به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»، قرص ها و داروهای مختلف این روزها به بهانه ای برای تجارت تبدیل شده اند و بازار داروهای لاغری و چاقی و ترک اعتیاد و محرک های جنسی داغ است. این در حالی است که تبلیغات این روزها با پیشرفت فن آوری ارتباطات به یکی از ایزارهای مهم اقتصادی تبدیل شده است.
یکی از ابزارهای مهم ارتباطی در کسب و کار، تبلیغات است و در واقع موفقیت یا عدم موفقیت بسیاری از سازمانها و شرکتها در گرو فعالیتهای تبلیغاتی آنهاست. لذا بدلیل اهمیت و نقش مهم این امر، هرساله شاهد بالا رفتن بودجه تبلیغاتی در سازمانها و شرکتها هستیم و در این زمینه شرکتهای پخش محصولات دارویی، زیبایی و به طور کلی شرکتهای تهیه و تولید محصولات حوزه سلامت نیز از این امر مستثنی نیستند.
با وجود پیشرفت تکنولوژ ی و فن آوری اطلاعات در دو دهه اخیر اکثریت غریب به اتفاق امور روزمره جوامع از جمله مقوله سلامت و ضدسلامت به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر این پدیده قرار گرفته است و حوزه تبلیغات نیز تحت تاثیر این امر جهشها و تغییراتی را داشته کهگاه به نفع شرکتها و سازمانهای تبلیغاتی بوده است وگاه به نفع مشتری و مصرف کننده.
ماهواره و اینترنت کنترل کیفیت و نظارت بر محصولات تبلیغاتی را مشکل کرده است اما از طرفی اطلاع رسانی و آگاهی مصرف کننده گان نسبت به انواع محصولات و دایره انتخاب آنها را افزایش داده است.
«ترک اعتیاد در ۵ روز، بدون بازگشت»، «رفع کامل سفیدی مو طی دو هفته»، « ۱۵ سانت افزایش قد در دو ماه، ۱۰۰% تضمینی»، «دیگر نگران کوتاهی قد خود نباشید؛ افزایش ۱۵ سانتی قد در دو ماه، ۱۰۰ درصد تضمینی»، «کاشت موی طبیعی قابل رشد، بدون درد و خونریزی، با پذیرش کلیه بیمهها»، «قسمتهای لاغر و گود صورت را در کوتاهترین زمان پر کنید» و... نمونهای از صدها آگهی تبلیغاتی در حوزه سلامت است که هر روز صفحات لایی و نیازمندیهای روزنامهها و مجلات را اشغال میکنند و بنرهای تبلیغاتی سایتهای اینترنتی و کانالهای ماهوارهای نیز پر از آنهاست، تبلیغاتی که به گفته متولیان سلامت، نه تنها اساس علمی و پزشکی ندارند بلکه فاقد مجوز نیز هستند.
به تازگی نیز، دبير ستاد مرکزي اطلاع رساني دارو ها و سموم سازمان غذا و دارو گفت: همه داروهاي تبليغ شده ماهواره و فضاهاي مجازي غيرمجازند.
طلعت قانع دراين مورد توضيح داده: اين داروها در ماهواره و فضاهاي مجازي براي مواردي همچون لاغري، چاقي يا چاقي هاي موضعي و حتي سياه شدن موهاي سفيد و افزايش رشد موي سر معرفي ميشوند اما واقعيت اين است
که اين داروها اگر واقعا مورد تاييد مجامع پزشکي بودند از راه قانوني وارد بازار ميشدند.
قانع گفته: دارويي که کاهش وزن بين هفت تا 10 کيلوگرم در ماه برايش ادعا ميشود، حتما مشکل حاد دارد و باعث مرگ مصرف کننده ميشود.
وي به ادعاي گياهي بودن برخي از اين داروها اشاره کرد ه و افزوده: به عنوان مثال تبليغ کنندگان داروهايي همچون «هربال اسليمينگ» يا «اسليمينگ ادونس» تاکيد ميکنند که اين داروها گياهي هستند و براي لاغري استفاده ميشوند اين در حالي است که اين ادعا کاملا کذب است و داروهاي ياد شده نه تنها گياهي نيستند که کاملا شيميايي بشمار ميآيند و عوارض جبران ناپذيري براي مصرف کننده در پي خواهند داشت.
قانع افزوده: توليد کنندگان اين داروها از برخي خواص گياهي اين محصولات در توليداتشان استفاده ميکنند که مصرف کننده فکر ميکند وزن کم کرده يا مقداري چربي از بدنش کم شده در صورتي که اصلا اينطور نيست. وي تصريح کرد: به عنوان مثال يکي از داروهايي که تبليغات زيادي در اين زمينه داشته و مشخص شده که مجوزهاي تقلبي ارايه داده، داروي اسليمينگ ادونس است که داراي پنج عصاره گياهي است که سه گونه از اين عصاره ها باعث افزايش حجم ادرار، مسهل و افزايش جريان خون ميشود و فشارخون را پائين ميآورد.
قانع خاطر نشان کرده: متاسفانه يکي از مصرف کنندگان اين داروها طي شکايتي به سازمان غذا و دارو اعلام کرد که پس از مصرف اين دارو دچارکاهش شديد آب بدن و ايجاد لخته در مغز و سکته مغزي شده است.دبير ستاد مرکزي اطلاع رساني دارو ها و سموم سازمان غذا و دارو از مردم خواست درمورد داروهايي که استفاده ميکنند دقت بيشتري داشته باشند و براي لاغر شدن از روش هاي صحيح و سالم استفاده کنند.
با این حال اما هنوز هم تبلیغات نامطمئن و توجه زیاد مردم به آنها ادامه دار شده است .حتی گاهی دیده می شود تبلیغات ماهواره ای با عناوین تغییر یافته نیز در صدا و سیما دیده می شوند و سلامت مردم را به خطر می اندازد اما کسی پاسخگو نبوده و نیست.
در هر حال آنچه مسلم است باید هر چه سریعتر به فکر آگاه کردن مردم از خطرات داروهای ماهواره ای بود و به دنبال راهکاری بود تا مردم به نظرات پزشکان در این خصوص اعتماد کنند و از مصرف این نوع دارو ها خودداری کنند.
منبع: شفاف