کد خبر:۳۷۴۱۴۵
گزارشی از ۴ روز بی‌فروغ در الکامپ بیستم؛

غیبت «موبایل»، «لپ‌تاپ» و «تبلت» در الکامپ/ «آیفون ۶»، «اسپورتیج» و «یاریس» به‌جای طرح‌های رنگین اپراتورها/ قهر وزیر‌ارتباطات با الکامپ

امسال متفاوت‌ترین چیزی که به نسبت سال‌های گذشته در الکامپ بیستم اتفاق افتاد، رونق گرفتن بازار شرکت‌های خدمات دهنده کد‌های USSD یا همان شماره‌های معروفی که با ستاره شروع و به مربع ختم می‌شوند بود که برای جذب مشتری پای جوایزی مثل آیفون6 و اتومبیل‌هایی مثل یاریس و اسپورتیج را به نمایشگاه باز کرده بودند.

به گزارش خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، بیستمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ امسال هم با تمام حواشی پیش از برگزاری و روز افتتاحیه، به پایان رسید و باز هم همان داستان تکراری سال‌های گذشته تکرار شد. امسال نیز الکامپ بیستم کم‌فروغ‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد و حتی مانند سال‌های گذشته جمعه بازار هم نبود.

 

وزیر ارتباطات الکامپ را تحریم کرد و به تلکام قطر رفت

روزگار بزرگترین رویداد IT کشور امسال 4 روز تاسف بار را گذارند به طوری که حتی وزیر ارتباطات نیز این نمایشگاه را تحریم کرد و به تلکام قطر رفت.

 

وقتی در افتتاحیه بزرگترین رویداد کامپیوتری کشور، از وزیر ارتباطات خبری نیست، وقتی نمایشگاه تله‌کام قطر از بزرگترین رویداد کامپیوتری کشور برای وزیر ارتباطات عزیزتر می‌شود، وقتی که حضور وزیر در قطر الزامی و حضور معاونان در الکامپ خودمان اختیاری است، وقتی هیچ مقام بلند پایه دیگری هم به‌خودش این زحمت را نمی‌دهد تا رسمیتی به این رویداد ببخشد، وقتی که در چنین رویدادی هیچ خبری از غرفه‌های دولتی نیست و وزارت ارتباطات هم به عنوان یکی از متولیان این رویداد خودش نمایشگاه را غیر رسمی با عدم حضورش تحریم کرده است، دیگر چه می‌توان گفت؟

 

تعمدی بودن انتخاب روزهای وسط هفته

با وجود این که چند سال است رسانه‎ها، دلسوزان این صنعت، غرفه داران و به نوعی علاقه مندان این حوزه از برگزاری نمایشگاه در روزهای وسط هفته گله دارند اما گویا تعمد و هدفی از برگزاری این نمایشگاه در روزهای کم تردد وسط هفته وجود دارد چرا که اگر غیر از این بود حتما به عنوان یکی از پاراترهای اصلی کاهش رونق الکامپ، در این سال ها فکری به‌حالش می‌شد.

 

قریب به اتفاق غرفه‌داران الکامپ امسال که که از کم رونق بودن این نمایشگاه گلایه‌مند بودند برگزاری در ساعت اداری و آن هم روزهای وسط هفته را مهمترین دلیل کم رونق بودن این نمایشگاه می‌دانستند و معتقد بودند اگر روزهای پنج‌شنبه و جمعه به روزهای برگزاری این نمایشگاه اضافه می‌شد حتما تاثیر به‌سزایی در میزان بازدید این نمایشگاه می‌گذاشت.

 

ساعات برگزاری نمایشگاه نیز جزو عمده گلایه‌هایی بود که اکثر غرفه‌داران به آن معتقد بودند و آن را یکی از دلایا کم رونق بودن نمایشگاه الکامپ امسال می‌دانستند.

 

توجه به روزهای برگزاری نمایشگاه که یکشنبه تا چهارشنبه بود، طبیعی به نظر می‌رسید که شاغلین علاقه مند به بازدید از این نمایشگاه، به ناچار، ساعات پایانی روز را برای بازدیدشان انتخاب می‌کنند اما انتخاب ساعات کاری 9 صبح تا 16 برای الکامپ بیستم، مهر باطلی بر بازدید پر رونق این نمایشگاه زد. هرچند که در انتخاب این بازه زمانی قطعا صلاحدیدها و اهدافی وجود داشته اما هرچه که بوده مانند روال سال‌های گذشته به ضرر الکامپ و حوزه الکترونیک و کامپیوتر کشور تمام شده است.

