کد خبر:۳۱۰۶۷۷
بررسی روند افزایشی نرخ مکالمات؛

افزایش تعرفه مکالمات تلخی‌ایی که به آرامی به کام مردم نشست/ شیب ملایمی که ناگهان تند شد

از سال 91 اجرای طرح هم کدسازی بهانه‌ای شد برای افزایش قیمت‌ها و ادامه این روند تا سال جاری هر 3 دقیقه یک پالس مکالمه را به یک دقیقه یک پالس مکالمه تغییر داد و این امر افزایش دو برابری تعرفه‌ها را به دنبال داشت.
گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»؛ امروزه پیشرفت فناوری با تسهیل در ارتباط و کاهش هزینه‌ها، اپراتورهای مخابراتی را با کاهش درآمد مواجه کرده است. از این رو، اپراتورهای ثابت و سیار برای پیشگیری از کاهش درآمد، به راهکارهای مختلفی روی آورده‌اند. ارایه خدمات هوشمند و اقدام به همکاری با یکدیگر از جمله این راهکارها است؛ اما از جمله راحت‌ترین وسایل جبران کسری‌ها افزایش تعرفه تلفن است.از این رو موضوع تغییر تعرفه چه در بخش ثابت و چه همراه مدت‌ها است به بحث داغ اپراتورهای کشور تبدیل شده است.
 
از حدود سه سال پیش که داستان تغییر تعرفه‌ها و کشمکش بین وزارت ارتباطات و مخابرات و شورای رقابت درگرفت، هر روز شاهد اخبار مختلفی در این زمینه بودیم به طوری که در سال 90 با مصوبه شورای رقابت، قیمت یک پالس مکالمه تلفن ثابت با افزایش 12 درصدی از 44.7 ریال به 03/51 ریال افزایش یافت.
 
با اجرای  توسط مخابرات موجب شد کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره 137 مورخ 20/1/91 عطف به درخواست‌های شرکت مخابرات ایران و پیرو مباحث مطروحه در جلسه شماره 120 مورخ 27/6/1390 با عنایت به افزایش هزینه نگهداری و اجرایی و جلوگیری از زیان‌دهی شبکه تلفن ثابت مدت زمان هر پالس را تغییر داد.
 
براین اساس تعرفه مکالمات تلفن ثابت به ثابت شهری در استان‌هایی که در آنها طرح هم‌کدسازی انجام نشده بود به ازای هر 120 ثانیه یک پالس و در استان‌هایی که در آنها طرح هم‌کدسازی انجام شده بود به صورت یکنواخت در کل استان به ازای هر 105 ثانیه یک پالس تعیین ‌شد. بنابراین، طبق این مصوبه، قیمت هر پالس تلفن ثابت در استان تهران و البرز از اول خردادماه به 51.03 ریال تغییر یافت.
 
به گفته زارعیان سخنگوی شرکت مخابرات ایران، پیش از این، زمان هر پالس تماس از تلفن ثابت به ثابت از ساعت 6 تا 13 به میزان 134 ثانیه و از ساعت 13 تا 21 به میزان 159 ثانیه و از ساعت 21 تا 6 میزان 193 ثانیه بود که این میزان به 120 ثانیه کاهش یافت.
 
در سال 92 مجددا در یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای رقابت نرخ آبونمان تلفن ثابت بابت هر خط معادل هزینه 100 پالس در ماه مصوب شد و چنانچه مشترکان بیش از 100 پالس در ماه از هر خط تلفن استفاده کنند، این مبلغ به صورتحساب آنان اضافه نمی‌شود و چنانچه میزان استفاده آنها کمتر از این مقدار باشد به ماخذ 100 پالس در صورتحساب آنها منظور شود.
 
بنابر این مصوبه چنانچه شرکت مخابرات ایران در جهت ارتقای کارایی، نسبت به بهبود فناوری ارائه خدمات خود اقدام کند، در صورت اثبات ارتقای کارایی، ضریب z منظور شده در دستورالعمل قیمت گذاری مخابرات بنا به پیشنهاد شرکت مخابرات ایران، از سوی شورای رقابت مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت.
 
هر چند در 21 مرداد 92 حمیدرضا میری دیسفانی بازرس کل امور نیرو و ارتباطات سازمان بازرسی کل کشور، اخذ وجه از مشترکین از تاریخ اجرای طرح یکسان کردن کد تلفن ثابت شهرستان‌های استان‌های مختلف با تعرفه 71/58 ریال به ازای هر پالس را فاقد وجاهت قانونی اعلام کر اما با شروع دولت یازدهم با افزایش تعرفه ها به بهانه گرانی ممانعت شد.
 
محمود واعظی، وزیر ارتباطات در این خصوص اعلام کرد: با بررسی‌ انجام شده متوجه شدیم در اواخر دولت دهم مصوباتی صادر شده که با اجرای این مصوبات، تعرفه تلفن ثابت و همراه در اولین قبضی که در دولت یازدهم به دست مردم می‌رسد، 60 تا 100 درصد افزایش قیمت خواهد داشت و ما جلوی این گرانی را گرفتیم. هر چند درباره اینکه از این پس مخابرات همکدی را چگونه اجرا یا همراه اول چگونه شبکه‌اش را فلت کند چیزی مطرح نشد.
 
بنابراین، جلوی مصوبه‌اکه طبق آن آبونمان تلفن ثابت که در استان‌های همکد شده قرار بود با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به 900 تومان افزایش یابد و تعرفه یکسان هر دقیقه 599 ریال برای تلفن همراه به اجرا گذاشته و بدون جابجایی و به صورت فلت تبدیل شود، گرفته شد.
 
