به گزارش خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، حسن قشقاوی، معاون پارلمانی وزارت امور خارجه ظهر امروز در نشستی به سوالات دانشجویان در رابطه با مذاکره با آمریکا پاسخ داد.
وی در ابتدای سخنان خود به اصل مذاکره و رویکرد ایران اشاره کرد و گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران اصل مذاکره را پذیرفته و معتقد است که خط قرمز باید رعایت شود، همچنین حرکت ایران باید رو به جلو بوده و پیش رونده باشد.
معاون پارلمانی وزارت امور خارجه ادامه داد: تعبیر ایران در مذاکرات رویکرد برد-برد است و از شما می خواهم تا زمانی که نتایج مذاکرات مشخص نشده است، درباره آن صحبت نکنید و بعد از اتمام مذاکرات درباره آن به تحلیل و بررسی بپردازید.
قشقاوی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر محور کلی مذاکرات این دوره و دوره گذشته گفت: ایران در دور گذشته چارچوب های کلی شامل اهداف و گام هایی را که دو طرف باید بردارند، مشخص کرد، باید بگویم مذاکرات در دور قبلی به طور شکلی و در این دوره به صورت محتوایی است؛ بحث های محتوایی نیازمند ارائه جزئیات است که باید صبر کنیم تا ببینیم روند مذاکرات ایران با گروه 1+5 به چه صورتی ادامه پیدا خواهد کرد.
وی در پاسخ به سوالی درباره ترکیب تیم مذاکره کننده تصریح کرد: در دوره های گذشته وزیر امور خارجه مسئول تعیین افراد تیم مذاکره کننده بود که در این دوره نیز تغییری نکرده است.
معاون پارلمانی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که رابطه با آمریکا با شعار مرگ بر آمریکا چه تناسبی دارد و آیا در این چارچوب تعریف می شود، خاطرنشان کرد: در مذاکرات این دوره تحول جدیدی صورت نگرفته است و ما در این مذاکرات، بحث رابطه با آمریکا را بررسی نمی کنیم، بلکه با آمریکا به عنوان یکی از اعضای گروه 1+5 مذاکره می کنیم.
قشقاوی با بیان اینکه پیش از این نیز درباره موضوعات دیگری با آمریکا مذاکره شده است، گفت: مسئله افغانستان و عراق از جمله مسائلی بودند که درباره آن با آمریکا صحبت شده است و ظریف در گفت وگویی که در این باره با آمریکا صورت گرفت، حضور داشت.
وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان مبنی بر بازگشایی سفارت انگلیس با تعیین کاردار غیرمقیم تصریح کرد: مسائل ایران و انگلیس مسائل متعددی است، کما اینکه هر کشوری برای ارتباط با کشور انگلیس اهمیت خاصی قائل است، اما برای کشور ایران موضوعات کنسولی یکی از مسائل مهم است که در رابطه با بازگشایی سفارت انگلیس به آن نیازمندیم.
معاون پارلمانی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اکنون 350 هزار ایرانی تابع انگلیس در این کشور زندگی می کنند، خاطرنشان کرد: در برخی از کشورهای اروپایی جمعیت اپوزیسیون انقلاب اسلامی زندگی می کنند، اما در انگلیس این گونه نیست و بسیاری از جانبازان و نخبگان در این کشور بسر می برند که اگر سفارتخانه بسته باشد این تعداد ایرانیان با مشکل روبرو خواهند شد.
قشقاوی با بیان اینکه تعداد افراد انگلیسی مقیم در ایران زیاد نیست، اظهار داشت: این تعداد شاید به 200 یا 300 نفر نیز نرسد، در حالی که اولویت کار برای ایران مسائل کنسولی است.
وی با بیان اینکه کشور انگلیس در حوزه دیپلماسی عمومی کشور تاثیرگذاری است، خاطرنشان کرد: حضور یک سفارتخانه فعال در لندن می تواند بر فعالیت دیپلماسی ایران تاثیرگذار باشد، کما اینکه آنان نیز به دنبال این امر هستند.
معاون پارلمانی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تعیین کاردار غیرمقیم به منظور حل مسائل کنسولی ایرانیان مقیم انگلیس است، خاطرنشان کرد: بازگشایی سفارتخانه انگلیس برمبنایی که قانون مصوب کرده، قابل اجراست، حتی پس از قضیه تسخیر سفارت انگلیس نیز این قانون لغو نشد، بنابراین قانون اجازه این امر را به دستگاه دیپلماسی داده، اما پیشرفت این امر منوط به مذاکرات طرف ایرانی و انگلیسی است؛ به این ترتیب گفت و گوی ویلیام هیگ با ظریف در اجلاس سازمان ملل، گفت و گوهای تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان با همتای خود و گفت و گوهای سیاسی دو طرف از جمله مواردی است که بر این امر تاثیر می گذارد.
