به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، روزگاری تنها سازندگان و بینان گذاران اپل بودند که در عرصه تکنولوژی یکه تازی میکردند اما دیری نپایید که سامسونگ با پایه گذاری سیستم عامل آندروید برای تلفن همراه، تبدیل به رقیبی جدی برای اپلیها شد. با فراگیر شدن این دو سیستم عامل و رقابت تنگاتنگ بین این دو غول نرم افزاری تلفن همراه، نرم افزارهای متنوع و بسیار کاربردی خلق شد تا کاربران زیادی سرگرم شوند.
البته بحث در این میان تنها سرگرم شدن نبود، بلکه مهمتر از آن پای دهکده جهانی و تسریع ارتباطات درمیان بود. اگر روزی تنها با دسترسی به اینترنت دیال آپ و کامپیوتر شخصی میشد ایمیلها را چک یا ارسال کرد، اکنون با داشتن یک خط موبایل میتوان در هر زمان و هرکجا این کار را انجام داد. یا اگر روزگاری ارسال پیام، تنها از طریق سیستم پیامک امکان پذیر بود، امروزه به لطف وجود نرم افزارهایی مختلف سازگار با تلفنهای همراه و تبلتها، بسیار سریعتر و راحتتر میتوان این کار را انجام داد. امکان چت به صورت صوتی، تصویری و متنی ازامکانات ویچت و نرم افزارهای مشابه آن است.
بنابراین درحالیکه هر فرد باید برای ارسال هرپیامک بین 10 تا 16تومان یا هر دقیقه مکالمه 30 تا 50تومان هزینه پرداخت کند، این روزها میتواند از طریق نرم افزارهای رایگان موجود علاوه بر کاهش چشمگیر در هزینهها، سریعت و راحت با مخاطب خود ارتباط برقرار کند. موضوعی که به هیچ وجه به نفع اپراتورهای تلفن همراه نیست. به این ترتیب با ادامه این روند سیستم پیامک تقریبا در شبکه تلفن همراه کنار گذاشته خواهد شد و نرم افزارهای ارتباطات جایگزین آن میشوند.
در خصوص تماس صوتی هم وضع به همین منوال است. با همین اینترنت لاک پشتی، برخی نرم افزارها این امکان را مهیا کردهاند که تماس صوتی به ارزانترین شکل ممکن برقرار شود.
گستردگی و امکان برنامه نویسی برای سیستم عامل اندروئید موجب شده نسل جدید و متنوعی از نرم افزارهای ارتباطی و چند رسانهای ساخته شود که با کمترین قیمت امکان انتقال تصویر، صوت و متن را مهیا میکند.
این روند در آینده قطعا به کاهش استفاده از خدمات اپراتورهای تلفن همراه میانجامد.
مقاومت اپراتورها فایده ندارد
کاهش استفاده از خدمات تماس صوتی و پیامکی یعنی ضرر برای اپراتورها. وقتی با یک خط اینترنت با کمترین هزینه ممکن و گاهی بدون هزینه میتوان ارتباط صوتی، تصویری و پیامکی خوبی داشت دیگر مشترکان چرا باید سرویسهای موجود با هزینههای گران قیمت استفاده کنند؟!
در این شرایط مقاومت اپراتورهای تلفن همراه کارساز نیست. چرا که در گذشته یکی از اپراتورها چندین تجربه ناموفق را امتحان کرده بود. ایجاد امکان تماس تصویری و ارسال پیامک از طریق تلفن ثابت از نمونههایی است که با ورود اینترنت و پیشرفت گوشیهای موبایل شکست خوردند.
نمونه دیگر این موضوع در زمینه تلفنهای اینترنتی بین المللی رخ داد. زمانی که با گسترش شرکتهای تماس بین المللی هزینه تماسهای بین المللی بسیار کاهش یافت و این مخابراتیها بودند که متضرر شدند. به دنبال گسترش استفاده از تماسهای بین المللی اینترنتی، دیگر کمتر کسی برای تماسهای خارج از کشور از سیستم مخابرات استفاده میکرد.
مخابرات هم که شاهد کاهش روز به روز درآمدهای خود از محل تماسهای خارجی بود، به دنبال ساماندهی این شرکتها برآمد. ارائه خدمات تلفن اینترنتی از ابتدای سال 88 و از سوی شرکت دولتی ارتباطات زیرساخت با هدف ساماندهی به بازار ترافیک مکالمات بین الملل خارج به داخل و بالعکس به سه پیمانکار داخلی سپرده شد که این موضوع نارضایتی حدود 120 شرکت کوچک فعال در این حوزه را به همراه داشت. درواقع مخابرات با بیرون کردن 120شرکت از این طرح، تنها 3شرکت را مجری این تماسها قرار داد.
در این شرایط به نظر میرسد درصورتی که اپراتورهای تلفن همراه در ارائه خدمات خود بازنگری نکنند با شکست مواجه خواهند شد. در آینده نزدیک مشترکان تلفن همراه فقط یک خدمات از اپراتورها خواهند خواست و آنها هم صرفا ارائه اینترنت پرسرعت!
منبع: افکارنیوز