در راستای منعطف شدن تعرفههای ایرانسل و همراه اول در کاهش قیمتها، همراه اول تصمیمی برای کاهش نرخ مکالمات خود نگرفته و با مقاومت بر روی این قیمتها موجبات نارضایتی مشترکان را فراهم کردهاست.
گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»؛ چندی پیش کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی 515 ریال را نرخ پایه مکالمات اپراتورهای کشور اعلام کرد و در راستای آن به اپراتورها اختیار داد تا 20 درصد بالاتر از نرخ مصوب یعنی تا حداکثر 618 ریال اجازه افزایش تعرفه داشته باشند.
در همین راستا سیمکارتهای دائمی نیز اجازه یافتند تا 50 درصد تعرفه سیمکارتهای دائمی را لحاظ کنند، به این ترتیب تعرفه سیمکارتهای دائمی نیز حداکثر باید به 772 ریال برسد.
پس از اعلام مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، همراه اول بسرعت درخواست یکسانسازی و حذف جابهجایی در شبکه همراه اول را به کمیسیون تنظیم مقررات اعلام کرد تا مانند ایرانسل و رایتل هزینه جابهجایی و ساعات پیک و غیر پیک و تفاوت در نرخ مکالمات داخل استانی و خارج استانی را صفر کند.
افزایش تعرفه در همراه اول
با اعمال طرح یکسان سازی تعرفههای همراه اول از اول اردیبهشت 93 نرخ مکالمات سیمکارتهای دائمی همراه اول 57 تومان و سیمکارتهای اعتباری 67 تومان رسید که مشترکان با افزایش شش درصدی نرخ مکالمات مواجه شدند.
برهمین اساس همراه اول اولین قدم خود برای افزایش نرخ مکالمات را برداشت و مشترکان در قبوض بعدی خود با رقمهای حیرت آوری مواجه شدند و همگی از افزایش قابل توجه مبلغ پرداختی گلایه داشتند.
این گلایهها تا جایی پیش رفت که وزیر ارتباطات نیز با گلایه از افزایش ناگهانی تعرفه مکالمات همراه اول خاطرنشان کرد: همراه اول با مدل حساب و کتاب خود در صدد است به مردم بقبولاند که افزایش تعرفه قابل توجهی رخ نداده است، در صورتی که مردم چنین حسی نداشته و آنچه که مشاهده میکنند تبدیل نرخ 47 تومان به 57 تومان است که همین امر موجب افزایش 20 درصدی در صورت حساب مشترکان شده است.
واعظی تعرفه جدید همراه اول را تنها به نفع مشترکان شهرستانی دانست و اظهار داشت: در افزایش تعرفه مکالمات همراه اول ضرر زیادی به مشترکان تهرانی وارد شده است و پایتختنشینان همچنان از این افزایش ناگهانی ناخشنود هستند و پرداخت 15 تا 20 درصدی نرخ مکالمات را ناعادلانه می پندارند.
در همین راستا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به همراه اول توصیه کرد تا تعرفه خود را کاهش دهد؛ چرا که هماکنون با روند موجود و وجود اپراتورهای دیگر مردم اجباری برای استفاده از یک اپراتور ندارند و از دیگر اپراتورها نیز درخواست کرد تا همگام با دنیا علاوه بر افزایش سطح خدمات، کاهش تعرفه ها را نیز در دستور کار خود قرار دهند.
ایرانسل
اپراتور دوم که مدیرعامل آن چندی قبل اظهار کرده بود که برنامهای برای افزایش تعرفههای خود ندارد بنا بر توصیه وزیر ارتباطات برای کاهش قیمتها هفته گذشته اعلام کرد: مشترکان دائمی ایرانسل از اول تیر برای تمامی تماسهای داخل و خارج شبکه در سراسر کشور و تماس با تلفن ثابت، دقیقهای 499 ریال پرداخت میکنند. پیش از این تعرفه تماس خارج شبکه سیم کارت دائمی ایرانسل 625 ریال بود.
