به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»؛ چگونگی برخورد با دانشآموزان یکی از معضلات سیستم آموزش و پرورش است.
تنبیه دانشآموز خاطی با روشهای مختلف مانند حبس کردن، جریمه و ... فشارهای زیادی بر جامعه تعلیم و تربیت وارد میکند و اثرات نامطلوب آن به عنوان یک خاطره تلخ از دوران مدرسه برای همیشه در ذهن دانشآموز نقش میبندد.
تنبیه دانشآموز در مدرسه و توسط مدیر مورد پسند جامعه نیست و این عمل غیرقانونی و غیراخلاقی است.
قدرت بازدارنده در مقابل دانشآموزان خاطی در مدارس به روح و جسم آنها و حتی معلمان آموزش و پرورش لطمه میزند و موجب آسیب در کیفیت یادگیری دیگر دانشآموزان و سلب اعتماد آنها از مدرسه و معلوم و مدیر میشود.
مدرسه با وجود اینکه باید مأمنی برای دانشآموزان باشد اما برخی رفتارهای خشن مدیران و معلمان آنها را از درس و مدرسه گریزان میکند و ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.
تنبیه دانشآموزان در محیط تربیتی معنا ندارد و از نظر مبانی دینی و فرهنگی اسلام این عمل قابل قبول نیست و آموزش و پرورش باید نظارت بیشتری در این زمینه داشته باشد.
تحقیقات نشان میدهد که یکی از آثار مخرب تنبیه بدنی دانشآموزان، کاهش ضریب هوشی آنها است.
*نزاع کودکانهای که منجر به حبس دانشآموز سیاهکلی در مدرسه شد
هنوز در برخی نقاط گیلان مدارسی وجود دارند که مدیران آنها برای تنبیه دانشآموز خاطی از روش حبس کردن در انبار استفاده میکنند.
مدیر مدرسه «ر.ا» روستای «پناهبندان» بخش مرکزی سیاهکل حکم حبس دانشآموز 9 ساله را به دلیل دعوا با همکلاسی خود صادر کرد.
در اتفاقی عجیب دو دانشآموز در مدرسه مذکور با یکدیگر دعوا گرفتند و درگیر شدند و پس از آن با دخالت مدیر مدرسه این نزاع کودکانه خاتمه یافت.
این درگیری کودکانه برای همگان قابل درک است و بزرگترهای امروز جامعه حتماً نمونههایی از چنین دعواهایی را در دوران مدرسه خود به یاد دارند.
خانم مدیر مدرسه مذکور پس از آن یکی از دانشآموزان را به حبس محکوم و این کودک 9 ساله را در انبار مدرسه محبوس کرد.
*وحشت تنهایی انبار به جای آموختن علم و دانش
مدرسه تعطیل شد اما دانشآموز زندانی در مدرسهای که به جای آموختن علم و دانش برایش زندان شده بود، باقی ماند.
زمان گذشت و ترس از تنهایی موجب شد تا درانباری را که قفل قدیمی داشت بشکند و به داخل راهروی مدرسه بیاید.
راهرو برای دانشآموز مذکور زندانی بزرگتر بود زیرا پنجرههای آنجا حفاظ داشت.
مدرسه «ر.ا» حصار و دیوار ندارد و به همین دلیل یکی از همسایگان مدرسه برای سر زدن به حیوانات اهلی خود به اطراف آن رفته بود که متوجه فریادهای این کودک میشود و به فریادش میرسد.
*در مدارس دورافتاده گیلان چه میگذرد
«ایرج بدرود» رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان سیاهکل با اطلاع از وضعیت دانشآموز مذکور به همراه معاونان خود برای بررسی موضوع به مدرسه رفت.
این دانشآموز توانست خود را از زندان خانم مدیر نجات دهد اما اگر چنین نمیشد و اتفاقی دیگر میافتاد چه کسی پاسخ میداد.
سیاهکل چند سالی است موش آزمایشگاهی شده و بیشتر مسئولان نخستین سابقه مدیریتی را در این شهرستان محروم تجربه میکنند.
بسیاری از مسئولان امروز گیلان که در پستهای مهمی مانند استانداری این استان فعالیت میکنند زمانی تجربه کار را در سیاهکل داشتهاند.
سیاهکل از سال 1376 به شهرستان تبدیل شده است و در 50 کیلومتری مرکز استان واقع شده و برخی از ادارههای آن زیر نظر لاهیجان فعالیت میکنند.
سیاهکل از داشتن ادارهها و سازمانهایی مانند تبلیغات اسلامی، اوقاف و شرکت نفت محروم است.
منبع: فارس