گروه فرهنگی«خبرگزاری دانشجو»؛ پنجشنبه هفته گذشته نجفقلی حبیبی، رییس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی در برنامه «دیروز، امروز، فردا» هیئت های عزاداری را بی بازده دانسته، با زیاد دانستن خرجی که برای عاشورا می شود، چنین خرجی را بی ثمر معرفی کرد.
پس از این اظهار نظر عجیب افراد بسیاری موضع گیری کردند. از آیت الله قائم مقامی و حجت الاسلام شهاب مرادی گرفته تا محمود کریمی و مجید یراق بافان؛ همگی به نوعی و با تعابیری متفاوت به جای حبیبی از ساحت امام حسین (ع) عذرخواهی کرده اند.
حاج محمود کریمی
حاج محمود کریمی، مداح مشهور کشورمان که به نوعی در مضن اتهام حبیبی قرار گرفته در مصاحبه ای بیان کرد: اینان با صرف هزینه در هیات مخالفند چون خوب فهمیده اند که از همین هیات ها و مجالس روضه است که رزمنده تربیت می شود و رشد می باید.
این مداح اهل بیت اضافه کرد: معمولا برخی افراد با مخالفت و هیاهو کردن مشهور می شوند ولی باید بدانند که محبوب نمی شوند.
وی همچنین گفت: ما بر حسب وظیفه عکس العمل نشان دادیم و حرف زدیم ولی عذرخواهی ایشان از مردم مشکلی را حل نمی کند. مجلس روضه سیدالشهدا (ع) صاحب دارد و از صاحب آن باید عذرخواهی کرد.
مجید یراق بافان
مجید یراق بافان مجری برنامه های معرفی سیما در واکنش به اظهارات توهین آمیز نجفقلی حبیبی در صفحه شخصی خود نوشت:
کاش شیرینی اشک شور بر «حضرت قتیل العبرات علیه السلام» به کام دلشون بنشینه اون هایی که دم از بی فايده بودن گریه ى حسینی مى زنن...
شک ندارم که اون وقت با صدای بلند زنده شدن دلشون رو فریاد خواهند زد تا به گوش عالم برسه... اون وقت قطره ای از این اشک رو مایه ى حیات فرهنگی همه ى دنیا خواهند دونست...
ابریم که ارث پدری مان اشک است
مشق شب ودرس سحری مان اشک است
هرکس به زبان خود سخن می گوید
ما نیز زبان مادری مان اشک است
رسالت بوذری
رسالت بوذری، مجری شناخته شده رسانه ملی از نخستین افرادی بود که نسبت به حرف های موهن نجفقلی حبیبی واکنش نشان داد. بوذری، چند ساعت پس از برنامه دیروز، امروز، فردا در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی خود نوشت:
رفیقی میگفت روشنفکران، پیر که می شوند، خرفت هم می شوند و خودشان و بافته هاشان را دایر مدار عالم می دانند. من اما حرفش را باور نداشتم ... یعنی حداقل تا این اندازه که حالا باور دارم، نداشتم. تا این که پنج شنبه شب این پیرمرد خرفت، جلوی چشم صدها هزار بیننده، ترهات و لاطائلاتی گفت که به گفته آن رفیق ایمان آوردم. زبان بریده به کنجی نشسته صم بکم به از کسی که نباشد زبانش اندر حکم آقای پیرمرد خرفت! اگر سالها دست و پا زدن تو را به جایی نرساند، به شیوه برادر حاتم طایی به دنبال شهرت نباش و خاک بر چهره خورشید مپاش! آقای پیرمرد خرفت! آخر شاهنامه را عشق است! عاقبت به خیری سرمایه ای است که نصیب هر ناکسی نمی شود. کاش تو در زمره آن ناکسان نباشی ... همین!
آیت الله سیدمحمد قائم مقامی
آیت الله سیدمحمد قائم مقامی، استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به سخنان نجفقلی حبیبی در برنامه زنده تلویزیونی پیرامون بازده فرهنگی عزاداری در ایام عاشورا گفت: اینکه نتیجه عزاداری برای امام حسین(ع) را صرفا گریه کردن چندنفر بدانیم کاملا بی اساس و بی مبنا است.
وی ادامه داد: یکی از جنبههای مهم که در عزای سیدالشهدا رشد مییابد جنبه سیاسی است که اعم از اهمیت نصرت و یاری اسلام، پیدا کردن مصادیق حق، شناخت مصادیق یزید زمان، معاویه زمان و حسین زمان است.
این استاد برجسته همچنین گفت: اگر گوینده به عارضهها، آفات و انحرافات مجالس عزاداری پرداخته بود جای بحث و بررسی داشت چنانکه علما و فقها بارها بابت برخی آفات مانند مداح محوری و کمرنگ شدن منبر و سخنرانی تذکر دادند، اما شعار، شعور و اشک معجون هدایتگر انسان را در عزای امام حسین(ع) فراهم مینماید.
حجت الاسلام شهاب مرادی
حجت الاسلام شهاب مرادی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در مطلبی در صفحه خود در شبکه اجتماعی نوشت:
نجفقلی حبیبی را نمی شناسم. اما به نظرم او باید قوراً و صریحاً از مردم حسینی عذرخواهی کند.
شهاب مرادی در کنار این جمله، کلیپی از سخنرانی حضرت امام خمینی (ره) را نیز منتشر کردند که جمله معروف «ماه محرم و صفر ماه زنده ماندن اسلام است و ما باید این محرم و صفر را زنده نگه داریم» در آن است.
حجت الاسلام طباطبایی
حجت الاسلام طباطبایی، استاد اخلاق حوزه و دانشگاه نیز در مصاحبه ای گفت: مستحضر هستید که کشور، جمهوری اسلامی است و مردم رای به اسلام و جمهوری اسلامی داده اند و رهبر کبیر انقلاب بوجود آمدن انقلاب را مدیون عزاداریها و این روش بیان فرمودهاند و باید بدانید این لحن سخن گفتن نشانهی غربگرایی یا خدای ناکرده آسیب دینی و یا عقیدتی وارد شده، است.
وی افزود: به عنوان یک دلسوز در پایان عمر درباره شما و امثال خودم هشدار خطر سقوط از مدارج ایمان و دین را بسیار مدنظر دارم و امیدوارم حضرتعالی با سفرهای خارجی و دیدارها با افراد دور از دین و دیانت و برای تقرب به روشن فکرهای لاابالی در دین این سخن را نگفته باشید بلکه براساس نوعی دلگیری از بعضی اعمال در عزاداری ها که مورد ملامت بسیاری از متدینین هم ممکن است باشد، این سخن را گفته باشید. اما به این شکل که شما مطرح کردهاید، این گفته ها را به دور از انصاف و دیانت میدانم و امیدوارم این لغزش باشد نه اعتقاد و باور دینی که در آنجا وظیفه من و امثال ما نسبت به شما چیز دیگری خواهد بود. به امید اینکه هم گفته هایتان را اصلاح کنید و هم شنوندگان و آگاهان از این موضوع اصلاح شوند.
طباطبایی در پایان گفت: در خاتمه لازم است این را هم بگویم، آنقدر مشکلات در کشور است که در رشته علمی شما میگنجد تا بخواهید سخن بگویید چرا در اشکالات علمی مربوط به آنها سخن نمیگویید و وارد مسائلی میشوید که نه آشنایی به آنها دارید و نه روایات را دیدهاید و اگر دیدهاید با دید باور نبوده است. امیدوارم باز هم این چنین نباشد.
به گزارش گروه سیاسی "خبرگزاری دانشجو" همزمان با روز خاکسپاری آیت الله مهدی کنی یار صدیق امام و رهبر معظم انقلاب برنامه این هفته دیروز امروز فردا با حضور حجت الاسلام و المسلمین پناهیان و محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان، اخلاق سیاسی حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره) را بررسی کرد.
حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی طباطبایی و علی باقری کنی برادر زاده آیت الله مهدوی کنی نیز دقایقی به عنوان مهمان تلفنی از وجنات سیاسی این عالم سفر کرده سخن گفتند.
حجت الاسلام پناهیان در ابتدای امر در پاسخ به سوال رنجبران مجری برنامه مبنی بر اینکه مشی آیت الله مهدوی کنی چه بوده است که به «سیاستمدار صادق» مشهور شده است؛ گفت: ایشان حجتی برای حقانیت روحانیت در سیاست بودند.
وی با بیان اینکه برخی صریحا میگویند که وقتی روحانیت در سیاست دخالت کند یا شان خودش را و یا اساسا شان روحانیت را کم می کند، اظهار کرد: اگر بخواهیم دلیلی عینی به غیر از حضرت امام که در اوج سیاست بوده اند برای جمع شدن این بحث های نابخردانه بیاوریم وجود شریف آیت الله مهدوی کنی است، چرا که ایشان نه تنها ثابت کرده اند روحانی نه تنها می تواند در عرصه سیاست حضور یابد و سالم بماند بلکه ثابت کردند که روحانی میتواند با حضورش در سیاست این عرصه را اعتلاء ببخشد، و در عین اینکه در جزئیات سیاست هم ورود کند و مدیریت هم برعهده بگیرد اما از علم و فقه و تقوا دست برندارد.
