به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، دانشگاه صنعتی شریف عصر دیروز ـ دوشنبه ـ میزبان میزگرد واردات بنزین بود؛ میزگردی که به رغم پیگیریهای دانشجویان، نمایندهای از سازمان محیطزیست، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی و پتروشیمیها در آن حضور نداشتند.
مجری این برنامه دانشجویی با اشاره به حضور نیافتن مقامات سازمان محیطزیست، شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی و نیز پتروشیمیها، گفت: از پتروشیمیها دعوت کردیم اما بعضی از آنها اظهار کردند از سوی مقامات ارشد به آنها گفته شده است، نباید درباره بنزین مصاحبه و اظهارنظر کنند چون به گفته آنها، موضوع بنزین حالت عادی ندارد و امنیتی شده است. بنابراین اجازه صحبت ندارند! از یک مقام ارشد زیستمحیطی هم برای حضور در میزگرد دعوت کردیم و قرار بود معاون وی اینجا حاضر شود که این اتفاق هم نیفتاد.
جلیل سالاری، قائم مقام سابق شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی نیز در تکمیل اظهارات مجری برنامه با تاکید براینکه باید به کارشناسان اجازه اظهارنظر درباره مسائل مختلف از جمله بنزین داده شود، اظهار کرد: متاسفانه سیستم کنونی در حوزه نفت، اقدامات تنبیهی انجام میدهد و دستورالعملهایی صادر شده است مبنی بر ممنوعیت کارشناسان و مدیران از مصاحبه با برخی رسانهها. اما من شخصا اعتقاد دارم جایی که منافع ملی کشور و ارزشهای نظام مطرح است، قطعا بر بسیاری از دستورالعملها ارجحیت دارد.
وی افزود: اکنون این نگرانی وجود دارد که اتاق فکری که در حوزه نفت وجود دارد، کارشناسی نباشد و اظهارنظرهایی که از این مجموعه خارج میشود، دارای بحث باشد. ما باید به نیروهای جوان میدان بدهیم و متاسفانه این اتفاق نمیافتد. اگر کارشناسی نظر میدهد، نباید با شأن و منزلت کارشناسیاش بازی کنیم و او را توبیخ کنیم.
پویان رنجبر، مدیر گروه نفت و انرژی کانونهای تفکر ایران هم در این میزگرد گفت: سازمان محیطزیست به عنوان اولین مجموعهای که علیه تولید پتروشیمیها موضوع گرفته، متاسفانه تا امروز هیچ آماری درباره میزان بنزن ارائه نکرده است و حتی برخی کارشناسان محیطزیست مدعی هستند ریفرمیتی که در پتروشیمیها تولید میشود، خوراک گاز دارد. این اظهارات در حالی است که خوراک گاز با میعانات گازی بسیار متفاوت است و استفاده از نظرات غیرکارشناسی باعث به خطر افتادن سلامت روانی مردم میشود.
وی افزود: بنزینهای وارداتی باید استاندارد یورو 4 به بالا داشته باشند اما متاسفانه بنزینهایی که وارد کشور شده، استاندارد یورو 4 نداشته است.
جلیل سالاری، قائممقام سابق شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در بخش دیگری از این میزگرد اظهار داشت: باید سیاست خوداتکایی داشته باشیم. چرا رویکرد ما وارداتی است؟ راحتترین راه در هر کشوری دست دراز کردن به سمت واردات و خروج ارز از کشور است. چرا باید روزانه 10 میلیون لیتر بنزین وارد کنیم و توجیه هم نداشته باشیم. در سالهای قبل همین ریفرمیت پتروشیمی کشور به خارج صادر میشد. ما در حال حاضر ظرفیتهای خوبی در کشور برای تولید داریم و واردات بنزین تصمیم درستی نیست.
وی با اشاره به اینکه سلامت مردم بسیار مهم است، افزود: سلامت اولویت اصلی است و اگر فرآوردهای مشکل دارد باید ضمن اتخاذ رویکرد دفاع از تولید ملی، نسبت به اصلاح آن اقدام شود. وی با طرح این سؤال که آیا هزینه بنزین وارداتی در مقایسه با هزینه تولید بنزین در داخل کشور، ارزشافزودهای برای ما دارد؟
ادامه داد: اینکه یکشبه تصمیم بگیریم برای واردات بنزین، ایجاد شائبه میشود. مردم میپرسند چه اتفاقی افتاده است؟
همچنین حسین ضرابی، معاون مدیر امور بینالملل شرکت ملی نفت در این برنامه اظهار داشت: هیچیک از مسؤولان راضی به واردات حتی یک کیلوگرم گندم یا یک لیتر بنزین به کشور نیستند اما نیاز مملکت، واردات بنزین را اجتنابناپذیر میکند.
به گفته وی، مقصر جلوه دادن وزارت نفت به عنوان تنها عامل آلودگی هوا بیانصافی است، زیرا عوامل متعددی در ایجاد آلودگی هوا دخالت دارند.
منبع: وطن امروز