به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، ارتباط بین درک اعداد توسط نوزادان شش ماهه و کودکان سه ساله به واسطه تفاوت درباره هوش کلی تبیین نمیشود بلکه نشان میدهد که درک نوزاد از ارقام پایههای تواناییهای وی را در ریاضیات رقم میزند.
درک نوزاد نسبت به اعداد در 6 ماهگی نشان میدهد که این کودک در 3 سالگی در زمینه ریاضیات چه عملکردی خواهد داشت.
این تحقیق که محققان طی آن به درک اولیه اعداد توسط نوزادان پرداختهاند و توانایی آنها را در تمایز قائل شدن بین گروههای عددی مختلف بررسی کردهاند نشان میدهد که این مهارت سنگ بنای تواناییهای آینده آنها در ریاضیات است.
الیزابت بارانون استاد روانشناسی و عصبشناسی دانشگاه دوک در کارولینای شمالی اظهار داشت: این مسئله ممکن است برخی از تفاوتها را در یادگیری کودکان توضیح دهد.
نوزادان با گذشت دو روز از زندگی خود درک تقریبی از اعداد پیدا میکنند. برای مثال نگاه نوزاد به یک صفحه دارای هشت نقطهای به اندازه طول مدت نگاه وی به یک صفحه 16 نقطهای نخواهد بود. از آنجا که نوزاد نمیتواند صحبت کند، محققان شناخت کودک به این حقیقت تکیه کردهاند که نوزادان به اجسام ناآشنا نگاه طولانی تری دارند. اگر طول مدت نوزاد به هر دو صفحه یکسان بود باید گفته میشد که نوزاد نمیتواند بین تعداد تمایز قائل شود.
برانون و همکارانش یک نوع آزمایش ریاضی نوزاد ارائه کردهاند که به آنها این امکان را میدهد که توانایی نوزاد را در رابطه با درک اعداد ارزیابی کند. در این آزمایش نوزاد دو صفحه همزمان و یک سری الگوی سفید و سیاه مشاهده میکند که از نقطههای چشمک زن روی هر دو صفحه تشکیل شدهاند. تفاوت این دو صفحه در این است که یک صفحه همواره الگوهای یک تعداد نقطه را نشان میدهد و تعداد نقطههای صفحه دیگر تغییر میکند.
یک نوزاد با درک قوی ارقام به تعداد متغیر نقطهها روی یک صفحه توجه میکند و به این صفحه طولانیتر نگاه میکند.
برانون و همکارانش با این روش درک 48 نوزاد شش ماهه از ارقام و ریاضیات را ارزیابی کردهاند و این امر را در زمان 3.5 سالگی همین کودکان دنبال کردند. در زمان سه سالگی کودک یک آزمایش عمومی هوش میدهد، یک آزمایش ریاضی استاندارد و یک آزمایش درباره اینکه آنها چقدر خوب کلمههای اعداد را درک میکنند.
کودکانی که در دوران نوزادی درک قوی از اعداد داشتند در سه سالگی هم در آزمایشهای ریاضی عملکرد بهتری خود به نمایش گذاشتند. تواناییهای ریاضی پیشرفته آنها ارتباطی به هوش عمومی ندارد و نشان میدهد که حس اولیه ریاضی به تواناییهای محاسباتی ارتباط دارد.
براندون اظهار داشت: فاکتورهای بسیاری در درک ریاضیات توسط یک کودک تأثیرگذار است. تجربه، آموزش و انگیزه بسیار اهمیت دارند. اما از سوی دیگر به نظر میرسد که در این میان درک اولیه کودک از اعداد و ارقام نیز تا حدی حاضر اهمیت است.
منبع: مهر