پناهیان همچنین گفت: افرادی به ایشان انگ مرتجع و اسلام آمریکائی می زدند، و بعد که دیدند این انگ ها در برابر خورشید وجودی حضرت آیت الله بی اثر است برچسبهای دیگری زدند و ایشان را محدود به یک جناح سیاسی خواندند در حالی که آیت الله مهدوی کنی اهل حق و حقیقت بودند و حتی زمان حزب جمهوری اسلامی هم با حزب موافق نبودند و بعد از اعلام مخالفت امام با ادامه کار حزب این امر معلوم شد.
وی با بیان اینکه اگر کسی یک درصد قدرت ایشان و طرفداران ایشان را داشت با ایجاد حداقل چند سایت و تشکیلات حزبی به دنبال پیش بردن کارهای زیادی برمی آمد، خاطرنشان کرد: ایشان صرفا با صداقتشان کارها را به پیش می بردند ، کسی که صداقت دارد نیازی به تشکیلات سیاسی ندارد.
سوال دوم مجری برنامه در مورد چرایی صراحت در لهجه حضرت آیت الله مهدوی کنی بود که از محسن اسماعیلی پرسیده شد که وی در پاسخ به این سوال، عنوان کرد: مرحوم آیت الله مهدوی کنی آنچه را اعتقاد داشت صادقانه بود و بخاطر همین صداقتشان با صراحت اعلام موضع می کردند.
وی با بیان اینکه از زبان خود ایشان شنیده بودم که میگفتند «برخی سیاستمدار روحانی هستند ولی من روحانی سیاستمدار هستم» و این روحانی سیاستمدار بودند را اصل می دانستند، تاکید کرد: ایشان در همه تعاملات علمی و حضور های سیاسی خودشان هیچ گاه پا را از مرز اخلاق فراتر نگذاشتند و حتی نسبت به رعایت حقوق کسانی که با مشی فکریشان هم مخالف بودند الزام داشتند.
پناهیان در بخش دوم پاسخ به سوالات که پس از پخش یک میان برنامه کوتاه و تصاویری از آیت الله مهدوی کنی آغاز شد با اشاره به اینکه حضرت آیت الله مهدوی مسئولیت کمیته انقلاب اسلامی را درزمان سه سالی که جنایاتی بدتر از جنایات داعش در عراق در اوایل انقلاب در ایران انجام می شد را برعهده داشتند، گفت: مدیریت این نهاد انقلابی، حضور ایشان در هیأت دولت موقت آن دوران و بعد برعهده گرفتن مسئولیت وزارت کشور و بعد نخست وزیری و مدریت یک دانشگاه دو دوران فعلی و نیز حضور ایشان در بازار به عنوان یک روحانی مورد اعتماد و در کل ذو ابعاد بودن ایشان مسئله بسیار عمیقی است.
وی در ادامه با اشاره به موضع گیری های آیت الله مهدوی کنی در مسائل مدیریتی در مواضع حساس کشور، عنوان کرد: ایشان زودتر از همه فتنه جریان مهدی هاشمی معدوم را شناسایی کردند و حتی برای برطرف کردنش به اصفهان رفتند و در زمانی که وزیر کشور بودند، استاندار اصفهان به استقبال ایشان نیامد و ایشان با بزرگواری برخورد کردند.
پناهیان با بیان اینکه ایشان مدیریت های کلان کشور را انجام داده و شورای نگهبان را شکل دادند و کمیته و امنیت کشور و دانشگاه امام صادق(ع) و مدرسه مروی را اداره می کردند، تاکید کرد: ایشان در مواقعی که برای مشورت به نزدشان میرفتید هم با علاقه و لبخند خاصی پاسخ می دادند و این لبخند نشات گرفته از بی تعلقی ایشان به دنیا بوده است.
حجت السلام سید مهدی طباطبایی که در طی برقراری تماسی تلفنی مهمان دیگر برنامه به شمار میرفت، در خصوص سابقه رفاقتش با آیت الله مهدوی کنی و مشی اخلاقی ایشان گفت: حدود 50 سال با ایشان آشنا بودم و رفاقتی چهل و هفت چهل و هشت ساله با ایشان داشتم، آیت الله مهدوی کنی مردی دیندار و دین باور و مقید بودند و همیشه می کوشید که با مخالفین با زبان لین حرف بزنند.
وی در ادامه با بیان اینکه ایشان در تمام عمرش سعی کرد انچه را که می گوید عمل کند و همیشه می کوشید روحانی سیاستمدار باشد نه سیاستمدار روحانی، اظهار کرد: حیثیت افراد برایشان خیلی مهم بود تا جائی که وقتی می دید به آبروی افرادی لطمه خورده من را می فرستاد تا به صورت محرمانه با انها صحبت کرده و آرامشان کنم تا خدای ناکرده تنشی ایجاد نشود.
حجت الاسلام طباطبایی همچنین تاکید کرد: آیت الله مهدوی کنی بسیار میکوشیدند که بواسطه عملکرد افراد نابخرد یا افراد تندروی نادرست آفتی به انقلاب وارد نشود و تا چنین مواردی مشاهده می کرد من را میفرستاد تا برای حفظ انقلاب مواردی را به ان افراد بگویم.
اسماعیلی نیز در ادامه بحث در مورد اینکه چرا حضرت آیت الله مهدوی کنی به عنوان یار صدیق امام و رهبری انقلاب مشهور بودند، گفت: ایشان حاضر بودند همه هستیشان را برای انقلاب و رهبری فدا کنند.
اسماعیلی با اشاره به دوران ریاست ایشان بر خبرگان رهبری اظهار کرد: ایشان در پاسخ مزاحی که من با ایشان داشتم که آقا دست ما کوتاه و خرما بر نخیل و دیگر ما نمی توانیم همچون گذشته از شما کسب فیض کنیم پاسخ گفتند که «فلانی خدا شاهد است که قبل و بعد از ریاست مجلس خبرگان هیچ تغییری در ذهن من احساس نشده است». رفتارشان هم این امر را نشان میداد پس چرا یار صدیق امام و رهبری شناخته نشوند.
پناهیان در بخش پایانی سخنانش نیز با اشاره به هوش و درایت سیاسی حضرت آیت الله مهدوی کنی، تصریح کرد: زمانی به ایشان گفتم چرا در انتخابات 88 فردی را پیشنهاد حمایتشان را به شما دادند حمایت نکردید و ایشان اینگونه پاسخ دادند که «اینگونه که ما به امام زمان و ولایت فقیه معتقدیم و امام زمانی به ولی فقیه نگاه میکنیم اینها اینگونه به ولایت فقیه اعتقاد ندارند»، یعنی ایشان هم یک نگاه عمیق دینی به ولایت فقیه داشتند و هم در مقام تبیین، تضعیف رهبری انقلاب را عین بی عقلی و نادانی سیاسی می دانستند.
علی باقری کنی برادرزاده آیت الله مهدوی کنی نیز طی تماس تلفنی ضمن تسلیت درگذشت آیت الله مهدوی کنی به امام زمان(عج)، رهبری انقلاب و مردم شریف ایران با بیان اینکه ایشان تجمیع صفات بودند، گفت: آیتالله مهدوی کنی یکی از صحابی بزرگ امام و انقلاب بودند و حکمت سلمان جسارت ابوذر، و قطعیت عمار در مواضع ایشان مشهود بوده است.
وی ادامه داد: آیت الله مهدوی کنی فردی کم نظیر بودند که در یک زمان هم معلم اخلاق بودند هم مجاهد و مبارز و هم سیاستمدار و فقیه و هم یک روحانی مردمی و روضه خوان و مدیر بودند که این ویژگی ها شخصیتی را به جهان تشیع اهدا کرد که منشا آثار فراوانی برای انقلاب شد.
باقری کنی همچنین با اشاره به اینکه آیت الله مهدوی کنی در ابتدای پیروزی انقلاب حکمی را از حضرت امام(ره) برای سرپرستی کمیته های انقلاب دریافت کردند، عنوان کرد: با دریافت این حکم نهاد امنیتی- انتظامی کشور در اختیار ایشان بود و ایشان برای هدایت این نهاد ابتکاری به خرج دادند و از توان روحانیت برای مدیریت این نهاد بهره گرفتند.
وی با بیان اینکه پابندی ایشان به اصول از نکات برجسته شخصیتی حضرت آیت الله مهدوی کنی به شمار میرود، تاکید کرد: میانه روی ایشان در مواردی بد تعبیر شده است چرا که ایشان در مورد اصول و مبانی انقلاب، نظام و ولایت بسیار قاطع و جدی بودند و این واقعیت را همه میدادند که برخی از اعضای جامعه روحانیت مبارز که ایشان دبیر کلی آن را بر عهده داشتند از واضع ایشان سر باز می زدند و این نشان دهنده قاطعیت حضرت آیت الله مهدوی کنی بوده و یا مواضع ایشان در جریان فتنه 88 واقعیتی روشن است .
