کد خبر:۳۰۱۹۸۱

تعیین ۳۳ وظیفه برای مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد

دفاع از حقوق مالکیت مادی و معنوی تولیدات در حوزه‌ نرم‌افزارهای همراه و هوشمند و اصالت بخشیدن به حق کپی رایت از مهم‌ترین اقدامات مرکز رسانه‌های دیجیتال در سال ۹۲ و از میان ۳۳ وظیفه این مرکز است.

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، در آغازین فصل سال 1392، مردم شریف ایران اسلامی، حماسه سیاسی را آفریدند و در پایان سال مقام معظم رهبری با ابلاغ اقتصاد مقاومتی نوید حماسه سیاسی را دادند.

 

33 وظیفه تعریف شده برای مرکز رسانه‌های دیجیتال

در شرایطی که تداوم تحریم ظالمانه علیه ملت مقاوم ایران، موجب کسری چشمگیر بودجه بخش فرهنگی کشور شده است. مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی هدایت، حمایت و نظارت بر محتوای رسانه‌های دیجیتال و توسعه فرهنگ کاربری فناوری اطلاعات در کشور با 33 وظیفه مصوب ابلاغی در حوزه فرهنگ، فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال گام برداشته است.

 

توجه به کسب و کار دیجیتال

برگزاری نشست فعالان فضای مجازی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ترسیم افق، راهبرد‌ها و برنامه‌های مرکز در دوره جدید فعالیت، برگزاری نشست‌های تخصصی با اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور آشنایی با فرصت‌ها، تهدید‌ها و چالش‌های موجود در حوزه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و اخذ راهکار‌ها، طراح مدل «کسب و کار دیجیتال در فضای مجازی» جهت اجرا در طرح کلان شبکه ملی اطلاعات با هدف به کارگیری توان جوانان، متخصصان و علاقه‌مندان در تولید محتوای بومی به عنوان اصلیترین اقدام برای مقابله با تهاجم فرهنگی و تأمین نیاز کاربران در فضای مجازی بخشی از فعالیت‌های مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال را در سال 92 تشکیل می‌دهد.


از دیگر برنامه‌های مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در سال 92 می‌توان به برگزاری شورای فاوای وزارت و ارشاد اسلامی و تحلیل شرایط دولت الکترونیک در حوزه فرهنگ، برگزاری جلسات مختلف با نهادهای مسئول در حوزه فضای مجازی برای ساماندهی وضعیت صنعت دیجیتال و فضای مجازی کشور، برگزاری کنفرانس بین‌المللی کامپیو‌تر، فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با هدف ارتقای کیفیت محصولات دیجیتال و شرکت بیش از 500 مقاله از متخصصان و کار‌شناسان داخلی و خارجی، برگزاری نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال توسط بخش خصوصی و حمایت مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، معرفی آخرین دستاورد‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی در حوزه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در قالب رونمایی از 30 عنوان محصولات نرم‌افزاری فاخر در خلال برگزاری نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، تلاش در جهت کاهش رکود بازار دیجیتال و تلاش در جهت کاهش شیب تعطیلی کارگاه‌های تولید و نشر اشاره کرد.


طراحی مدل صیانت از آثار دیجیتال و ارائه به شورای معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل شرایط نامطلوب کنونی، تحقیق و طراحی پنجره واحد مجوزدهی دیجیتال در حوزه‌های مختلف ارشاد، هماهنگی برای تأمین زیرساخت فنی ارتباطات ساختمان‌های فرهنگی در سطح کشور، تسریع در صدور مجوز مؤسسات دیجیتال اعم از برخط، حامل، همراه و هوشمند، کاهش زمان مجوز نشر آثار چندرسانه‌ای و کاربردی و ایجاد سامانه بارگذاری برای تسهیل در نشر آثار، ایجاد سامانه خدمات‌دهی دیجیتال به اپراتورهای مخابرات، خدمات‌دهندگان محتوی و تجمیع‌کنندگان آن‌ها، تدوین مدل مفهومی ابرفرهنگ شبکه ملی اطلاعات در فضای مجازی جهان و پیشنهاد آن به مرکز ملی فضای مجازی از دیگر برنامه‌های مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در سال 92 بود.

 

راه‌اندازی مجتمع‌های دیجیتال در سراسر کشور
از دیگر برنامه‌های سال 92 مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال می‌توان به استمرار تجهیز و راه‌اندازی مجتمع‌های دیجیتال در سراسر کشور، دفاع از مالکیت مادی و معنوی تولیدات در حوزه نرم‌افزارهای همراه و هوشمند و اصالت بخشیدن به حق کپی‌رایت، ایجاد همدلی، هم‌افزایی و هماهنگی روزافزون مابین ذی‌نفعان حوزه تولید و انتشار محتوا در سامانه‌های همراه و هوشمند، تخصصی نمودن محتوا و ارزیابی آن به کمک نهاد‌ها و سازمان‌ها و مراکز مرتبط با هر محتوا به کمک سامانه خدمات‌دهی دیجیتال، برنامه‌ریزی و تهیه طرح ارتقای خدمات سایت ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی و سازماندهی و نظاممند شدن ارائه مجوز دامنه‌ها با همکاری مرکز تحقیقات فیزیک نظری اشاره کرد.

 

منبع: ایکنا

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار