به گزارش خبرنگار اندیشه «خبرگزاری دانشجو»، نشست مطبوعاتی صادق آیینه وند رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، صبح روز یک شنبه، 20 بهمن ماه در محل این پژوهشگاه برگزار شد.
دکتر آیینه وند، در این نشست طی سخنانی اظهار کرد: این پژوهشگاه بزرگترین پژوهشگاه علوم انسانی و استراتژیکی است بنابراین با توجه به این مساله همواره در تلاش در جهت حرکت در مسیر پژوهش های راهگشا است.
وی گفت: ما در حوزه تحول علوم انسانی توجه خود را معطوف به اتصال به ریشه و انطباق با نیازها بر اساس فرهنگ و معارف تمدن اسلامی کرده ایم که البته این مسیر به تنهایی تحول آفرین است و لذا سبب می شود تا به سمت اسلامی سازی حرکت کنیم.
آیینه وند تصریح کرد: همچنین ما با توجه به تفاسیر یاد شده به دنبال آن هستیم که در حوزه پژوهش و تولید علم بیش از گذشته کار را ادامه دهیم، با توجه به اینکه علوم از سه بخش تشکیل شده اند که شامل علوم تاسیسی، علوم تملیکی، علوم اخذی می شوند که علوم تاسیسی به علومی نظیر اصول فقه، فقه، کلام، علوم تملیکی مانند علوم یونانی یا مجموع علومی که از جهان دیگری گرفته ایم اما آن را به تملیک خود در آورده ایم و در نهایت علوم اخذی علومی مانند ریاضیات و نجوم هستند که که بعضا جوهر، ساخت و صورت و شکل و ماهیت ندارد که نیازی به تغییر داشته باشد؛ پس با این تعاریف زمانی که از روزآمد سازی و بومی سازی سخن می گوییم برای مثال یعنی چارچوب نظریات را گرفته ایم.
وی در ادامه به منشورات و فعالیت پژوهشکده های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اشاره و گفت: در حال حاضر در حوزه نشریات 22 نشریه پژوهشی و فصل نامه منتشر می شوند و علاوه بر آن آثار پژوهشی اساتید نیز در قالب کتاب ارائه می شود؛ همچنین در هر پژوهشکده حداقل سه گروه پژوهشی فعال هستند و در کلیت گروه ها نیز دوره های فوق لیسانس و دکتری برگزار می شود.
آیینه وند در ادامه به مساله تغییر سرفصل های علوم انسانی اشاره و افزود: در حال حاضر در پژوهشگاه شورای تحول و ارتقا را داریم که در حال بومی سازی، و تحول و ارتقا پانزده رشته علوم انسانی در راستای روزآمد کردن این علوم است از این نظر که تحول و ارتقا اولویت ما در پژوهشگاه علوم انسانی است.
وی در ادامه به مفهوم اسلامی سازی علوم انسانی اشاره و افزود: منظور ما از اسلامی سازی چسباندن کلمه اسلام به واحدها نیست، ما به دنبال آن هستیم که جوهر نگرش را اسلامی کنیم و از آنجایی که ریشه فرهنگ و تمدن اسلامی نیز مبانی ارزشی دین ماست برخی تصور می کنند که تمدن اسلام یعنی مثلا بیاییم و طب بوعلی سینا را مطرح کنیم و بعد بگوییم پزشکی اسلامی، در حالی که چنین نیست چون ما به دنبال اسلامی کردن ابراز که نیستیم به بیان دیگر آجر اسلامی که نداریم بلکه در همین مثال آجر به گونه ای بنا را می سازیم که انسان راحت زندگی کرده و بنا اسلامی باشد.
رئیس جدید پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان این مطلب که نگاه به حوزه علوم انسانی نگاه رشته ای نیست، ادامه داد: نگاه ما در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نگاهی جامع نسبت به علوم انسانی است بنابراین تلاش کردیم با مراکز تحقیقاتی جهان اسلامی مرتبط شویم، برای مثال با بیت الحکمه تونس که بزرگترین مرکز تحقیقاتی جهان اسلام بوده و از دوره عباسیان بر جای مانده است، ارتباط برقرار کردیم و قرار است در آینده ای نزدیک اندیشمندان این مرکز را دعوت کنیم.
این مورخ افزود: ما به دنبال تحول در حوزه های مختلف علوم انسانی از جمله فلسفه هستیم چراکه یکی از مشکلات در حوزه فلسفه در کشور ما نبود نظریه پردازی های عمیق و جدی است به شکلی که بیشتر فلسفه غرب را نقد می کنیم اما آسیب شناسی چندانی نسبت به خود نداریم.
وی در پایان با اشاره به مشکلات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در رابطه با فضای حضور پژوهشگران گفت: ما مکانی را نیاز داریم که بتوانیم در آن کار کنیم، در حال حاضر بسیاری از مکان های متعلق به پژوهشگاه توسط برخی دیگر از نهاد ها مورد استفاده قرار گرفته است و نمی دانم علت آن چیست، ما بیش از بیست مورد مشکل ساختمان داریم که امیدوارم به زودی حل شود.