[snews] => [bimg] => NULL [tmpl] => [sdate] => 13930802120348 [pdate] => 13930802115200 [udate] => 0 [sendby] => system [publishby] => system [updateby] => system [service_id] => 6 [cat_id] => 20 [sec_id] => 109 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 378514 [title] => توکلی: حکم تنفیذ خاتمی را که خواندند، به زور جلوی گریهام را گرفتم/ محجوب: آقای هاشمی در انتخابات92 بزرگواری کرد [pdate] => 13931012160200 [service_id] => 6 ) [1] => Array ( [id] => 367005 [title] => محمدی: در فضای رسانهای "تعهد" از "تخصص" مهمتر است/ قربانزاده: درست نیست همه چالشها را به دشمن خارجی نسبت دهیم [pdate] => 13930816113000 [service_id] => 6 ) [2] => Array ( [id] => 364614 [title] => آیتالله مهدویکنی مصداق آیه "ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا" [pdate] => 13930802132400 [service_id] => 6 ) [3] => Array ( [id] => 349467 [title] => فیلم/ توهین بیسابقه رئیس دانشگاه علامه دوره اصلاحات به عزاداری امام حسین(ع) [pdate] => 13930525120800 [service_id] => 3 ) [4] => Array ( [id] => 313957 [title] => زاکانی: ظریف و تیمش باید بیش از همه دلواپس باشند/ حقشناس: جنس دلواپسیم فرق میکند [pdate] => 13930219215200 [service_id] => 12 ) [5] => Array ( [id] => 293419 [title] => بروجردی: مردم در بحث هستهای هزینه دادهاند باید از همه چیز باخبر باشند / نوبخت: ما در مذاکرات ژنو برنده بودیم [pdate] => 13921125125000 [service_id] => 6 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 349467 [title] => فیلم/ توهین بیسابقه رئیس دانشگاه علامه دوره اصلاحات به عزاداری امام حسین(ع) [pdate] => 13930525120800 [service_id] => 3 [rutitr] => در برنامه «دیروز امروز فردا» صورت گرفت [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [1] => Array ( [id] => 313957 [title] => زاکانی: ظریف و تیمش باید بیش از همه دلواپس باشند/ حقشناس: جنس دلواپسیم فرق میکند [pdate] => 13930219215200 [service_id] => 12 [rutitr] => در برنامه دیروز امروز فردا مطرح شد [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [2] => Array ( [id] => 293419 [title] => بروجردی: مردم در بحث هستهای هزینه دادهاند باید از همه چیز باخبر باشند / نوبخت: ما در مذاکرات ژنو برنده بودیم [pdate] => 13921125125000 [service_id] => 6 [rutitr] => مشروح برنامه دیروز امروز فردا؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [3] => Array ( [id] => 364614 [title] => آیتالله مهدویکنی مصداق آیه "ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا" [pdate] => 13930802132400 [service_id] => 6 [rutitr] => یادداشت/ غلامعلی حداد عادل [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [4] => Array ( [id] => 367005 [title] => محمدی: در فضای رسانهای "تعهد" از "تخصص" مهمتر است/ قربانزاده: درست نیست همه چالشها را به دشمن خارجی نسبت دهیم [pdate] => 13930816113000 [service_id] => 6 [rutitr] => در برنامه « دیروز، امروز، فردا» مطرح شد [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [5] => Array ( [id] => 378514 [title] => توکلی: حکم تنفیذ خاتمی را که خواندند، به زور جلوی گریهام را گرفتم/ محجوب: آقای هاشمی در انتخابات92 بزرگواری کرد [pdate] => 13931012160200 [service_id] => 6 [rutitr] => در برنامه «دیروز، امروز و فردا» مطرح شد [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => برنامه دیروز امروز فردا [id] => 517144 [tag_id] => 355456 ) [1] => Array ( [tag] => دیروز،امروز،فردا [id] => 517145 [tag_id] => 327428 ) [2] => Array ( [tag] => دیروز، امروز، فردا [id] => 517146 [tag_id] => 326873 ) [3] => Array ( [tag] => دیروز امروز فردا [id] => 517147 [tag_id] => 326359 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1
به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو» برنامه «دیروز، امروز، فردا» شب گذشته با حضور احمد توکلی و علیرضا محجوب نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی از شبکه سوم سیما پخش شد.
توکلی در ابتدای برنامه گفت: امیرالمومنین علی(ع) میفرماید از مهمترین حقوق الهی حق حاکمیت بر مردم و حق مردم بر حاکمیت است و چون همیشه حاکمان پیشگام مردم هستند، قانونمداری باید از حکومت شروع شود. پیامبر (ص) اگر علما و امرا صالح باشند مردم صالح میشوند و اگر فاسد باشند، فاسد میشوند. وضع ما از این جهت خوب نیست. با اینکه پیامبران و معصومین(ع) به هرچه میگفتند عمل میکردند و از مردم اجر نمیخواستند، در کشور ما امتیاز طلبی و عدم عمل به حرفها باعث شده بیاحترامی به قانون زیاد شود و مردم نیز به همین سیاق عمل کنند.
محجوب با تأیید حرفهای توکلی گفت: ما توسعه تک قطبی نداریم و نمیشود سیاست توسعه یابد و در دیگر حوزهها توسعه نداشته باشیم. مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس بر روی فرهنگ قانونمداری تاکید کردند. تا فرهنگ قانونمدای جزو رفتار و سلوک ما نباشد در کلام و سخن و تعارفات قانونمداری پدید نمیآید. ما بیشتر با قانون با تسامح برخورد میکنیم و این باعث میشود که در عرصههای گوناگون رفتارهای ما قابل پیشبینی نباشد.
وی افزود: همین رابطه کارگری و کارفرمایی ناشی از این موضوع است که قانون را مانند یک سنت الهی نمیدانیم. امام خمینی(ره) قانون را مانند سنت الهی میبینند و عمل به آن را واجب شرعی میدانند و عدم پایبندی به آن را موجب آنارشیسم و هرج و مرج معرفی میکنند. اگر بخواهیم قدم به جلو ببریم جز این مدار که ببینیم قانون اساسی چگونه از قانون صیانت کرده است، راهی نداریم. در قانون اساسی بعد از پایبندی به اسلام به استقلال و آزادی تاکید دارند.
این نماینده مجلس تاکید کرد: ما اصلی درخصوص آزادی راهپیمایی داریم. این حق مسلم است. اگر همین حقوق کوچک جدی شمرده شوند و فرهنگ شوند چیز دیگری میبینیم. مقام معظم رهبری تاکید میکنند که نقطه مقابل قانونگرایی، دیکتاتوری است. دستگاههای زیادی از قانون تخلف میکنند اما ما آسان از آن میگذریم.
توکلی در ادامه گفت: قانون وقتی خوب است که حاکم باشد. بر ضعفا همیشه قانون حاکم بوده است. اگر بر صاحبان قدرت و مکنت قانون حاکم شد آنوقت است که میتوان گفت جامعه قانونمدار شده است. اگر ثروتمندان بتوانند قانون را بخرند و قدرتمندان صاحب نفوذ قانون را متوقف کنند، نباید انتظار داشت که جامعه فکر کند قانون محترم است. وقتی کسی که در سمت معاون رئیسجمهور بوده است تعقیب قانونی نمیشود و اکنون که از این سمت کنار رفته است، تعقیب قانونی میشود، این پیام را به جامعه میرسانید که صاحبان قدرت دارای مصونیت قانونی هستند، در حالی که مصونیت ندارند. در مورد نمایندگان مجلس هم همینگونه است. وقتی در جامعه اعمال سلیقه و اعمال نظر وجود دارد، نشان از شباهت به دیکتاتوری دارد. به نظر من تبعیض در اعمال قانون بیشتر از هرچیز به قانون صدمه میزند.
وی افزود: همه قوا در قبال قانون مسئولند. وقتی رسانهها به اندازه کافی آزاد نباشند این مشکل پدید میآید. در جامعه اسلامی اوایل این موارد کمتر بود. در آن زمان قانون خیلی مهمتر بود. امام خمینی(ع) میگفت رعایت قانون راهنمایی و رانندگی مانند واجب شرعی است و این احساس در جامعه وجود داشت. مردم انتظار تخلف از قانون را از مسئولین نداشتند و آنها را مواخذه میکردند. الان به این دلیل که حاکمان درست عمل نکردند، مردم برای رسیدن به مقاصد خودشان ترجیح میدهند از قانون عبور کنند. کم کم هزینه قانون شکنی برای قانون شکن کم شد و تساهل و تسامح زیاد شد.
محجوب در ادامه گفت: توکلی مصداق حرفهایی است که میزند، او دائما به نمایندگان نامه مینویسد و خارج شدن از قانون را تذکر میدهد البته در حدی که در حد تحمل مجلس است. آستانه تحمل مجلس ما محدود است و ما به جایی رسیدیم وقتی کسی قانون را تذکر میدهد میگوییم ممکن است حیثیت مجلس به خطر بیافتد. ما باید در جملات اولیه توکلی دقیق شویم. رفتار با مردم از حاکمیت سرچشمه میگیرد. اولین مشکل قانونمداری حاکمان هستند. اگر ما به مردم میدان و زبان کافی دهیم ما را به سمت درستی میکشند. ما حقیقتا نیاز به نقد خود داریم و باید خودمان را طرف نقد قرار دهیم. ما باید به آدمهای آزاده بها دهیم. امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بارها ما را به تحمل نقد توصیه کردهاند. این جمله ناشی از این است که تحمل کم است. ما در نقطه مطلوب نیستیم. ما باید اول از خودمان شروع کنیم.
