به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، بازیهای رایانهای ضد اسلامی، میهمان ناخوانده بازار داخلی این صنعت است که متأسفانه به دلیل بیتوجهی میزبانان، حق مهمانی را رعایت نکرده است. این میهمان ناخوانده سبب شده تا وسعت بیشتری از خانه را پر کند تا جایی که بازیهای رایانهای داخلی کم کم از عرصه صنعت بازیها کنار برود. هر روز بر تعداد این بازیهای رایانهای ضد اسلامی در بازار داخلی افزوده میشود و هیچ نهادی تا کنون نتوانسته است به عنوان متولی اصلی این کار مانع ورود آن شود.
بنیاد ملی بازیهای رایانهای، متولی اصلی بازیهای رایانهای بوده و تا کنون هم اقدامات مناسبی را انجام داده است. این بنیاد با تولید بازیهای مناسب بومی، مذهبی تلاش میکند تا مانع از جذب کاربران به سوی این بازیهای ضداسلامی شود.
سلب نظارت بر بازیهای رایانهای ضد اسلامی از گردن بنیاد ملی بازیهای رایانهای
بهروز مینایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، یکی از دلایل ورود بازیهای رایانهای ضد اسلامی به بازار داخلی را عدم توزیع مناسب بازیهای بومی، مذهبی دانست و گفت: وضعیت توزیع بازیها، رضایتبخش نیست و از طرفی نظارت بر بازیهای رایانهای ضد اسلامی مدتهاست از گردن بنیاد ملی بازیهای رایانهای سلب شده است.
وی افزود: با وجود آنکه بنیاد ملی بازیهای رایانهای، مسئولیتی در حوزه نظارت بر بازیهای غیرمجاز ندارد اما مشاهدات میدانی خود را از وضعیت بازار خراب صنعت بازیهای رایانهای را دارد و گزارشات را به مقامات منعکس میکند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصریح کرد: برخورد با عوامل خاطی داخل بازار برعهده ستاد حمایت و صیانت از محصولات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیگیری آن مربوط به قضایی و پرونده، مربوط به آنجایگاه است.
وی بیان کرد: بنیاد ملی بازیهای رایانهای درحوزه صدور مجوز به بازیهای رایانهای اقدام میکند وحق دخالت ندارد. همچنین اگر بخواهیم در این حوزه دخالت کنیم، باید با نیروی انتظامی هماهنگی کنیم.
امکانات برای مقابله با بازیهای غیرمجاز بازار داخلی محدود است
هماکنون بسیاری از کاربران جذب بازارهای خارجی شدهاند و تغییر این ذائقه به سمت بازیهای بومی، مذهبی بسیار سخت و طاقتفرسا خواهد بود اما قطعا غیرممکن نیست.
میثم طهماسبی، کارشناس حوزه بازیهای رایانهای با اشاره به ورود بازیهای ضد اسلامی به کشور اظهار کرد: بازیهای ضداسلامی، اصلیترین مسأله و معضل این صنعت است. امروزه ذائقه کاربران به سمت بازیهای خارجی و سبکهای «اکشن» و «اول شخص» تغییر یافته است.
وی ادامه داد: بازیهایی همچون «بتلفید» که در میان کاربران بسیار پرطرفدار است، از سوی کشورهایی تولید میشود که مخالف نظام جمهوری اسلامی هستند.
این کارشناس بازیهای رایانهای تصریح کرد: ابتدا ما باید به سمت بازیهایی سوق یابیم که بازیهای آنلاین و چندنفره است. بیاییم با تمسک به این نوع سبک بازیها، مبدأ میل مخاطبان را به سمت بازیهایی ببریم که بسیار سادهتر هستند و حالت اکشن و خشونت «بتلد فیلد» را ندارد.
