به گزارش خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، محمد دهقان، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با حضور در جلسه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور به بررسی و تحلیل مسائل روز کشور پرداخت که بخشی از سخنان وی در ادامه می آید.
مهمترین محورهای سخنان دهقان در جمع اعضای شورای تبیین مواضع کشور بدین شرح است:
انتقاد از حضور همزمان دولتمردان در بخشی خصوصی و دولتی
• درباره مفاسد اقتصادی در دولت یازدهم نگرانی داریم، این مسئله در دوران احمدینژاد نیز وجود داشت، ما با وجود اینکه به احمدی نژاد رأی داده بودیم اما فکر می کردیم نباید در مورد اشکالات احمدی نژاد سکوت کرد و هیچ چیزی نگفت، بالاخره اشکالاتی بود که تعداد بزرگی پرونده های مفاسد اقتصادی شکل گرفت.
• یکی از نگرانی های بزرگ ما حضور همزمان برخی دولتمردان در دولت و بخش خصوصی است، بر طبق اصل 141 قانون اساسی نمی شود فردی هم وزیر باشد و هم هیئت مدیره چند شرکت باشد، این برخلاف اصل 141 قانون اساسی است. پس اگر کسی بخواهد که در دولت یا مجلس باشد و مسئولیت حقوقی برعهده داشته باشد نباید پایش در شرکت خصوصی نیز باشد که این قانون در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا نیز وجود دارد. در بسیاری از کشورهای دنیا حتی بعد از پایان مسئولیت تا مدتی، حق انجام فعالیت خصوصی را ندارند تا زمینه سوء استفاده و فساد فراهم نشود.
• خیلی از مسئولین دولت یازدهم شرکت های خصوصی دارند، حال چطور برخی در دولت آمده اند و می خواهند شرکت های خصوصی داشته باشند و دارند، وهمزمان رئیس هیئت مدیره شرکتی باشند و از آنجا پول دریافت کنند و در دولت نیز باشند؟ این موضوعی است که باید از منظر دانشجویی و کار علمی وبطور مصداقی بررسی شود، تشکل های دانشجویی باید وارد شوند و مطالبه کنند.
• چرا وزارت و مسئولین دولت اموالشان را تاکنون اعلام نکرده اند، بالاخره براساس اصل 142 قانون اساسی وزراء و رئیس جمهور اموالشان را باید اعلام کنند، اما چرا تاکنون اعلام نکردند؟ همسر و فرزندانشان هم باید اموالشان را اعلام کنند.
• یکی از راه های مهم مبارزه با فساد، شفافیت مالی است، تا معلوم شود که این فردی که در حکومت است این مدت افزایش دارایی اش متعارف بوده یا غیر متعارف بوده است، آنوقت رجال سیاسی که ضعیف هستند و تقوای کافی ندارند و در مرحله لغزش نمی توانند خود را کنترل کنند می فهمند که جدا از خداوند، فرد و قوه ای نیز وجود دارد که اموال شان را بررسی کند.
مجلس در رای اعتماد به زنگنه غفلت کرد
• دهقان تأکید کرد وظیفه اولیه همه جریانات درون نظام حمایت حکیمانه از دولت برای ارتقای سطح خدمت به مردم است.
• ما باید رفتارمان نسبت به دولت اصولی و بر مبنای معیارهای مشخص باشد آنجا که دولت درست عمل می کند باید از او حمایت کنیم آنجا که از راه انقلاب و ارزش های نظام و هنجارهای انقلاب فاصله می گیرد باید دولت را نقد و آن را به مسیر درست هدایت کرد.
• البته اختلافات سیاسی هم وجود دارد . جریان اصلاحات تحت پوشش شعارهای اعتدال آقای روحانی بدنبال فتح سنگر به سنگر خواهد بود و اگر آنها از اکنون برای بدست گرفتن مجلس دهم برنامه ریزی نکنند باید تعجب کرد. هر چند با توجه به مجموع شرایط کشور بعید است آنها بتوانند توفیقی در این زمینه داشته باشند و بتوانند اکثریت مجلس را بدست بگیرند.
• مجلس در رای دادن به آقای زنگنه و برخی افراد دیگر غفلت کرد، همواره اینگونه است که در ابتدای دولتها، اگر مجلس بخواهد هفت، هشت وزیر را بیاندازد نه افکار عمومی اجازه می دهد و نه مقام معظم رهبری چنین دیدگاهی دارد.