وی افزود: در این مورد باید بگویم ما پیرو سنت و آیینی هستیم که به تذکر تاکید کرده است. این نیست که این موضوع شروع نشده باشد اما باید دائما تذکر داد. ما باید به نوعی عمل کنیم که فرهنگ عمومی به ما واکنش مثبت دهد. وقتی میبینیم که ما به قانون تسامح میکنیم اینگونه میشود. ما همین الان تحمل امر به معروف و نهی از منکر را نداریم. این فرهنگ تا حدی هم عمومی شده است. عموم ما را برگزیدند که آرام آرام دایره را توسعه دهیم اما ما این دایره را کاهش دادیم. سندش هم هست. فیلمهای مجلس اول، دوم و سوم را ببینید.
توکلی در مورد موانع قانونمداری جامعه گفت: ما نظام پارلمانی را بدون وجود حزب قوی پذیرفتهایم در نتیجه وقتی نامزدهای مجلس میخواهند رای بگیرند باید خودشان به دنبال رای باشند. به همین دلیل انها وعده میدهند و امیدوار میکنند مردم را و چون نمیتوانند بگویند که میروم تا تورم را کاهش دهیم، وعدههایی میدهند که به تنهایی بتواند از عهده آن برآیند. بعد که میآید مجلس اگر آدم خوبی باشد میرود و پشت در دفتر وزرا مینشیند تا به وعدههایش عمل کند و کسی که این کار را کند دیگر نماینده نمیشود.
وی افزود: اگر هم به وعدههایش عمل نکند که بدتر است. اما اگر حزب باشد من و محجوب و 98 نفر دیگر را میگذارد در لیست و میگوید اگر ما برنده شویم کاری میکنم که تورم دو درصد کاهش پیدا کند و تحصیل مجانی شود و از این دست وعدهها که به مسائل کلان کشوری مربوط است. ما حزب نداریم و نمایندگان اینگونه به مسائل خرد مینگرند و برای آنها مسائل منطقهای مهمتر از مسائل ملی است. در واقع روند درستی برای اداره کشور طی نمیشود و کارایی مجلس میآید پایین.
وی افزود: مسئله دیگر نبود آزادی کامل برای رسانههاست. آزادی رسانهها به این معنی نیست که هرکس هر حرفی دلش خواست میتواند بزند ولی معنیاش این است که هرکس هر حرفی که قانون به او اجازه میدهد باید بتواند بزند. نکته مهم دیگر این است که کشور مثل خانواده است و فقط با قانون اداره نمیشود. قانون کفایت نمیکند و این اخلاق است که نوع برخوردها را شکل میدهد. اگر در جامعه اخلاق نباشد حتی اگر قانون مداری باشد نمیتوان جواب گرفت. در واقع اخلاق مکمل قانون است. تحمل نقد دیگران یکی از این اخلاقهاست. در حال حاضر جناحها بیش از حد به هم پنجه میکشند.
محجوب در مورد تبعات عدم توجه به قانون گفت: ما هرچه فساد و مشکل داریم از اینجاست. ما سال گذشته در همین ایام از یک دستگاه تحقیق و تفحص کردیم. در این تحقیق اتفاقاتی افتاده بود و ما آن را گزارش کردیم. قانون گفته بود با این موضوع 4 ماهه برخورد کنیم و به آن رای دادیم. اگر ما رای دادیم مشخص میشود که اگر دیگری هم بخواهد از دیوار قانون بالا برود احتیاط میکند. زیباترین جمله را رهبری گفتند که اگر قانونمداری نباشد دیکتاتوری پدید میآید. میشود قانون را اساس گرفت و به کسانی که آن احترام میگذراند بها داد. وقتی قانون اساسی ما را قانونمدار میکند که کلمه به کلمه اش برای ما مهم باشد و معنای کلمهها برای ما جای دعوا باشد نه اصل پرداختن یا نپرداختن به آن.
وی افزود: ما همه اینها را گذاشتیم کنار. اینطور میشود که ما همه میشویم قانون و هرکس هرچه را خود میپندارد میگذارد قانون. ما اشتباهی رفتیم قانون که اشتباهی نرفته است. ما به عنوان کسانی که به قانون سوگند خوردیم به آن عمل کنیم و مردم را به عمل سوگند دهیم. ما متاسفانه گیر خود هستیم.
محجوب در ادامه در جواب به این سوال که آیا بزرگترین امتحان بی قانونی در سال 88 بود؟ گفت: ما انچه که میتوانیم بگوییم این است که آیا امروز که ان وقایعتمام شد، ما به قانون بازگشتیم. اگر بازگردیم به قانون سطح مطالبات فرق میکند. اگر هرکس به زعم خود بخواهد قانون را عملیاتی کند درست نیست. این مسائل از نسبت دادن های بد به هم شروع میشود. من نه در مقام تحلیل هستم و نه تحلیل این مورد، موضوع ماست. در قانون پنجم نوشته شده است که باید به کارگران آزادی دهیم اما هنوز آنها نتوانستهاند در روز کارگر راهپیمایی کنند.
توکلی در ادامه گفت: قوی ترین و درست ترین ایرادی که آقای موسوی در آن مناظره ها به آقای احمدی نژاد گرفت قانون شکنی آقای احمدی نژاد بود. او گفته بود این قانون را قبول ندارم. متاسفانه در آزمایش خودش قبول نشد، یعنی وقتی که شورای نگهبان باید طبق قانون رسیدگی می کرد وی این رسیدگی را نپذیرفت. اشتباه بزرگش که بعد فتنه ای را دربرداشت این بود. خدا وی را آزمایش کرد و شد آنچه که نباید می شد.
وی افزود: وقایع 88 شکافی در بدنه جامعه وارد کرده است که کاملا ترمیم نشده است و ما احتیاج به ترمیم این شکاف داریم ولی خوب آقای موسوی در آن ایرادی که به رقیبش می گرفت موفق نبود وخود آن ایراد را پیدا کرد. اما جواب سوال اولی که مطرح کردید، جوابش تبعیض در اعمال قانون است.
توکلی ادامه داد: همین سخنی که از امام مطرح کردید، آقای احمدی نژاد در برابر قانونی که مجلس تصویب کرد، گفت من این قانون را قبول ندارم، ولی آیا صداو سیما در برابر این حرف بسیار نابجای رییس جمهور وقت، کاری کرد؟ خیر. ولی در مقابل کار بسیار زشت و غیرقابل قبول آقای موسوی خیلی حرف زد، که البته من هم به او حق می دهم که حرف بزند. آن کارها، فتنه ای را برانگیخت که خیلی بزرگ بود. ولی در مورد اول که حرف نزد ایراد به آن وارد است.
این نماینده مجلس ادامه داد: خدمت شما گفتم که همه چیز با قانون حل نمی شود، اخلاق می خواهد. کار آقای احمدی نژاد که جلوی دوربین اینطوری کاغذ را گرفت و گفت مربوط به خانم آقای رقیبشان است غیرقانونی بود؟ خیر، اما غیراخلاقی بود. البته من نمی خواهم مثل بعضی ها بگویم هر طرف مثل هم تقصیر دارند، خیر، آن حادثه آنقدر بزرگ وتلخ و زیانبار بود که بعضی چیزهایی که از دیگران سرزد را کوچک کرد. یعنی در برابر بزرگی آن ،کوچک بود.
وی ادامه داد: ولی بدانید، می خواهم بگویم مردم از این کارها اگر تحلیل نداشته باشند ،حس دارند. ما را نگاه می کنند می گویند چطور توانستید نسبت به رقیب خود آنقدر سختگیر باشید اما به رفیق خودتان که برسید سهل گیر می شوید.چه جوابی بدهیم؟ از ما یاد می گیرد. بعد هم می آید جلوی نماینده می ایستند و می گوید شما برای من چکار کردید؟ اول انقلاب می گفتند برای انقلاب و اسلام و ایران چه کار کردید؟ در این شرایط فردیت رشد می کند. و بعد از آن منافع شخصی اهمیت پیدا می کند، به تبع آن رشوه گرفتن کوچک می شود. زشتی اش کم می شود. همینطور به جلو می رود.
توکلی تاکید کرد: من میخواهم از مردم خواهش کنم، برما نظارت کنند، ما را مورد بازخواست قرار بدهند از ما بخواهند، مطالباتشان را بگویند، شما هم این ها را منعکس بفرمایید. من مجلس هفتم سوار ماشین پژوی محافظ مجلس بودم که در یک روستا نزدیک ساری بود، که پژو در میدان روستا پیچید، جمعیت زیاد بود چون حسینیه شلوغ بود جوانانی بیرون ایستاده بودند، آنها من را می شناختند، مازندرانی بودند می دانستند زندگی ام با پیکان می چرخد، یک شخصی به بغل دستی اش گفت هنوز هیچی نشده پیکان، پژو شده است.
