معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه بهشتی وضعیت پژوهش در کشور را فانتزی و به دور از اجرای قانون دانست.
رضا مسعودی در گفت وگو با خبرنگار علمی«خبرگزاری دانشجو»، با اشاره به رشد کمی پژوهش در سال های اخیر اظهار داشت: رشد کمی تحقیقات باید با رشد کیفی آن همراه باشد و علاوه بر این تا پژوهش به تولید ثروت منجر نشود چرخه کاملی نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه بودجه پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی در سال های گذشته و جاری حذف شده است، افزود: سعی کردیم به دلیل قطع این بودجه نقاط هزینه بر را کاهش دهیم، مجلات را الکترونیکی و با ساماندهی بیشتری توزیع کنیم.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه بهشتی اظهار داشت: پژوهش در تمام دنیا در سه طبقه بنیادی، کاربردی و توسعه ای اتفاق می افتد، بخش بنیادی با حمایت دولت و بخش کاربردی به همت صنعت انجام می شود که صنعت در کشور ما با حمایت دولت انجام می شود.
مسعودی با اشاره به ارتباط دانشگاه صنعتی با صنعت افزود: ما در این دانشگاه تلاش بسیاری برای ارتباط با صنعت کردیم، بخش اعظم استادان آن برای کاربردی شدن تحقیقات کاملا آمادگی دارند اما به دلیل وجود نهادهای موازی صنعت با ما همکاری نکرد.
وی در ادامه گفت: وقتی صنعت خود دارای پژوهشگری با کیفیت پایین تر در صنعت است، چرا باید با دانشگاه باید همکاری کند؟ زیرا سیستم داخلی مانع این همکاری می شود.
مسعودی گفت: ما توانستیم در دانشگاه شهید بهشتی فرایندهای هزینه بر را کاهش دهیم و درآمد زا کنیم و شرکت های دانش بنیان را در دانشگاه شهید بهشتی از 14 به 60 شرکت افزایش بدهیم.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی افزود: حمایت از پژوهش های توسعه ای و کاربردی را پیش گرفتیم و سعی کردیم از بودجه دانشگاه برای این دو بخش استفاده کنیم.
دانشگاه ها مسئول کاربردی شدن تحقیقات نیستند
مسعودی افزود: دانشگاه ها مسئول کاربردی نشدن تحقیقات نیستند، حجم بسیاری از دانشجویان دکتری بر اساس نیازهای کشور پروژه های خود را ارایه می دهند، ما می توانیم استاد را به سمت پیدا کردن مشکل کشور هدایت کنیم، اما اگر استاد مسئله پیدا نکند موظف است موضوع پایان نامه را به دانشجو ارائه دهد، وقتی استاد چند بار برای همکاری با صنعت اقدام می کند و نتیجه نمی گیرد، نمی تواند پروژه دانشجو را بیش از حد معطل کند!
وی اظهار داشت: ما در حوزه پژوهش نیاز به ساز و کار داریم، باید پژوهشگر را هدایت کنیم، از موضوعاتی که کشور نیاز دارد حمایت کنیم.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی گفت: تا جایگاه پژوهش در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... با گوشت و خون ما آمیخته نشود در اولویت نیز قرار نمی گیرد.
مسعودی گفت: پژوهش در کشور ما متاسفانه شکل فانتزی به خود گرفته است و به ارائه آمار اکتفا کرده ایم در حالی که باید نگاه خود را به این حوزه عمیق کنیم.
وضعیت وارونه پژوهش ما در مقایسه با کشورهای خارجی
وی افزود: در کشور ما به محض اینکه مشکلی پیش می آید اولین حوزه ای که قربانی می شود پژوهش است، در حالی که در کشورهای اروپایی عکس این موضوع اتفاق می افتد، اگر تولید ثروت ما با پژوهش نباشد مشکل ما حل نخواهد شد و این یک آسیب جدی است.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی از حذف اختصاص بودجه نیم تا سه درصدی سازمان ها به پژوهش انتقاد کرد و گفت: هیچ کسی پیگیر این مشکل نیست و تا وضعیت به این گونه است مسائل این حوزه حل نخواهد شد.
مسعودی گفت: قرار نیست با انجام هر پروژه پژوهشی به مقصد برسیم بلکه بسیاری از مواقع شکست می خوریم و این شکست در حوزوه پژوهشی خود موفقیت محسوب می شود، ممکن است از 100 پروژه یک تا دو مورد آن موفقیت آمیز عمل کند در آن حالت با تولید محصول هزینه های صرف شده را جبران می کند، متاسفانه این نگرش در کشور ما وجود ندارد و دانشگاه و پژوهشگر را عامل مشکلات می دانند.
وی درباره ارتباط استادان و دانشجویان نیز گفت: آیین نامه های ما آموزش محور است در صورتی که تحصیلات تکمیلی پژوهش است نه آموزش! علاوه بر این در سال های اخیر تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی افزایش یافته است.
نامتناسب بودن درآمد و هزینه های اعضای هیئت علمی
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی تناسبی بین درآمد اعضای هیئت علمی و هزنیه های آنها وجود ندارد، استادی که بیش از 20 سال درس خوانده است و درآمد آنها در مقایسه با مشاغل آزاد کمتر است ناچار است به کارهای جانبی روی بیاورد، ما نمی توانیم این استاد را به دلیل وقت کمی که به دانشجو می دهد مواخذه کنیم.
ارتباط تنگاتنک استاد و دانشجو ایده آل است
مسعودی گفت:همین مسئله در دانشجو نیز وجود دارد، به دانشجوی تحصیلات تکمیلی که در حال تحصیل است هیچ کمک مالی نمی شود، به این قشر توصیه ازدواج می شود اما خوابگاه، بورس،هزینه لازم و ... به آنها پرداخت نمی شود، یا استاد دنبال دانشجو یا دانشجو دنبال استاد است.
وی با بیان اینکه ارتباط تنگاتنگ دانشجو و استاد یک ایده آل است، افزود: این موضوع باید آسیب شناسی شود و به اجرای قانون بالادستی در برنامه پنجم توسعه به معنای واقعی عمل شود.