به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، پس از نوسانات ارزی که در اواخر فعالیت دولت دهم رخ داد، دولت در اقدامی مهم شروع به دسته بندی و گروه بندی کالاهای ورودی به کشور کرد و بر این اساس، کالاهایی که در گروه دهم قرار میگرفتند مجوز ورود رسمی به کشور را پیدا نمیکردند.
اما با فروکش کردن تب ارزی و تغییر دولت، مسئولان جدید اجرایی به این نتیجه رسیدند که امکان واردات این کالاها باید میسر شود و بر این اساس، کم کم مصادیق مختلفی از این گروه کالا امکان ورود رسمی به کشور را پیدا کردند که آخرین آن را میتوان در صدور مجوز واردات خودروهای موسوم به کارتینگ عنوان کرد.
طبق مجوز رسمی سازمان توسعه تجارت در اواخر اسفندماه سال 92 که به گمرک ابلاغ شده و صبحانه به نسخهای از آن دست پیدا کرده است، مقرر شده ورود دستگاههای ورزشی کارتینگ مشروط به عدم شماره گذاری دیگر دارای محدودیت نبوده و در صورتی که شماره گذاری آن مد نظر نباشد، از شمول رعایت ضوابط فنی خودرو نیز خارج است.
از سوی دیگر بر اساس ارزشگذاری کمیته مشترک گمرک و وزارت صنعت، قیمت انواع مدل کارتینگ سال 2014 ساخت کشورهای آسیایی، اروپایی نیز مشخص شده که در نامهای جداگانه به گمرکات کشور اعلام شده است.
بر اساس این نامه، ارزانترین مدلهای کارتینگ مربوط به کشور چین با حجم موتور 50 سی سی با قیمت 250 دلار بوده و گرانترین مدل کارتینگ نیز مربوط به مدلهای 300 سی سی و با قیمت 7100 دلار ساخت کشورهای کره، ژاپن یا اروپا است که این قیمت، صرفا قیمت مربوط به ارزشگذاری مدلها توسط گمرک بوده است.
هزینه واقعی ورود نیز باید با احتساب هزینهها و عوارض قانونی چون میزان مبلغ پرداختی برای ترخیص این دستگاه محاسبه شود که بر این اساس، قیمت این کارتینگها بدون سود واسطهها حدودا 2 برابر قیمت درج شده در جدول مذکور خواهد بود.
منبع: صبحانه