به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی، گروه فرزندان روحالله، در حمایت از «طرح تکریم بانوان» و طرحهایی که منتج به تکریم مقام انسانیت در جامعه میشود، بیانیهای صادر کردند.
متن این بیانیه به شرح ذیل است:
یا رب المستضعفین
مگر نه اینکه یکی از اصول در تربیت اسلامی موکد بر از میان برداشتن زمینههای گناه است تا هر کس بتواند بر شاکله خود در مسیر زندگی حرکت کند و با اختیار خود به سعادت برسد و یا باز هم با اختیار خود راه نگونبختی را پیش گیرد " إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا" 1
پس چه شده است که در عصر سلطنت رسانهها برخی صاحبان قلم در داخل کشور که به دلیل امپراطوری نوین رسانهای لزوما دیگر صاحبان فکر نیستند(!) پای حمایت از کرامت انسان در مدنیت اسلامی که میشود کُمیت فکرشان میلنگد و دچار لکنت ذهن میشوند و اگرها و مگرهایی مطرح میکنند که برخاسته از ذهن کسانیست که در آن سوی آبها مترسکهایی با لباس روز از تفکرات پوشالی خود به سمت صاحبان قلم داخلی میفرستند و آن صاحبان قلم هم فریفته آن پیکرهها میشوند و از یاد میبردند که ما آمدهایم تا به سمت حکومت اسلامی حرکت کنیم و یکی از اهداف حکومت اسلامی برچیدن زمینه گناه و فساد است تا انسانها به اختیار مسیر سعادت را انتخاب کنند... و در جامعه همه باید از فساد اجتناب کنند " همان طوری که مرد باید از فساد اجتناب کند، زن هم باید از فساد اجتناب کند" 2
از قضا کسانی که آزادی را به معنی فراهم بودن ابزار فساد و گناه میدانند و در ادعایی آزادیخواهانه آن هم از نوع اخلاقمدارانهاش، میگویند مقام انسان در شرایطی معلوم میشود که زمینه گناه موجود باشد ولی تن به گناه ندهد در عین اینکه گمان میکنند راه را پیدا کردهاند ولی سخت فریفته شدهاند، ایراد آنها اینجاست که دو چیز را نشناختهاند؛ اول انسان را که " وَمَا أُبَرِّىءُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ " 3 و آنها میخواهند با خوشبینی بچهگانهشان نفس انسان را برئ از خطا ببیند و دوم معنی حقیقی اختیار را؛ آنها در فکرشان میخواهند نفس انسان را به جبر در گناه بیندازند و بعد توقع کنند که او با اختیار خود، خویش را نجات دهد!!! و این یعنی آنها فکر میکنند انسان به صرف داشتن اختیار از بشر بودن به فرا بشر بودن تغییر میکند....!
این اصلا عقلایی نیست که جامعهای با همه ساز و کارهایش نفس انسان را به گناه سوق دهد، بعد بگوییم نه او اختیار دارد که گناه نکند. خیر(!)از قضا او در این شرایط مجبور است که گناه کند چون این جبر جامعه است با همه ساز و کارهایش، با همه توجیهها و دلیل بافیهایش... البته نه به این معنا که بر او ایرادی نتوان گرفت که حداقل ایراد بر او مستضعف نگه داشتن خود است وقتی زمین برای هجرت فراخ است که خود گناه بزرگی است. "... قَالْوَاْ أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُواْ فِيهَا" 4
اخیرا با مطرح شدن «طرح تکریم بانوان» در شهرداری تهران که به ظن ما اگر با عنوان "طرح تکریم انسانیت" یاد شود صحیحتر است، مجدداً فضای گفتمان فرهنگی کشور برای بحث و ساخت محتوای فکری در این حوزه بسیط شده است، این طرح که به لحاظ بنیادین دارای حسن فعلی است و انشاءالله به لحاظ عملکردی دارای حسن فاعلی هم هست طرح قابل دفاعی است.
هر چند بیگانگانی که دلشان برای حقوق فیزیولوژیک و اولیه زنان و کودکان غزه از قبیل خوراک و پوشاک و دارو و... نمیسوزد قلبهایشان برای حقوق اجتماعی زنان ادارات ما ناگهان طپش پیدا کند(!) کسی نیست به آنها بگوید اگر متدهای اجتماعی شما جواب میداد که آزار جنسی (Sexual Harassment) اکنون در ادارات شما به یک معضل لاینحل تبدیل نمیشد با این همه ادعای مدرنیتی که دارید...
