کد خبر:۳۰۲۵۴۲
وبلاگ ساقی

چرا فاطمه چرا زهرا چرا...؟

امام صادق علیه السّلام درپاسخ به این سوال که چرا فاطمه را زهرا نامیدند؟ می‌فرماید: براى اینکه هر‌گاه فاطمه در محراب عبادت مى‏ایستاد و به عبادت مشغول مى‏شد نور او براى اهل آسمان مى‏درخشید‌‌ همان طور که ستارگان براى اهل زمین مى‏درخشند.

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، در وبلاگ ساقی آمده است؛

 
ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به شما دوستان و همراهان عزیز تسلیت می‌گویم.


برای حضرت فاطمه زهرا سلام اله علی‌ها اسامی گوناگونی وجود دارد که درروایات معصومین علیهم السلام فلسفه هر یک از این اسامی بین شده است، در این نوشتار ضمن اشاره به اسامی آن حضرت به بیان فلسفه آن اسامی از زبان معصومین علیهم السلام می‌پردازم. ذکر این نکته هم لازم است که در بعضی موارد برای هر اسم چندین فلسفه بیان شده است.


فاطمه و چرا فاطمه؟؟؟
در اینکه چرا فاطمه نامیده شده است، حضرت رضا علیه السّلام از پیامبر خدا صلّى اللَّه علیه و آله نقل می‌کند که پیامبر (ص) می‌فرماید: من این دخترم را بدین لحاظ فاطمه نامیدم که خداى سبحان وى و دوستانش را از آتش جهنم نجات داده است.


امام صادق علیه السّلام نیز در تفسیر سوره قدر می‌فرماید:
در آیه: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ منظور از «اللیلة» فاطمه علی‌ها السّلام، و منظور از «القدر» خداوند است، پس هر که فاطمه را به واقع بشناسد لیلة القدر را درک کرده است، و همانا او را فاطمه نامیدند چون مردمان از کسب معرفت واقعى نسبت به وى عاجز هستند.


زهرا و چرا زهرا؟؟؟؟
امام صادق علیه السّلام در بیان اینکه چرا حضرت فاطمه سلام الله علی‌ها را «زهرا» نامیدند؟ می‌فرماید: براى اینکه نور حضرت فاطمه روزى سه مرتبه براى امیرالمؤمنین على بن ابى طالب جلوه مى‏کرد: نور او به هنگام اقامه نماز صبح در حالى که مردمان در خواب بودند، چنان مى‏درخشید که سفیدى آن داخل خانه‏هاى مدینه مى‏گردید و فضاى خانه‏‌ها را روشن مى‏نمود، آنان از این نور تعجّب مى‏کردند و به سوى رسول خدا مى‏شتافتند تا در باره منشأ آن نور سؤال کنند، و رسول خدا آن‌ها را به جانب خانه حضرت فاطمه متوجه مى‏کرد، و هنگامى که آنان به سوى خانه ایشان نگاه مى‏کردند مى‏دیدند که فاطمه در محراب عبادت قرار گرفته و نورى از محراب ساطع مى‏شود، و آنگاه در مى‏یافتند که نور مذکور‌‌ همان نورى است که از فاطمه ساطع مى‏گردد. هنگامى که ظهر فرا مى‏رسید و فاطمه آماده نماز مى‏گردید نور زردى از چهره وى ساطع مى‏گردید و داخل خانه‏هاى اهل مدینه مى‏شد به طورى که در و دیوار خانه‏‌ها، و لباس و رنگ ایشان همه به زردى مى‏گرایید، پس هر‌گاه از آن نور پرسش مى‏نمودند، رسول خدا ایشان را روانه خانه فاطمه مى‏کرد و آنان مى‏دیدند که دختر پیامبر در میان محراب مشغول عبادت است و این نور از وى ساطع مى‏گردد. و هنگامى که آفتاب غروب مى‏کرد چهره فاطمه به سرخى مى‏گرایید و نور قرمزى از او ساطع مى‏شد و فاطمه از این امر خوشحال گردیده شکر خدا را به جاى مى‏آورد، پس آن نور داخل خانه‏هاى مردم مى‏گردید و تمام آن‌ها را سرخفام مى‏نمود، مردم مدینه از این امر تعجّب مى‏کردند و در باره آن با یک دیگر به گفتگو مى‏پرداختند و هر کس نظرى مى‏داد، بنا بر این نزد رسول خدا مى‏آمدند و علّت آن را جویا مى‏شدند و رسول خدا ایشان را به سوى خانه فاطمه مى‏فرستاد و آن‌ها مى‏دیدند که فاطمه در محراب به عبادت ایستاده و آن نور از صورت وى ساطع مى‏گردد و مى‏فهمیدند که منشأ آن نور از کجاست. پس آن نور در چهره فاطمه باقى بود تا زمانى که حسین علیه السّلام از وى متولّد گردید و آن نور به او منتقل شده و به ما رسیده است و همچنان در نزد ما خواهد بود، امامى بعد از امام دیگر، تا قیامت فرا رسد.


