به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، به نقل از پایگاه خبری الجزیره نوشت: بنابر این گزارش، این کتاب توسط «احمد رافت» کارگردان و منتقد سینمایی مصر، ضمن سلسله مطالعات «آفاق سینما» در «هیئت قصرهای فرهنگی مصر» در قاهره منتشر شده و در قالب 15 فصل و 500 صفحه توانسته است نقش یهودیان در سینمای مصر را رصد کند.
«احمد رافت» درباره این کتاب میگوید: یهودیان با وجود جمعیت کمی که داشتند از سالهای نخست ورود سینما، توانستند بر زیربنای سینمای مصر تسلط کامل پیدا کنند و در این زمینه اکثر سالنهای سینما را خریده یا اجاره کردند، انحصار واردات تجهیزات سینمایی را بدست آوردند و بر ورود و توزیع فیلمهای خارجی سیطره یافته و تملک شرکتهای تبلیغاتی در سینما را به دست آوردند.
وی با بیان اینکه این سیطره کامل تا نیمه قرن 20 ادامه داشته، میافزاید: این افراد در دهه 1950 املاک خود را فروخته و به خارج از مصر مهاجرت کردند که از جمله این افراد «توگو مزراحی» است.
بنابر این گزارش، این فرد شرکتی با عنوان «استودیو توگو» داشته است که تنها 10 درصد از تولیدات سینمای مصر را تا سال 1960 بر عهده داشته است.
در کنار این امر گروهی از یهودیان بازیگران سینمای مصر بودند اما پس از جنگ اول اعراب و اسرائیل و با توجه به بیتوجهی مردم و بازار سینمای مصر به یهودیان و کوچ 34 هزار یهودی در سال 1956 از مصر افول قدرت یهودیان در سینمای این کشور آغاز شد.
بعد از جنگ شش روزه سال 1967 و جنگ رمضان 1973 اما یهودیان تلاش کردند موج جدیدی از سینما در این کشور را راه بیاندازند که فیلمهای جاسوسی و همچنین فیلمهایی در جهت عادیسازی روابط بین اعراب و اسرائیل بود.
بنابراین گزارش، نویسنده این کتاب همچنین در سه فصل پایانی خود جایگاه یهودیان در مغرب عربی و الجزائر را بررسی کرده و نشان داده که یهودیان در الجزائر مقابل انقلاب این کشور برای استقلال از فرانسه ایستادند و پس از استقلال الجزائر به فرانسه مهاجرت کردند.
همچنین در این سه فصل به شباهت نقش یهودیان در سینمای عراق و فلسطین و سینمای مصر و همچنین تلاشهای آنان برای تقویت سینمای موسوم به «تطبیع» (عادیسازی روابط با اسرائیل) پس از قرارداد کمپدیوید بین مصر و اسرائیل را بررسی کرده است.
منبع: فارس