وی اضافه کرد: خواهرزادهام در میان جمعیت ایستاده بود به سرعت این حرف را در کاغذی نوشته و به من که پشت تریبون بودم رساند من هم موقع سوال وجواب ها آن را می خواندم،در جواب گفتم که پژو ماشین من نیست، چون در آن زمان فاصله ماشینها طوری بود که پژو ماشین لوکسی بود؛ این پژو برای محافظت سپاه است، اما شما کاربسیار خوبی کردید که این حرف را زدید. باید بلند میگفتید که من حواسم جمع باشد که مردم من را نگاه میکنند و مؤاخذه میکنند. من این را هم وظیفه مردم میدانم. مردم باید از ما بازخواست کنند و بر ما نظارت کنند و هیچگونه رودربایستی هم نداشته باشند.
محجوب در ادامه گفت: ببینید دریک جمله روشن است که مدیریت زیبای رهبری و بزرگواری آقای هاشمی رفسنجانی در خصوص انتخابات 92، این ها عوامل موثری در این موضوع بود. اما ببینید ما نباید به این موارد متکی باشیم. آقای توکلی نکته ای را گفت ما غفلت نکنیم، عصر، عصر حکومت دسته جمعی است، عصرحکومت فردی تمام شده، اگر اینطور باشد ما باید بدانیم اداره، رسیدن به مقاصد مردم است، پیشگیری از این امور با هر دید و هر برداشتی جز از طریق این معنا اتفاق نمی افتد. این نیست که من بتوانم به یکی وعده بدهم کارکوچکی را برای شما انجام می دهم و نگویم تورم را پیوسته در این چند سال کنترل می کنم.
وی افزود: الان ما چون این نیستیم .حتی در بالاترین سطوح هم ادعا می شود ، که عملی نمی شود چون این ابزار گسترده می خواهد. ارتباط پیوسته می خواهد.بنابراین بایستی به مردم احترام بگذاریم، و هرموقع احترام گذاشتیم نتیجه گرفتیم. هربار مردم مورد بی احترامی قراربگیرند اینگونه میشود که مصادیقش را گفتند من تکرارنمی کنم. قاعدتا بازگشت دیگری خواهیم داشت.
محجوب ادامه داد: من هیچ کسی را متهم نمی کنم خود را می توانم متهم کنم. برمدار قانون حرکت کردن ، به قانون احترام گذاشتن و با قانون به جلو و به عقب رفتن کار درستی است. کارگر و کارفرما وقتی می توانند روابط هم را پیش بینی کنند که برمدار قانون همدیگر را ببینند. اگر من کارفرمایم را برمدار خلاف قانون نبینم هم برای من رفتار او غیرقابل پیش بینی است و هم این رفتار او باعث رفتار غیرقابل پیش بینی من را ایجاب می کند. تشنج زایده ی یک طرف نیست نمی توانید کارگر و کارفرما را یک طرفه متهم کنید.
توکلی در ادامه گفت: در قصه ی سال88 مشکل فرد بازنده این بود که گفت قانون را قبول ندارد، درصورتی که آن را از قبل پذیرفته بود. این کار آن بلا را سرکشور ما آورد و کاری که آقا آنجا انجام دادند، دفاع ازقانون بود حتی روش های اخلاقی را برای اینکه مسئله حل شود قبول کردند ولی نتیجه نداد ولی از رای مردم صیانت کردند. آیتالله خامنهای رهبرمعظم انقلاب اخلاقی دارد که می گویند رای و مشارکت حداکثری مهم است. مناسبات خصوص آقای هاشمی و ایشان را من می دانم که آقای هاشمی کمی مدیریت شده تر معتقد به انتخابات است.
وی خاطرنشان کرد: در مصاحبه اخیر من خاطره ای از آقا درباره گوسفند کشتن امام نقل کردم که بعد شنیدم آقا گفتند این را من نقل نکردم اما اینکه آقای هاشمی بیشتراز همه مورد اعتماد ما بود را گفتند من نقل کردم، این را تصحیح کنم. آقا از رای مردم حمایت کرد وحقش بود که این کار را بکنند. وکار زیبا و به حقی کردند.
توکلی یادآور شد: ثبات روش جمهوری اسلامی از این جهت خیلی قابل تقدیر است .من خودم دوبار نامزد انتخابات ریاست جمهوری بودم و هربار هم نفردوم رقیب اصلی بودم ولی می دانستم تقلب ممکن نیست. آن زمان سال72که رقیب آقای هاشمی بودم طرفداران می گفتند شما برنده شدید من می گفتم مرد حسابی با6میلیون اختلاف رای که نمی شود تقلب کرد، یک وقتی در شهرکوچکی نماینده ای با25هزار تا و دیگری با28هزار تا انتخاب میشود، تقلب ممکن است.
وی اضافه کرد: برای این من جواب شما را این می دهم که رهبری نظام از رای مردم در همه انتخابات ها دفاع کرده وحق را به مردم داده چون قانون این حق را به مردم داده است. تعیین اینکه چه کسی رییس جمهور و چه کسی نماینده مجلس شود در دست مردم است.
محجوب در ادامه گفت: ما همیشه در نتیجه گیری مشکل داریم به این خاطرکه با برداشت های بی نهایت گوناگونی روبه رو هستیم به وحدت رساندن این همه برداشت آسان نیست. ما باید در این مورد به اتفاق ملی برسیم که قانون را در هرسطحی و ترازی میثاق کنیم.
نماینده تهران در مجلس متذکر شد:به قول مقام معظم رهبری فصل الخطاب کنیم و از این مدار تکان نخوریم این با کلام وشعار نمی شود باید شعورش بکنیم. به آن عمل کنیم. ما هنوز به اندازه کافی مطیع قانون نیستیم تا مطیع نباشیم فساد و قانون گریزی وانحراف و نارضایتی مردم است.من نمی گویم جامعه به همه لحاظ قانونی است ولی به لحاظ بسیاری از مسائل است.
وی ادامه داد: ماحداقل نوع مسائلمان و نگاهمان و نوع مشکلاتمان بایدعوض شود. یکی از آرزوها حکومت قانون بوده یعنی شخصیت هایی آمدند با همین مدار یعنی آقای خاتمی موضوع توسعه سیاسی را براساس قانونمندی و قانون مداری مطرح کرد گویی که نتوانستند به نقطه مطلوب و مورد نظر برسند ولی این حق مطرح شد همه ازهرطرفی این سخن را گفتند یعنی این عزم سال ها است که پیداشده ولی موانع ومشکلات ما فعلا بی شمارتر ازجواب های ما و راه های ما است.بنابراین ما باید به کوششمان در این مسیر ادامه بدهیم خسته نشویم و ادامه بدهیم و راه دیگری وجود ندارد.
مردم در نظرسنجی برنامه با 77 درصد آرا تبعیض در اجرای قانون را دلیل اصلی عدم ترویج قانونمداری در جامعه دانستند.
توکلی در واکنش به نتیجه نظرسنجی مردم گفت: فکر می کنم مردم درد روزمره خود را بیان می کنند واحساس می کنم که خلاصه مردم در رکون چاق و لاغر فرق دارند.
محجوب نیز گفت: قاعدتا دعوت ماست که ازتبعیض فاصله بگیریم. این خیلی پیام روشنی دارد. یعنی تبعیض در بنای حکمرانی مان است و باید عوض شود است. نتیجه اخلاقی این قضیه این است که متاسفانه بسیار باهم فاصله داریم.
توکلی در پایان با بیان خاطرهای گفت: در سال 76 وقتی تقریبا همه نهادهای رسمی که در این عرصه زوری داشتند طرفدار یک طرف بودند، مردم به طرف دیگری رای دادند. در روز تنفیذ حکم ریاست جمهوری من روبروی آقا بروی صندلی نشسته بودم (به علت کمردرد) آقای هاشمی حکم تنفیذ را خواند، من خیلی زور زدم جلوی گریه خودم را بگیرم چون درتاریخ ایران از2000سال پیش تا الان هیچ وقت یک ابرقدرتی از روی صندلی بلند نشد و یکی دیگر بجایش بنشیند فقط بخاطر این که مردم خواستند وقانون گفته بود درحالی که صاحبان قدرت نمی خواستند آن کسی که مردم خواستند روی صندلی قدرت نشست. این افتخار جمهوری اسلامی است پس وقتی اینجا می تواند پس جاهای دیگر هم می تواند انجام دهد.
به گزارش گروه فرهنگی«خبرگزاری دانشجو»، برنامه «دیروز، امروز، فردا» با موضوع «در سال فرهنگ در عرصه فرهنگی چه کردیم؟» شب گذشته با حضور حجت الاسلام سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام زائری، استاد حوزه و دانشگاه از شبکه سوم سیما پخش شد.
در ابتدای این برنامه حجت الاسلام سالک با تاکید براینکه باید مطالبات انقلاب اسلامی در رابطه با مسائل فرهنگی که از بیان امام خمینی(ره) و رهبری گفته میشود احیا شود، گفت: سیاست در مسئله فرهنگ که در کمیسیون فرهنگی مجلس نیز به عنوان سیاست اصلی پذیرفته شده احیای مطالبات رهبری است. در این زمینه کارهایی هم انجام شده است.
