به گزارش خبرنگار آزاداندیشی«خبرگزاری دانشجو»، برپایی کرسی های آزاداندیشی از تاکییدات مقام معظرم رهبری در طول سالیان اخیر بوده است، مولفه ای که همواره از سوی بسیاری از اساتید حوزه و دانشگاه و دلسوزان نظام در راستای تولید نظریه بومی مطرح شده است.
اما یکی از سوالاتی که در راستای برگزاری کرسی های آزاداندیش مطرح است، ویژگی هایی است که یک کرسی نقد و بررسی حوزه های مختلف علوم و به ویژه علوم انسانی باید دارا باشد. در این راستا با حجت الاسلام علی فرخ، مدیر حوزه علمیه اباصالح(عج) به گفت وگو نشسته ایم که حاصل آن را می خوانید:
«خبرگزاری دانشجو»- تعریف شما از کرسی های آزاداندیشی و به طور کلی آزاداندیشی چیست؟
فرخ: آزاداندیشی و اندیشه آزاد و تفکر صحیح اولین مطلبی است که انسان ها را در جهت صحیح رشد و بالندگی هدایت می کند. فکر صحیح زندگی را زیبا می کند، و در مقابل آن فکر غلط و ناپاک انسان را در تمام جوانب به تباهی می کشاند و بلکه سبب می شود که انسان ها هم در زندگی دنیا برای خود سعادتی احساس نکنند و از آن بهره نگیرند و در زندگی آخرت نیز زیان کار از زندگی دنیا بیرون آیند همانگونه که آن عارف رومی می فرماید: ای برادر تو همان اندیشه ای/ مابقی تو استخوان و ریشه ای. این یک بیت شعر نیست بلکه عصاره ای است از بسیاری از روایات الهی که در این شعر خلاصه شده است.
بنابراین تمام جلساتی که در حوزه کرسی های آزاداندیشی در سطح کشور برگزار می شود اگر به نحو صحیح برپا شود و مدیران آن هرچه بیشتر عاقل و رشید باشند و فهم و عقل را ملاک کار قرار دهند باعث رشد جامعه و تعالی آن خواهند شد و اگر برعکس گردانندگان آن انسان های دارای تفکر ناپاک باشند جامعه را به طرف رکود خواهند برد؛ لذا رشد هر جامعه توسط اندیشمندان و طرح مباحث علمی است که می تواند در سطح کرسی های آزاداندیشی نمود یابد.
«خبرگزاری دانشجو»- آیا تاکنون اشاراتی که داشتید در سطح کرسی ها محقق شده است؟
فرخ: زمینه ای که الان در دانشگاه ها وجود دارد قابل بررسی است؛ چراکه طایفه ای که در دانشگاه هستند به طوایف مختلفی تقسیم می شوند و یک گروه افرادی هستند که جز زمینه دنیاگرایی و لذات دنیا چیزی دیگر را نمی خواهند. طایفه دوم انسان هایی هستند نسبتا دغدغه ای دارند ولی دغدغه خاطر در آنها زیاد نیست و بین دو طایفه هستند؛ چراکه بیشتر به تاثیر خود در فراهم آوردن نیازهای آینده مشغول اند و از آن بیشتر یا احساس نیاز نمی کنند و یا استعداد یا وسع نظر بالاتری ندارند.
عده ای نیز وجود دارند که دغدغه خاطر خوبی برای رسیدن به معرفت در جامعه دارند و نیازمند افکار زلال و صحیح هستند که بتوانند آنها را در رسیدن به آرمان های بلند یاری بکند. چنین افرادی بسیار قلیل هستند؛ اما حضورشان مغتنم است.
«خبرگزاری دانشجو»- اگر بخواهیم بحث را کمی دقیق تر کنیم، مهمترین مساله در روند اجرای کرسی های آزاداندیشی در چه مولفه ای خلاصه می شود؟
فرخ: برای ایجاد زمینه های کرسی های آزاداندیشی که دارای ثمرات و فواید بسیاری است نظریات متعددی وجود دارد که در صورت تحقق این شرایط زمینه هایی برای کرسی آزاداندیشی که باعث نعمت های بزرگی خواهد شد پیش خواهد امد.
یکی از مهمترین مسایل به بحث مدیریت بر می گردد، واقعیت آن است که هر مدیریت قطعا با مدیریت های دیگران وجه مشابهت زیاد دارد که با دقت در وجه مشابهت و وجه تمایز می توان تجربه هایی کسب کرد تا بتوان در حوزه مدیریت کرسی ها بهره برد.
«خبرگزاری دانشجو»- کمی فضای بحث را عوض کنیم، فکر می کنید چگونه می توانیم سطح نظر را در قالب کرسی های آزاداندیشی بالا ببریم؟
فرخ: اگر مسایل، چالش ها و سوالات ر رشته در حوزه علوم انسانی را بشناسیم و همین موارد را در قالب کرسی های آزاداندیشی طرح کنیم قطعا به توفیق می رسیم.
«خبرگزاری دانشجو»- البته بیرون کشیدن نکات کلیدی از مباحث هر رشته در حوزه علوم انسانی از یک بعد نیازمند آن است که دانشجو پرسشگر باشد، موافقید؟
فرخ: قطعا، برای رسیدن به این هدف باید این نگرش یعنی پرسشگر بودن را از همان دوران کودکی در ذهن و عملکرد کودکانی که جامعه آینده هستن پرورش دهیم و اجازه اظهار نظر و پرسشگری را به آنان بدهیم.
«خبرگزای دانشجو»- برای گسترش کرسی های آزاداندیشی چه پیشنهادی دارید؟
فرخ: این مهم نیازمند همکاری در میان بخش های مختلف حوزه و دانشگاه است، به ویژه در سطح دانشگاه نهادهای نمایندگی مقام معظرم رهبری می توانند در راستای برگزاری کرسی های آزاداندیشی نقش موثر در ارایه محتوا و تبیین ماهیت این کرسی ها برای دانشجویان داشته باشند.