به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، خودروسازان ایرانی با دردست داشتن انحصار بازار خودرو، در هر زمانی طبق رفتار بنگاههای انحصاری اقتصادی به میل خود قیمتها را بالا بردهاند. این نوسانات قیمت هیچگاه رضایت مشتریان را به دنبال نداشته است و در حالی در طی این سالها قیمت خودروهای ساخت داخل روز به روز افزایش داشته است که هیچ تحول خاصی در افزایش کیفیت آنها صورت نگرفته است.
جنگ که به پایان رسید صنعت خودروسازی نیز در کنار دیگر صنایع احتیاج داشت تا دست نوازشی بر سرش کشیده شود. برای همین تصمیم گرفته شد تا با استفاده از ابزار تعرفه خودروسازی توان رقابت در بازارهای جهانی را به دست آورد. با گذشت چندین دهه از انحصاری شدن خودرو و تعرفههای بالای این صنعت، هنوز خودروسازان ایرانی درگیر افزایش قیمت هستند. متاسفانه خواسته و رضایت مشتریان ایرانی تنها موردی است که خودروسازان به آن توجهی ندارند.
صنعت خودروسازی ایران درحالی مانند نوزادی عقب مانده است که خودروسازان نوظهور آسیایی توانستهاند حرفی برای گفتن در سطح جهان داشته باشند. درحال حاضر علیرغم افزایش قیمت چندین باره در طی یکسال اخیر هیچ تکنولوژی جدیدی به خودروهای ایرانی اضافه نشده است. این در حالیست که خودروهایی که از لحاظ قیمت با خودروهای ساخت ایران برابری میکنند، دارای تکنولوژیهای پیشرفتهای هستند. متاسفانه در داخل ایران خودروهای ساخت کارخانه خودروها را با ابتداییترین امکانات به مشتریان تحویل میدهند و دارندگان خودرو به نوعی بعد از تحویل مجبور هستند با هزینه دوباره امکانات خودروی خود را ارتقا دهند.
در این گزارش امکانات ارزان قیمتترین خودروهای خارجی را بررسی میکنیم. در طی سالهای عمر خودروسازی ایران وقتی صحبت از مدلهای ارزان قیمت خودرو میشود، مشتریان خود به خود یاد خودروهایی با کمترین امکانات میافتند اما این موضوع برای خودروسازان خارجی به گونهای دیگر است.
نیسان ورسا؛ ارزان قیمت و ایمن
نیسان ورسا، یکی از ارزان قیمتترین خودروهای جهان است که تنها 14هزار دلار قیمت دارد. علیرغم قیمت پایینی که برای این خودرو تعیین شده است، بهترین امکانات برای ایمنی جانی و مالی سرنشینان خودرو درنظر گرفته شده است.
کیسههای هوای این خودرو به گونهای طراحی شده است که درصد ضربه مغزی سرنشینان به صفر نزدیک شود. برای سرنشینان جلوی این خودرو علاوه بر در نظر گرفتن کیسههای هوای جلویی و کناری، کیسه هوایی از سقف نیز تعبیه شده است تا در صورت تصادف سر آنها در اثر اصابت به سقف دچار ضربه نشود. سرنشینان عقب نیز به کیسههای هوایی کناری دسترسی دارند.
چراغ هالوژن از دیگر امکانات این خودروست. ازمزیتهای این چراغها، نورهای پهن و با طول زیادتریست که وضوح دید راننده را افزایش میدهد.
سیستم مانیتورینگ فشار لاستیکها یکی دیگر از مزایای این خودروی ارزان قیمت است. این سیستم، هشداریست برای عواملی که میتواند باعث کاهش عمر لاستیکها و کاهش توانایی آن برای جابجایی خودرو شود.
