرمصلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمودند: اگر امید نبود هیچ مادرى فرزند خود را شیر نمى داد و کسى درختى نمى کاشت.
به استناد روایات، یکی از وظایف مسلم مردم در دوران غیبت کبری انتظار فرج است، انتظار برای تحقق حکومت موعود الهی یا همان امید به اصلاح جهان.
علامه محدباقر مجلسی بخشی از کتاب بحارالانوار را به همین وظیفه اختصاص داده و هفتاد روایت از معصومینعلیهماالسلام را در این باره ذکر کرده است. در روایات آمده است: «انتظار فرج برترین اعمال و بهترین عبادت مومن است. منتظران بهترین مردم زمان هستند. منتظران مانند کسانی هستند که در راه خدا شمشیر زده و در خون خود غلطیدهاند.
منتظران مانند کسانی هستند که در کنار امام زمانعجلاللهتعالیفرجهالشریف به شهادت رسیدهاند و به آنان اجر هزار شهید مانند شهدای بدر داده میشود. منتظران از برخی شهدای بدر و احد بهترند و خداوند راه روزی را برایشان باز مینماید و آنان را در زمره اولیای الهی قرار خواهد داد که هیچ ترس و وحشتی در آنها نیست.
امیر مؤمنان علىعلیهالسلام مى فرمایند: منتظر فرج باشید و از گشایش الهى مأیوس نگردید، به درستى که محبوبترین اعمال نزد خداى عزوجل انتظار فرج است.
امام محمد باقرعلیهالسلام مى فرمایند:» تقوى پیشه سازید. و بار سنگین انتظار را به کمک ورع و پارسایى و کوشش بسیار در عبادت و اطاعت خدا به منزل رسانید هر یک از شما دینداران هنگامى غرق شادمانى مى شوید که به آستانه ورود به جهان دیگر پا نهید و دوره دنیا را سپرى کنید. آنجا چشمانتان به نعمت الهى و کرامت خدایى و بهشت جاودان روشن مى گردد. آنجاست که همه اندوهها از میان مى رود و آنجا است که مى بینید راهى که شما پیمودید حق بوده است و راهى که مخالفان شما پیمودهاند باطل...»
شیخ صدوق در کتاب کمال الدین به سند خود از عبدالعظیم حسنىعلیهالسلام آورده که گفت:» به سرورم حضرت محمد بن على بن موسى بن جعفر بن محمد بن على بن الحسین بن على بن ابیطالبعلیهالسلام وارد شدم و مى خواستم که درباره قائمعجلاللهتعالیفرجهالشریف از آن حضرت سؤال کنم که آیا همان مهدىعجلاللهتعالیفرجهالشریف است یا غیر او؟ پس خود آن حضرت آغاز به سخن کردند و به من فرمودند: اى ابوالقاسم! به درستى که قائم از ماست و اوست مهدى که واجب است در زمان غیبتش انتظارش کشیده شود و در ظهورش اطاعت گردد و او سومین از فرزندان من است.»
بنابراین، انتظار و امید به طور کلّى در حیات بشرى چنان بدیهى و روشن است که براى اثبات آن نیازى به اقامه دلیل و برهان نیست. انتظار فرج یعنى امید به ایجاد عدالت همه جانبه فردى، اجتماعى و اخلاقى. انتظار فرج خط بطلان بر همه کفرها، نفاقها، ظلمها، تطاولها و هوچى گرىها است. انتظار فرج خونى است در رگ زندگى انسانى و قلبى در تاریخ تکاملى بشریت. این عنصر حیاتى از دیدگاه عقل و نقل تکلیف است.
اینکه عقلاً تکلیف است، زیرا انتظار راهگشایى براى حکومت عدل و ایجاد عدالت است و عقل حکم به حسن عدل و لزوم ایجاد عدالت مى کند. بنابراین، راهگشایى و فراهم نمودن زمینه ى آن هم، لازم و تکلیف است پس انتظار فرج تکلیف و ضرورى است.
البته برخی با برداشت غلط از مفهوم انتظار، گمان میکنند که باید به هر وسیله ممکن به ظهور امام عصرعجلاللهتعالیفرجهالشریف سرعت بخشید، گرچه به ترویج کفر و بیدینی و فساد و فحشاء در بین مردم باشد. برخی نیز بر این باورند که در برابر انحرافات و مفاسد باید بیتفاوت بود، تا فساد همه جا را بگیرد و در نتیجه امام زمانعجلاللهتعالیفرجهالشریف ظهور کنند. دامن زدن به برداشتهای غلط از مفهوم انتظار، گناهی نابخشودنی است.
امام صادقعلیهالسلام به ابوبصیر فرمودند: هر شخصی که در حال انتظار بمیرد، شهید خواهد بود، اگرچه در رختخواب هم مرده باشد.
چگونه میتوان پذیرفت که فردی به ترویج فساد کمک کند و اجر شهید را ببرد؟! چگونه ممکن است فردی نسبت به منکرات بیتفاوت باشد و اجر شهید را ببرد؟!. اگر انتظار فرج عامل محرکی برای تجدید نظر فردی و اجتماعی نبود، هرگز چنین روایاتی درباره آن صادر نمیشد.
از این رو، حقیقت انتظار از دو عنصر منفی و اثبات ترکیب یافته است، نفی یعنی از بین بردن نابسامانیهای موجود و عواملی که موجب اختلاف و از هم پاشیدگی است و اثبات یعنی جانشین کردن عوامل رشد و ترقی جای آنها.
بنابر آنچه گفته شد، باید توجه داشت که یکی از اصلیترین زمینههای ظهور امام زمانعجلاللهتعالیفرجهالشریف انتظار فرج است، انتظاری که پیامبرصلیالله و معصومینعلیهمالسلام ما را به آن دعوت کردهاند، انتظاری که در روایات از آن به عنوان برترین اعمال و بهترین عبادت مومنان شمرده شده است، و بنابر گفته امام صادقعلیهالسلام اگر شخصی در آن حال بمیرد شهید است حتی اگر در رختخواب مرده باشد.
منبع: قدس آنلاین