وی افزود: مسئله دوم تقویت زیرساختهای فرهنگی است که نیازمند بودجههای سنگینی است و حدود 50 دستگاه زیرساختی را شامل میشود. اگر زیرساختهای فرهنگی در حد مطلوب باشد، ساختاری که بر اساس آن ایجاد میشود، میتواند جامعه را در مسائل فرهنگی پیش ببرد. ما برای پیگیری این دو باید مراکز پژوهشی دینی را مورد تقویت اساسی قرار دهیم. دنیا در این موضوع سرمایه گذاری ویژهای دارد.
این نماینده مجلس گفت: آنچه به عهده مجلس است یک چیز است و آنچه بر عهده دولت به دلیل داشتن منابع مالی است، چیز دیگری است. ما در مجلس سعی کردیم مطالبات رهبری را به قانون تبدیل کنیم. قانون امر به معروف و نهی از منکر که تمام شد و فعلا در دست شورای نگهبان است و بعد از لایحه بودجه ابلاغ میشود، یکی از کارهایی است که انجام دادیم. برای تصویب این قانون ساعتها کار کارشناسی شد و از نظر علما استفاده شد. اقدام دوم طرح تجهیز مساجد به عنوان سنگر فرهنگی است. مسئله سوم قانونمند کردن صدا و سیماست. طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده با 50 ماده و مشوقاتی برای ازدواج جوانان منتظر نوبت است تا در صحن علنی مطرح شود. طرح نظام جامع رسانه نیز سال آینده پیگیری و کامل میشود.
حجت الاسلام زائری در ادامه با تاکید بر اینکه این نوع دغدغهها خیلی کم نیازهای بروز ما را برطرف میکند، گفت: باید دستگاه قانون گذار جریان سازی و ریل گذراری کند اما فرهنگ حوزه تشریفات و تشکیلاتی نیست. فرض کنید در مجلس برای مساجد همه کار کردیم، اگر نمازخوان یا امام جماعت جذاب نداشتیم، چه کنیم؟ در اول انقلاب جریانی بود که مردم را به مسجد میکشاند ولی الان دیگر این جریان به دلایلی این کشش را ندارد.
وی افزود: فرض کنید قانون نهی از منکر تصویب شد ولی اگر منکری در جامعه به عنوان منکر پذیرفته نشد، چه کنیم. کل فروش یک کتاب 200 نسخه هم نیست و ما برای آن قیصریه را به هم می زنیم ولی به این توجه نداریم که زن جنایتکار در دادگاهها با چادر است. به این توجه نداریم که گداها در خیابان با چادر هستند. مشکلات فرهنگی ما جای دیگری است. ما از آموزش و پرورش نگرانیم. با وجود این همه نگرانی در مورد آموزش و پرورش ببینید بودجهاش چقدر است؟ بودجه انجمناسلامیهای دانشآموزی ما را بودجه نهادهای فرهنگی دیگر مقایسه کنید.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: با وجود اینکه دستگاههای دولتی در انجام مسائل فرهنگی گم هستند و مجموعههای غیردولتی بیشتر کار می کنند ولی بودجههای زیادی به صورت غیر هماهنگ در این حوزه صرف میشود. آخر سال جا داشت تا این دغدغه جدی مورد توجه قرار بگیرد. فرهنگ مانند هواست و مسئلهای ضروری برای جامعه است. دستگاهها باید خودشان را محاسبه کنند که در این سال که مزین به شعار فرهنگی است چه کاری انجام دادند؟ ما اگر بخواهیم سیاه نمایی و سفید نمایی نکنیم و واقع نمایی کنیم، میفهمیم که وضعیت بد است. وضعیت فرهنگی از وضعیت هوای خوزستان بدتر است و دستگاههای مسئول در این زمینه از مسئله ریزگردها مقصرتر هستند.
سالک در ادامه گفت: سینه ما بیشتر از آقای زائری پر است اما باید مبنایی باید کار کرد. نمیتوان خلاف قانون اساسی رفتار کرد و گفت قانون نمیخواهیم. رسالت مجلس قانونگذاری است و کشور بدون قانون هرج و مرج میشود.
وی تاکید کرد: در نظارت بر حسن اجرای قانون دستگاههای نظارتی با وجود تعددی که دارند ضعیف هستند. آن کسانی که متصدی مباحث نظارتی هستند، بیشتر به قرطاس بازی میپردازند و مشغول رد و بدل کردن کاغذ هستند. نوع نگاه تصمیمسازان برای مسائل فرهنگی سطحی است و عمیق نیست. از سال 58 بودجه فرهنگی کشور تنها 1 درصد بودجه کل است. این نشان میدهد که مسائل فرهنگی کشور برای تصیم سازان دولتی دست دوم است. البته مسئله فرهنگ مسئله ملی است و 90 درصد فعالیتهای فرهنگی روی دوش مردم است. این مردم هستند که با هیئتهای مذهبی و کانونهای فرهنگی و تعصب دینی جوان انقلابی در حوزههای مختلف فرهنگ کشور کار میکنند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: کار دولت تامین بودجه، هدایت و نظارت است. کارشناسانی که در مورد بودجه فرهنگی تصمیم میگیرند، میگویند بیمه فلان تشکل فرهنگی هم جزو بودجه فرهنگی است. ما 20 میلیون جوان داریم. بودجه وزارت ورزش و جوانان هم در این زمینه قابل توجه است. در سال 91 وقتی از کمیسیون فرهنگی مجلس محضر رهبر انقلاب رفتیم، ایشان گفتند باور کنید قرارگاه فرهنگی کشور هستید. شورا برای همین کتاب مهندسی فرهنگی را به ثبت رساند. مهندسی فرهنگی زیرساخت حرکت فرهنگی کشور است. باید دید مزاحمهای فرهنگی چه کسانی هستند؟ اولین دسته افراد داخلی مانند شرکتهای خصوصی و غیر خصوصی هستند که کارهایی را انجام میدهند که می گویند فرهنگی است ولی فرهنگی نیست.
سالک اضافه کرد: من یکسال بر قانون عفاف و حجاب که مصوبه شورای عالی فرهنگی است نظارت کردم و دیدم گزارش دستگاهها با عملکردشان یکی نیست. از فرد مسئول این موضوع را پیگیر شدیم و او گفت به من گفتند دراتاق بمان و مدیران بالایی این گزارش را نوشتند و من فقط امضا کردم. متاسفانه مجریان قوانین اعتقادشان به تحقق اهداف دینی ضعیف است. دستگاههای مسئول از افراد متخصص در مسائل فرهنگی استفاده نکردند. البته دستگاههایی هم داریم که افراد متخصص را به کار گرفتند ولی تعدادشان کم است.
وی تاکید کرد: وقتی 180 شبکه خارجی زبان در کنار سایتهای اینترنتی مختلف به همه مسائل فرهنگی ما حمله میکنند باید به این موضوع اهمیت داد. آنها برند میسازند که به فرهنگ کشور ما ضربه بزنند اما ما در مقابل چه کردیم؟
زائری گفت: یکی از مشکلات اصلی ما مسئولین فرهنگی هستند. مسئول فرهنگی که صبح تا شب در اتاق خودش هست و بولتن میخواند و هیچ ارتباطی با جامعه ندارد، چگونه میخواهد مشکلات فرهنگی را برطرف کند؟ متاسفانه مسئولی که نه نشریه منتشر کرده است، نه فیلم ساخته و نه هیچ کار فرهنگی دیگری انجام داده و خودش میگوید تمام هفته از اتاقش بیرون نمیرود، سرنوشت جامعه را در دست گرفته است.
وی افزود: مسئولی میگوید من روزنامه نمیخوانم. لازمه تصمیم درست تحلیل درست است، کسی که اخبار را دنبال نمیکند و نبض جامعه را در دست نداشته باشد و اسم دوتا سایت را نداند، نمیتواند با جامعه ارتباط برقرار کند و در مورد آنها تصمیم گیرد. حتی مسئولینی که برای تدریس به دانشگاه میآیند، تحمل نقد دانشجویان را ندارند. فاصله بین مسئولین و واقعیت جامعه از لحن صحبت مسئولین معلوم است.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت:امام خمینی(ره) جملهای دارند با این مضمون که برای نشر حقایق الهی باید از آبرو هم گذشت. میدان فرهنگی نیاز به کسانی دارند که از آبرو خود بگذرند. کسانی برای این انقلاب خون دادند و اکنون برای آن باید آبرو گذاشت. کار فرهنگی با کار اداری پیش نمیرود. برای برخی اول جایگاه مهم است، این که سر ایتام چه میآید مهم نیست. اینکه جوانان و زنان ما چه اعتقادی دارند، مهم نیست. بقدری این شکاف زیاد است که نمیشود گفت مسئولین فرهنگی ما از جامعه خبر دارند. وقتی سند و کتاب و کاغذ با واقعیت جامعه ارتباطی ندارد، نمیتوان به آن امید داشت. البته من در زمینه فرهنگ امیدوارم همانطور که در علم نانو و علوم هستهای پیشرفت کردیم در حوزه فرهنگ هم دکتر علی محمدی و احمدی روشنهایی داریم که فرهنگ را پیش میبرند. البته برای مقابله با انها دیگر ترورشان نمیکنند بلکه انقدر آنها را به مسائل حاشیهای درگیر میکنند که تمام مسئله آنها مسائل حاشیهای شود که آخر ماه دستمزد کارمندهایشان را چگونه بدهند و پول کاغذ از کجا بیاورند.