شرکت مخابرات مجددا در اظهار نظرهای گوناگون از ضرر به وجود آمده گلایه کرد و خواستار توجه دولت به این موضوع شدند. به این ترتیب مخابرات مدعی شد چنانچه سازمان تنظیم مقررات سهم 8 درصدی خود از محل مکالمات تلفن ثابت و سهم 30 درصدی خود از محل مکالمات تلفن همراه را کاهش دهد، شرکت مخابرات ایران نیز نسبت به کاهش نرخ تعرفه مکالمات تلفن ثابت و همراه اقدام می‌کند.
 
در این زمان مخابرات علیرغم مخالفت کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اقدام به افزایش تعرفه تلفن ثابت از اواخر سال 90 کرد و خاطرنشان کرد: مابه‌التفاوت دریافتی از مشترکین تلفن ثابت به آنها بازگردانده می‌شود.
 
 همزمان با شروع کار دولت یازدهم وزیر ارتباطات به مردم قول داد تا نگران افزایش تعرفه‌ها نباشند؛ چرا که جلوی گرانی گرفته شده و مبالغ اضافه دریافتی به حساب مشترکان بازخواهد گشت.
 
واعظی در عین حال، افزایش تعرفه‌های مخابرات طی یک دوره را ناشی از اشتباه مخابرات در مراجعه به شورای رقابت دانست و افزود: رئیس شورا افزایش تعرفه‌ها را تایید کرده است که این امر با مخالفت اعضای دولت روبرو و اعلام شد که این امر وظیفه شورای رقابت نیست.
 
وی با بیان اینکه تصمیم در مورد تعرفه تلفن‌ها را وظیفه کمیسیون تنظیم مقررات دانست گفت: امروز تفاهم کاملی بین موضع دولت، وزارتخانه، شرکت مخابرات و همراه اول به وجود آمده است و نباید با افزایش تعرفه‌ها لزوما سود برد بلکه می‌توان با خدمات خوب سود برد.
 
با همه‌ تایید و تکذیب‌ها در آخرین روز کاری سال 92 خبری بر روی سایت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رفت که در آن خبر از تغییر نحوه محاسبه تعرفه‌های همراه اول و تلفن ثابت می داد.
 
براساس این خبر، در آخرین جلسه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تعرفه یکنواخت ارائه خدمات تلفن ثابت و همراه با تغییر روش پالس محوری به محاسبه کارکرد مشترکین بر مبنای دقایق استفاده و ساده‌سازی در سه سطح مکالمات ثابت به ثابت داخل استانی، مکالمات ثابت به ثابت بین استانی و مکالمات تلفن ثابت به تلفن همراه تعیین شد و معاون رگولاتوری از ابلاغ این مصوبه در هفته نخست 93 برای اجرا به اپراتورها خبر داد.
 
بر این‌اساس، سقف تعرفه هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت داخل استانی 30 ریال، سقف تعرفه هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت بین استانی 330 ریال و سقف تعرفه هر دقیقه مکالمه ثابت به تلفن‌همراه سایر اپراتورها 625 ریال تعیین شد.
 
تعرفه پایه یکنواخت یک دقیقه مکالمه تلفن‌همراه سیم‌کارت دائمی اپراتورهای تلفن‌همراه برای تماس‌های درون شبکه‌‌ای ‌مستقل از مسافت هم 499 ریال تعیین شد که اپراتورها می‌توانند در شرایط رقابتی تعرفه‌های مذکور را حداکثر تا 20 درصد بالاتر اعمال کنند که سقف آن برابر 599 ریال است و این مبلغ برای سیم‌کارت‌های اعتباری می‌تواند حداکثر 50 درصد بالاتر باشد.
 
اما در پس همه ارقام، افزایش آبونمان هم‌کدسازی که به‌طور پلکانی در نظر گرفته شده بود در مناطق کم برخوردار حدود 100 تومان و در بیشترین حالت در مناطق برخوردار به 1200 تومان رسید. در حالی که این رقم در گذشته تنها 310 ریال برای همه مشترکان بود.
 
با شروع سال 93، مسئولان وزارت ارتباطات‌ بر این نکته تاکید کردند که این طرح به نفع مشترکان است و شفافیت تعرفه‌ها، حذف هزینه جابه‌جایی در تلفن همراه و یکنواخت شدن تعرفه مکالمه بین استانی با تمام استان‌های کشور و در عین حال تمام شهرها و روستاهای یک استان پس از اجرای طرح همکدسازی را از مزایای این طرح نام بردند.
 
براین اساس پیش از این هزینه هر پالس تماس درون شهری ( شامل سه دقیقه) 5 تومان بود، اکنون با تبدیل شدن پالس به دقیقه کاربران ملزم به پرداخت 3 تومان برای هر دقیقه مکالمه درون شهری هستند یعنی سه تا 3 تومان. و این یعنی حدودا دو برابر شدن هزینه‌ها از 5 تومان به 9 تومان آن هم تنها در تماس‌های درون استانی. این هزینه را به هزینه مکالمه با استان‌های همجواری همچون تهران و البرز بیفزایید که از 15 تومان به 33 تومان رسیده است که در مجموع مشترکان با افزایش هزینه پرداخت مواجه خواهند شد.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات شما
حامد.م
-
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۴
طبق تجربه از وقتي که دولت تدبير و اميد شروع به کار کرده،هر جا که گفتن کاهش هزينه و ارزون شدن و ... داريم،يه ترفندي،يه وردي ، يه سحر و جادويي انجام گرفت که ملت نه تنها ارزوني اي نديدن بلکه گرون شدن رو به شدت احساس کردن!!!!!!!!درست مثل قضيه اينترنت و صد تا چيز ديگه %
1
0
پربازدیدترین آخرین اخبار