همچنین امام صادق علیه السّلام درپاسخ به این سوال که چرا فاطمه را زهرا نامیدند؟ می‌فرماید: براى اینکه هر‌گاه فاطمه در محراب عبادت مى‏ایستاد و به عبادت مشغول مى‏شد نور او براى اهل آسمان مى‏درخشید‌‌ همان طور که ستارگان براى اهل زمین مى‏درخشند.


طاهره و چرا طاهره:
از امام باقر و او از پدران بزرگوارش علیهم السّلام روایت نموده است: فاطمه دختر رسول خدا را به سبب پاک بودنش از هرننگ و پلیدى، طاهره نامیدند، و او هرگز حیض و نفاس ندید.


مُحَدَّثه و چرا مُحَدَّثه:
حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام می‌فرماید: فاطمه بدین جهت محدثه (بضم میم و فتح حاء و دال با تشدید) نامیده شد که ملائکه از آسمان به زمین مى‏آمدند و آن بانو را ندا می‌کردند‌‌ همان طور که حضرت مریم بنت عمران را ندا مى‏کردند. ملائکه بفاطمه زهرا می‌گفتند: اى فاطمه خدا ترا پاک و پاکیزه کرد و بر زنان عالم برگزید، اى فاطمه براى خداى خود قنوت بجاى آور و با رکوع‏کنندگان سجده و رکوع کن. فاطمه با ملائکه و ملائکه با فاطمه گفتگو می‌کردند. یک شب زهراى اطهر بملائکه گفت: آیا نه چنین است که حضرت مریم از زنان عالم افضل بود؟ گفتند: مریم بر زنان زمان خود افضل و بر‌تر بود، ولى خدا ترا بر تمام زنان زمان خود و زنان زمان حضرت مریم و زنان اولین و آخرین افضل و بر‌تر قرار داده است‏.


بتول و چرا بتول:
فاطمه را از آن جهت بتول گفته‏اند که از جهت فضل و دین و حسب غیر از زنان زمان خود بودند، و گفته شده آن‌ها را بتول گفته‏اند به دلیل اینکه ایشان از دنیا قطع علاقه نموده‏ ومتوجه خداوند تعالى گردیده ‏اند. ار می‌گذارم. پرسپولیس گل اول را زد، صد تومان را از جیبم که پول در آن بود درآوردم ودر جیب دیگرم گذاشتم. گل دوم را هم زدند، همین کار را کردم. همینطور گل سوم، چهارم و پنجم هم زده شد. گل ششم که زده شد. گل ششم که زده شد، گفتم: یا حضرت ابوالفضل (ع) غلط کردم، حداقل صد تومان برای خودم بگذار، من بدون پول چه کار کنم؟

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار