کد خبر:۲۶۷۵۷۴
چند لحظه تأمل کنیم

«جذاب باش» تا «دکاندار» شوی!

دکانداری دختران به سرعت در حال توسعه است. شغل جدیدی که با همه نکات منفی آن از حیث اقتصادی و اجتماعی پایدار و ماندگار است. چرایی را باید در مقراض دو تکه عرضه و تقاضا دید.

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، دکانداری دختران به سرعت در حال توسعه است. شغل جدیدی که با همه نکات منفی آن از حیث اقتصادی و اجتماعی پایدار و ماندگار است. چرایی را باید در مقراض دو تکه عرضه و تقاضا دید.

 

طرف تقاضا چه خبر است؟

1- برای سود بیشتر استخدام یک خانم «با روابط عمومی بالا» لازم است. سود افزایش می‌یابد و دکاندار محترم هم منزلت اجتماعی پیدا می‌کند.

 

2- مشاغلی که مستقیما با مشتری سرو کار دارد باید به هر تقدیری جذاب باشد. طبیعتاً خیلی از مشاغل نیاز به این جذابیت ندارند. مثلاً مجسمه سازی و یا هنرهای دستی. از این رو برای جذب خانم‌ها در شغل‌هایی که با مشتری ارتباط مستقیم دارند، حتی رقابت هم شکل می‌گیرد. در این نوع رقابت حقوق و دستمزد هم بالا می‌رود.

 

اما طرف عرضه چه خبر است؟

1- نرخ بیکاری زنان دو برابر مردان است. از سویی نرخ ورودی به دانشگاه‌ها نیز برای زنان بیشتر است. در نتیجه رقابت زنان برای پیدا کردن شغل با یکدیگر و بعد هم با مرد‌ها افزایش می‌یابد.

 

2- نوع انگیزه زنان نیز با مردان متفاوت است. انگیزه اولیه خانم‌ها برای انتخاب شغل، حضور در جامعه است. با این توصیف نفس حضور او در جامعه یک امتیاز برایش تلقی می‌شود.

 

3- در چنین شرایطی اولاً قدرت انتخاب و بعد هم قدرت چانه زنی او پائین می‌آید. پس به دو دلیل انگیزه غیر مالی و رقابت با دیگران، نرخ دستمزد پائین تری را هم مطالبه می‌کنند.

 

نتیجه اینکه؛

1- به دلیل تقاضای بیشتر و دستمزد بالا‌تر، اشتغال زن‌ها در بوتیک‌ها و عطر فروشی‌ها و ساندویچی‌ها و غیره شکل می‌گیرد و کمتر در مشاغل دیگر. البته بماند که اخیراً حضور دختران را در تعمیرگاه‌های خودرو و رانندگی کامیون و... هم شاهدیم.

 

2-زن‌ها حاضرند برای رقابت با مرد‌ها و دیگر خانم‌ها حقوق کمتری را دریافت کنند. پس بیشتر به کار گرفته می‌شوند.

 

3- سود کاسب با حضور این دختران جذاب بالا‌تر رفته و در ‌‌نهایت دستمزد بیشتری می‌دهند و همین باعث می‌شود این شغل برای دختر‌ها جذاب‌تر شود.

 

در ‌‌نهایت اینکه دکّانداری برای زنان جذاب، هر روز توسعه می‌یابد و الگوی کار زنان در جامعه و الگوی حضور اجتماعی و سبک رفتاری آن‌ها در جامعه نیز تغییر می‌کنند. طبیعی است که در این روند، نهاد خانواده نیز به شدت تغییر شکل و ماهیت داده و از جایگاه سنتی خود خارج شود. بروز و شیوع پدیده «خانواده‌های موج سومی» تنها یکی از اثرات شیوع این پدیده در حوزه حریم خانواده است که در جای خود به آن خواهیم پرداخت.

 

منبع: الف

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات بینندگان
يوحي
-
۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۹
سلام.
ايکاش ما دخترها منزلت اجتماعي خودرو بدونيم وبراي هرکاري پيشقدم نشيم.
4
0
پربازدیدترین آخرین اخبار