به گزارش گروه اشتغال «خبرگزاری دانشجو»، اگر بهعنوان کارجو به دنبال کار هستید، باید بدانید که با گسترش روزافزون بازار کار و تخصصی شدن بخشهای مختلف و حوزههای گوناگون کاری و همچنین افزایش تعداد متقاضیان در مشاغل مختلف، داشتن رزومه یک اصل غیرقابلانکار است.
رزومه یا (CV (Curriculum Vitae معرفینامهای است که خلاصهای از تجربیات کاری، سوابق تحصیلی و مهارتهای فرد جویای کار را شامل میشود؛ بنابراین رزومه نویسی بهغیراز یک ضرورت به یک فن کاریابی تبدیل شده و ارائه درست آن توسط کارجو میتواند وجه تمایز بارزی را در عرصه کاریابی میان متقاضیان کار به وجود آورد.در ادامه شما با 10 اصل کارآمد در نگارش یک رزومه کاری آشنا خواهید شد که میتواند شانس شما را برای یافتن کار موردنظرتان افزایش دهد.
1-یک رزومه حرفهای با شرح سوابق کاری آغاز میشود.
قبل از هر چیز تمرکز خود را بر روی محتوا و ساختار اصلی رزومه قرار دهید. یک رزومه قبل از اینکه خوانده شود دیده میشود؛ بنابراین با در نظر گرفتن فرمت درست، اولین بخش رزومه را به سوابق کاریتان اختصاص دهید. پس فراموش نکنید اولویت باید شرح کارهای حرفهایتان باشد نه تحصیلاتتان.
2-تجارب حرفهایتان را دقیق توضیح دهید، نه با جزئیات!
برای اینکه بتوانید توجه فردی که رزومهتان را میخواند جلب کنید از دادن توضیحات اضافه و غیرضروری در مورد تمام تجاربتان بپرهیزید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که اطلاعات ضروری و دقیقی که به کارهای قبلیتان مربوط است را بنویسید و بر روی اصول مهم و اساسی تمرکز کنید یعنی نام شرکت و یا موسسهای که در آن کار میکردید، عنوان شغلی، وظایف و مدتزمانی که یک شرکت مشغول به کار بودهاید.
3-نیازهای اصلی شرکتی که به آن رزومه میفرستید را، بشناسید
در دورههای بحران اقتصادی شرکتها بسیار اندیشمندانه به استخدام کارکنانشان اقدام میکنند و خواستار بهکارگیری افرادی هستند که با ماهیت کاری شرکت و یا مجموعه آشنا بوده و بتوانند همراستا با نیازهای یک مجموعه فعالیت کنند؛ بنابراین سعی کنید در نگارش رزومهتان بر روی سوابق و تواناییهای مربوطه با شرکت جدید، بیشتر تمرکز نمایید.
4-به همراه رزومه کاری، یک «نامه پوششی» داشته باشید
Cover Letter، میتواند بهعنوان قسمتی از رزومه کاریتان و یا بهصورت جداگانه ولی همراه با رزومه، به کارفرمایان ارائه شود. Cover Letter متنی است که حداقل یک پاراگراف را شامل میشود و شما در آن از انگیزههای شخصی و حرفهایتان برای به دست آوردن شغل موردنظر سخن میگویید. درواقع Cover Letter فرصت مناسبی را برایتان فراهم میآورد تا بتوانید با ارائه دلایل درست و انگیزه بالا کارفرما را متقاعد نمایید که شما بهترین گزینه برای تصدی پست موردنظر هستید.
5-رزومه باید مختصر درعینحال شفاف باشد
بازهم تأکید میکنیم که از دادن توضیحات غیرضروری بپرهیزید. همچنین به کار بردن واژههایی هم چون «در حال یادگیری»، «علاقهمند...»، «تاریخچه مختصری از زندگی من» باعث میشود که رزومه شما تا انتها خوانده نشده و شما شانس خود را از دست بدهید. دیگر آنکه ذکر سوابق تحصیلی، قبل از دیپلم نیز لزومی ندارد.
6- رزومه خوشساخت، نه فانتزی
برای اینکه بتوانید تأثیر خوبی بر روی خواننده رزومهتان داشته باشید. در نگارش و صفحهآرایی آن دقت کنید. بهکارگیری رنگهای فانتزی و طرحهای متفاوت، از جدیت کار شما کم میکند. رنگهای تیره راحتتر خوانده میشوند و در اصول نامهنگاری اداری، رسمیتر به نظر میآیند، فونت مناسب برای رزومه را از میان Centary Gothic، Calibri و Arial انتخاب کنید. نکته دیگر در نگارش رزومه انتخاب عکس است. عکس شما نباید بزرگ باشد و بهتر است در گوشه سمت چپ در بالای رزومه قرار بگیرد.
7- بازه حقوقتان را تعیین کنید
در کنار اینکه گذشته کاری و تحصیلیتان را توضیح میدهید از انتظارات خود بهعنوان کارمند احتمالی در آینده غافل نباشید. دستمزد موردنظرتان را حتماً در رزومه درج کنید.
8-تطبیقپذیر باشید
اعلام انتظارات و خواستههایتان به کارفرمای آینده، حق هر جویای کاری است بااینحال یک مقدار انعطاف در خواستههایتان در به دست آوردن یک شغل مناسب تأثیرگذار است. خودتان را شخصی با چهارچوبهای سفتوسخت و بایدونبایدهای دست و پاگیر معرفی نکنید. در دنیای کار انعطاف و هماهنگی مهمترین اصل موفقیت است.
9- مثبت باشید
از به کار بردن کلمات و اصطلاحات ناامیدکننده بپرهیزید. راهکار ارائه ندهید و از شرایط کاری، اقتصادی، اجتماعی و ... انتقاد نکنید. نقاط قوت خودتان را به نمایش بگذارید. اجازه دهید نارساییها و کمبودها، در طول زمان و با شناخت بیشتر شما از محل کارتان رفع شود.
10- یک رزومه کاری، ادبیات مناسب دارد
رزومه شما معرف شماست. نهتنها شما میتوانید تجربیات و سوابق کاری و تحصیلی خود را توسط رزومهتان به دیگران معرفی کنید، بلکه نوع ادبیاتی که در نگارش رزومه و همچنین Cover Letter به کار میبرید اطلاعات فراوانی را از شما به دیگران خواهد داد.
بنابراین سعی کنید واژهها و کلمات درست و بجا را به کار ببرید، لحنی رسمی، ولی بهدوراز تکلف داشته باشید و بههیچوجه از کلمات کوچهبازار و یا لحن خودمانی استفاده نکنید.
منبع: بازارخبر