اکنون آنچه که اهمیت دارد این است که این اپراتور نیز اگرچه نرخ تعرفههای خود را افزایش نداده است اما این کاهش قیمت نیز دردی از مشترکان دوا نمیکند چرا که از 25 میلیون مشترک ایرانسل تنها یک میلیون آنها از سیمکارت دایمی استفاده میکنند و مابقی 24 میلیون مشترک سیمکارت اعتباری از این کاهش قیمت بینصیب میمانند.
در این میان شاید تنها دلیلی که برای این کاهش قیمت محتمل است این باشد که ایرانسل قصد دارد با این کاهش قیمت جای خود را در دل مشترکان همراه اول باز کند تا در صورت افزایش احتمالی تعرفههای همراه اول بتواند با واگذاری همشماره مشترک بر تعداد مشترکان و ضریب نفوذ خود بیفزاید.
رایتل
اپراتور سوم که این روزها با اجرای فاز نخست رومینگ ملی توانستهاست از رومینگ ارایه شده همراه اول و ایرانسل برای افزایش ضریب نفوذ و تعداد مشترکان خود ارایه کند، با داشتن نرخ تعرفه 570 ریال برای هر دقیقه به گفته وزیر ارتباطات کج سلیقگی به خرج داده و از بالاترین نرخ مصوب برای اعمال 20 درصد افزایش تعرفه استفاده کرده بود.
پس از گلایه وزیر ارتباطات از بالا بودن نزخ تعرفه اپراتورها این اپراتور تعرفه مکالمه و اینترنت 3G خود را کاهش داد و اعلام کرد این تخفیف شامل مکالمه درون شبکه ای، برون شبکهای و همچنین اینترنت استو مشترکان رایتل از اول تیرماه با این تعرفهها از خدمات نسل سوم ارتباطات بهرهمند شدند.
با اعمال این تغییرات، مکالمه درون شبکه ای برای مشترکان دایمی از 555 ریال به 499 ریال و مکالمه برون شبکه برای مشترکان دایمی 625 ریال تغییر یافت.
همچنین مکالمه درون شبکهای برای مشترکان اعتباری از 695 ریال به 620 ریال و مکالمه برون شبکه ای برای مشترکان اعتباری از 895 ریال به 852 ریال کاهش پیدا کرد.
همچنین استفاده مشترکین رایتل از سرویس اینترنت تنها در مناطق رومینگ ملی، با تعرفه آزاد و با قیمت 0.35 ریال به ازای هر کیلوبایت امکان پذیر شد.
به روشنی مشاهده میشود که که دو اپراتور دوم و سوم یعنی ایرانسل و رایتل با کمی انعطاف نرخ مکالمات خود را اندکی کاهش و سطح خدمات خود را افزایش دادهاند اما اپراتور همراه اول که نیمی از مشترکان تلفن همراه کشور را با خود دارد با پایینترین سطح خدمات بالاترین نرخ مکالمه را به مشترکان ارایه میدهد و عدهی زیادی از مشترکان این اپراتور به دلیل وابستگی که به 091 پیدا کردهاند مجبور به قبول نرخهای ناعادلانه این اپراتور هستند اما آنچه که به وضوح حس میشود آن است که در صورت ادامه این روند و افزایش سطح خدمات دو اپراتور دیگر، این همراه اول خواهد بود که با مهاجرت مشترکان خود از این اپراتور مواجه خواهد شد.
آنچه اپراتورها برای نرخ مصوب مکالمات خود تعیین کردهاند، همگی براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صورت گرفته است اما آنچه که اهمیت دارد آن است اپراتورها باید در فضای رقابتی مانند همهی دنیا با افزایش و تنوع خدمات میزان تعرفه خود را کاهش دهند تا علاوه بر ایجاد رقابت سالم، به مشترکان اجازه دهند با توجه به شرایط و سطح توقعی که از اپراتور مورد نظر خود دارند آزادانه انتخاب کنند.