وی یادآور شد: باید برای سبک بازیهای استراتژیک و نقشآفرین سرمایهگذاری کرد بدون آنکه هیچ خشونتی لحاظ شده باشد. باید ذائقه کاربران را به سمت بازیهای آنلاین و چند نفره تغییر دهیم. هر زمانی این امر محقق شد در آن زمان میتوانیم به تولیداتی روی بیاوریم که مخاطب داشته باشد. هماکنون اگر بخواهیم به تولید روی بیاوریم حتی با وجود امکانات و سرمایهگذاری کلان، کاربر داخلی را جذب نخواهیم کرد.
طهماسبی اظهار کرد: نهادی باید وارد عرصه شود و درباره بازیهای رایانهای، کار کارشناسی و تخصصی انجام دهد و فضا را به سمتی سوق دهد که تولیداتی با هدفگذاری مشخص در بازار داخلی قرار بگیرد.
وی ستاد صیانت و حمایت از آثار فرهنگی و هنری در وزارت ارشاد را مسئول نظارت بر بازیهای غیرمجاز بازیهای داخلی شد و گفت: تا کنون این ستاد نوپا، فعال و پیگیر بود اما به دلیل آنکه ستاد باید وظیفه صیانت و حمایت از همه آثار فرهنگی و هنری همچون سینما، اسباب بازی، بازیهای رایانهای و انیمیشن داشته باشد، نیازمند تشکیلات گستردهای دارد این درحالی است که ستاد با توجه به این رسالت، امکاناتی که دراختیار دارد، بسیار محدود است.
طهماسبی اظهار کرد: ستاد ابتدا باید بازیهای رایانهای ضداسلامی را از بدو تولید در کشورش، رصد و از طریق رسانهها اطلاعرسانی کند. سپس زمانی که این بازی غیرمجاز وارد بازار داخلی شد، جمعآوری کند. متأسفانه ضرورت این نوع از تهاجمات فرهنگی هنوز به خوبی در کشورمان تبیین نشده است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید خود را متولی امر بداند.
وی در پایان اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با اعضای شورای انقلاب فرهنگی اشاراتی به حوزه بازیهای رایانهای و اسباببازیها اشاراتی داشتند. به نظر میرسد پیوست فرهنگی باید به این صورت باشد که مهندسی افکار مخاطب در حوزه فرهنگ از طریق چندین ابزار گوناگون با یک هدف مشخص در طول چندین بازه زمانی صورت بگیرد و نهایتا تمامی این اقدامات منجر به الگوسازی شخصیتی برای مخاطب شود. برای مثال با استفاده از انیمیشن، بازی رایانهای و عروسک شخصیت مرد عنکبوتی یا «بن تن» برای مخاطبان کودک و نوجوان الگوسازی شده است.
رقابت ناعادلانهای میان بازیهای ایرانی و خارجی در بازار داخلی
بازیسازان داخلی با تمام مشکلات موجود، تولیدات باارزشی را وارد بازار میکنند اما به دلیل آنکه بازیهای غیرمجاز با نازلترین قیمت در دست کاربر قرار میگیرند، وارد رقابت ناعادلانهای میشوند که این امر انگیزههایشان را کاهش میدهد تا جایی که منجر به مهاجرت و حضور در شرکتهای خارجی میشود. بازیسازان ایرانی تا کنون نشان دادهاند که میتوانند در این عرصه موفق باشند تا جایی که بازی «ارتشهای فرازمینی»، موفقیتهای بسیاری را در عرصه داخلی و خارجی کسب کرده است.
پای درد و دل محمد زهتابی، کارگردان فنی و سرپرست برنامهنویسی بازی «ارتشهای فرازمینی» مینشینیم. وی با اشاره به بازیهای رایانهای داخلی اظهار کرد: رقابت بازیهای ایرانی با خارجی در کشورمان، رقابت نابرابری است. هزینههایی که ما برای تولید در اختیار داریم، غیرقابل مقایسه با هزینه بازیسازان خارجی است.
این بازیساز تصریح کرد: بازیهای خارجی با هزینه شصت دلاری تولید میشوند اما با قیمت کمتر از 10 هزار تومان در داخل کشورمان به فروش میرسند و بازیهای ایرانی با هزینههای میلیونی تولید اما با همان قیمت 10 هزار تومان در اختیار کاربر قرار میگیرد. اگر قرار بود بازی ایرانی با همان قیمت بازی خارجی در داخل کشور رقابت کند، قطعا به نفع بازی بومی تمام میشد.