 

ته‌مانده‌های تلکام و رسانه‌های دیجیتال به الکامپ آمدند

در چند ماه اخیر نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و نمایشگاه تخصصی تلکام با فاصله زمانی کوتاه برگزار شد که همگی کپی برابر یکدیگر اما با اسم‌های مختلف بودند. در قیاس هریک از این 3  نمایشگاه مهم، در بیش از 60 درصد موارد حضور 3 اپراتور تلفن همراه، سر و صدا و حضور شرکت‌های ارائه خدمات اینترنت، غرفه‌هایی برای فروش محصولات مالتی مدیا، فروش اپلیکیشن و نمونه‌هایی از این دست جزو وجه تشابه هر 3 نمایشگاه بود.

 

با وجود نفوذ تجهیزات IT در سال‌های اخیر حضور کم‌فروغ مردم کما بیش درهرکدام از نمایشگاه‌های اخیر ملموس بوده و معلوم نیست که چه اصراری وجود دارد که این 3 نمایشگاه جدا از هم برگزار شوند و امیدواریم که قول تجمیع 2 نمایشگاه الکامپ و تلکام که معاون وزیر ارتباطات آن را اعلام کرده بود در سال آینده اجرایی شود.

 

اینجا غرفه متری چند؟

نکته دیگر در برگزاری نمایشگاه‌های اینچنینی این است که با توجه به قیمت گزاف اجاره غرفه در نمایشگاه و احتساب هزینه‌های دکور و تزئینات و خرج چند روز برگزاری نمایشگاه، شرکت‌های دانش بنیانی که جنبه تجاری کمتر در دستور کارشان است توان خودنمایی در چنین نمایشگاه‌هایی را نخواهند داشت و یا در صورت شرکت در چنین رویدادی، تا چند سال توان حضور مجدد برای آنان امکان‌پذیر نخواهد بود و نتیجه آن می‌شود که امروزه شاهد آن هستیم. هرکه پولش بیش، غرفه‌اش بیشتر، جایش بهتر و فروش بیشتر واصلا هم مهم نیست که اکثر فضای نمایشگاه به غرفه‌هایی اختصاص داده شده است که آنجا را با جمعه بازار اشتباه گرفته اند و شرکت‌های مبتکر و دانش بنیان هیچ سهمی در این رویداد ندارند.

 

معمولا در نمایشگاه‌هایی از این دست در ‌غرفه‌های کوچک آن هم قسمت‌های کم تردد نمایشگاه محصولات و تکنولوژی‌های نوین‌تری پیدا می‌شود و با این حال مسئولان نمایشگاه هیچ اهمیتی به سطح کیفی کار نمی‌دهند و آن چیزی که مهم است پول تخصیص غرفه است و دیگر هیچ. چرا که هرچه پول بیشتری بدهی، جای بهتری نصیبت می‌شود و شانس دیده شدن و ارتقا بالاتر می‌رود ولو اینکه که در مهمترین رویداد  IT کشور شارژ موبایل بفروشی.

 

چه بر سرمان آمده است و ما غافلیم

اگر در سایت ویکی‌پدیا، کلمه الکامپ را با تاریخ به‌رروزرسانی آذر 93، جستجو کنید، به متون و نتایج جالبی برخواهید خورد؛ با وجود این که بیستمین رویداد الکامپ برگزار شد، اما آخرین چیزی که از این نمایشگاه به عنوان تابلویی برای معرفی این رویداد در ویکی پدیا خواهید دید مربوط به سیزدهمین دوره آن است. یعنی 7 سال پیش. حالا سوال اینجاست که آیا در این 7 سال هیچ کدام از مسئولین و برگزار کنندگان این رویداد نتوانسته است این صفحه را با اطلاعات و آمار روز، به‌روز رسانی کنند؟ آیا مسئولان فکری برای بین‌المللی کردن این نمایشگاه دارند یا تنها اضافه کردن عنوان "بین‌المللی" به نام نمایشگاه برای آنان کفایت می‌کند؟