قشقاوی با بیان اینکه قرارگرفتن پرچم کشورمان بر سر در سفارتخانه ایران در انگلیس، عزت بیشتری را برای کشور به همراه دارد، خاطرنشان کرد: اکنون مسائل کنسولی بین این دو کشور در جریان است، اما تحت عنوان کشور ثالثی همچون عمان که حافظ منافع ایران در انگلیس بوده و یا سوئد که حافظ منافع کشور انگلیس در کشورمان است، در حالی که مطلوب تر است پرچم کشور ما بر روی سفارتخانه مان در انگلیس و پرچم انگلیس بر روی سفارتخانه آنان در ایران قرار بگیرد.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه تضمینی وجود دارد، آمریکا و گروه 1+5 به توافقات خود پایبند بمانند، خاطرنشان کرد: کشور ما ثابت کرده که با وجود فشارها و تحریم ها، غرب نمی تواند به اهدافش برسد؛ چرا که اگر این فشارها جواب داده بود ما شاهد مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نبودیم.
معاون پارلمانی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بیانات خود نتیجه این مذاکرات را اعلام کردند، خاطرنشان کرد: همان گونه که ولی امر مسلمین اشاره کردند، اگر این مذاکرات به نتیجه برسد، همه شاهد دستاوردهای ایران خواهیم بود و اگر آنان برخلاف تعهدات خود عمل کنند، این حجت بر همگان تمام می شود و در هر صورت ما بازنده این مذاکرات نخواهیم بود.
قشقاوی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر انتقادات وارد شده به دولت تصریح کرد: ما قائل به دموکراسی هستیم؛ چرا که دموکراسی احترام به نظرات مخالف و موافق را در بر دارد، اما باید بگوییم که هر مخالفتی به معنای افراطی گری نیست، البته در شرایط فعلی، کشور نیازمند هم افزایی است و اگر انتقادی مطرح می شود، بهتر است با پیشنهاد همراه باشد تا بتواند ثمرات گسترده ای را برای کشور به همراه داشته است.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بسیاری از اختلافات درونی در باب مذاکرات را بین گروه های داخلی حل کردند، خاطرنشان کرد: بهتر است همان گونه که رهبری بر حمایت از دولت تاکید کردند ما نیز به نص و گفتار رهبری پایبندی باشیم؛ چرا که تاریخ نشان داده است کسانی که از خط ولایت منحرف شده اند از جمله کسانی بودند که ابتدا در جهت تفسیر و تحلیل برآمدند.
معاون پارلمانی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ارائه انتقاد به همراه پیشنهاد می تواند ثمرات گسترده ای را به همراه داشته باشد، گفت: تشکل های دانشجویی و نخبگان می توانند نگرانی های خود را در این باره بیان کنند؛ چرا که وزارت امور خارجه معصوم نیست و نیازمند دیدگاه های دلسوزانه گروه های مختلف است.
قشقاوی ادامه داد: ماهیت پاسخگویی وزیر امور خارجه با وزرای دیگر متفاوت است و وزیر امور خارجه به دلیل محرمانه بودن برخی از موضوعات قادر به بیان تمام جزئیات نیست.
وی با انتقاد از عملکرد نمایندگان در این زمینه که سوالات خود را وزیر امور خارجه در کمیسیون یا پیش از جلسه سوال مطرح نکردند، خاطرنشان کرد: سوال از وزیر حق نماینده است، اما بهتر بود که ابتدا در کمیسیون مطرح می شد و اگر از این تذکر قانع نمی شدند، آن هنگام سوال می کردند؛ چرا که در صحن علنی اظهارات نمایندگان و وزیر به طور همزمان در رادیو پخش می شود، بنابراین ماهیت پاسخگویی وزارت امور خارجه با دیگر وزرا متفاوت است.
معاون پارلمانی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اکثریت مجلس از وزیر امور خارجه کشورمان حمایت می کنند، خاطرنشان کرد: در جلسه ای که وزیر امور خارجه به مجلس آمد، تنها نماینده سوال کننده، گرفتن جواب خود را به بعد منتقل کرد، اما رسانه ها این را به معنی قانع نشدن اکثریت نمایندگان مجلس تلقی کردند که امر درستی نبود و این مکانیزمی است که باید اصلاح شود؛ چرا که ماهیت پاسخگویی وزیر امور خارجه با دیگر وزرا تفاوت دارد.