به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، صنعت گیم در ایران با حدود 20 میلیون نفر کاربر فعال از ارکان پرطرفدار صنعت سرگرمی با تنوع گروههای سنی در مقایسه با دیگر بخشهای فرهنگی و هنری نظیر سینما به شمار میرود.
بر اساس اعلام منابع رسمی و آماری حدود 46 درصد کاربران روزانه با گیم سروکاردارند و میانگین بازی در هفته 15/5 ساعت و 60 درصد این افراد برای بازی کردن از رایانه استفاده می کنند.
بر این اساس 40 میلیون ساعت روزانه صرف بازی رایانه ای می شود، اکنون بیش از 150 ژانر برای بازی های مختلف وجود دارد که با ورود کنسول های نسل جدید، فضای جدیدی برای گروههای سنی بهخصوص نوجوانان و جوانان بوجود آورده است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانه ای به تازگی اعلام کرد که در طول سالهای اخیر با ایجاد جریان جدی گیم در کشور بیش از 2 هزار فرصت شغلی بهوجود آمده است.
این فرصت های شغلی در قالب راه اندازی 150 موسسه که 110 موسسه به امر تولید بازی و مابقی مجموعه یادشده به حوزه توزیع گیم مشغول هستند، در کشور ایجاد شده است.
بر اساس اعلام سازمان رده بندی سنی بازیهای رایانه ای (اسرا) از میان سبک های بازی در ایران، سبک ورزشی پرطرفدارترین گونه به شمار می رود.
بر این اساس، سبک های ورزشی با 1/22 درصد، داستانی- معمایی با 3/16 درصد، اکشن با 2/15 درصد، مسابقه ای با 1/ 14 درصد، مبارزه ای با 6/12 درصد و استراتژی با 7 /10 درصد از سبک های پرطرفدار بازی رایانه ای در ایران محسوب می شود.
همچنین سبک های نقش آفرین با 0/3 درصد، تخته ای/پازل با 8/2 درصد ، شبیه سازی با 9/1 درصد و دوبعدی با 0/1 درصد در رده های بعدی گونه های پرطرفدار گیم در کشور قرار دارند.
بر اساس این گزارش، سالانه بیش از 50 میلیون نسخه بازی رایانه ای در ایران به فروش می رسد که سهم بازیهای ایرانی 10 درصد است.
بسیاری از صاحب نظران نبود قانون کپی رایت ، نبود نظارت بر ورود بازی های خارجی وبازار مصرف به همراه ارزانی عرضه این قبیل محصولات در مقایسه با کالای ایرانی را از دلایل فروش بالای گیم خارجی عنوان می کنند.