به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، حسین مهری، مدیرعامل شرکت پست در مراسم امضای این تفاهمنامه گفت: با توجه به رویکرد دنیا و تکلیف اتحادیه جهانی پست مبنی بر خروج شرکت از حالت سنتی، تنها محلی که به عنوان یک بازوی فکری می تواند به پست کمک کند پژوهشگاه است و از این رو، موافقت شد پژوهشکده پست شکل بگیرد.
وی با بیان این که تفاهمنامه مشترک با پژوهشگاه و ارتباطات و فناوری اطلاعات احیای مجدد پژوهشکده پست است که در سال 86 منحل شد، افزود: در تلاشیم طراحی جدیدی برای پژوهشکده پست داشته باشیم تا نقشه راهی را برای ما تعریف کند که بتوانیم براساس آن اهداف جدیدی را برای مجموعه در نظر بگیریم.
مهری با اشاره به ضرورتهای ایجاد شد در شرکت پست و نیاز به تحول در این بخش گفت: براساس پیشینه این پژوهشگده، بنا شد این پژوهشکده شکل بگیرد و یک سری کارهای تحقیقاتی و آموزشی را در دستور کار خود قرار دهد.
وی با تاکید بر این که در دنیا پست ماموریتهای جدیدی یافته، افزود: ماموریت های پست تغییر کرده و وجوه سه گانه ی فیزیکی، الکترونیکی و مالی یافته که با توجه به شرایط جدید شرکت پست با تلفیق این 3 وجه سرویسها و خدمات نوینی به مردم ارایه دهد.
وی خاطر نشان کرد: در کشورهای توسعه یافته با این دید سرانه مرسولات پستی افزایش یافته و ماموریتهای جدیدی تعریف کردهاند و با هدفگذاری تا سال 2020 جهش بالایی را در نظر گرفتند به طوری که سالانه 6/23 درصد رشد خرید و فروش اینترنتی دیده شده است.
مدیرعامل شرکت پست گفت: از این رو، در این تفاهمنامه تاکید بر فناوریهای نوین و سرویسهای مالی و مباحثی که به تنوع خدمات و افزایش کیفیت و ارایه خدمات با قیمت مناسبتر به مردم بینجامد، مد نظر است.
وی بحث طرحهای ماندگار را از دیگر بخشهای همکاری با پژوهشگاه که موجب تحول در پست خواهد شد برشمرد و افزود: اساسنامه شرکت پست هم که در مجلس شورای اسلامی مطرح است انشاالله با کمک این پژوهشگاه مباحث مورد نیاز در اساسنامه جدید با توجه به ماموریتهای پست دنیا وکار علمی لحاظ شود و ظرف 3 تا 4 سال آینده با کمک پژوهشگاه شاهد شاهد دستاوردها و اثرات این کار پژوهشی باشیم.
وی با تاکید بر این که پروژههای عملی و کاربردی مورد تاکید ما است، گفت: امیدواریم پروژه های تحقیقاتی شکل اجرایی و عملیاتی در اختیار پست قرار بگیرد.
رییس پژوهشگاه هم در سخنانی اظهار داشت: از نظر ما حوزه پست نیاز به یک تحول اساسی دارد و آن در نظر گرفتن ابعاد فناورانه در ماموریتهای جدید پست است.
وی حوزه پست را عجین با فناوری برشمرد و افزود: در طی سالیان دراز این موضوع موجب پیشرفت پست شده و توسعه زیرساختهای الکترونیکی هیچگاه باعث کاهش نیاز مردم به حوزه خدمات پستی نشده است.
خوانساری با اعلام آمادگی پژوهشگاه از نظر ساختاری، منابع انسانی و ارتباط با دانشگاهها و مرکاز پژوهشی کل کشور به عنوان بازوی پژوهش نیاز محور پست اظهار داشت: با باز تعریف ماموریتها و خدمات و سرویسهای شبکه بی بدیل پست که در دورترین روستاهای کشور وجود دارد و با 192 کشور دیگر یکپارچگی دارد با بهره گیری از فناوری های نوین و تدوین برنامه های جدید و متناسب با نیازهای پست، بتوانیم شاهد شکوفایی هر چه بیشتر ارایه خدمات به مردم شریف ایران باشیم.
وی با تاکید بر رویکرد پژوهشکده پست در خصوص بومی سازی فناوری، اقتصاد و تنظیم بازار پست، پست مالی و اصلاح ساختار و ماموریتهای پست، گفت: هر کار ارجاعی با نظارت و همراهی همکاران پست و پژوهشگران مرکز تحقیقات و سایر پژوهشگران بخش خصوصی و دانشگاه ها عملی خواهد شد.