زائری تاکید کرد: در این یکسال مقام معظم رهبری به تنهایی کارهایی کرده که وزارت ارشاد انجام نداده است. ببینید جریان کتاب «من زندهام» و جشنواره مردمی فیلم عمار در جامعه چه کرده است. اگر مقام معظم رهبری را از بقیه مسئولین فرهنگی جامعه جدا کرد، میبینیم هیچ عزمی در این زمینه در بین مسئولین فرهنگی نیست. رئیس جمهور آمریکا زمانی گفته بود که سرنوشت جامعه ما در کلاسهای درس رقم میخورد. شما وضعیت آموزش و پرورش ما را ببینید. معلم باید حقوق کافی داشته باشد. طبق قوانین اسلام شهروند مومن باید با 8 ساعت کار بتواند زندگیاش را تامین کند تا بعد از آن سراغ دین، فرهنگی و خانواده برود. اما زیرساختهای اقتصادی جامعه ما درست نیست و افراد باید 3 شیفت کار کنند. وقتی فساد و زیر میزی گرفتن کل جامعه را گرفت، دیگر نمیتوان امر به معروف کرد. بنده و بقیه مسئولان فرهنگی کشور همه سر کاریم. اتفاق دارد در تبلیغات بانکها، در شهرداریها و در زیرمیزی دادنها میافتد. وقتی فقط 1 درصد بودجه برای فرهنگ است کهآن هم محقق نمیشود، باید چه کرد. همه ما سر کار هستیم.
سالک در پاسخ به زائری گفت: قضیه اینگونه نیست. در آسیبهای اجتماعی 51 محور وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. باید دید دلایل مشکلات فرهنگی چیست. مبارزه با معلول فایده ندارد.عملکرد دستگاه ها و عملکرد مردم باید مورد توجه قرار گیرد. وقتی جوان تحصیل کرده ما نیازمند کار است بالاخره با هر میزان اعتقاداتی که دارد، زمانی دست به کارهای خطرناکی میزند. در قضیه گلپایگان شخص عامل تحصیلکرده بود. باید دید عاملی که او را به این وضعیت رساند چه کسی است.
وی گفت: بدتر از موضوع بدحجابی در جامعه، فیلمهایی است که دارد در جامعه ساخته میشود. از یک نگاه دیگر باید دید چه کسانی تصمیم ساز هستند. شهرداریها دارند فرهنگ میسازند. گسترش بستر موسیقی در جامعه فساد را ترویج میکند. این نوع فسادهایی که در جامعه میآید مشکل ایجاد میکند. مانند مسئله کنسرت و فساد در بوشهر که بعد باید همه نیروهای جمهوری اسلامی بسیج شوند تا مشکلات را برطرف کنند. زمانی مطهری فرهنگسازی میکرد و اکنون یک فرد که تازه لیسانسش را گرفته است. در دستگاههای فرهنگی افراد به نسبت تخصص در جایگاه خود نیستند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مسئولین تصمیم گیرنده برای اینکه بیلان کاری ارائه کنند کارهایی را انجام میدهند نه برای اینکه چیزی در راستای رشد فرهنگ دینی است یا نه. البته ما جوانهای زیادی را میبینیم که بخاطر تدینشان در مسائل فرهنگی مشغول هستند و طرح میدهند ما در برابر آنها خاضع هستیم. باید دید چرا بیبند و باری در جامعه رشد میکند. باید دید چرا در بعضی اتاقها محفل عشاق برپا است. ما در جایی نشستیم که میلیونها تفر در داخل و خارج ما را میبینند و برخی مطالب را نمیتوان گفت.
زائری گفت: ما فکر میکنیم که در صداوسیما اگر چیزهایی را بگوییم چه میشود. ملت همه این مسائل را میدانند.50 سال پیش اگر چیزی از تلویزون گفته نمیشد، مردم آن را نمیفهمیدند نه الان. امروز دیگر این چیزها و پارازیت و فیلتر جواب نمیدهد. ما تا وقتی براسای دیدگاهی که قرنها است وجود دارد که حاکمیت با دستور خودش میتواند تاثیرگذار باشد، پیش میرویم، نمیتوانیم تاثیرگذار باشیم.
سالک در ادامه گفت: بیان درد کاری را پیش نمیبرد.90 درصد کار فرهنگ دینی با مردم است. انقلاب اسلامی هم با افشای حقیقت دین توسط علما بر سر منبرها اتقاق افتاد و مردم با افزایش آگاهی انقلاب کردند. باید دید گروههای مرجع در جامعه چه کسانی هستند. وقتی استاد دانشگاه، جمهوری اسلامی را زیر سوال میبرد باید دید چه اتفاقی میافتد. من زمانی دبیر گزینش کل کشور بودم ولی آقایان نتوانستند ما را تحمل کنند. جامعه را باید بدهند دست افراد متعهد و متخصص.
زائری در ادامه گفت: انقلاب ما انقلاب ارزشها بود. انقلاب ذاتا تحول فرهنگی بود. دیروز ولنتاین بود، گزارشی داریم که دیروز افرادی به فروشگاه میرفتند و 4 میلیون تومان پول شکلات میدادند تا به دوست دختر یا دوست پیرشان هدیه کنند. باید دید در جامعه ما چه خبر است؟ در دوره اول مجلس، نمایندگان یک ریال هم خرج تبلیغات نمیکردند اما الان میلیاردی خرج میکنند، باید دید در جامعه چه خبر است؟ باید بپذیریم وزارت ارشاد مشکل نیست. مشکل مجوز دادن وزارت ارشاد به یک خواننده زن نیست. فرد می توانند آهنگ همان خواننده را در اینترنت گوش دهد. اتفاقات دارد در تبلیغات بازرگانی میافتد. جوانی که باید با قناعت زندگی خود را آغاز کند با تبلیغات به او القا می کنیم که باید آشپزخانهات 300 میلیونی باشد. عامل اصلی قضیه تجمل گرایی است. ما در مورد این موضوع حساس نیستیم اما برای یک نوار کاست کفن میپوشیم و بیرون میآییم.
زائری در پاسخ به این سوال که صدا و سیما از لحاظ بودجهای مجبور است که تبلیغات کند، گفت: آیا قانون گذار نمیتواند بگوید که به ازای هر تبلیغ اشرافی گری یک تبلیغ ضد اشرافی گری پخش کنید؟
سالک در ادامه گفت: ما میگوئیم صدا و سیما باید مروج همه ارزش ها باشد و دانشگاه است. وقتی دولت میآید و میگوید 51 درصد از بودجه را باید از تبلیغات به دست بیاوری باید چه کرد؟ سایستگذاری تبلیغات برعهده رئیس سازمان است. سیاست گذاری اجرایی برعهده خود مسول صدا و سیماست. صدا وسیما عامل مهمی برای جهت دهی به فرهنگ غنی اسلامی ماست و کارهای خوبی کرده است. وقتی صدا و سیما میآید و یک دختر جوان را در 20 سالگی اینگونه تشویق به تجمل گرایی میکند، این اتفاق میافتد.
سالک در بخش بعدی برنامه در پاسخ به این سوال که چند فیلم جشنواره فیلم فجر را دیده است، گفت: حدود یکساعت و نیم از فیلم محمدرسول الله را دیدم و بعد برای کاری باید میرفتم. کمیسیون برای مسائل سینما دو کار اساسی کرد اول اینکه به اساسنامه خانه سینما ورود کردیم و ساختار محکمی را ساختیم. این کار کار زیربنایی بود. همچنین به مناسبت های مختلف چند نفر را میفرستیم ببینند و بر اساس مشاهدات آنها تصمیم میگیریم. اخیرا این جو سازی علیه مجلس است که اینها روحانی هستند و چیزی حالی آنها نیست. اما این درست نیست.
وی افزود: از زمانی که پرونده ساخت برای یک فیلم داده می شود نباید فیلم رها شود. پیش از این فیلم بعد از صدور مجوز رها می شد و بعد باید آن را ممیزی میکردند. پیشنهاد ما این بود که از زمانی که پرونده داده می شود تا زمانی که برای اکران میاید یک نظارت باید روی آن باشد. مثلا فیلمی که در مورد زندگی شاه می سازند را همه اعضای کمیسیون نظارت کردهاند. این نظارت از زمان کارشناسی تا تولید و اکران باید صورت گیرد.
زائری در ادامه گفت: متاسفانه مسئولان سعه صدر ندارند. از یک طرف دزد آمده و خانه را می زند و ما اینگونه نشستهایم. دختر در پارک است، پسر معتاد و بی کار است، سن فحشا امده پایین و ... بعد مسئول فرهنگی به من میگوید لبخند بزن. امیرالمومین وقتی میبیند چه اتفاقی در جامعه میافتد فریاد میکشند. مسئول فرهنگی ما وقتی با ای اوضاع خوابش میبرد یا بی خیال است یا رگ ندارد. به مسئول فرهنگی که به فکر بنز و محافظش است دیگر نمیشود حرفی زد. باید قبول کنیم که در میدان جنگ هستیم.
