علی علیرضایی، یکی از محققان طرح بالگرد تفریحی در گفتگو با خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، به بیان جزئیات این طرح پرداخت و گفت: در این پروژه تحقیقاتی از موتور خودروی پراید استفاده کردیم و اتاق سرنشین آن نیز از جنس فایبر گلاس است.
وی ادامه داد: این بالگرد 400 کیلوگرم وزن و توانایی پرواز تا ارتفاع 500 متری را دارد و میتواند علاوه بر یک سرنشین 80 کیلو گرمی، وزنی بالغ بر 50 کیلوگرم اضافه بار را نیز تحمل کند.
علیرضایی با تاکید بر اینکه این نوع بالگردها در جهان کاربردهای مختلف دارد، خاطر نشان کرد: در این نمونه ساخته شده در کشور کاربرد تفریحی مد نظر بوده است.
این محقق در عین حال از کاربردهای دیگر این بالگرد تک نفره خبر داد و یادآور شد: با اعمال برخی تغییرات در این بالگرد از آن برای سایر حوزهها چون نظامی، کنترل خطوط نفت و گاز، کشاورزی، جنگلبانی، حفاظت از حیات وحش، کمکرسانی به آسیبدیدگان در بلایای طبیعی و آتشسوزی و تصادفات رانندگی استفاده کرد.
وی در خصوص مشکلات اجرایی این طرح بیان کرد: متاسفانه هم اکنون این بالگرد به دلیل یکسری محدودیتها و مشکلات مانند نداشتن مجوز هنگام اوج گیری به صورت آزمایشی ساخته شده است اما اگر حمایتهای مالی و پشتیبانی دولتی مانند مجوزها، تاییدیهها و استانداردها صورت بگیرد، میتوان این بالگرد را کاربردی و تجاری کرد و در این زمینه هم به خود کفایی رسید.
علیرضایی تصریح کرد: در حال حاضر نمونه مشابه این بالگرد(با کاربری تفریحی) با هزینه کلان 450 میلیون تومان و با واسطههای زیاد وارد کشور میشود در حالی که میتوان چنین بالگردی را در کشور فقط با صرف 200 میلیون تومان ساخت و به دست مصرف کنندگان رساند.