• افراطیون به دنبال این هستند که فضای دو قطبی درست کنند بین مجلس و دولت و در ضمن این درگیری ها که ایجاد می شود در افکار عمومی جا بیاندازند که اینها نمی گذارند ما کار کنیم و بعد مجلس آینده را با این نمی گذارند نمی گذارند ها در دست بگیرند. آنان به دنبال این هستند، و به همین دلیل خودشان چوپ لای چرخ دولت می گذارند.
• این تاکتیک دولت هاست که هرگاه که نتوانند کار کنند تقصیر را به گردن دیگران می اندازند این دولت نیز طبیعتاً این کار را خواهد کرد.
احتمال استیضاح فرجی دانا بسیار قوی است
• مجلس بنای تعامل مثبت با دولت دارد و قصد ندارد مشکلی بین دولت و مجلس درست شود اما متأسفانه برخی از تصمیم گیران در دولت این را رعایت نمی کنند.
• وقتی آقای فرجی دانا، دو وزیر پیشنهادی قبلی که مجلس آنها را رد می کند را جزء معاونین خود قرار می دهد تعامل را مخدوش می کند و اعتماد مجلس را کاهش می دهد، وقتی مجلس وزیر ورزش را رد می کند، و اطرافیان رئیس جمهور فردی در همان تراز یا حتی بدتر را به مجلس معرفی می کنند این رفتار اعتماد مجلس را کم می کند البته آنان اشتباه کردند.
• اگر آقای فرجی دانا با این رویکرد به پیش برود احتمال استیضاح وی بسیار قوی است، در حال حاضر نیز عده زیادی از نمایندگان قائل به استیضاح وی هستند.
• فکرمی کنم و تحلیلم این است رفتاری که در رای اعتماد به وزراء داشتیم، باعث شد عده ای به اشتباه تصور کنند مجلس نهم مانند مجلس پنجم است، مجلس پنجم از خود انعطاف نشان داد و گفت دولت جدید است پس ما نیز باید با دولت همراهی و همکاری کنیم که بعد ها بدلیل همین کرنش ها با فشار دولت وقت مواجه شدند. در حالیکه مجلس نهم تفاوت های جدی دارد و محکم است.
• برداشت آنان این است که با فشار رسانه ها می توانند مجلس نهم را مجبور به عقب نشینی کنند، اما اگر کوتاه بیاییم مجلس اگر این کار را بکند از همین الان مرده است. لذا علی رغم اینکه ما تمایل به درگیری با دولت نداریم و می خواهیم دولت را کمک کنیم تا به مردم خدمت بدهد ودنبال انتقام نیز نیستیم اما نمیتوانیم از اصول کشور بگذاریم ، ما اگر بر اصول پافشاری کنیم و در عین حال در راستای حل مشکلات کشور به دولت کمک کنیم و جلوی تندروی ها را هم بگیریم کار درستی کرده ایم و عزت حال و آینده هم در این است.
• ما باید محکم بایستیم، این موضع در حال جا افتادن در مجلس است، از اول موضع ما این بود و همین باعث شد که سه نفر از وزرا افتادند و به دلیل همین موضع وزیر ورزش نیز با وجود فشارها 107 رای موافق بیشتر نیاورد، این موضع در حال تقویت در مجلس است.حتی کسانی که جزء فراکسیون اصولگرایان نبودند، اکنون به تدریج در حال پذیرش این موضع به هستند . اگر برخی عناصر در دولت به نام اعتدال به سمت چپ گرایی مفرط و میدان دادن به افراد مشارکتی باشند ما مجبوریم با آم جریان وارد چالش شویم، عملکرد آقای فرجی دانا نمونه آن است.
دفاع از حقوق مردم؛ رسالت جریان دانشجویی
• بسیج دانشجویی و شورای تبیین مواضع نباید کار حزبی، جناحی و گروهی انجام دهد و تا به حال نداده است، چون این موضوع به بسیج دانشجویی ضربه می زند، طبیعتاً خواست مقام معظم رهبری از ابتدای امر این بوده است، در جلسه ای که در سال 76 بسیجیان خدمت ایشان رسیدند، فرمودند هیچ محدودیتی برای فعالیت سیاسی نداریم اما حزب نشوید و کار سیاسی شما باید در راستای منافع ملی نظام باشد و اگر کار سیاسی در راستای نظام انجام دادید متهم به کار حزبی و جناحی نمی شوید.
شماها رفتين تو مجلس که غفلت کنين؟