 

در ادامه جالب‌تر هم می‌شود. با خواندن آماری که از سیزدهمین دوره الکامپ در این صفحه موجود است با آن چیزی که امروز شاهد آن هستیم، افت صد در صدی صنعت IT را در بخش نمایشگاهی نشان می‌دهد. در بخش‌هایی گزینشی از این آمار آمده است:

 

                             

اگر به مطالب تاکید شده در عکس بالا دقت کرده باشید علل اصلی افت کیفی رویداد الکامپ را خواهیم دید. عواملی که حداقل چند سالی هست که شاهد وجود آن ها نیستیم.

 

حضور شرکت‌های خارجی برای بین‌المللی شدن نمایشگاه، شکسته شدن رکورد حضور بازدیدکنندگان علیرغم برگزاری در روزهای وسط هفته، حضور و بازدید مقامات کشوری چون رئیس جمهور، وزیر ICT، وزیر بازرگانی و وزیر امور خارجه، رونمایی از اختراعات و تکتولوژی‌های جدید در سطح بین المللی، حضور دولتی‌ها، تبلیغات گسترده در سطح رسانه و تابلوهای شهری، برگزاری همزمان و هم مکانی الکامپ و تله‎کام همه و همه عواملی بودند که به‌جای تقویت در سال‌های آینده تضعیف شدند و الکامپ امسال را تاسف بار کردند.

 

بزرگترین رویداد کامپیوتری کشور، بدون حضور موبایل و لپ‌تاپ و تبلت

همه عوامل کم رونق شدن الکامپ بیستم و سال‌های گذشته را که کنار بگذاریم موضوع نبود برند‌های مطرح برای عرضه موبایل و لپ‌تاپ و تبلت به‌شدت خودنمایی می‌کرد؛ چرا که در الکامپ هیچ غرفه ای برای معرفی و حتی فروش محصولات مرتبط با کامپیوتر مثل لپ‌تاپ، موبایل و تبلت دیده نشد.

 

آیفون 6 و اسپورتیج و یاریس، به‌جای طرح‌های رنگین اپراتورها

از آنجایی که  تبلیغات نقش موثری در جذب مشتریان دارد و این موضوع همواره یکی از ترفندهای شرکت‌ها بوده است به طوری که در سال‌های اخیر موضوع هدایای ویژه‌ای مانند ماشین‌های گران قیمت جای خود را به اینترنت، سیم‌کارت و طرح‌های اپراتورهای موبایل داده‌اند.

 

امسال متفاوت‌ترین چیزی که به نسبت سال‌های گذشته اتفاق افتاد، رونق گرفتن بازار شرکت‌های خدمات دهنده کد‌های USSD  یا همان شماره‌های معروفی که با ستاره شروع و به مربع ختم می‌شوند بود و بازار رقابت چنان بالا گرفته است که برای جذب مشتری پای جوایزی مثل آیفون6 و اتومبیل‌هایی مثل یاریس و اسپورتیج هم به میان آمده بود.

 

به هر روی با همه مشکلات و کمبودهای الکامپ امسال، دستبندهای سلامتی برای تست قندخون و سلامتی، دوربین‌های ضدآب و ارائه پیام رسان ایرانی "بیسفون" از معدود دستاوردهای این نمایشگاه بودند.

 

با تمام این تفاسیر پیشنهاد می‌دهیم که اگر قرار است اوضاع نمایشگاه‌های این چنینی با این اوصاف ادامه پیدا کند، 2 عنوان «بزرگترین» و «بین‌المللی» را از پیشوند و پسوند نام الکامپ و نمایشگاه‌های اینچنینی حذف کنیم و موضوع تکراری «فکری به‌حال صنعت داخلی کنیم» را مجددا بر گوش‌هایی که نمی‌شوند، فریاد بزنیم.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات شما
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۸
نمایشگاه امسال رو منم رفتم.. بستگی داره با چه دیدی بهش نگاه کنید...اگه از زاویه تخصص و نوآوری و اعتبار بهش نگاه کنیم، واقعا خیلی پسرفت داشته نسبت به سال های پیش
0
0
پربازدیدترین آخرین اخبار