به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، سال 93 را در حالی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری کردند که ایشان همواره و بهویژه در سالهای اخیر توجه جدی به مقوله فرهنگ در کنار ترمیم و تثبیت جایگاه اقتصادی کشور را مورد تاکید قرار دادند.
امسال با توجه به نامگذاری آن از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، وظیفه اهالی فرهنگ و هنر و دست اندرکاران این بخش بیش از پیش سنگین تر و هدف گذاری برای دستیابی به منویات رهبری در مقوله فرهنگ بخصوص در عرصه های حساس و نوظهور در کشور نظیر صنعت گیم ضروری به نظر می رسد.
بازی های رایانه ای به عنوان گستره ای حساس، پرمخاطب و در عین حال پیچیده که از فناوری نوین برخوردار است، همواره مورد توجه مسوولان عالی رتبه بویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده به نحوی که ایشان در دیدار رییس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بر تولید بازی های رایانه ای مفید و توجه جدی بر این عرصه تاکید کردند. گیم با توجه به نوپا بودن از منظر صنعتی و شکل گیر کمتر از یک دهه در کشور در گردونه تولید بازی از سوی فعالان و علاقه مندان به این عرصه نشان داده که در صورت سرمایه گذاری مناسب، اختصاص بودجه و تامین امکانات با توجه به وجود ظرفیت های بالای انسانی و خلاق از توانایی تبدیل به حوزه ای درآمدزا و اشتغالزا برای عرصه فرهنگ کشور برخوردار است.
فعالان این حوزه در طول این سالها با تولید بیش از 200 اثر ایرانی در گونه های مختلف با کمترین امکانات مادی در عرصه های داخلی و خارجی خوش درخشیده نشان دادند که جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور دارنده صنعت گیم از توان بالا برای رقابت با محصولات خارجی که چندین دهه از شکل گیری آن در کشورهای منظور گذشته، برخوردار بوده و در صورت توجه جدی و سرمایه گذاری اساسی حرف بسیار برای گفتن دارند.
همانگونه که رهبر معظم انقلاب در رهنمودهایشان در ابتدای امسال تاکید کردند اقتصاد، فرهنگ و علم سه عنصر اصلی اقتدار ملی است و گیم به عنوان یکی از ارکان صنعت عظیم سرگرمی که در مقوله فرهنگ تعریف شده از توان مناسبی برای ارتقای اقتدار ملی در عرصه داخلی و خارجی برای مقابله اصولی با هجمه فرهنگی دشمن برخوردار است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی از فرهنگ مثل هوایی که چه بخواهیم چه نخواهیم باید تنفس کنیم، بنابراین اگر تمیز باشد یا آلوده، اثر متفاوتی بر جامعه و کشور خواهد داشت، یادکردند، بنابراین در این سال که از سوی ایشان ارتقای فرهنگ و اقتصاد در قالب مدیریت جهادی نامگذاری شده، کوشش برای تمیزی مضاعف فضای فرهنگی کشور برهمگان بخصوص فعالان و دست اندرکاران این عرصه مفروض است.
حوزه گیم کشور از جمله عرصه هایی است که به عقیده بسیاری از صاحب نظران در صورت توجه و اختصاص منابع مناسب و زمینه بروز استعدادهای جدید از قابلیت مناسب برای جذب مخاطب داخلی و تاثیرات گسترده بیرونی در معرفی فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی و حضور موثر در مجامع و رویدادهای منطقه ای و جهانی برخوردار است.
بازیساران ایرانی در سالهای اخیر کوشیده اند در فضای نابرابر رقابت با محصولات خارجی و کمبود امکانات تکنیکی و بودجه ای و بر اساس نیاز مخاطب و توجه به داشته های فرهنگی بخصوص در عرصه های تاریخی، اسطوره ای، دفاع مقدس، مباحث حادثه ای، خانوادگی، مسابقه ای و ... به ارایه اثر بپردازند.
سال 93 در حالی آغاز می شود که صنعت گیم ایران از توان مضاعف برای ایفای نقش در عرصه فرهنگ و هنر برخوردار بوده و طرح های جذاب برای تبدیل به بازی و عرضه مخاطب در گردونه تولید قرار دارد.