وی بیان کرد: رقابت میان بازیهای بومی و خارجی سخت و نابرابر است. از مسئولان توقع داریم همانطور که در بسیاری از صنایع همچون خودروسازی، رقابت را برای تولیدکنندگان داخلی آسان کردهاند یا تسهیلات ویژهای را درنظرگرفتهاند و حتی ورود کالاهای خارجی را ممنوع کردهاند، در صنعت بازیهای رایانهای هم چارهای بیندیشند.
زهتابی اظهار کرد: البته نمیتوان جلوی بازیهای غیرمجازی و خارجی را از بازار داخلی گرفت اما حداقل میتوان درآمدی که از بازیهای خارجی در داخل کشور، کسب میشود را در اختیار صنعت بازیهای رایانهای قرار دهیم.
وی یادآور شد: متولی مقابله با بازیهای ضداسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد ملی بازیهای رایانهای است. تأثیر منفی بازیهای خارجی بر بازیهای بومی، به دلیل خراب شدن بازیها نیست چرا که بازیهای ما در سطح خوبی قرار دارند اما این بازیها وقتی با نازلترین قیمت در کشور توزیع میشود، بازیهای بومی نمیتواند رقابت سالمی را داشته باشد و از این رقابت باز میماند.
این بازیساز تصریح کرد: بازیسازان داخلی در خارج از کشور موفقتر هستند چرا که در آنجا رقابت سالم است و همه بازیها با قیمتهای مناسب توزیع میشود. همچنین بازیهایی که مجوز ندارند، نباید فعالیت کنند درحالی که در بسیاری از مغازهها به راحتی میتوان به این بازیها دسترسی داشت.
وی بیان کرد: شاید بتوان بازیهای غیرمجاز را از مغازهها جمعآوری کرد اما با سایتها چه کنیم؟ بسیاری از سایتها این بازیهای غیرمجاز را به راحتی به صورت اینترنتی و رایگان به فروش میرسانند. این امر نیازمند نظارتی است که مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد و بنیاد ملی بازیهای رایانهای باید قدم بردارند.
زهتابی اظهارکرد: بازیهای غیرمجاز، رده بندی سنی نشدهاند و از محتوای مناسبی برخوردار نیستند و آسیب جدی را میتوانند بر کاربران داشته باشند.
وی بیان کرد: بازیهای بومی، مذهبی نیازمند حمایت در عرصه نشر و تبلیغات دارند. بازیسازان با همه مشکلات تولید میکنند اما به عرصه تبلیغ که میرسند، نمیتوانند کاری از پیش ببرند. متأسفانه 6 درصد از بازیهای رایانهای بازار داخلی، ایرانی است و 95 درصد آن در دست بازیهای خارجی است. این امر نیازمند عزم جدی و کمک رسانهها به ویژه رسانه ملی است.
این بازیساز تصریح کرد: ما تلاش میکنیم تا هزینه تولید را کاهش دهیم اما با این وضعیت نمیتوان شاهد تولیدات فاخر داشت. نبود سرمایهگذار در صنعت بازیهای رایانهای مشکل اساسی بازیسازان است. هیچ سرمایهگذاری حاضر نیست در این عرصه گام بردار و به سرمایهگذاری بپردازد.
با این تفاسیر، میتوان گفت صنعت بازیهای رایانهای، نیازمند حمایت در امر تولید، توزیع و نشر دارد. تا زمانی که این اتفاقات رخ ندهد، بازیهای خارجی و حتی غیرمجاز در بازار داخلی عرض اندام خواهند کرد. خبرگزاری ایکنا، در این گزارش سعی کرده است تا صحبتهای متولی صنعت بازیهای رایانهای، کارشناس و درد و دلهای بازیساز را انعکاس دهد و در نهایت قضاوت را برعهده مخاطب میگذاریم.
منبع: ایکنا