وی گفت: اولین راهکار این است که کمیته بحران تشکیل دهیم. در حال حاضر فرهنگ در حالت پایداری نیست. در حوزه فرهنگ همه دخالت می کنند. امروز متولی فرهنگ کسی است که من باید بروم جلویش گردن کج کنم که برگه ای را امضا کند. این فاجعه است. وقتی کارها درست واگذار نشد، وقتی کار به ادم ناشایست سپرده شد، فرهنگ نابود می شود. بعضی چیزها به کروات و چفیه ربطی ندارد. اگر آدم تخصص نداشت به درد نمی خورد. وقتی من ماشینم خراب میشود و کنار خیابان با زن و بچه میایستم و کسی کمکم نمیکند، دیگر فرقی ندارد او در ماشینش گوگوش گوش دهد یا حاج منصور ارضی.
سالک در پایان گفت: در جنگ نرم، قرارگاه فرماندهی باید عملیات جنگ را سازماندهی کند. فرهنگ جای یک ارزیابی دقیقتری دارد و باید یک کار ریشهای کنیم. بیان معلول کاری را حل نمیکند.
در پایان برنامه رنجبران با اعلام نتایج نظرسنجی برنامه که پرسیده بود تمرکز بر مسئله فرهنگ میتواند مشکلات جامعه را برطرف کند، گفت: 62 ردصد به این سوال پاسخ آری دادند و 37 درصد پاسخ خیر.
[snews] => [bimg] => NULL [tmpl] => [sdate] => 13931127083949 [pdate] => 13931127083949 [udate] => 0 [sendby] => system [publishby] => system [updateby] => system [service_id] => 4 [cat_id] => 6 [sec_id] => 73 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 392146 [title] => احزاب سیاسی جایگاهی در دانشگاهها ندارند [pdate] => 13931205133100 [service_id] => 11 ) [1] => Array ( [id] => 368285 [title] => بایدها و نبایدهای فضای مجازی بررسی میشود [pdate] => 13930821182507 [service_id] => 12 ) [2] => Array ( [id] => 367005 [title] => محمدی: در فضای رسانهای "تعهد" از "تخصص" مهمتر است/ قربانزاده: درست نیست همه چالشها را به دشمن خارجی نسبت دهیم [pdate] => 13930816113000 [service_id] => 6 ) [3] => Array ( [id] => 349886 [title] => اینها حال ما را نمی فهمند ارباب... [pdate] => 13930527091956 [service_id] => 4 ) [4] => Array ( [id] => 349467 [title] => فیلم/ توهین بیسابقه رئیس دانشگاه علامه دوره اصلاحات به عزاداری امام حسین(ع) [pdate] => 13930525120800 [service_id] => 3 ) [5] => Array ( [id] => 349385 [title] => توهین بیسابقه رئیس دانشگاه علامه در دوره اصلاحات به عزاداری امام حسین(ع) + فیلم [pdate] => 13930525095653 [service_id] => 4 ) [6] => Array ( [id] => 321563 [title] => فیلم/ بررسی موضوع عفاف و حجاب با حضور «حدادعادل» و «فرهمندپور» [pdate] => 13930313095900 [service_id] => 3 ) [7] => Array ( [id] => 316082 [title] => اگر نقدکننده تخصص در زمینه نقد نداشته باشد، مطلقا حق انتقاد ندارد/ برخی مسئولین در وادی عمل، نقد را تخریب می دانند [pdate] => 13930225225200 [service_id] => 9 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 368285 [title] => بایدها و نبایدهای فضای مجازی بررسی میشود [pdate] => 13930821182507 [service_id] => 12 [rutitr] => در برنامه دیروز، امروز، فردا؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [1] => Array ( [id] => 367005 [title] => محمدی: در فضای رسانهای "تعهد" از "تخصص" مهمتر است/ قربانزاده: درست نیست همه چالشها را به دشمن خارجی نسبت دهیم [pdate] => 13930816113000 [service_id] => 6 [rutitr] => در برنامه « دیروز، امروز، فردا» مطرح شد [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [2] => Array ( [id] => 349886 [title] => اینها حال ما را نمی فهمند ارباب... [pdate] => 13930527091956 [service_id] => 4 [rutitr] => به بهانه توهین اخیر به عزاداران حسینی... [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [3] => Array ( [id] => 349467 [title] => فیلم/ توهین بیسابقه رئیس دانشگاه علامه دوره اصلاحات به عزاداری امام حسین(ع) [pdate] => 13930525120800 [service_id] => 3 [rutitr] => در برنامه «دیروز امروز فردا» صورت گرفت [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [4] => Array ( [id] => 349385 [title] => توهین بیسابقه رئیس دانشگاه علامه در دوره اصلاحات به عزاداری امام حسین(ع) + فیلم [pdate] => 13930525095653 [service_id] => 4 [rutitr] => حبیبی: این همه پول برای عاشورا خرج می شود که چه بشود؟ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [5] => Array ( [id] => 321563 [title] => فیلم/ بررسی موضوع عفاف و حجاب با حضور «حدادعادل» و «فرهمندپور» [pdate] => 13930313095900 [service_id] => 3 [rutitr] => برنامه «دیروز امروز فردا»؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [6] => Array ( [id] => 316082 [title] => اگر نقدکننده تخصص در زمینه نقد نداشته باشد، مطلقا حق انتقاد ندارد/ برخی مسئولین در وادی عمل، نقد را تخریب می دانند [pdate] => 13930225225200 [service_id] => 9 [rutitr] => انتظامی در برنامه دیروز، امروز، فردا: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [7] => Array ( [id] => 392146 [title] => احزاب سیاسی جایگاهی در دانشگاهها ندارند [pdate] => 13931205133100 [service_id] => 11 [rutitr] => حجتالاسلام سالک: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => سازماندهی [id] => 643205 [tag_id] => 28361 ) [1] => Array ( [tag] => پایداری [id] => 643206 [tag_id] => 19656 ) [2] => Array ( [tag] => فرهنگ [id] => 643207 [tag_id] => 406 ) [3] => Array ( [tag] => جنگ نرم [id] => 643208 [tag_id] => 235 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1
معلوم شود ارزش این اشک و ولایت
گفتم که حواله به ابالفضل ولیکن
حیف از لگد اسب ابالفضل برایت . . .
ای کاش کمی با انصاف بودیم
ای کاش این گونه به دیگران تهمت نمی زدیم خود را بهشتی و مخالف را دوزخی نمی دیدیم
انشاالله شما هم از روی فهم اشتباهتان از صحبتهای ایشان اینگونه صحبت کرده اید
هردو عالم فدای مظلومییتت ای چراغ هدایت و کشتی نجات
به حریم عشقت ای نازنین گل حضرت زهرای اطهر هرکسی را راه نیست. و بی عشق تو انسان هیچ است هیچ
هردو عالم فدای مظلومییتت ای چراغ هدایت و کشتی نجات
به حریم عشقت ای نازنین گل حضرت زهرای اطهر هرکسی را راه نیست. و بی عشق تو انسان هیچ است هیچ
این چه دورانیه؟
بغض گلوی آدم رو میگیره!
آقای محترم سخنران:
علت دشمنی شما با عزاداری امام حسین (ع) این است که همین اشک های عزادری ها بود که سیل شد و شما را غرق کرد
هزار سال رفت و تو هنوز زخم میخوری
هزار سال رفت و تازه است زخم حنجرت
هزار سال رفت و دسته دسته قوم کوفیان
گرفته تیغ بر گف ایستاده در برابرت
سر به روی نیزه ات حقیقت محمدیست
چرا زمانه پی نمیبرد به اصل جوهرت؟
با آل یزید دست در آغوشیم!!
حالا که نمی رویم همراه حسین
شمشیر به دشمنان او نفروشیم
ببخشید همین چهارتا گریه مردم برای حسین بن علی باعث ماندگاری مکتب اسلام و انقلاب شده است و گر نه اگر قرار به کاهای فرهنگی شما و امثال شما بود که باید می گفتیم الفاتحه....
ای کاش کل بودجه فرهنگی صرف عزاداری ها و هیئت ها می شد تا بیش از پیش شاهد معجزه سفینه نجات میشدی
از ته دلم براتون متاسفم
قصد اهانت به عزاداران اهل بیت(ع) را نداشتم/ اشک برای امام حسین(ع) دلها را زنده میکند
رئیس سابق شورای هماهنگی اصلاحات با بیان اینکه به هیچ عنوان قصد توهین به مکتب عاشورا و عزاداران حسینی را نداشتم گفت: گریه برای مصائب اهل بیت(ع) محبت این خاندان را در دلها زنده میکند.
ای خبرگزاری دانشجو سوء استفاده سیاسی خوب نیس
یا علی
نویسنده وبلاگ تربت قدس
شما snnایها لطف کنید داغ بازی در نیارین،کمی بصیرت نشون بدین و فیلم رو تشریح و تحلیل کنین.یه فیلم گذاشتین تو سایت تیتر نامناسب هم زدین واقعا بده...
در مجموع سعی کنید انتقاداتان سازنده باشه نه مخرب.
دشمن اختلافات ما رو میخواد .
این دارو دسته هم که حرفی بهشان بزنید شروع به چرت وپرت گفتن میکنه حواستان به دشمن باشه