آیت الله مرتضی مقتدایی در گفتگو با خبرنگار آزاد اندیشی «خبرگزاری دانشجو»، با اشاره به این که کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی می تواند بسیاری از ارزش های دینی و اهداف انقلاب اسلامی را تبیین کند، اظهار داشت: به بحث و نقد گذاشتن تفکر و ایده های بدیع، برای پیشرفت در حوزه های مختلف وظیفه ایست که بسیاری از نخبگان و اندیشمندان از آن غافل هستند.
وی بیان داشت: کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی اگر با هدف پیشرفت مبانی علمی و نظری صورت گیرد، علاوه بر مشخص کردن اندیشه های برتر و مفید، پیشرفت و ارائه نظرات جدید علمی و رفع شبهات در مورد مسائل مختلف، هم جنبه انتقاد پذیری دانشمندان و متفکران را تقویت می کند و هم به نوعی مشورت محسوب می شود.
متولیان برپایی کرسی های نظریه پردازی عملکرد قابل قبولی نداشتند
آیت الله مقتدایی خاطرنشان کرد: با توجه به تاکیدات رهبری در خصوص برپایی کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، حوزه علمیه و دانشگاه ها به عنوان متولیان این امر تاکنون عملکرد قابل قبولی در این زمینه نداشته اند و انتظارات را برآورده نکرده اند، اندیشه و علوم اسلامی باید در سطح دنیا فراگیر شود و برپایی این کرسی ها زمینه تحقق آن را فراهم می کند.
وی افزود: ارائه نظریه های علمی جدیدی که بر اساس مطالعات و پژوهش های روشمند به دست آمده، آن هم در فضایی منتقدانه که صاحب نظران دیدگاه های یکدیگر را به چالش می کشند، قطعا می تواند محاسن و معایب یک مکتب یا نظریه علمی را مشخص کند، بنابراین این کرسی ها فرصت خوبی برای تثبیت نظریات ارزشمند دانشمندان علوم اسلامی محسوب می شود.
رعایت اخلاق یکی از مولفه های اصلی برپایی کرسی های آزاد اندیشی است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: یکی از نکاتی در برپایی مناظرات و کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد مسئله رعایت اخلاق و منطق گفتگو است، این کرسی ها قرار است زمینه ساز رشد فکری، رشد فرهنگ نقد پذیری، تحقق آزادگی و قانون گرایی باشند، بنابراین اخلاق باید مولفه اصلی آن ها باشد.
ضعف تئوریک دانشجویان و طلاب در کرسی های آزاد اندیشی مرتفع شود
آیت الله مقتدایی با اشاره به این که آیین نامه جدید برگزاری کرسی های آزاد اندیشی از سوی مراجع مربوط تدوین شده است، ابراز داشت: البته در حوزه اجرای آن مشکلاتی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به عدم اطلاع مسئولان برگزاری کرسی ها از آیین نامه، عدم رغبت برخی از اعضای هیات علمی و اساتید، عدم انتخاب موضوعات کاربردی و ضعف تئوریک طلاب و دانشجویان فعال در این عرصه اشاره نمود.
باید برای توانمند سازی فعالان کرسی های آزاد اندیشی برنامه ریزی داشته باشیم
وی تاکید کرد: باید برای توانمند سازی فعالان کرسی های نظریه پردازی، در جهت توسعه و ارتقای سطح کمی و کیفی این کرسی ها، یک برنامه ریزی مدون شکل گیرد، به عنوان مثال می توان با برگزاری کارگاه ها و نشست های تخصصی این حوزه را تقویت کرد.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه یادآور شد: مسئولان و متولیان امر زمینه فراهم آورند که اساتید و نخبگان حوزه و دانشگاه با انبساط خاطر و آرامش به این حوزه ورود پیدا کنند و بتوانند تاثیرگذاری مطلوبی در پیشرفت علمی و معنوی کشور داشته باشند.