کیا؛ لوکس ایرانی، ارزان خارجی
کیا یکی از لوکسهای ایران محسوب میشود اما یکی از تولیدکنندگان خودروهای مختلف از جمله خودروهای ارزان قیمت در جهان است. کیا ریو با قیمت 14هزار دلار، با تجهیزات بالا و قیمت پایین خود خیلی از مشتریان خودرو را مجذوب خود کرده است. این خودروی ارزان قیمت، مجهز به تجهیزاتی نظیر دوربین 360درجه است که دید عقب خودرو را پوشش میدهد. بلوتوث بیسیم و پورت یو اس بییکی دیگر از ابتداییترین امکانات کیا ریو است. این خودرو دارای دو کیسه هوای اصلی، دو کیسه هوای تعبیه شده در سقف برای سرنشینان است و البته کنارههای خودرو تماما به کیسه هوا تجهیز شده است.
فورد؛ بزرگ و ارزان قیمت
فورد آمریکایی علیرغم اسم بزرگی که دارد با تولید خودروهای ارزان قیمت به دنبال حفظ بازار خود در بین خودروسازان دنیاست. فورد فیستا، یکی از خودروهایی است که لقب ارزان را به خود به دوش میکشد. دوربین پوششی عقب خودرو، 7کیسه هوا و گرمایش از کف صندلیهای جلو از امکانات این خودروست.
شورلت اسپارک؛ هم قیمت سمند!
شورلت اسپارک یکی از خودروهای ارزان قیمت این خودروساز بزرگ است. علیرغم اینکه تنها 12هزار دلار قیمت دارد، به امکانات قابل توجهی مجهز شده است. این خودرو با 10کیسه هوا توانسته است ایمنی بالایی را برای سرنشینان خودرو فراهم کند. صفحه نمایش 10اینچی، دوربین با پوشش دید عقب خودرو، روشن شدن خودرو تنها با لمس یک کلید و سوخت پایین و مقرون به صرفه از امکانات قابل توجه این خودروی ارزان است.
شورلت سونیک 14هزار دلاری یکی دیگر از هم قیمتهای سمند و 206 است. این خودرو نیز مانند همتای خود به امکاناتی نظیر 10کیسه هوا و سیستم پخش با صفحه 7اینچی مجهز شده است. بلوتوث بیسیم از دیگر امکانات این خودروست.
مزدا 2؛ کم مصرف و ارزان
مزدا 2 نیز از ارزان قیمتهای جهان است. این خودرو با 14هزار دلار قیمت، گرچه نمونه مشابه داخلی دارد اما از لحاظ تکنولوژی از این نمونههای داخلی بسیار پیشرفتهتر است. مزدا 2، علاوه بر کیسه هوای اصلی سرنشینان جلو، مجهز به کیسههای هوا در کنار خودرواست. سوخت کم و سیستم مانیتورینگ فشار بر تایرها، از دیگر امتیازاتی است که کارخانه مزدا برای این خودرو در نظر گرفته است.
هیوندای؛ آرزوی ایرانیها
در ایران تنها اقشار خاصی هستند که میتوانند خودروهای هیوندای را برای خود انتخاب کنند و به لطف تعرفههای بالا تنها ثروتمندان هستند به این خودرو دسترسی دارند. اما با این حال هیوندای اکسنت با 14هزار دلار قیمت یکی از ارزان قیمت ترینهای جهان است. 6کیسه هوا، ابتداییترین امکانات این خودرو است. یکی از تجهیزات قابل توجه این خودرو، کنترل الکترونیک استحکام و ثبات چرخ هاست؛ به طوریکه که اگر این سیستم تهدیدی را از لحاظ لغزش چرخها تشخیص دهد، فوری وارد عمل شده و به صورت خودکار عیب را برطرف میکند.
کنترل کشش خودرو یکی دیگر از مواردی است که برای اکسنت درنظر گرفته شده است. با استفاده از این تکنولوژی لغزش و سرخوردن ناگهانی چرخهای خودرو بلافاصله تشخیص داده میشود و سیستم به طور خودکار آن را کنترل میکند.
منبع: افکارنیوز