از نظر اسلام در نگاه افراد جامعه اسلامی زن و مرد نباید وجود داشته باشد و در جامعه این انسان است که قدم میزند اما همه افراد که در سطح تقوا یکسان نیستند و در عمل با نظر اسلام به جامعه نگاه نمیکنند و به خواست اسلام در جامعه رفت آمد نمیکنند پس راهکار عملی اسلام به قدر ضرورت کردن برخوردها میان دو جنس مخالف است ولی فرستنده اسلام که آن را دینی قرار داد برای زندگی نه رهبانیت؛ بهتر از همه میداند که برای پویایی جامعه طبیعتا روابط میان زن و مرد باید باشد حتی در همان مقدار به قدر ضرورتش که فریضه است، پس در همین برخوردهای قدر ضرورت است که دستورات و فرائض اسلام پیرامون نحوه حضور و جلوه زن و مرد در جامعه بیان شده است که حاوی نکاتی از سر دقت و ریزبینی است. برای رسیدن به همین مطلب که نگاه زن و مرد به هم در جامعه باید نگاه دو انسان باشد و میبایست در جامعه از نمود و نمایش تفاوتهای جنس مخالف که ناخودآگاه به تبع همین متفاوت بودن و به اعتبار کششهای نفسانی موجب جذابیت میشود، جلوگیری کرد. در اسلام نگاه افراد در جامعه نگاه دو انسان به هم است و دقیقا همین جاست که وقتی پای خانواده مطرح میشود اسلام توصیه میکند که بین زن و شوهر باید جذابیتها عیان باشد چون دیگر آنجا جای بروز تفاوتها و جذابیتهای زن و مرد برای هم است، در اسلام زن و مرد تنها در خانواده و در چارچوب روابط زناشویی برای هم زن و مرد هستند و در مابقی موارد انسانها در جامعه انساناند بدون جذابیتهایی که ناشی از تفاوتهای جنسیتی است.
و این راهکار طلایی اسلام است برای حفظ حقوق همه ی انسان ها ( چه زن و چه مرد) در جامعه در عین فعالیت سالم و سازنده ی اجتماعی و بدون اینکه به بنیان خانواده آسیبی برسد. مهندسی معکوس جوابگو بودن این راهکار در جامعه وضع خانواده ها در جوامع جدید است، امروز شاهد آن هستیم که دقیقا سست شدن بنیان خانواده ها در جامعه به نسبت فاصله ایی است که آن جامعه از این راهکار اسلام و از این سبک زندگی اجتماعی گرفته است... یعنی بلایایی که بر سر خانواده ها در غرب آمد و حتی آمار و دلائل طلاق در کشور خودمان رابطه ی معنا داری با فاصله گرفتن جامعه از این متد اجتماعی اسلام دارد.
در این میان ادارات هم که تصویری از یک جامعه کوچک هستند و در آن انسان هایی ساعت ها و روز ها به کار مشغول اند و در راستای تخصص خود و نیازی که جامعه به آن ها دارد، به جامعه خدمت می کنند باید همین متد های معاشرتی اسلام در آن رعایت شودیعنی اولا تماس میان زن و مرد به قدر ضرورت باشد و ثانیا در مواردی که می بایست آن ها با هم در ارتباط باشند رعایت حدود و عدم بروز تفاوت های جنسیتی با راهکار هایی مثل حجاب در گفتار، پوشش و رفتار...
فرزندان روحالله به نمایندگی از دانشجویان ایران اسلامی ضمن قدردانی از مجریان این طرح در شهرداری به آنها یادآوری میکند که مراقب باشند تا این کار را که دارای حسن فعلی است به شرط حسن فاعلی چه در نیت و چه در عمل انشاءالله مرضی به رضای حضرت ولیعصر(عج) واقع میشود و از سمت دیگر نگران حرفهای برخی تریبونها و نوشتههای برخی قلمها نباشند که ناظر و قاضی حضرت حق است.
فرزندان روحالله تمام ادارات و سازمانها خصوصا دانشگاهها و به طور ویژه دانشگاههایی که نام اسلامی بودن را یدک میکشند تشویق به رعایت طرح تکریم انسانیت در مجموعه خود میکند و به آن ها توصیه میکند به جای صدور بخشنامه های غیر عملی و دادن پُز های رعایت حقوق شهروندی و آزادی های غربی در دانشگاه ها و تولید خوراک برای برخی روزنامه های داخلی و تریبونهای خارجی و بهرهبرداری از نتایج رسانهای شدن این بخشنامهها در متمایل شدن اذهان مردم و خصوصا دانشجویان به برخی جناحهای سیاسی خاص، بیایید ببینیم اسلام عزیز از ما چه میخواهد، بیایید مرور کنیم پدر معنویمان اما روحالله(ره) از فرزندانش چه میخواست و بیایید نگاه کنیم ولی امرمان نگاهش به کدام سو است که می بایست روزی در محضر خدای بزرگ پاسخگو باشیم.
والسلام
فرزندان روح الله(ره)
منابع:
1- سوره مبارکه الانسان آیه 3
2- صحیفه حضرت امام خمینی(ره) جلد 6 / 13 اسفند 57 / قم / در حضور هزاران تن از بانوان قم
3- سوره مبارکه یوسف آیه 53
4- سوره مبارکه النساء آیه